2013-12-15, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
När jag säger att jag tror han har ett rättspatos så menar jag inte att han alltid gör allt rätt och att rättspatoset sträcker sig till att täcka allt och alla i hans omgivning, men att grundtanken finns där. Att han larmar om han ser någon göra ett inbrott eller någon blir misshandlad för att han verkligen tycker det är fel, men att han själv kan kliva in i en bil och sno en tejprulle för det är inte så farligt. Sen att pappan agerar som säpo-vakt beror nog på att han vet att KJ brister i tanken rätt så ofta och han vill försöka förhindra att han gör misstag som ställer till det för honom.

KJ:s Pappa är den som uttalat sig om att KJ har en stark rättspatos och det är också
han som bevakar/påminner KJ att sköta sig vad gäller rätt och fel i vardagen med allt vad det
innebär, tex att inte hamna hos kronofogden osv. Så tack vare att Pappan agerar säpo-vakt
fungerar vardagen lite bättre men för det kan man nog inte skriva under att KJ själv utanfamiljens stöd har en stark rättspatos. Sen kan väl var och en skribent i tråden ha en åsikt
ifall KJ har en stark/svag eller mittemellan rättspatos för oavsett vart den hamnar så
har nog den rättspatosen inget med "grabbens" död att göra, det är jag helt säker på.

KJ reagerade när åklagarna i rätten förhörde honom om hunden men däremot visade han
ingen irritation när förhörsledarna förhörde honom om den. KJ kunde förmodligen inte
se sambandet tidigare om att man antydde att grabbens död och mordet på VB skulle
ha ett samband. I rättegången däremot när US förhörde honom hade säkert någon förklarat
för KJ varför man lade sådan vikt på hunden och därför reagerade/svarade han med
hätskhet om att han inte dödat hunden.
Mer svårförklarat än så tror jag inte KJ:s irritation mot US var och det har nog inget alls att
göra med ifall KJ har en stark rättspatos eller inte.
Senast redigerad av LKVN 2013-12-15 kl. 21:23.
Citera
2013-12-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Dock ser det ut så här när man direktklickar på datumet i nämnda länk nu på FB och även då det undersöktes i tråden första dagarna efter försvinnandet och henns FB var under luppen.
, då blir tiden 15:42.
Detta har någon i tråden (datakunnig) rett ut tidigare, datorns inställningar kontra facebook, server etc.

Vatchareeya Bangsuan
den 4 maj kl. 15:42 i området Boden ·
http://topicstock.pantip.com/food/topicstock/2006/11/D4857437/D4857437.html
PANTIP.COM : D4857437 อยากได้สูตรทำข้าวซูชิจังเลยยย [Miso Shoyu]
topicstock.pantip.com
ขอสูตรทำโดยใช้ข้าวหอมมะลิไทย ได้มั๊ยคะ เพราะอยู่ตจว. หาข้าวญี่ปุ่นยาก ขอสูตรง่ายๆ ก็ดีนะคะจะได้ทำทานเองที่บ้านได้บ่อยๆ ขอบคุณค่ะ

Tidstämpeln är 15:42 och inte 16:42.

länk:

https://www.facebook.com/bangsuan.no01/posts/514026355326080

Kanske är jag yr i Nattmössan, men var det inte MB som inte ställt in sommartiden ????
Citera
2013-12-15, 21:35
Medlem
Varför har man olika/flera FB-konton?

Undrar jag.
Citera
2013-12-15, 21:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Som sagt, tidsaspekten är inte så intressant i just detta inlägg. Värre vore om det var kl 20:32 t.e.x.
Hur säkra är tidsangivelserna på FB historiskt? Tar den hänsyn till sommar/vintertid? Vilket land/tidszon man befinner sig i när man tittar på länkens klockslag m.m.?

Då får vi väl enas om att inte att enas angående denna fråga.

Jag tycker i alla fall att ALL info angående tider etc i timmarna då VB försvann från sitt hem är mycket viktiga.
En så precis TIDSLINIE som överhudtaget möjligt är så klart otroligt viktig, vad enten man tror att KJ är skyldig, eller om man tror en annan är mördaren/mördarna.

Angående VBs telefonupplysnigar i FUP berättar ju enbart om var VBs mobiltelefon befann sig och när och vad som skickats från den.

Angående om tidsangivelserna på FB är säkra? så vet jag inte det 100% men jag menar att de är säkra jag har i allafall inte upplevt annat och jag har varit på facebook i många år och researchar FB ganska mycket.

