2013-12-15, 20:01
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad??? Tror du på allvar att FS skulle fällas bara för att hans hårstrån hittades "i paketet"? Han har ju bott i huset i flera år, som marinas pojkvän dessutom.
Om åklagaren hade kunnat säga:

"Hårstråna är analyserade och härstammar från FS och MJ."

så skulle sannolikheten att en okänd person hanterat "paketet" minskat.
Eller hur?

På så vis hade det stärkt åtalet.
Citera
2013-12-15, 20:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Svara på frågan - måste det vara någon som är inblandad i mordet som avsatt hårstrået? Måste det ha avsatts vid mordet eller bortforslingen av kroppen?

Om svaret på de frågorna är NEJ, vilket det bör vara, så ta en titt på ditt eget påstående att sannolikheten för att en tredje person varit inblandad ökar.
Svaret på båda frågorna är nej, och sannolikheten för att en tredje person varit inblandad ökar om hens hårstrå hittas i paketet.

Svara på mina frågor nu.
Citera
2013-12-15, 20:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hur ser du på rättssäkerhet?

Tycker du att oidentifierat fingeravtryck på brottsplats och teknisk bevis på fyndplats i ett paket där offret hittades är oväsentligt i en brottsutredning och rättsfall?

Bara för den eminenta advokaten att begära analyser, men han vågar väl inte.
Helt sanslöst jag lägger ett dokument av 300 på några hårstrån och nu svamlas det om att SKL inte kan göra analyser. Hur vore det om man läste allt först ? Lite dåligt sammanhang kan jag tycka.

För den som inte vet kan försvaret begära en hel del så ring Hansson och mana på vet ja.,
Citera
2013-12-15, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan gm ha avsatt ett hårstrå i paketet? Kan det vara ett hårstrå som avsattes vid brottet?

Fundera ett tag på de frågorna.

Ok, du gjorde dig inte dum. Du menar alltså att polisen ska lägga resurser på att utreda spår som de redan från början vet inte kan användas som bevis?
Citera
2013-12-15, 20:07
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Helt sanslöst jag lägger ett dokument av 300 på några hårstrån och nu svamlas det om att SKL inte kan göra analyser. Hur vore det om man läste allt först ? Lite dåligt sammanhang kan jag tycka.

För den som inte vet kan försvaret begära en hel del så ring Hansson och mana på vet ja.,
Det här är inget som försvaret ska kosta på utan det är polisens material som ska gå till grundlig undersökning så långt det går. Vilket inte gjorts i detta fall med vare sig fingeravtryck eller hår.
Citera
2013-12-15, 20:08
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Nu begriper jag inte riktigt.

Kan SKL göra DNA-analys på hårstråna om advokaten begär det, men inte om åklagaren gör det?
Eller menar du att åklagaren inte begärt en analys?
Citera
2013-12-15, 20:08
Medlem
Titianas avatar
Citat:
NEJ sannolikheten hade inte ökat pga att hårstrån som inte passadE FS eller marinas huvud kan ha avsatts för åratal sedan. Vad har du för skäl att anta att det är gm:s hårstrån?
Det kan mycket väl vara gm:s hårstrån. Och om alla skulle komma från FS eller M? har vi då en alt gm som måste vara flintis? Skulle visserligen vara intressant att veta detta om håren men det tillhör troligen M, FS eller kanske hans barn. Vi vet inte var filten kommer i från ursprungligen och om den någonsin tvättats.
Citera
2013-12-15, 20:11
Medlem
Citat:
Hur skulle advokaten ha vetat om mobilen? Grävt i polisens lådor?

MH hade tillgång till materialet. Han kunde bara gjort sitt jobb och läst på.
Citera
2013-12-15, 20:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du tjafsade om samma sak i oändlighet i Arbogafallet också. Du hade lika fel då. När ett hem är brottsplatsen så finns oändliga mängder fingeravtryck, hårstrån och andra biologiska lämningar. Det är åratals rester som finns, och naturligtvis även i våra möbler, kläder, textilier osv. Allt skickas nte på analys, det görs en bedömning av vad som kan vara av betydelse. Det har du aldrig fattat och jag har inget hopp om att du ska göra det nu heller.

Som i Boden tex där advokaten anlitade egna äldre kriminalare för egna analyser.
Samma med Borås, så det är bara Hansson som har stor käft och lite verkstad. Han levererar sagor inget annat.
Citera
2013-12-15, 20:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Du tjafsade om samma sak i oändlighet i Arbogafallet också. Du hade lika fel då. När ett hem är brottsplatsen så finns oändliga mängder fingeravtryck, hårstrån och andra biologiska lämningar. Det är åratals rester som finns, och naturligtvis även i våra möbler, kläder, textilier osv. Allt skickas nte på analys, det görs en bedömning av vad som kan vara av betydelse. Det har du aldrig fattat och jag har inget hopp om att du ska göra det nu heller.

Precis så är det. DNA är inte alla gånger den "guldgruva" gemene man vill ha det till. Jag kan, med hjälp av DNA, kunna bli dömd för ett mord du i själva verket begått. Om vi känner varandra och mitt DNA kontaminerar något du använt som mordvapen exempelvis. Ytterlighet, visst. Men möjligt.
Citera
2013-12-15, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det kan mycket väl vara gm:s hårstrån. Och om alla skulle komma från FS eller M? har vi då en alt gm som måste vara flintis? Skulle visserligen vara intressant att veta detta om håren men det tillhör troligen M, FS eller kanske hans barn. Vi vet inte var filten kommer i från ursprungligen och om den någonsin tvättats.
Ja men precis. En alternativ gm med hår kan ju också ha lånat en mössa av marina under bortforslingen, den skulle knappast saknas mitt i sommaren. Alltså, hårstråna säger INGET.
Citera
2013-12-15, 20:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Nej, det är inte försvararens sak att motbevisa. Hen ska visa på alternativ.

Bevisar åklagaren att FS är skyldig behöver inte försvararen bevisa att han är oskyldig. Han behöver bara visa på alternativa rimliga möjligheter.
men en bra försvarsadvokat tror jag skulle nog vilja bevisa sin klients oskuld, såvida han är det i alla fall är ju svårt av förklarliga skäl
tex oidentifierade hårstrån är inte rimliga skäl, det kan ha överförts med tex filten från barnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in