2013-12-13, 14:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Visst har Flashback en viss inverkan på samhället, det är med största sannolikhet Sveriges största nätforum och nämns inte alltför sällan i media. Dock är det tyvärr alltför många ointellektuella idioter som utnyttjar Flashbacks frihet att yttra sig och anonymitet som sänker trovärdigheten för vad Flashbackare säger till så låg trovärdighetsnivå att allt generaliseras som dravel. Jag talar inte minst om de mer extrema politiska åsikterna som uttrycks här och på forum närbesläktade de mer extremhögra och extremt vänstra forumavdelningarna här på Flashback. Här pågår visserligen de mer intellektuella debatterna mellan människorna med de mest extrema vänster- samt högeråsikter, eftersom de inte får plats i media.

Visst är det så. Allting hänger väl på vilken mening man ser med ett forum som detta. Man får räkna med att FB inte tas på så stort allvar "irl" när varenda tråd kapas av judefobikerna t.ex.

Som ren samlingsplats där alla får komma till tals är det dock utmärkt!
Citera
2013-12-13, 14:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Dock är det tyvärr alltför många ointellektuella idioter som utnyttjar Flashbacks frihet att yttra sig och anonymitet som sänker trovärdigheten för vad Flashbackare säger till så låg trovärdighetsnivå att allt generaliseras som dravel.

Jag tycker det här är en ståndpunkt som är vanlig, men felaktig. Det finns en stark förtroendeekonomi på Flashback. Det leder till att om du hänger här mycket så kommer det finnas en del skribenter du litar mer på vad dom säger - byggt på deras posthistorik. Det är naturligtvis så att olika medlemmars "förtroendelista" ser olika ut. Men att avfärda allt som skrivs som dravel blir svårt. Dock krävs det att man hänger runt här och läser, det går ofta inte att bara "vidarelänka" ett inlägg till någon kompis. Så förtroende för vissa skribenter byggs upp med tiden - men det kommer inte per automatik som det gör när folk tänker "DN - åååhh gud vilken trovärdig publikation" som ofta sker i traditionell media.

Detta trots att svensk media idag inte alls förtjänar samma trovärdighetskapital som historiskt, när man hänfaller till "agendasättande journalistik". Det är bara journalistlingo för halvsanningar; det "automatiska" förtroendekapitalet hos traditionell media tappas mer och mer för varje dag tack vare agendasättandet. Som någon annan postare uttryckte det, hade det funnits ett "Lyxfällan" för att man förbrukar förtroendekapital tills man håller på bli helt bankrutt så skulle Peter Wolodarski vara med i nästa avsnitt.
Citera
2013-12-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloakrensaren
I vissa trådar i Flashbacks politikforum finner vi numera mycket av Sveriges intressantaste och viktigaste politiska debatt. Forumformatet, som tekniskt befrämjar en intensifierad och preciserad debatt, kompletterar nättidningar, bloggar o.s.v. med liknande innehåll, och här finns utmärkta debattörer som ställer tekniken i tjänst hos reell substans och hög kvalitet. Inte sällan är de dessutom roliga och formellt och stilistiskt goda skribenter.

I normal svenska betyder "kvalitet" inte 'åsikter jag gillar att höra'.

Det kanske är ryggdunkar du jagar. Dina meningsfränder kommer säkert uppskatta att deras utstötningar, förvirrade textmassor, och 'oneliners' kallas kvalitet.

Citat:
De stöts helt enkelt bort. Forumet begränsas till en subkultur, där bara ett särskilt slags läsare och skribenter attraheras och härdar ut: dels sådana som värdesätter den väsentliga debatten i så hög grad att de är beredda att betala priset av miljöns obehaglighet, men dels också sådana som känner sig hemma i och själva bidrar till den senare. Problemet hänger naturligtvis samman med den på många håll på nätet utbredda anonymitetskulturen; endast undantagsvis skriver någon här under eget namn.

Problemet beror i stor grad på vilken sorts människor har dom åsikter du kallar kvalitet.

