2013-11-23, 14:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
I Sverige. Det finns länder där privatpersoner utan bransch-känningar kan prova massor av champagne gratis.

Absolut. Även i Sverige kan det förekomma Champagneprovningar som erbjuder mer valuta för pengarna, men det är lite oförutsebart och kräver nog att man är insatt i vinkretsar eller gör en hel del detektivarbete. Man bör nog undvika champagneprovningarna man kan köpa som upplevelsepresenter då det oftast lär vara ca. 4 storhusskumpor som man kan köpa på vilken bolagsbutik som helst samt nån billig Cava. Knappast prisvärt. Ska man köpa present till nån som uppskattar Champagne men som inte är någon expert än så finns det nog inget bättre i detta land än de Champagneprovarlådor som finns i beställningssortimentet.
Citera
2013-11-24, 16:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag drack Piper-Heidseck igår. Den var inget vidare. Jag vet inte exakt vad som gick mig emot, men den kändes lite halvsöt och jolmig.
Citera
2013-11-24, 17:17
Medlem
xallos avatar
Citat:
I Sverige. Det finns länder där privatpersoner utan bransch-känningar kan prova massor av champagne gratis.

Enklast är ju faktiskt att ta sig till Champagne och tuffa runt mellan champagnehusen. Behöver inte kosta många spänn. Dessutom så hittar man riktiga rariteter och skumpor som aldrig nått Sverige och systembolaget.
Citera
2013-11-24, 18:27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag drack Piper-Heidseck igår. Den var inget vidare. Jag vet inte exakt vad som gick mig emot, men den kändes lite halvsöt och jolmig.

Tråkigt att höra. De måste ha tappat stilen i så fall. Det var många år sen jag drack PH men förr var det en av mina favoriter bland budgetskumpor. Började ana oråd när de klädde flaskorna i röd krokodilskinnsimitation. Får nog plocka upp en flaska och testa själv snart så man vet.
Citera
2013-11-24, 19:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tråkigt att höra. De måste ha tappat stilen i så fall. Det var många år sen jag drack PH men förr var det en av mina favoriter bland budgetskumpor. Började ana oråd när de klädde flaskorna i röd krokodilskinnsimitation. Får nog plocka upp en flaska och testa själv snart så man vet.

Jag hade vunnit den i ett lotteri. Det är möjligt att den hade lagrats dåligt.
Citera
2013-11-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den kommer garanterat sitta som en smäck. Tänk på att den antagligen kommer vara rätt sluten i början. Öppna flaskan kylskåpskall (detta för att förlora så lite bubblor som möjligt), drick långsamt och bevittna hur det öppnar upp sig med högre temperatur och luftning.

Feadog jag måste bara tacka dig för tipset. Drack den i helgen och helvete vad god den var. Det var i särklass det godaste jag druckit. Trots att jag var rejält förkyld.

Har du fler prisvärda guldkorn som kanske inte är lika dyra (300-600:-)? Blir jobbigt att pynta 1149:- varje gång. Men jag kommer lätt köpa den igen. Tack som fan!
Citera
2013-11-26, 14:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omodern2010
Feadog jag måste bara tacka dig för tipset. Drack den i helgen och helvete vad god den var. Det var i särklass det godaste jag druckit. Trots att jag var rejält förkyld.

Har du fler prisvärda guldkorn som kanske inte är lika dyra (300-600:-)? Blir jobbigt att pynta 1149:- varje gång. Men jag kommer lätt köpa den igen. Tack som fan!

Det var mitt nöje, kul att du gillade den. Det betyder att du har bra smak

Jag är tyvärr inte jätteinsatt i SB's utbud just nu, men för några inlägg sen nämnde jag ett antal odlarproducenter som är bra. Värt att kolla upp. Sen finns det som sagt fortfarande kvar Diebolt-Vallois Fleur de Passion i några olika årgångar. Det är en helt annan stil än Churchill, men helt klart något du borde prova. FdP anses bland många sommelierer vara en Blanc de Blancs-Champagne i världsklass som i många fall kan konkurrera med namn som Salon och Krug Clos du Mesnil (och då snackar vi skumpor som är 5-15 gånger dyrare). Mitt standardval bland storhuscuvéerna är Bollinger Special Cuvé. Minns inte om du hade provat den, om inte bör du göra det pronto.

