2013-12-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag kan avslöja en hemlighet, det kommer alltid kännas osäkert så om det får dig att avstå kommer du aldrig att köpa. Omgivningen tyckte mina föräldrar var vansinniga när de byggde hus för 50 år sedan och det har alltid sedan dess känts osäkert.

Rådet jag ger oavsett om det är aktier eller bostäder är att undvika att ta för stor exponering direkt, det är säkrare att successivt öka exponeringen.

När det gäller bostäder är detta inte så enkelt men du kan köpa en billigare bostad och senare byta upp dig. Var dock noggrann med valet av område och föreningens ekonomi.

Jag antar att du har rätt. Drömmen de senaste åren har varit att köpa lägenhet istället för att hyra, och jag tror inte något kommer i slutändan få mig att ändra tanke: även om priserna sjunker strax efter så kommer de att gå upp igen, särskilt i Stockholm och de områden jag är mest intresserad av just nu.

Däremot får jag nog göra som du säger och börja fundera på billigare lägenheter och - temporärt - ge upp min dröm om den där nyproducerade tvåan i Farsta Strand.
2013-12-15, 16:19
Medlem
Etnad11s avatar
Relevant text:

AB 2013-12-15: Kostnaden för rädslan: 60 000 jobb

Citat:
Vi svenskar gillar att läxa upp sydeuropéer för att vara oansvariga med ekonomin. Sanningen är dock att när det gäller privata skulder är det vi som är syndarna. Svenskar är sämst på att amortera i hela Europa, enligt Internationella valutafonden IMF.
125 år tar det en svensk i snitt.
Något sådant hade varit fullständigt otänkbart i de flesta andra länder. Där betalar man av hela lånet på runt 20 år och sedan äger man sitt hus.
Vi svenskar tror att vi äger våra bostadsrätter men i själva verket är det förstås banken som gör det.

Någon som känner igen sig?
2013-12-15, 16:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Relevant text:

AB 2013-12-15: Kostnaden för rädslan: 60 000 jobb

Någon som känner igen sig?

Är verkligen meningen med livet att man ska efterlämna sig en nettotillgång värd flera miljoner när man dör? Jag kommer visserligen personligen göra det men jag sätter inte upp det till regler som andra ska följa. Enligt min mening är det vitala att dina tillgångar är större än dina skulder och det gärna med en viss marginal.

.
2013-12-15, 18:07
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Är verkligen meningen med livet att man ska efterlämna sig en nettotillgång värd flera miljoner när man dör? Jag kommer visserligen personligen göra det men jag sätter inte upp det till regler som andra ska följa. Enligt min mening är det vitala att dina tillgångar är större än dina skulder och det gärna med en viss marginal.

.

Nja, mening och mening, det är ganska subjektivt.

Däremot, många tror att de äger sitt boende, när det e i själva verket banken som gör det.

Vad är tillgång, vad är skuld? Vems tillgång och vems skuld? Därom tvista de lärde.
2013-12-15, 18:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Däremot, många tror att de äger sitt boende, när det e i själva verket banken som gör det.

Vad är tillgång, vad är skuld? Vems tillgång och vems skuld? Därom tvista de lärde.
men åååååh vad less man är på att höra den där jävla amatörkommentaren gång på gång på gång, "du som har lån äger inte din bostad, det gör banken" vad är det för jävla inavelkomentar?? Tror du att du kommenterar på Lunarstorm??
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-15 kl. 18:25.
2013-12-15, 18:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

För det första, vad har du med den saken att göra?

För det andra har du fel, man äger sitt boende men har en skuld till banken om man har bolån. Detta är inget de lärde tvistar om utan det är endast de okunniga som tror annat. Att det sedan kan bli en ägarväxling om man inte klarar av att uppfylla lånevillkoren är en annan sak.

.
2013-12-15, 18:30
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men åååååh vad less man är på att höra den där jävla amatörkommentaren gång på gång på gång, "du som har lån äger inte din bostad, det gör banken" vad är det för jävla inavelkomentar?? Tror du att du kommenterar på Lunarstorm??

Min vän, har du hört talas om Cognitive dissonance?

Väl värt en läsning. Eller två.
2013-12-15, 18:39
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
För det första, vad har du med den saken att göra?

