"Riksbankens agerande i finanskrisens början hade med den uteblivna kollapsen att göra, fast det har tgv påpassligt glömt. Det var 2008 som räntesänkningarna började, och de var kraftigt nedåt.", var vad jag skrev.
Svenne-I-Banan avfärdar ovanstående som struntprat. Ifall Svenne-I-Banan skulle ha rätt borde han ge ett annat påstående, såsom tex "under 2008 ökade räntorna vilket fick priserna på bostäder att falla" (vilket var tvärtemot vad som hände). Är då följande text trollvarning på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Struntprat, bopriserna följde samma trend som OMX som i sin tur följde S&P 500. Tror du på fullt allvar att agerandet från Sveriges Riksbank styrde S&P 500?.
Jag kliade mig i huvudet ett tag när jag läste frågan, funderade på om jag skulle ge ett svar överhuvudtaget. Svennes inlägg ser ungefär ut som om jag fällt ett påstående jag själv aldrig skulle fälla. "Agerandet från Sveriges riksbank styrde S&P 500" är ju bara rena rama obegripligheterna som dessutom inte har med tråden att göra.
Detta har med tråden att göra, vilka fundamenta finns det som styrker att utvecklingen i svenska bostadspriser är hållbara? Gruvnäringen borde vara av fundamental betydelse i norr men det är inte mycket för hela Sverige att dra nytta av. Vad finns mer? Fundamentan verkar ju vara tunn och det finns därför stor risk för bubbla i bopriser.