Sen rekommenderar jag ett besök på finewines.se. Det är där de riktiga Champagnenördarna häckar, folk som har otroligt mycket mera kunskap och erfarenhet i ämnet än vad jag har. Där kan du få ytterligare värdefulla tips och råd.
Citera
2013-11-28, 19:18
Medlem
jonnizs avatar
Hej!

Jag och ett par vänner kommer att göra en liten roadtrip till Champagne om ungefär 1 1/2 månad och spendera en helg där. Vi är allihopa rookies inom champagnevärlden, jag har väl lite koll, men har ingen särskild erfarenhet.

Först och främst så vill vi bygga en liten grund, eller liten erfarenhet eller hur man ska kalla det. Helt enkelt så man har smakat en del olika och kan känna någon skillnad på vinerna.
Hur ska man lägga upp detta? Budgeten är studentvariant och ganska tight, säg att vi kanske har råd med 6 olika flaskor i 200-400 kronorsklassen. Men för mina vänner (och delvis för mig) är det kanske smart att börja med lite olika billigare mousserande viner också? För att få en känsla för det och testa lite olika druvor? (och så man uppskattar skillnaden mellan viner från champagne och andra ställen).
Har ni några bra tips i vilken ände man kan börja?

Notera att jag inte har tillgång till SB (bor utomlands) utan istället ett ganska mycket större urval med mer nischade champagner och viner. Så även lite okända viner är ganska lätt att få tag på!

Sen även lite frågor angående resan till Champagne. Jag har kikat lite på finewines, men vågar inte riktigt fråga där och deras reseguider är rätt så avancerade.

Jag tänkte att man besöker kanske tre olika hus, ett kändare typ moet/bollinger, mest för att det är ett stort hus och så. Sen kanske något mindre, mer genuint? Jag har sett att folk mailar till husen och sen får boka visning, ofta gratis, men då är det kanske förutsatt att man köper med sig ett antal flaskor hem? Och vi har inte riktigt ekonomin att shoppa loss, utan bara kanske ett par flaskor var, till rabatterat pris.

Finns det något schysst ställe ni rekommenderar? Må så vara vingård eller lunchställe. Billigt boende?

Senast redigerad av jonniz 2013-11-28 kl. 19:48.
Citera
2013-11-28, 20:03
Medlem
Gullegubbens avatar
För 10-15 år sedan när jag bodde i närheten var jag med sverigebesök till Pommery flera gånger. Jag tror de har den vackraste källaren.
Citera
2013-11-29, 10:27
Medlem
Wedgies avatar
Kolla här: http://bitly.com/bundles/finewinesse/2

Finns massor med länkar till trådar om resor till champagne på Finewines.se. Du kan även numera skriva som gäst.
Citera
2013-12-05, 18:55
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Kolla här: http://bitly.com/bundles/finewinesse/2

Finns massor med länkar till trådar om resor till champagne på Finewines.se. Du kan även numera skriva som gäst.

Jo, jag har ju kikat redan som sagt. Får väl fråga där också, men de verkar bara hänvisa till de befintliga rese-berättelserna.

Ingen som råkar sitta på lite info? Speciellt det där med att få i sig lite grund-nybörjarchampagne och huruvida det är värt att dricka vanlig mousserande i början?
Citera
2013-12-05, 21:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Jo, jag har ju kikat redan som sagt. Får väl fråga där också, men de verkar bara hänvisa till de befintliga rese-berättelserna.

Ingen som råkar sitta på lite info? Speciellt det där med att få i sig lite grund-nybörjarchampagne och huruvida det är värt att dricka vanlig mousserande i början?

Har du läst trådarna de hänvisar till då? Om du har det och fortfarande har frågor så är det väl bara att ställa dem frågorna där.

"Grund-nybörjarchampagne" vet jag inte riktigt vad det skulle vara. Det bästa är nog att prova så mycket olika man kan. Sök på Champagneprovarlåda. Nu börjar nog folk snart tro att jag är affilierad med importören vilket jag absolut inte är, jag tycker bara att det är en jäkligt bra idé som fler borde ta efter. Är ni fyra pers som går ihop så får ni prova 12 olika champagner för 500:- per skalle. Helt ok pris måste man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in