Citat:
Flashbacks inflytande på den politiska opinionen och därmed politiken själv är inte obetydligt. Men det är begränsat i förhållande till vad det skulle kunna vara med hänsyn till det bästa innehållets kvalitet. Man måste fråga sig inte bara hur många fler som kunde nås utan kloakinnehållet, utan också vilka nu icke nådda som kunde nås, och hur de som nås kunde använda det de nås av om det inte kom från en så illa beryktad källa.

Du gör antagandet att själva målet med flashback är att hjälpa till att sprida dina kvalitetsåsikter. Har du några belägg för det?
Citera
2013-12-14, 07:42
Medlem
Kloakrensarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
I normal svenska betyder "kvalitet" inte 'åsikter jag gillar att höra'.
Nej, självklart inte, och jag har heller inte använt någon onormal svenska på denna punkt. Men jag gillar att höra åsikter med kvalitet.

Citat:
Det kanske är ryggdunkar du jagar.
Vad jag jagar är kloakmässigheter. Om jag var ute efter ryggdunkningar skulle jag ha dragit mig ur denna tråd på ett mycket tidigt stadium. Sådana får man verkligen inte här. Inte ens de jag anser vara de bästa skribenterna på Flashback tycks, som jag nämnde i trådstarten, dela mina där uttryckta åsikter.

Citat:
Dina meningsfränder kommer säkert uppskatta att deras utstötningar, förvirrade textmassor, och 'oneliners' kallas kvalitet.
Det här ser ut som en "utstötning", en förvirrad text (om än inte en massa), och en oneliner. De kvalitetsinlägg för vars skull jag jagar kloakmässigheter är verkligen inte av detta slag.

Citat:
Problemet beror i stor grad på vilken sorts människor har dom åsikter du kallar kvalitet.
Problemet finns naturligtvis inte alls hos de skribenter jag beskriver som de bästa. Det beror i stället på att de trängs ihop med dåliga skribenter, kloakskribenter. Många av dessa delar mer eller mindre deras åsikter, ja. Quem recitas meus est, o Fidentine o.s.v. Men när det gäller sorter av människor är det viktigt att betona det som är Flashbacks idé, nämligen att det är öppet för alla och att "yttrandefrihet på riktigt" råder för dessa alla. Jag nämnde tidigare i tråden behovet av den typ av ”folkjournalistik” vi finner på Flashback, och av fora för opinionsyttringar även från folk utan högre formell utbildning. Sådant folk använder mer kloakmässigheter, men det är viktigt att komma ihåg inte bara att även de har rätt att uttrycka sina åsikter och att detta har ett självklart värde, utan också att de faktiskt inte är ensamma om kloakmässigheterna - de värsta jag funnit på Flashback har kommit från en skribent som har högre utbildning än nästan alla andra här. Som jag också påpekat tidigare i tråden är det naturligtvis bara demokratins gamla folkbildningsproblematik vi här står inför, problematiken rörande demokratins kulturella förutsättningar.

Citat:
Du gör antagandet att själva målet med flashback är att hjälpa till att sprida dina kvalitetsåsikter. Har du några belägg för det?
De stycken du citerar i ditt inlägg gäller helt generellt: kloakmässigheterna minskar Flashbacks politiska inflytande, alldeles oavsett vilka politiska åsikter som uttrycks. Jag har specificerat vilka åsikter jag delar, och om kloakmässigheterna reduceras kommer dessa de facto få ökat inflytande. Men det innebär inte att jag antar att Flashbacks syfte i sig är att sprida just dem. Jag är väl medveten om att alla uttrycker sina många radikalt olika åsikter här - det är ju det som är "yttrandefrihet på riktigt"!
Senast redigerad av Kloakrensaren 2013-12-14 kl. 08:39.
Citera
2013-12-14, 17:20
Medlem
BigFatCones avatar
Men Flashback i sig ska ha inte sträva efter större politiskt inflytande. Det är helt enkelt inte syftet med forumet.
Citera
2013-12-14, 17:45
Medlem
Kloakrensarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men Flashback i sig ska ha inte sträva efter större politiskt inflytande. Det är helt enkelt inte syftet med forumet.
Inte heller detta har jag sagt eller antagit.
Citera
2013-12-14, 18:38
Avslutad
Citat:

