Citat:
Ursprungligen postat av
Cosmo.Kramer
Jag tror så här: Nationalister, invandringskritiska, nazister osv har under många år fått utstå våldsamma motdemonstranter. Redan under 1980-talet och det tidiga 90-talet när Karl XII evenemangen samlade nationalister, allt från Sverigedemokraterna, Stockholm Skins plus VAM var det mängder av motdemonstranter ofta väldigt understödda av den våldsbejakande våldsvänstern.
Så fort någon nationell gruppering vill hålla en allmän sammankomst finns det grupper som satsar allt på att störa. Allt från att skrammla i nyckelknippor till våldsamma attacker.
Min teori är att SMR och deras representanter helt enkelt vill ge igen för gammal ost. Det framgår inte minst av deras argument att man på ett något ironiskt vis använder sig av samma retorik som sina motståndare. "Vi ska inte låta dem stå oemotsagda". Trist utveckling tycker jag, men helt klart är att våldsvänstern har bäddat för detta under många år. Det är tämligen nytt att högerextrema/nationalister attackerar demonstrationer. Det brukar nämligen vara tvärtom.
Tittar man dessutom på de videoklipp som finns upplagda tycker i alla fall jag att det framgår rätt tydligt att den manifesterande gruppen är folk på yttersta vänsterkanten och inte "vanligt folk". Inte minst de olika flaggorna och klädstilen visar rätt tydligt vad det är frågan om.
Själv tycker jag att det är en tråkig utveckling. Jag tycker att alla grupperingar ska få hålla sina manifestationer och demonstrationer ifred utan motdemonstranter. Tyvärr är det ändå så att om EN grupp inte följer spelreglerna så ändras spelplanen. Det är en reaktion på detta som vi har sett idag.
Personligen kan man bara beklaga.