2013-12-09, 12:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sök på Champagneprovarlåda. Nu börjar nog folk snart tro att jag är affilierad med importören vilket jag absolut inte är, jag tycker bara att det är en jäkligt bra idé som fler borde ta efter.

Skulle det inte kunna bli ännu bättre om man inte var låst till en importör?
Hur skulle du sätta ihop en provning med 4 flaskor (från SB, och med BS) varav:
En druvtypisk chardonnay
En druvtypisk PN
En tydligt oxiderad
En helt utan oxidation?
Det finns en massa andra uppdelningar man göra, men jag tror att de ovanstående är ganska bra för att lära sig vilken typ av champagne man uppskattar.
Citera
2013-12-09, 16:10
Medlem
ESS-Lunds avatar
Köpte sex flaskor av Rotaris 1996:a i systemets släpp nyligen. Öppnade en i helgen och kan säga att för 179 kr är det ett fynd. Fräschören från vanliga Rotari Brut finns kvar men med på köpet får man nu en mogenhet som direkt för tankarna till bra Champagne. Lite mogna äpplen med rund och fin eftersmak som sakta klingar av utan att sticka ut. Det finns ett fåtal flaskor kvar ute i butikerna så passa på om ni gillar prisvärt bubbel. Jag är medveten om att det inte är en Champagne men tänkte att den nog kan platsa här ändå, annars får väl inlägget flyttas (jag hittade ingen vettig nyligen uppdaterad tråd om mousserande).
Citera
2013-12-10, 15:53
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Skulle det inte kunna bli ännu bättre om man inte var låst till en importör?
Hur skulle du sätta ihop en provning med 4 flaskor (från SB, och med BS) varav:
En druvtypisk chardonnay
En druvtypisk PN
En tydligt oxiderad
En helt utan oxidation?
Det finns en massa andra uppdelningar man göra, men jag tror att de ovanstående är ganska bra för att lära sig vilken typ av champagne man uppskattar.

Självklart, men tyvärr får man i dagsläget inte riktigt lika mycket variation för pengarna om man blandar. Om jag skulle sätta ihop en provning med fyra rätt billiga helflaskor efter din spec så hade jag valt följande:

Blanc de Blancs: Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
Blanc de Noirs: Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru
Oxidativ stil (inte samma som oxiderad!): Bollinger Special Cuvée
Reduktiv stil: Ruinart R Brut
Citera
2013-12-10, 16:17
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Köpte sex flaskor av Rotaris 1996:a i systemets släpp nyligen. Öppnade en i helgen och kan säga att för 179 kr är det ett fynd. Fräschören från vanliga Rotari Brut finns kvar men med på köpet får man nu en mogenhet som direkt för tankarna till bra Champagne. Lite mogna äpplen med rund och fin eftersmak som sakta klingar av utan att sticka ut. Det finns ett fåtal flaskor kvar ute i butikerna så passa på om ni gillar prisvärt bubbel. Jag är medveten om att det inte är en Champagne men tänkte att den nog kan platsa här ändå, annars får väl inlägget flyttas (jag hittade ingen vettig nyligen uppdaterad tråd om mousserande).

Det finns en vintråd som hade passat bättre, men jag tänker inte klaga. Inlägget handlade åtminstone om något med hyfsad kvalitet, och det var inte någon som trodde att Asti Martini var Champagne.
Citera
2013-12-10, 21:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Självklart, men tyvärr får man i dagsläget inte riktigt lika mycket variation för pengarna om man blandar. Om jag skulle sätta ihop en provning med fyra rätt billiga helflaskor efter din spec så hade jag valt följande:

Blanc de Blancs: Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
Blanc de Noirs: Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru
Oxidativ stil (inte samma som oxiderad!): Bollinger Special Cuvée
Reduktiv stil: Ruinart R Brut

Tack - uppskattas!

Det är alltid kul när man får ett genomtänkt svar på en kanske inte alltför genomtänkt fråga. Verkar som ett riktigt bra förslag. Dags att fixa en provning!
Citera
2013-12-10, 22:44
Medlem
TAC5003s avatar
Tog tillfället i akt och beställde en flaska Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006. Om några dagar får den ett nytt hem.

Vill passa på att berömma Feadog för mycket trevlig läsning under lång tid och det har gett mig många tankar om vad jag vill smaka. Har än så länge ingen större kunskap eller samling och bland det jag har så är nog en Moët Grand Vintage 2002 som jag ser fram emot lite.