Haha, du din slingerslang. Du skall vara glad att du öht får svar i din tråd. Bästa motståndet är ju annars defensiv, alltså ignore. Så någon slags provocerande charm har du ju, eftersom att folk svarar i din tråd. Trots att du inte har kommit med ett enda försvarbart eller hållbart förslag. Detta är det sista du hör av mig, jag skall hädanefter bita mig i tungan. Lite trög är jag allt, tog trots allt fram till nu att inse att dina ord i denna tråd saknar substans.
Citera
2013-12-14, 19:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Inte?

"De stycken du citerar i ditt inlägg gäller helt generellt: kloakmässigheterna minskar Flashbacks politiska inflytande, alldeles oavsett vilka politiska åsikter som uttrycks"

Det jag menar är att för forumets del är det skit samma om "kloakmässigheter" sänker dess politiska inflytande. Något som alla i tråden har försökt förklara för dig men du vägrar lyssna på det örat.
Citera
2013-12-15, 09:21
Medlem
Kloakrensarens avatar
Citat:
Inte?
Nej, naturligtvis inte.

Citat:
"De stycken du citerar i ditt inlägg gäller helt generellt: kloakmässigheterna minskar Flashbacks politiska inflytande, alldeles oavsett vilka politiska åsikter som uttrycks"
Förklara hur detta skulle betyda att "Flashback i sig ska sträva efter större politiskt inflytande" och att detta är "syftet med forumet".

Citat:
Det jag menar är att för forumets del är det skit samma om "kloakmässigheter" sänker dess politiska inflytande. Något som alla i tråden har försökt förklara för dig men du vägrar lyssna på det örat.
Detta behöver inte förklaras. Jag är fullständigt medveten om att det för forumets del är skit samma om kloakmässigheter minskar dess politiska inflytande. Än en gång: Flashbacks syfte är att befrämja "yttrandefrihet på riktigt", punkt. Det innebär, som jag flera gånger sagt, att det alltid kommer finnas kloakmässigheter.

Men för mig är det skit samma att det är skit samma för forumets del att kloakmässigheter sänker dess politiska inflytande. Flashback har ett politiskt inflytande. Detta inflytande begränsas av svinerierna. Jag delar många av de politiska åsikter som uttrycks. Jag vill att de ska ha det inflytande de skulle ha om svinerierna inte fanns där. Eftersom det inte har gått att flytta över de skribenter som bäst uttrycker dessa åsikter till ett annat forum, försöker jag bilda opinion på Flashback för att minska svinerierna.
Citera
2013-12-15, 18:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, naturligtvis inte.

Förklara hur detta skulle betyda att "Flashback i sig ska sträva efter större politiskt inflytande" och att detta är "syftet med forumet".

Detta behöver inte förklaras. Jag är fullständigt medveten om att det för forumets del är skit samma om kloakmässigheter minskar dess politiska inflytande. Än en gång: Flashbacks syfte är att befrämja "yttrandefrihet på riktigt", punkt. Det innebär, som jag flera gånger sagt, att det alltid kommer finnas kloakmässigheter.

Men för mig är det skit samma att det är skit samma för forumets del att kloakmässigheter sänker dess politiska inflytande. Flashback har ett politiskt inflytande. Detta inflytande begränsas av svinerierna. Jag delar många av de politiska åsikter som uttrycks. Jag vill att de ska ha det inflytande de skulle ha om svinerierna inte fanns där. Eftersom det inte har gått att flytta över de skribenter som bäst uttrycker dessa åsikter till ett annat forum, försöker jag bilda opinion på Flashback för att minska svinerierna.

