Citat:
Ursprungligen postat av
Dockland
KJ passar inte in på benämningen psykopat.
Jag håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Vi får väl se när RPU:n ligger klar på bordet. Men jag tror som sagt att KJ kvalar in som psykopat och att psykopati är den dominerande störningen hos honom. Han gör allt för att dupera sin omgivning, och hans omtalade självskadebeteende hade ingen boendestödjare tidigare observerat, självskadebeteendet med att riva sig uppstod sedan han frihetsberövades, ställdes under åtal och nu avvaktar sin dom. Möjligen inbillar sig KJ att självskadebeteendet kan påverka straffet, dvs "vård" i stället för livstid på KVA.
På vilket sätt duperar KJ sin omgivning?
Hur kommer du fram till att KJ är psykopat pga självskadebeteendet? Detta finns ju inte ens med som kriterie i Hares lista nedan?
Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Ja, det tror jag.
Så är det, men jag är inte säker på att KJ har insett detta.
Det finns andra exempel än TQ, vilket KJ kanske tycker är uppmuntrande .. Tror KJ kalkylerar med att komma ut snabbare från rättspsyket med särskild utskrivningsprövning än från ett livstidsstraff på KVA. KJ räknar förmodligen med att utskrivande läkare är relativt lätta att dupera, han är ju psykopat.
Vad har du för stöd när du säger att KJ
är psykopat?
Jag tror inte att KJ är psykopat. Nedan följer mitt stöd för detta.
Kika t ex här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
Talför/ytlig charmig Nej 0
Förhöjd självuppfattning/grandios Nej 0
Behov av spänning/blir lätt uttråkad Nej 0
Patologiskt lögnaktig Nej 0
Bedräglig/manipulativ Nej 0
Saknar ånger och skuldkänslor Nja 1
Flackt, ytligt känsloliv Nej 0
Kall/bristande empatisk förmåga Ja 2
Parasiterande livsstil 0 Nej han körde ju t ex runt med sina kompisar i bilen och stod för bensinkostnaden.
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet 0 Nej inte enligt omgivningen
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv Nej 0
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) Nej 0 om man bortser från ADD och Aspbergerdiagnoserna
Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt Ja 2
Impulsiv Nja 1
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef Ja pga av tidigare nämnda diagnoser 2
Tar inte ansvar för sina handlingar Nja 1
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden Nja 1
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) Nja det ska väl vara incidenten på skolan då? 1
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission Nej 0
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig) Nej 0
Slutsumma: 11 poäng vilket är mindre än 30 poäng
KJ:s poäng räcker inte till för att klassificeras som psykopat.
Egen erfarenhet samt Google
Den som träffar på en psykopat för första gången upptäcker inte detta förrän efter ett tag. Psykopaten söker hela tiden efter nya offer som hen kan lura för egen vinning. Det kan handla om dina pengar, din partner etc. Psykopaten ljuger när det passar för att tillfredsställa sina egna behov. Den som träffar psykopaten ofta ser igenom psykopaten efter ett tag. Psykopaten kan ljuga om meningslösa saker för att höja sig själv och förminska andra. Om något har gått bra tar psykopaten åt sig äran, men när något gått dåligt skyller psykopaten ifrån sig.
Om man har en psykopat inom familjen/bekantskapskretsen kan man ju välja att säga upp kontakten med psykopaten. Det är värre om man har en psykopat på arbetsplatsen t ex ens närmaste chef. Där brukar expertisen ge rekommendationen - byt arbete. Det går inte att vinna mot en psykopat.
Psykopaten brukar mista alla riktiga vänner efter tag. Varför? Psykopaten har dig bara som vän så länge du är till nytta för psykopaten. Detta hör ihop med psykopatens grandiosa självbild dvs. psykopaten är mer värd än alla andra.
Efter att ha läst FUP, följt rättegången via media finns det ingenting som talar för att KJ skulle vara psykopat. Visst KJ kan ha vissa psykopatiska drag enligt testet ovan, men det räcker inte till för att klassificera KJ som psykopat.