Citat:
Ursprungligen postat av
TAC5003
Tog tillfället i akt och beställde en flaska Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006. Om några dagar får den ett nytt hem.
Vill passa på att berömma Feadog för mycket trevlig läsning under lång tid och det har gett mig många tankar om vad jag vill smaka. Har än så länge ingen större kunskap eller samling och bland det jag har så är nog en Moët Grand Vintage 2002 som jag ser fram emot lite.
Den senaste tiden har jag sett namnet Savart komma upp lite här och var och främst i samband med Caviste. Jag har kollat nätet en del, men det är alltid kul att höra vad någon tycker om detta.
Tack för de fina orden och gratulerar till ett mycket bra köp. FdP är som sagt en superchampagne till priset av en vanlig storhusvintage. Jag hoppas på att kunna knipa några 2006 själv, men jag befinner mig utomlands sen augusti och kommer inte hem förrän nästa år, så vi får se hur det blir med det. Ha i åtanke att ingen FdP har nått full mognad ännu (och den första är 1995), så 2006 FdP kommer förmodligen inte leverera fullt ut de närmsta 20 åren. Jag kommer förmodligen inte kunna hålla mig från flaskorna så länge, och de FdP från andra årgångar jag smakat levererar fin njutning redan nu, men det är något att hålla i åtanke. Har du tillgång till god lagringsmiljö så är det en god idé att stoppa undan några flaskor och glömma bort dem. Du lär inte ångra dig i framtiden. 2002 Moët är också bra, en helt annan nivå än deras NV Brut Imperial.
Savart är väl lite av en framtida kultodlare, nästa Selosse eller Leclapart kanske. Flaskorna är ju rätt begränsade (som sig bör med en odlarchampagne med begynnande kultstatus) och mina erfarenheter är lika så begränsade. Har bara haft tillfälle att prova en NV Bulle de Rosé tidigare i år och den imponerade verkligen. Champagneeliten är väl rätt samstämmig i sina hyllningar, så om du får tillfälle att köpa så skulle jag definitivt råda dig att göra det, så mycket du kan.