2013-12-16, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag är också inne på det. Om man kollar bilden i FUP som visar med pilar åt vilket håll den konvexa sidan av de C-formade såren är vända så ser man två grupperingar:

Kod:
 C
C       C
 C

D
D          D
          D  

(Fick använda D istället för C för att förtydliga bågen)

Om en person gjort det så har den flyttat sig och gjort om samma huggmönster men från ett annat håll. Att den skulle ha vridit verktyget 180 grader och huggit ett omvänt mönster är svårt att förstå meningen med.

Det skrevs i början i tidningarna att man misstänkte ritualmord. Vet inte vad man ska tro men just rygghuggen är lite väl ordnade för ett vilt huggande.

Om själva huggbilden stämmer är dom kopior av varandra så när som 180 grader. Knappast en slump.
Citera
2013-12-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om själva huggbilden stämmer är dom kopior av varandra så när som 180 grader. Knappast en slump.

Ojoj... nu är man trött. Tycker jag ser typ en yinyang symbol i det där mönstret, 4 hugg till NO och SV riktning skulle det väl likna en swaztika eller hur det stavas. Men om det är så symmetriskt så ser det inte ut som gjort i raseri.
Citera
2013-12-16, 09:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
MB hade motivet och KJ omvittnat den bisarra lusten (att döda en människa) En allians för stunden bara, ingenting bestående. Kort uttryckt.

Hur skulle de gaddat ihop sig och kommunicerat? Röksignaler? Ljussignaler med ficklampor?
Citera
2013-12-16, 09:40
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
FUP s. 422, dom ligger mer i 135 grader, och är inte kopior av varandra.
Citera
2013-12-16, 10:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag vill inte säga att det var fler än en.

Då tänker jag antingen MB eller en äldre man. En herre som uttalat sig i tidningarna (tämligen flitigt) och i TV samt var på hennes begravning. Och uttalade igen sin saknad.

"en sådan skulle man äga"

Det finns kanske fler potentiella än man tror.
Jaha, du, ljushuvud.
En gamling på över 70 år skulle möjligen kanske ha varit med på ett hörn i den här
blodiga soppan.

Du har nog fan tappat verklighetskontakten riktigt rejält.

Vad är det förresten hos KJ som får vissa här att tvivla så in i helvete på hans skuld?
Det är ingen direkt nyhet att aspergare är kapabla att döda. Det händer då och då.
Vi hade en uppmärksammad skolskjutning i staterna vid den här tiden förra året då
en kille med den diagnosen gick loss med sina vapen och sköt ihjäl uppemot 20 personer.
Jag kan rabbla exempel hela förmiddagen om det så vore.

Försök sedan ta till dig fakta en gång för alla: Den tekniska bevisningen är av sådant
övertygande slag att alla tvivel är skingrade om vem som bar skuld till thai-tjejens död.
Nu ska det fastställas rättsligt i en DOM.

Möjligheten av några medhjälpare i detta kan kanske inte helt avskrivas men det finns
ingenting konkret i dagsläget som ger stöd för att umgås med tankar i den riktningen

Det är uppenbart att det för somliga är förenat med avsevärda svårigheter att förlika
sig med tanken att KJ gått i land med allt alldeles själv men någon gång bör man
åtminstone kunna böja sig för vad som faktiskt gäller och acceptera att killen inte är
fri från skuld i det här. Han går inte att med ett pennstreck radera ut från fallet, han
är där i högsta grad med sin närvaro och det är belagt med faktaunderlag vare sig man
vill det eller ej. Hur man förmår bortse från detta och framhärda i spekulationer om
andra "sanningar" där han är exkluderad ter sig inte helt lätt att förstå.

Planteringsteorin har samma värde som TV-bilagan från förra veckan.

Glo inte för mycket på CSI och Morden i Sandhamn förresten. Bara ett råd i all välmening.
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-16 kl. 10:36.
Citera
2013-12-16, 10:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jag är också inne på det. Om man kollar bilden i FUP som visar med pilar åt vilket håll den konvexa sidan av de C-formade såren är vända så ser man två grupperingar:

Kod:
 C
C       C
 C

D
D          D
          D  

(Fick använda D istället för C för att förtydliga bågen)

Om en person gjort det så har den flyttat sig och gjort om samma huggmönster men från ett annat håll. Att den skulle ha vridit verktyget 180 grader och huggit ett omvänt mönster är svårt att förstå meningen med.

Det skrevs i början i tidningarna att man misstänkte ritualmord. Vet inte vad man ska tro men just rygghuggen är lite väl ordnade för ett vilt huggande.

