Citat:
Ursprungligen postat av
Bartolo
Problemet ligger egentligen inte hos de som har bosradsrätt. Speciellt om de haft en ett par år så borde deras ekonomi vara stabil och ordnad. Det går bra för Sverige och få med jobb hamnar i kris.
Dagens problem handlar mer om att den yngre generationen får ett taskigt utgångsläge där man förväntas ta stora lån redan innan man är etablerad på arbetsmarknaden och hunnit spara ihop ett kapital. Man har även de tunga småbarnsåren framför sig.
Risken är helt enkelt stor att den äldre generationen fått så mycket i värdeökningar att den yngre generationen inte klarar bördan.
Värdeökningen beror ju på att det finns fler köpare med tillräckliga möjligheter att betala/låna än det finns tillgängliga bostäder. Därför är det ett logiskt falsarium att säga att unga inte har råd då gamlas bostäder ökat för mycket i värde.
Ja, det finns folk som är fullbelånade och täckt topplånet med ett blancolån. Men det finns ännu fler som fått råd till topplånet med föräldrarnas hjälp, eller som själva helt enkelt har tillräckligt med pengar. Siffrorna som släpptes för några veckor sedan (Ted Lindqvists rapport) visar ju att den stora gruppen med stora lån i Stockholm innerstad också är de som tjänar absolut mest pengar i landet.
Jag säger inte att det inte finns "bolånetorskar" som knappt kan sova och noga följer riksbankens beslut i hopp om att räntan inte ska höjas, för då har de inte råd att bo kvar. Men i den här tråden tycks dessa vara en jättegrupp, vilket jag motsäger. Jag vet inte hur många av de bubbeltroende här faktiskt bor inne i stan och har vänner och grannar som bor i bostadsrätt, men utifrån en egen anekdotisk undersökning så är det ytterst få som är belånade upp över öronen och/eller inte skulle klara av en avsevärt räntehöjning.