Den senaste tiden har jag sett namnet Savart komma upp lite här och var och främst i samband med Caviste. Jag har kollat nätet en del, men det är alltid kul att höra vad någon tycker om detta.
Citera
2013-12-10, 23:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAC5003
Tog tillfället i akt och beställde en flaska Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006. Om några dagar får den ett nytt hem.

Vill passa på att berömma Feadog för mycket trevlig läsning under lång tid och det har gett mig många tankar om vad jag vill smaka. Har än så länge ingen större kunskap eller samling och bland det jag har så är nog en Moët Grand Vintage 2002 som jag ser fram emot lite.

Den senaste tiden har jag sett namnet Savart komma upp lite här och var och främst i samband med Caviste. Jag har kollat nätet en del, men det är alltid kul att höra vad någon tycker om detta.

Tack för de fina orden och gratulerar till ett mycket bra köp. FdP är som sagt en superchampagne till priset av en vanlig storhusvintage. Jag hoppas på att kunna knipa några 2006 själv, men jag befinner mig utomlands sen augusti och kommer inte hem förrän nästa år, så vi får se hur det blir med det. Ha i åtanke att ingen FdP har nått full mognad ännu (och den första är 1995), så 2006 FdP kommer förmodligen inte leverera fullt ut de närmsta 20 åren. Jag kommer förmodligen inte kunna hålla mig från flaskorna så länge, och de FdP från andra årgångar jag smakat levererar fin njutning redan nu, men det är något att hålla i åtanke. Har du tillgång till god lagringsmiljö så är det en god idé att stoppa undan några flaskor och glömma bort dem. Du lär inte ångra dig i framtiden. 2002 Moët är också bra, en helt annan nivå än deras NV Brut Imperial.

Savart är väl lite av en framtida kultodlare, nästa Selosse eller Leclapart kanske. Flaskorna är ju rätt begränsade (som sig bör med en odlarchampagne med begynnande kultstatus) och mina erfarenheter är lika så begränsade. Har bara haft tillfälle att prova en NV Bulle de Rosé tidigare i år och den imponerade verkligen. Champagneeliten är väl rätt samstämmig i sina hyllningar, så om du får tillfälle att köpa så skulle jag definitivt råda dig att göra det, så mycket du kan.
Citera
2013-12-14, 21:43
Medlem
smokingfoxs avatar
Min farovit tråd här på flashback måste jag säga.
Köpte Boizel Joyau de France Brut 1889 idag på bolaget någon som har testat denna?
Ser att ni pratade om Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006 köpte också några. Ska bli intressant att smaka den har druckit rätt många olika år från Diebolt Vallois så 2006 är ju ett lite bättre chardonnay år så ska bli mycket intressant att få uppleva denna årgång.
Citera
2013-12-14, 22:54
Medlem
ManJuices avatar
Vad tycker ni om Pol Roger?

Det är min första och enda Champagne jag druckit. Dracks under studenten.

Hade gärna provat fler, men finns inget att fira.
Citera
2013-12-15, 00:03
Medlem
smokingfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Kan rekommendera Pol Roger vintage 2004 mycket trevlig champagne. Lite mer att ge just nu en 2002an visst 2002 ger nog mycket mer om ett tag.
Finns alltid tid att fira något gäller bara komma på en anledning att öppna en flaska
Citera
2013-12-15, 09:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Behöver man något särskilt att fira för att dricka Champagne? Det var det värsta jag har hört. I så fall kan du väl fira att du är vid liv och har god hälsa eller något sådant? Nej jag säger som Madame Lily Bollinger:

"I drink it when I’m happy and when I’m sad. Sometimes I drink it when I’m alone. When I have company I consider it obligatory. I trifle with it if I’m not hungry and drink it when I am. Otherwise, I never touch it—unless I’m thirsty."

Pol Roger är ett kompetent hus, inget fel på deras buteljeringar.
Citera
2013-12-15, 19:04
Medlem
Fick två flaskor i present nu i helgen, vad tror folket? En tänkte jag spara till nyår och en förtärs nog innan/ efter. Har helst den bästa på nyår, lutar emot André tror jag.

- André Clouet Grande Réserve
- Charles Mignon Brut Premium Reserve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in