Årsrapport 2013
Drog igång min löpsatsning ordentligt i April efter enbart sporadiskt löpande tidigare. Min kapacitet låg då på 50 min på milen vilket idag förbättras rejält, slog pb på 42 min i höstas. Nästa mål är givetvis sub 40, hoppas nå detta i vår.
Sprang ett kanonvamt göteborgsvarv i maj på 1:50, det var en pers men är mycket nöjd med resultatet. Enbart två veckor senare tog jag mig vatten över huvudet och sprang stockholm marathon alldeles för otränad. Trodde aldrig jag skulle ta mig runt men gnetade in strax under 4 timmar. Ville ge upp de sista två milen men fick lära mig att jag är en envis jävel.
Vidare tränade jag på bra under sommar och höst med vissa skadebekymmer i knäna, som dock blivit bättre. Satsade stenhårt på havlmaran i stockholm som genomfördes på 1:40. Var smått missnöjd med resultatet men insåg att jag öppnat alldeles för hårt, första 3 km i 4:15 fart var knappast optimalt.
Sedan följde mitt första millopp, med mycket mjölksyra på en backig bana kom jag mycket nöjd in på 42:40. Öppnade lite hårt men stod pall denna gång. I oktober sprang jag också en spontan halvmara, där jag dock lyckades springa fel. 1:45 på 22km får anses som godkänt under rådande omständigheter.
Totalmängd 2013: 1243 km
Nästa år väntar i första hand Kungsholmen runt i maj, halvmara. Innan dess ska jag försöka springa något millopp. Sen till hösten kommer årets stora mål lidingöloppet där jag möjligtvis kommer sikta på medaljstid.
Mängd på 200-250 mil förväntas löpas nästa år.
Gott nytt år alla därute!