2013-12-16, 03:06
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Fast vet han innan vi skapas att vi bara kommer sprida plåga omkring oss men skapar oss ändå så är han ändå ett sadistiskt kukhuvud
nja vi sprider ju inte 'bara' plåga.
Citat:
Och jag ville att du skulle skriva ner med egna ord.
för att sammanfatta det hela utgår du från en annan gudsuppfattning.
Citera
2013-12-16, 03:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Det här brukar vara födelsen till mycket semantiskt krångel, till och med bland de som är bildade inom metaetik. Om vi ska definera ondska som ''ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som är fördärvliga, hemska eller rent av farliga'' ( enligt wikipedia ), så kan vi definera ondska med respekt för vad som stämmer bäst in på detta. Alltså, vi bara går ned på detaljnivå och försöker förklara vad vi menar med själva ordet.
Om vi gör en analogi med till exempel fysik, så är fysik löst talande ''vårat bästa försök att förstå materia och energi i universum''. Om någon annans definition av fysik då krockar med det här konceptet ( han tycker t.ex att fysik bara är det som stämmer överens med star wars ) så säger hans subjektiva uppfattning om fysik, ingenting om diskursens egentliga innebörd. Så vi behöver inte bry oss om människor som anser att det inte är ondskefullt att skära huvudet av varandra för att man häcklar profeter hit och dit.
Så en psykopat är ond, med respekt för allt som vi definerar ordet med. För det mesta har ju psykopater spårbara problem i hjärnan, som gör att de har det omöjligt att känna empati för andra varelser.
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nja krångel uppstår om en materialistisk åskådningsform är utgångsläge, inte för att jag menar att ''ateister'' saknar moral, utan för att det bygger på tankekonstruktioner som alltid är subjektiva modeller av det åskådade. Om vi tar förintelsen som ett exempel och definiera ondska som ''ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som är fördärvliga, hemska eller rent av farliga''. så stämmer ingendera överens med vad tyskarna själva ansåg p.g.a handlingarna uppfattades inte som fördärvliga, hemska eller farliga men snarare nödvändiga. Man måste alltså hålla med om dessa grundantaganden innan man definiera ondska alltså är vi tillbaka på ruta ett-ondska är relativ, ergo ondska finns inte.
Falsk dilemma.
Vetenskapliga "sanningar" kan endast tillhandahålla vetenskapliga sanningar. Vår subjektiva uppfattning om fysik kan motbevisas, om han hävdar att star wars gubbarna inte påverkas av tyngdkraft så kan det enkelt motbevisas.
Psykopati är mer än att inte kunna känna empati för andra.
Ja, men det är ett känsloargument så det håller inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Det som är värt att poängtera här är ju såklart att de människorna som jobbade på Auschwitz förmodligen inte var psykopater. Utan de hade ett liv utanför sina arbeten, där de hade familj och vänner som de brydde sig om. Så nu är ju frågan om hur stor moralisk sfär dessa människor hade. Det är fullt möjligt att vara oerhört grym mot människor som man inte bryr sig om. Det säger dock ingenting om det moraliska kring att driva en industriell mordmaskin.
Detsamma gäller etiska aspekter. Vad som anses vara god sed idag kan inte vara bindande då, om moral är relativ. Moralisk förpliktelse i sig kan inte stoppa oss om vi inte känner en skyldighet. Moral kan därför inte vara bindande utöver vanliga mänskliga motiv, och människor måste vara motiverade att bete sig moralistiskt. Några sådana motivationer fanns inte. Rättskänslan är socialt betingad du kan hävda att du har rätt men du kan inte hävda att dom har fel, på vilka grunder isf? Det är inte lätt att moralisera med en materialistisk åskådningsform eftersom hur man än vänder och vrider på det så har ingen tolkningsföreträde och till slut hamnar vi i en subjektiv gröt.

Citat:
Fast det här är en fråga om hur mycket inom fysikens diskurs som är sant. Det jag poängterade var att definitionen av vad som är fysik också beror på vad vi människor anser vara fysik. Och att någon annan än fysiker kan ha åsikter om vad fysik innebär, betyder inte att definitionen förändras, oavsett hur brett området är.
Ok. Det är dock fortfarande en falsk analogi. Han kan ha sin egen definition men kommer inte ifrån att vi kan observera verkligheten, alltså har vi en gemensam utgångspunkt.