Frågan om sommar/vintertid skulle kunna ha någon betydning i frågan om denna VBs FB post den 4 Maj kl 16:42 är en bra fråga.
I fall facebook, i efterhand korrigerar tiderna (bakåt) när vitertid ändras till sommartid, då skulle det Facebook meddelande ha postats kl 15:42, MEN jag tvivlar på att Facebook gjör det, men som sagt jag vet inte om dom gjör det, kanske någon av de mycket Mobil etc kunninga kan svara på denna fråga.
men OM facebook korrigerar dessa tider så skulle VBs, FB meddelande om att hon skulle ut och motionera och sedan till en kompis att plugga ju OCHSÅ ha postats 1 timme tidligare en vad vi har upplyst om intill nu.

Här är info om när sommartic/vintertid inträffar:
Sommartid i 2013 start 31. mars, då ställs klockan fram 1 time fra kl 02.00 til 03.00.
Söndag 27. oktober 2013 ställs klockan tilbaka 1 time fra kl 03.00 til 02.00.

Angående "land/tidszon man befinner sig i när man tittar på länkens klockslag m.m" så kan jag berätta att jag är i Köpenham så det är samma tidszon som Boden, dvs klockan i Boden och Köpenham är exakt samma, har just kollat up det.
Citera
2013-12-15, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Undrar jag.
En anledning kan vara denna. Säg att ett brott begås i närhet av min bostad, och jag vill vara med och diskutera i tråden om det brottet och dela med mig av mina erfarenheter som närboende utan att avslöja var Quarrel bor. Då skapar jag ett nytt konto och deltar i diskussionen utan att outa Quarrel. Men vad har det med brottet mot VB att göra?
Citera
2013-12-15, 21:57
Medlem
Citat:

Undrar jag.

VB hade tre för att nämna,

det finns en hel del figurer som har fler än en FB av olika skäl.
Oftast ljusskygga personer men även p.g.a. andra orsaker.

Dock vill jag inte påskina att VB var ljusskygg i någon mening utan uppfattningen är att iaf en var svenskt inriktad, en annan thai inriktad och jag tror den tredje var "gammal".. inte uppdaterad på ganska lång tid.. (gammal FB) som exempel.

Bara som en sidoinfo så hade den påskjutne i Örebro centrum härom dagen fler än en FB.. !!
Citera
2013-12-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Angående "land/tidszon man befinner sig i när man tittar på länkens klockslag m.m" så kan jag berätta att jag är i Köpenham så det är samma tidszon som Boden, dvs klockan i Boden och Köpenham är exakt samma, har just kollat up det.

Åker du över till Finland som är dryga 1.5 timmes resa från Boden, är kl 1 timme före oss, dvs är kl 14 i Sverige är den 15 i Finland. Nån som vet vad som händer med tiden på inlägg om man anger finsk tidszon?
Citera
2013-12-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En anledning kan vara denna. Säg att ett brott begås i närhet av min bostad, och jag vill vara med och diskutera i tråden om det brottet och dela med mig av mina erfarenheter som närboende utan att avslöja var Quarrel bor. Då skapar jag ett nytt konto och deltar i diskussionen utan att outa Quarrel. Men vad har det med brottet mot VB att göra?

Det finns ett liv utanför Flashback; tror att förkortningen "FB" i sammanhanget syftar på Facebook..
Citera
2013-12-15, 21:59
Medlem
ME077s avatar
Inte för att det kanske har någon relevans men ni minns väl detta också:

Den 4/5 kl 17.58 gillade VB ett inlägg i denna grupp som hon (VB) var medlem i:
https://www.facebook.com/groups/162526210434931/

Inlägget översatt från thailändska enligt google:
"Det finns tusen ursäkter. Text GS. Fördelarna är desamma. "Tala sanning".

Översatt med Bing:
"There are thousands of claims. There are tens of thousands of messages. The advantages are only "speaking the truth"
Citera
2013-12-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
KJ passar inte in på benämningen psykopat.

Jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vi får väl se när RPU:n ligger klar på bordet. Men jag tror som sagt att KJ kvalar in som psykopat och att psykopati är den dominerande störningen hos honom. Han gör allt för att dupera sin omgivning, och hans omtalade självskadebeteende hade ingen boendestödjare tidigare observerat, självskadebeteendet med att riva sig uppstod sedan han frihetsberövades, ställdes under åtal och nu avvaktar sin dom. Möjligen inbillar sig KJ att självskadebeteendet kan påverka straffet, dvs "vård" i stället för livstid på KVA.

På vilket sätt duperar KJ sin omgivning?

Hur kommer du fram till att KJ är psykopat pga självskadebeteendet? Detta finns ju inte ens med som kriterie i Hares lista nedan?

