2013-12-14, 18:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Hur kategoriserar du folkmord, barnamord, slaveri och våldtäkt? Gott eller onT?
I alla händelser har din gud inget problem med det.

(4 Mos 21:3, Mark 7:10, Syr 33:27-30 och Sam 2:11)
Jag skulle givetvis kategorisera dessa handlingar som ont. Vad vill du säga om de verser du citerade? Lägg fram verserna och presentera din tolkning så kan vi diskutera en och en.
Citera
2013-12-14, 18:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Alltså är din gud inte allsmäktig. Så varför tillbe honom?
Jag förstår inte din fråga. Vad har allsmäktighet med detta att göra? Som sagt, Gud har gett människan frihet att göra vad hon vill. Vill hon välja helvetet eller himlen, så får hon göra det. Gud är rättvis, vilket innebär att alla får det de förtjänar. Alla goda hamnar på en bra plats, och alla onda hamnar på en dålig plats, enkel ekvation.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-14 kl. 19:33.
Citera
2013-12-14, 19:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag skulle givetvis kategorisera dessa handlingar som ont. Vad vill du säga om de verser du citerade? Lägg fram verserna och presentera din tolkning så kan vi diskutera en och en.

Du har ju redan sagt att du avfärdar alla verser som talar emot din bild av Gud osv, som fabrikationer och feltolkningar. Det är fastställt.
Citera
2013-12-14, 19:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du har ju redan sagt att du avfärdar alla verser som talar emot din bild av Gud osv, som fabrikationer och feltolkningar. Det är fastställt.
Har sagt att det är möjligtvis fabrikationer eller feltolkningar. Men inget jag var 100 säker på. Jag tror inte heller att majoriteten av teister tror på en ond Gud, eller tror du det?
Citera
2013-12-14, 21:06
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Har sagt att det är möjligtvis fabrikationer eller feltolkningar. Men inget jag var 100 säker på.

Nej, du sade ungefär så här: Alla de texter som beskriver Moses eller Gud som ond är fabrikationer och eller feltolkningar.

Du får för all del vara oärlig mot dig själv och ignorant till verkligheten, men håll det då för dig själv. På diskussionsforumet Flashback krävs mer än "det bara är så".

Citat:
Jag tror inte heller att majoriteten av teister tror på en ond Gud, eller tror du det?

Ja, om de tror på Biblens Gud så tror de på en ond gud.
Citera
2013-12-14, 21:10
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Nej, men jag skulle hellre bara ha ett liv utan efterliv än leva i en värld med din sadistiska skapare
En Skapare har all rätt att diktera villkor, om syftet med skapelsen är att hålla oss ansvariga för våra handlingar i livet efter detta. Du vill ha ett liv utan ett efterliv, jag skulle vilja leva tre hundra år, kommer det hända? Förmodligen inte.

Citat:
Du skickade en länk som helt enkelt var tl;dr och jag bad dig specificera vad du ville ha sagt med sidan.
Du ställde en fråga om ondska, länken skulle förklara varför ondskan finns.
men ok, vad är ondskan?
Citera
2013-12-14, 21:14
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Detta begreppet får du nog förklara lite för mig vad det innebär
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och hur skulle detta på något vis vara statligt?
http://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism
Citera
2013-12-14, 21:32
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Det här brukar vara födelsen till mycket semantiskt krångel, till och med bland de som är bildade inom metaetik. Om vi ska definiera ondska som ''ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som är fördärvliga, hemska eller rent av farliga'' ( enligt wikipedia ), så kan vi definera ondska med respekt för vad som stämmer bäst in på detta. Alltså, vi bara går ned på detaljnivå och försöker förklara vad vi menar med själva ordet.
Nja krångel uppstår om en materialistisk åskådningsform är utgångsläge, inte för att jag menar att ''ateister'' saknar moral, utan för att det bygger på tankekonstruktioner som alltid är subjektiva modeller av det åskådade. Om vi tar förintelsen som ett exempel och definiera ondska som ''ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som är fördärvliga, hemska eller rent av farliga''. så stämmer ingendera överens med vad tyskarna själva ansåg p.g.a handlingarna uppfattades inte som fördärvliga, hemska eller farliga men snarare nödvändiga. Man måste alltså hålla med om dessa grundantaganden innan man definiera ondska alltså är vi tillbaka på ruta ett-ondska är relativ, ergo ondska finns inte.