Citat:
Ondska, som också bara är ett ord, som diskuteras i kontexten moral, kan då förstås på ungefär samma sätt. Så allt vad ondska innebär existerar då oberoende av vad olika människor anser ondska vara.
Nej om ondskan saknar självdefinition och vi diskutera det i kontexten moral-så flyttas frågan bara ytterligare ett led. Vi både kan mäta PH-värdet i Östersjön och kommer få exakt samma svar oavsett hur vi väljer att definiera fysik. Hur ska man gå tillväga när det gäller ondskan?
Citera
2013-12-16, 04:01
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Här har vi det stora problemet på den här tråden!

Talibanernas gud är inte bibelns Gud!
Man måste vara överens om vad det är man diskuterar, och det är fullständigt fruktlöst att blanda ihop religioner så här!
Här diskuterar vi gud, inte nödvändigtvis bibelns gud.
Citera
2013-12-16, 04:08
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Han skapar inte onda personer, de skapar själva sin egen onda moral. Gud skapar människan, men människan väljer själv att skapa sin egen moral. Onda människor sprider ondska och inte Gud. Inte så svårt att förstå, eller hur?

Sjukdomar uppstår av en orsak, och orsaken är inte Gud. Ha det i minnet.
Gud vet innan skapandet att dessa människor kommer bli onda, hur kna han då inte vara ansvarig?

Har gud skapat allt är gud orsaken till allt.
Citera
2013-12-16, 05:57
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Gud vet innan skapandet att dessa människor kommer bli onda, hur kna han då inte vara ansvarig?

Har gud skapat allt är gud orsaken till allt.

Har man som Kunskap1 skapat en alldeles egen tro så är nog allt möjligt...
Citera
2013-12-16, 06:31
Medlem
guderis avatar
Det verkar ju som de flesta troende nu vill visa att mycket av det som står i de religiösa skrifterna inte ska tolkas bokstavligt.

Har jag uppfattad det korrekt?
Citera
2013-12-16, 09:40
Medlem
MLEs avatar
Godhet och ondska existerar. Man måste förhålla sig till det, man måste Välja. Och inte en gång eller två gånger, utan om och om igen.
Citera
2013-12-16, 10:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Godhet och ondska existerar. Man måste förhålla sig till det, man måste Välja. Och inte en gång eller två gånger, utan om och om igen.

Godhet och ondska existerar som åsikter. Och man väljer sina handlingar utifrån sina åsikter.
Citera
2013-12-16, 10:37
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Samlar man ofta ved i sjukhusen i Israel?

Nej, men om man har kunskap i judisk tradition och religion, vilket jag råkar ha, så är vedsamlandet för att man skulle ha eld, eld är energi och idag el. Det är så det är överförbart på idag.
Det finns de ortodoxa judar idag som har timer i hemmet, som ställs in i förväg. Det använder inte lysknappar, tv, köksmaskiner etc. Det kan man tycka vad man vill om, men en del väljer att ha det så.

Så sjukhusen har el för lysen, medicinsk teknik och givetvis vid operationer och livsuppehållande teknik. Givetvis.
Citera
2013-12-16, 10:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Här diskuterar vi gud, inte nödvändigtvis bibelns gud.

Ja, och då jag tror på bibelns Gud, så är det utifrån den jag hämtar mina inlägg och formulerar om genom den kunskap jag har hämtat upp under trettio års tid. Jesus inkluderar den.
Citera
2013-12-16, 11:22
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag kan tala med träden och de svarar mig varenda gång..

Men jag fortsätter att kalla träd för träd, andra skulle vilja ta anspråk på att de kommunicerar gud, men jag är så lågmäld, att jag håller mig till det mänskliga språket, nano nano! .. visst.. i all ära.. blip*blip... jadekanin-skutt skutt.. visst får även den en återklang i sin?uppfattning (den är ju iaf närmre "gud") , men när det tolkas , landar det på att folk associerar. Har du rätt i att göra precis som du vill, nästan. men din vilja att det "är gud" .. gör inte gud..

eller... nära skjuter ingen hare .. men känslan av fullträff kan definitivt upplevas som magnifik och med lite väl tillrättalagd retorik, kom så gudstesen upp på banan (och plockades ner igen..) .. poleras ideligen.. och du behöver itne bevis, då det enda som fattas, är gud ... till inte gudavarelsen högvördeligen själv tar blad ur mun.. är det ju tuffa situationer som försätter varenda kotte i snåriga situationer, vem vill då inte ha snabbare lösningar? jag tror alla. T.o.m kudden är oförskämt gosig att diskutera med och förstår bättre i väl valda situationer.. måste för den skull behöva få annan betydelse än kudde? en kudde är en kudde... den lyssnar (?) och den lär.. och tar emot dig.. (?) .. så, vad är gud som är så mkt bättre än kudden?