Jag ska inte gnälla på PeterNosters goda försök att tydliggöra hur huggen förhåller sig till varandra, men för att tråden inte ska fyllas med fantasifulla tolkningar om kartbilder, symboler, drakar och demoner rekommenderar jag er att titta direkt i FUP. På sidan 422 exempelvis. Där framstår förhållandet mellan huggen som betydligt mer kaotiskt.
Citera
2013-12-16, 10:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kan du förklara vad du menar med ett eggvasst föremål. Är en morakniv ett eggvasst föremål och har ett sådant verktyg använts för att skära ut C-formade bågar på ryggen?

De flesta anser väl att någon typ av stämjärn använts och där sitter ju den C-formade eggen i verktygets spets. Det ser ju ut som om man huggit med det. Alternativet är att man drivit in verktyget genom att slå med en klubba på verktygets skaft. Det verkar lite omständigt.

Slentriananvänder bara samma beskrivning av mordredskapet som åklagarna använder vid intervjuer. Frågan borde ställas till dem. Allt som har en vass egg är ett eggvasst föremål - även en vass morakniv.
Citera
2013-12-16, 11:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur skulle de gaddat ihop sig och kommunicerat? Röksignaler? Ljussignaler med ficklampor?

På samma sätt som innan det stora tekniksprånget inträffade för trettio år sedan. Man träffades - IRL - tog bilen, moppen, cykeln eller använde Apostlahästarna. Något som du med din begränsade tankeverksamhet inte kan föreställa dig ?
Citera
2013-12-16, 11:57
Medlem
Flutters avatar
Citat:
På samma sätt som innan det stora tekniksprånget inträffade för trettio år sedan. Man träffades - IRL - tog bilen, moppen, cykeln eller använde Apostlahästarna. Något som du med din begränsade tankeverksamhet inte kan föreställa dig ?
Problemet är väl just att efter tekniksprånget så använder man sig av Internet och mobiler för att kommunicera med människor som man har något gemensamt med. Vilket gör att man mer sällan irrar omkring till fots eller med cykel och träffar nya människor...som trots att dom är mer än dubbelt så gamla, inte bor i samma område eller har samma umgängeskrets helt plötsligt bjuder in till ett mord.

"Hej unge man, ja, du i dom fåniga militärkläderna. Min fru och jag hade planerat ett utdraget styckmord nu i helgen och undrade om du ville göra oss sällskap?"

Teoretiskt möjligt? Ja. Troligt? Nej. Rimligt? ... Mmm, nja, knappast.
Citera
2013-12-16, 11:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Inte bara föga troligt, utan fullständigt omöjligt.
Citera
2013-12-16, 12:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Problemet är väl just att efter tekniksprånget så använder man sig av Internet och mobiler för att kommunicera med människor som man har något gemensamt med. Vilket gör att man mer sällan irrar omkring till fots eller med cykel och träffar nya människor...som trots att dom är mer än dubbelt så gamla, inte bor i samma område eller har samma umgängeskrets helt plötsligt bjuder in till ett mord.

"Hej unge man, ja, du i dom fåniga militärkläderna. Min fru och jag hade planerat ett utdraget styckmord nu i helgen och undrade om du ville göra oss sällskap?"

Framför allt när VB och KJ messade sent kvällen innan om att sammanstråla. ca 14-16 timmar senare kom VB till KJ. KJ kan omöjligt veta om VB skulle dyka upp eller ej, då hon tidigare avstyrt träffar av endera anledning.

KJ cyklar över med sin limpsadelhoj till MB (som hunnit gå och lägga sig kanske) vi säger efter 01:56:13 men avrundar till klockan 02:15 och knackar på. En något sömndrucken och irriterad AN öppnar dörren och piggnar kvickt till när hon ser det är KJ som hon inte vet umgås med VB. Varpå KJ utbrister med allvarlig, djup stämma: "imorgon eftermiddag är det dags" Han blir inbjuden med orden att MB ligger i sovrummet, väck honom och gå igenom planen som vi inövat, en gång till. För säkerhets skull.
MB och KJ sitter uppe vid ett rökigt köksbord, under en ensam glödlampas gula sken och smider färdigt planerna. De skiljs åt med orden "Heder åt familjen" touchade varandras knytnävar, knogar mot knogar, ljudlöst nickade de förstående åt varandra och KJ tog limpsadelcykeln hem.

Typ?
Citera
2013-12-16, 12:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter

Om man nu vill förvissa sig om att FRA inte får tillgång till trafik av komprometterande slag så gör man klokt i att använda sig av gammal teknik som inte går att spåra och då kan det handla om irl-kommunikation. MB/AN och KJ är inte obekanta med varandra ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in