Citat:
Om vi gör en analogi med till exempel fysik, så är fysik löst talande ''vårat bästa försök att förstå materia och energi i universum''. Om någon annans definition av fysik då krockar med det här konceptet ( han tycker t.ex att fysik bara är det som stämmer överens med star wars ) så säger hans subjektiva uppfattning om fysik, ingenting om diskursens egentliga innebörd. Så vi behöver inte bry oss om människor som anser att det inte är ondskefullt att skära huvudet av varandra för att man häcklar profeter hit och dit.
Falsk dilemma.
Vetenskapliga "sanningar" kan endast tillhandahålla vetenskapliga sanningar. Vår subjektiva uppfattning om fysik kan motbevisas, om han hävdar att star wars gubbarna inte påverkas av tyngdkraft så kan det enkelt motbevisas.

Citat:
Så en psykopat är ond, med respekt för allt som vi definerar ordet med. För det mesta har ju psykopater spårbara problem i hjärnan, som gör att de har det omöjligt att känna empati för andra varelser.
Psykopati är mer än att inte kunna känna empati för andra.

Ja, men det är ett känsloargument så det håller inte heller.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-12-14 kl. 21:35.
Citera
2013-12-14, 22:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, du sade ungefär så här: Alla de texter som beskriver Moses eller Gud som ond är fabrikationer och eller feltolkningar.

Du får för all del vara oärlig mot dig själv och ignorant till verkligheten, men håll det då för dig själv. På diskussionsforumet Flashback krävs mer än "det bara är så".
Det finns en del som tror på att allt som står i bibeln är sant, medans andra inte gör det. Jag tror inte att allt är sant.

Citat:
Ja, om de tror på Biblens Gud så tror de på en ond gud.
Hur kan de tro på en ond Gud, tror du? Kan man verkligen tro på en ond Gud?
Citera
2013-12-14, 22:16
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
En Skapare har all rätt att diktera villkor, om syftet med skapelsen är att hålla oss ansvariga för våra handlingar i livet efter detta. Du vill ha ett liv utan ett efterliv, jag skulle vilja leva tre hundra år, kommer det hända? Förmodligen inte.

Du ställde en fråga om ondska, länken skulle förklara varför ondskan finns.
men ok, vad är ondskan?
Fast vet han innan vi skapas att vi bara kommer sprida plåga omkring oss men skapar oss ändå så är han ändå ett sadistiskt kukhuvud.

Och jag ville att du skulle skriva ner med egna ord.
Citera
2013-12-14, 22:28
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
http://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism

Och du menar på att vi har det var någonstans i våran värld..?
Citera
2013-12-14, 22:32
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Jag förstår inte din fråga. Vad har allsmäktighet med detta att göra? Som sagt, Gud har gett människan frihet att göra vad hon vill. Vill hon välja helvetet eller himlen, så får hon göra det. Gud är rättvis, vilket innebär att alla får det de förtjänar. Alla goda hamnar på en bra plats, och alla onda hamnar på en dålig plats, enkel ekvation.
Den abrahamitiska guden brukar beskrivs som allmäktig vilket leder till problem när man lägger till god.
Citat:
Det finns en del som tror på att allt som står i bibeln är sant, medans andra inte gör det. Jag tror inte att allt är sant.

Hur kan de tro på en ond Gud, tror du? Kan man verkligen tro på en ond Gud?
Om en gud beskrivs med onda egenskaper så är det en ond gud. Tror man på den guden så tror man på en ond gud. Varför man skulle det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in