I mitt fall, susar åtmnstonde trädkronan och stammen avger kåda. jag FÅR något när vi snackar, vad får du.. inte ens bevis ... nu har det gått sedan år noll, två tusen år.. icke en enda gud har kommit ner och sagt så här är det... idel.. bedjanden och sentimentala längtan. som jag ser & tycker, men också bedömer då det finns något som heter disassociativa kopplingar. Men värst.. religion.. där gud alltid varit chefen.. utgjorde faktiskt och tyvärr.. mycket starka maktbaser med enorma begär, av människor, och det handlade aldrig om vilja till utveckling.. däremot om förvaltning.

därför, jag finner det märkligt att du ger gud äran. annars vet jag att de som tror att de vet, de tror.. och det är väl ok - men skatterna... dem förstår jag verkligen inte.. enligt mig : bedrägerier.

då jag inte ser det vidare sympatiskt att benämna människor som äkta v/s oäkta.. det är allt utom etik. Däremot en påbörjan att klassa in människor och låta dem identifiriera sig med pekanden, så.. det här med begärlighet.. att det inte tar sig gränser ens i människans mest oskyldiga inre rätt att leva dit det fötts, i fred .. för att några ser "annat i yttre skyn" jag saknar nästan ord för vad jag anser om sådan fördom.

Men du har det personligt, man känner och tycker fritt - men gud är kodat....... ett dilemma.

Så jag kallar ändå träd för träd, himmel är himmel, en penna är en penna och en tystnad är fortf. tystnad, om annat är det = poesi/lyrik/saga/myt

Och är det jobbigt, är det inte guds fel, om det ljusnar, är det inte heller guds förtjänst, inte för mig i min "syn" isf.. hur klarar "guden" (dvs personen) av att se så många oskyldiga plågas.. och glöm inte djurriket, varför skulle isf dom inte ha gudskontakt, att åtminstonde få säga _aj det gör ont, gör inte så där!

.......om gud, så är gud inget gott att finnas där det är kris, det kan kvitta då, kan vi ev. enas om, att gud är ingenting.

Nej, helt rätt, min vilja att det är gud...gör inte Gud. Men jag kan beskriva min erfarenhet.
Jag kommer bara att tänka på Platons grottliknelse. Jag kan inte bevisa något, men jag kan av en erfarenhet av att ha gått ur grottan och fått se och erfara hur det är där ute, (för mig då med den helige Ande), försöka beskriva det hela. Du kommer säkert att på ditt sätt använda dig av Platons grotta och mena att det är jag som sitter inne där och inte förstår något av det utanför.

Några snabba lösningar existerar inte och jag tror inte att jag har skrivit någon gång att det går snabbt med Gud.

Min kudde har jag suttit med i famnen många gånger och autistiskt gungat fram och tillbaka för att komma till ro och få tröst. Men kudden i sig för mig inte till himlen.

Och jag skulle aldrig dela in människor i äkta och oäkta. Alla är människor, ingen mer än någon annan i sin grund. Däremot måste jag ju förhålla mig till hur människor talar till mig och andra, om de i sitt tal menar vad de säger eller inte, och där är äkta eller inte. Eller deras handlingar.

Nej, om det är jobbigt är det inte Guds fel, och ibland ljusnar det av andra orsaker än Gud. Men sådant kan ju alla även de som inte är troende hålla med om.

Men sedan har jag varit med om för mycket som inte är mänskligt slumpartat. Jag har valt att tro på Gud, det är ett intellektuellt beslut och efter tjugo års tid har det fortfarande hållit.
Citera
2013-12-16, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Gamla testamentet utgör också det hebreiska folkets historia, och i Moseböckerna kan man läsa om vad som uttryckligen beskrivs som föreskrifter för Israels folk. Det rör sig alltså om den omfattande lagsamling som israeliterna hade att följa för flera tusen år sedan. Den gäller alltså inte för andra folk i andra tider!

Dessa nationella lagar och regler var ofta väldigt hårda och grymma, precis som hos de flesta andra folk på den tiden (och i exempelvis många muslimska länder än i dag). Man hade dödsstraff genom stening för handlingar som vi i dag möjligen tycker är omoraliska, men inte värre än så. Den som till exempel låg med sin svärförälder eller med någon av samma kön eller var otrogen mot sin man eller hustru skulle straffas med döden. Och den som åt en blodig biff (eller hade sex med en kvinna som hade mens) skulle landsförvisas.

Överlag korrekt. Historicitet har inte mycket relevans för det essentiella i religion: Metafysiska (oftast med extra-kosmisk underlag) spekulationer.

Citat:
Vad sjutton talar vi om då på den här tråden?

Vi talar om att BEVISA 'gud's existens, något som inte kan göras med bibelns simplistiska a priori-antaganden och cirkelargumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in