2013-12-16, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är en intressant iakttagelse. Det finns inga spår av kulan än skadorna på huvudet. Den danske rättsläkaren uttalar t.o.m. att teoretiskt skulle en syl eller metallstav kunnat användas, även om 9 mm fullmantlad kula är det troligaste. Även om pistolen hölls inuti något som fångade upp krutstänk bör någon tändsatspartikel hamnat i skallen, på samma sätt som en tändsatspartikel hamnade i skotthålet i väggen.

Jag har aldrig hört talas om en avrättning på avstånd med pistol. Detta tyder på att det var ett vådaskott.
Vådaskott brukar ske vid handgemäng. Handgemäng brukar innebära kort avstånd.
Källa på att vådaskott med pistol brukar avfyras på avstånd?
Citera
2013-12-16, 15:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men du förstår, det ändrar inte att minnena uppstod ur tomma intet flera år efteråt.
Nej, det förstår jag då rakt inte!
Citera
2013-12-16, 15:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vådaskott brukar ske vid handgemäng. Handgemäng brukar innebära kort avstånd.
Källa på att vådaskott med pistol brukar avfyras på avstånd?
Jag kan inte ge någon källa på det, annat än att avrättningar med pistol brukar ske på nära håll. Därför anser jag att detta distansskott tyder på att det inte var avsiktligt. Men jag vet inte.
Citera
2013-12-16, 15:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det förstår jag då rakt inte!

Då får du läsa lite i materialet som lämnats in till domstolen. Han erinrade sig att M sagt att FS sagt detta 3,5 år efter att det skulle skett. Och ändå hade han suttit i flera polisförhör och även vittnat i domstol och då inte kommit ihåg det.

Her Elak skulle säga att han medvetet ljuger, men jag nöjer mig med att tro att han grubblat så mycket att han inbillar sig att han kommer ihåg det.
Citera
2013-12-16, 15:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Då får du läsa lite i materialet som lämnats in till domstolen. Han erinrade sig att M sagt att FS sagt detta 3,5 år efter att det skulle skett. Och ändå hade han suttit i flera polisförhör och även vittnat i domstol och då inte kommit ihåg det.

Her Elak skulle säga att han medvetet ljuger, men jag nöjer mig med att tro att han grubblat så mycket att han inbillar sig att han kommer ihåg det.
Har han grubblat så mycket att t.o.m. nattvardsskåpet uppfunnits?
Citera
2013-12-16, 15:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Har han grubblat så mycket att t.o.m. nattvardsskåpet uppfunnits?

Inte skåpet i sig - det hade han sett när han var på besök - men det med skjutningen och det med glykolen.
Citera
2013-12-16, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Till saken hör att han inte kan dömas för mened. För det måste det bevisas att Marina inte har sagt det han påstår att hon har sagt.
Citera
2013-12-16, 15:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Inte skåpet i sig - det hade han sett när han var på besök - men det med skjutningen och det med glykolen.
Men det som FS sagt betr. gömstället i skogen är sant..?
Citera
2013-12-16, 15:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns ingen motsättning i att han såg till att betala just ciggen med kontokort. - Än kunde han inte visa att han var stadd vid kassa; det hade knappast varit förenligt med en framgångsrik mördarstrategi.
Var det förenligt med framgångsrik mördarstrategi att gå omkring med 4.000 kr i plånboken några dagar senare när han kunde vänta Farbror Blå?
Citera
2013-12-16, 15:29
Avslutad
Citat:
Det är en intressant iakttagelse. Det finns inga spår av kulan än skadorna på huvudet. Den danske rättsläkaren uttalar t.o.m. att teoretiskt skulle en syl eller metallstav kunnat användas, även om 9 mm fullmantlad kula är det troligaste. Även om pistolen hölls inuti något som fångade upp krutstänk bör någon tändsatspartikel hamnat i skallen, på samma sätt som en tändsatspartikel hamnade i skotthålet i väggen.

Jag har aldrig hört talas om en avrättning på avstånd med pistol. Detta tyder på att det var ett vådaskott.
Nu hänger jag inte med i "logiken". Menar du att frånvaron av tändsatspartiklar i kraniet talar för ett skott på avstånd? Samtidigt som tändsatspartiklar finns i kulhålet i väggen?
Citera
2013-12-16, 15:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Var det förenligt med framgångsrik mördarstrategi att gå omkring med 4.000 kr i plånboken några dagar senare när han kunde vänta Farbror Blå?
Då blev han tagen på sängen - och bedyrade att han aldrig annars brukade bära med sig sitt i sitt anletes svett ihopsparade socialbidrag och MJ:s förfallna hyror.
Citera
2013-12-16, 15:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu hänger jag inte med i "logiken". Menar du att frånvaron av tändsatspartiklar i kraniet talar för ett skott på avstånd? Samtidigt som tändsatspartiklar finns i kulhålet i väggen?
Tändsatspartikel, skrev jag, inte partiklar.

Det är mer sannolikt med tändsatspartiklar i målet på nära håll än på långt håll. På långt håll åker någon enstaka partikel med, medan det blir många partiklar i målet på nära håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in