För det andra har du fel, man äger sitt boende men har en skuld till banken om man har bolån. Detta är inget de lärde tvistar om utan det är endast de okunniga som tror annat. Att det sedan kan bli en ägarväxling om man inte klarar av att uppfylla lånevillkoren är en annan sak.

.

Absolut ingenting. Jag bara postar som jag ser det. Varken mer, eller mindre.

Om du har 1 miljon i lån och inte kan betala tillbaka så är det du som har problem. Banken äger dig.

Om du har 1 miljard i lån och inte kan betala tillbaka så är det banken som har problem. Du äger banken.

Eller nåt' sånt.
2013-12-15, 18:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Absolut ingenting. Jag bara postar som jag ser det. Varken mer, eller mindre.

Om du har 1 miljon i lån och inte kan betala tillbaka så är det du som har problem. Banken äger dig.

Om du har 1 miljard i lån och inte kan betala tillbaka så är det banken som har problem. Du äger banken.

Eller nåt' sånt.

Det där är dina subjektiva uppfattningar som du får ha om du vill men det har inget med ditt felaktiga påstående om att det är banken som äger bostaden att göra. Du hade helt enkelt bara fel.

.
2013-12-15, 19:18
Bannlyst
Citat:
Det du inte förstår är att samma fundamenta fanns kvar när börsen och bopriserna i Sverige passerade nivån som gällde innan raset inleddes och att detta fundamenta inte på något påverkades av de svenska räntesänkningarna. Att du då tror att det var de svenska räntesänkningarna som fick det att vända är smått komiskt.

Det finns ju ingen fundamenta. Det finns ju bara nya krediter. Det är ju tyvärr det som är problemet.

Apropå komiskt. Den krasch du avfärdar, den kan du här åtminstone erkänna i efterhand, den krasch som kom i samband med finanskrisen 2007/2008. Kreditvansinnet ökade som svar (från räntenivåer som var mycket högre då än nu). Dvs, samma dåliga fundamenta råder 2013 som 2007 - vi söker efter fundamenta men hittar inte mer än malmen i Kiruna vilket betyder att det ska vara kraschläge åter.

Något för 24-åringen i tråden som drömmer om att köpa istället för att hyra, att tänka på.
2013-12-15, 19:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det finns ju ingen fundamenta. Det finns ju bara nya krediter. Det är ju tyvärr det som är problemet.

Apropå komiskt. Den krasch du avfärdar, den kan du här åtminstone erkänna i efterhand, den krasch som kom i samband med finanskrisen 2007/2008. Kreditvansinnet ökade som svar (från räntenivåer som var mycket högre då än nu). Dvs, samma dåliga fundamenta råder 2013 som 2007 - vi söker efter fundamenta men hittar inte mer än malmen i Kiruna vilket betyder att det ska vara kraschläge åter.

Något för 24-åringen i tråden som drömmer om att köpa istället för att hyra, att tänka på.

Du verkar vara mycket förvirrad. De fundamenta som avsågs var orsaken till raset hösten 2008, ett ras som du i din förvirring tror att jag "avfärdar".

Det jag inte håller med om dig här är din absurda förklaring till att raset kunde vändas. Du påstår att det var Sveriges räntepolitik som vände raset och det säger jag är ett absurt påstående. Anledningen till att påståendet är absurt har jag redan besvarat så det tänker jag inte upprepa, läs tidigare inlägg istället.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-15 kl. 19:38.
2013-12-15, 21:59
Bannlyst
Du begriper ju inte vad fundamenta är så det är ändå som att tala till en döv. Fundamenta är påtagliga, verkliga, positiva saker som förklarar exempelvis höga priser på bostäder.

Du skrev ras, dvs krasch. Kreditgivningen ökade för att motverka raset. Detta påbörjades 2008. Tydligaste tecknet var bankerna som gav ut mer och mer i lån till svenskarna att köpa bostäder för. Det välsignades från statligt håll och därför sköts lösningen av finanskrisen på framtiden och vi ser tyvärr ingen fundamenta som styrker vare sig dagens eller 2007 års bopriser.

Men fortsätt du med ditt ordbajseri som ska påstå något om motsatsen. Ordbajseri är inget som intresserar att ta del av igen, såvida man inte är en idiot som inte har något bättre för sig. Det ger ju ingenting.

Jesus, ge mig styrka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in