Men vad är det du inte förstår? "Flashback" skiter högaktningsfullt i vilket inflytande det har eftersom forumets grundtanke är viktigare än det politiska inflytande. Det är något som har kommit på köpet och har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli syftet med forumet. Vad Kloakrensaren vill är skit jävla samma. Det är inte "Flashback" som ska ha något inflytande på någon förutom dom som läser och skriver här. Det är upp till den enskilda skribenten att vara en så god debattör som möjligt, om den nu vill detta.

Har du tänkt på varför ingen verkar hålla med dig? Kan det vara för att det är en riktigt jävla dum idé och att i stort sett ingen är intresserad av att ändra formen på sina inlägg och trådar bara för att du tycker att det är tråkigt att forumet inte har det politiska inflytande det kunde ha? Kan det vara för att i stort sett ingen tycker att det är ett mål att sträva efter?
Citera
2013-12-16, 11:14
Medlem
Kloakrensarens avatar
Citat:
Men vad är det du inte förstår?
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Det kan i alla fall inte vara det du nu skriver, eftersom det ju bara upprepar det jag själv just skrev.

Citat:
"Flashback" skiter högaktningsfullt i vilket inflytande det har eftersom forumets grundtanke är viktigare än det politiska inflytande. Det är något som har kommit på köpet och har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli syftet med forumet. Vad Kloakrensaren vill är skit jävla samma. Det är inte "Flashback" som ska ha något inflytande på någon förutom dom som läser och skriver här. Det är upp till den enskilda skribenten att vara en så god debattör som möjligt, om den nu vill detta.
Hur är det möjligt att skriva detta efter de mycket tydliga svar jag just gav? Det är otroligt att du trots dem, och Kloakrensarens förklaringar även tidigare i tråden av vad han menar med Flashbacks politiska inflytande, på detta sätt fortfarande kan missförstå vad han vill, och för tredje gången säga samma sak.

Flashback som sådant, som forum, ska givetvis inte ta politiskt ställning och utöva något politiskt inflytande ens på sina egna medlemmar. Men fastän det aldrig varit, inte är och aldrig kommer bli dess syfte, har naturligtvis, som du alltså även själv konstaterar, Flashback ett politiskt inflytande. Det har det genom sina skribenter, som inte är forumet i sig utan medlemmar som i detta i sig neutrala forum uttrycker många vitt skilda åsikter. Och ja, detta inflytande har kommit på köpet, och inte minst just på grund av forumets syfte, att befrämja yttrandefrihet på riktigt. Det är denna yttrandefrihet som är attraktiv, som gör att många läser - och därmed även påverkas, mottager inflytande.

Citat:
Har du tänkt på varför ingen verkar hålla med dig? Kan det vara för att det är en riktigt jävla dum idé och att i stort sett ingen är intresserad av att ändra formen på sina inlägg och trådar bara för att du tycker att det är tråkigt att forumet inte har det politiska inflytande det kunde ha? Kan det vara för att i stort sett ingen tycker att det är ett mål att sträva efter?
Jag förstår inte hur någon skulle kunna tycka att det inte är en bra idé att försöka minska Flashbacks grovheter, smaklösheter, lågheter. Hur kan man inte hålla med om det? God stil är ofta skarp, kraftfull, drastisk, målande o.s.v., men den undviker kloakeri. Att Flashback i sig, som forum, ska ha politiskt inflytande i den meningen att det själv tar politisk ställning och påverkar utifrån detta ställningstagande tycker sannolikt i stort sett ingen, nej, och alltså definitivt inte Kloakrensaren. Men de enskilda politiska skribenterna vill naturligtvis ha inflytande, påverka sina läsare, på det sätt som möjliggörs av forumets syfte.
Senast redigerad av Kloakrensaren 2013-12-16 kl. 11:44.
Citera
2013-12-16, 17:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag förstår inte hur någon skulle kunna tycka...
Fast du bör inse att det är en brist som enbart och uteslutande ligger på dig. Övriga i tråden verkar inte ha några som helst problem att förstå just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in