Citat:
Ja, det tror jag.

Så är det, men jag är inte säker på att KJ har insett detta.

Det finns andra exempel än TQ, vilket KJ kanske tycker är uppmuntrande .. Tror KJ kalkylerar med att komma ut snabbare från rättspsyket med särskild utskrivningsprövning än från ett livstidsstraff på KVA. KJ räknar förmodligen med att utskrivande läkare är relativt lätta att dupera, han är ju psykopat.

Vad har du för stöd när du säger att KJ är psykopat?

Jag tror inte att KJ är psykopat. Nedan följer mitt stöd för detta.

Kika t ex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.

Talför/ytlig charmig Nej 0
Förhöjd självuppfattning/grandios Nej 0
Behov av spänning/blir lätt uttråkad Nej 0
Patologiskt lögnaktig Nej 0
Bedräglig/manipulativ Nej 0
Saknar ånger och skuldkänslor Nja 1
Flackt, ytligt känsloliv Nej 0
Kall/bristande empatisk förmåga Ja 2
Parasiterande livsstil 0 Nej han körde ju t ex runt med sina kompisar i bilen och stod för bensinkostnaden.
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet 0 Nej inte enligt omgivningen
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv Nej 0
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) Nej 0 om man bortser från ADD och Aspbergerdiagnoserna
Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt Ja 2
Impulsiv Nja 1
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef Ja pga av tidigare nämnda diagnoser 2
Tar inte ansvar för sina handlingar Nja 1
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden Nja 1
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) Nja det ska väl vara incidenten på skolan då? 1
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission Nej 0
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig) Nej 0

Slutsumma: 11 poäng vilket är mindre än 30 poäng

KJ:s poäng räcker inte till för att klassificeras som psykopat.

Egen erfarenhet samt Google
Den som träffar på en psykopat för första gången upptäcker inte detta förrän efter ett tag. Psykopaten söker hela tiden efter nya offer som hen kan lura för egen vinning. Det kan handla om dina pengar, din partner etc. Psykopaten ljuger när det passar för att tillfredsställa sina egna behov. Den som träffar psykopaten ofta ser igenom psykopaten efter ett tag. Psykopaten kan ljuga om meningslösa saker för att höja sig själv och förminska andra. Om något har gått bra tar psykopaten åt sig äran, men när något gått dåligt skyller psykopaten ifrån sig.

Om man har en psykopat inom familjen/bekantskapskretsen kan man ju välja att säga upp kontakten med psykopaten. Det är värre om man har en psykopat på arbetsplatsen t ex ens närmaste chef. Där brukar expertisen ge rekommendationen - byt arbete. Det går inte att vinna mot en psykopat.

Psykopaten brukar mista alla riktiga vänner efter tag. Varför? Psykopaten har dig bara som vän så länge du är till nytta för psykopaten. Detta hör ihop med psykopatens grandiosa självbild dvs. psykopaten är mer värd än alla andra.

Efter att ha läst FUP, följt rättegången via media finns det ingenting som talar för att KJ skulle vara psykopat. Visst KJ kan ha vissa psykopatiska drag enligt testet ovan, men det räcker inte till för att klassificera KJ som psykopat.
Senast redigerad av Hiawhata 2013-12-15 kl. 22:13.
Citera
2013-12-15, 22:10
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Tror KJ:s "rättspatos" handlar om krav om sånt beträffande andra, men att rättspatos för egen del helt beror på om det för tillfället gynnar honom personligen och hans image, dvs den bild av sig själv han vill förmedla omgivningen. Ett karakteristiskt drag hos psykopater.
Om han är psykopat skulle han varit mer utstuderat vänlig och fin mot alla, hjälpsam, charmig, ödmjuk, fantastisk. Men det är inte den bilden jag får av honom alls. Han är en lat, udda, kuf som gillar att leka bort sin tid i livet, det som är tråkigt skiter han i och går nåt emot honom blir han grinig och då kommer familjen direkt till undsättning genom att borsta framför fötterna. Känslor har han dessutom, även om han kan stänga av och gå in i sin bubbla. Han älskade tydligen VB, Id* hade han också varma känslor verkar det som och för att inte tala om Grabben. Det var ett ärligt utbrott han hade i rätten, enda gången man upplever att han lever här och nu. Han har nog inte dödat sin hund.........
Citera
2013-12-15, 22:17
Medlem
yoloitss avatar
Citat:

Undrar jag.
Du menar facebook?
Jag har två konton, ett för spel och en vanlig.
VB hade väl två för sitt språk. En på svenska, en på thailändska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in