2013-12-15, 02:40
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
ROV, skenmål, minor, torpeder, lösskägg/SOG/A-dyk, röjdykare,
dykare för att stoppa tillbaka Tp 62 i tuberna, IDAS, UAV, taxfreesprit efter utlandsbesök.

Det finns alla möjliga existerande och i framtiden möjliga användningsområden för en dylik sluss.
Visst finns det mycket man kan använda en sluss till. Men svenska försvaret borde ha något slags plan för vad man ska ha slussen till och vad det kan ge i ökat stridsvärde så man kan väga det mot att göra ubåten mindre potent genom att plocka bort två torpedtuber för att få plats med den. "Kan vara bra att ha" tycker jag inte duger som motivering.
Citera
2013-12-15, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Visst finns det mycket man kan använda en sluss till. Men svenska försvaret borde ha något slags plan för vad man ska ha slussen till och vad det kan ge i ökat stridsvärde så man kan väga det mot att göra ubåten mindre potent genom att plocka bort två torpedtuber för att få plats med den. "Kan vara bra att ha" tycker jag inte duger som motivering.

Skulle tippa på att kunna sätta in SOG eller annan välsinnad trupp mot fientligt mål utan att behöva flyga in eller köra in med båt, är syftet.
Citera
2013-12-15, 09:01
Medlem
Citat:
Det tror jag faktiskt inte går. Då hade de slagit upp det stort som en feature.

Det är en rätt häftig förmåga faktiskt. Men går en Torped går att återanvända om den har använts som sensor utan att ha behövts avfyras? Låter farligt.

Så vad ska man ha slussen till?
Det står på Kockums hemsida att A26 är bestyckad med 40 cm torpeder, antingen är det i den stora slussen eller så har man en "adapter" i dom större tuberna.
Citera
2013-12-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Du menar på samma sätt som vi har köpt in
nya versioner av AMRAAM, TOW, Hellfire o.s.v.?
Jag skrev att det var möjligt att köpa in.
Var även ett svar på ubåtsavfyrad RBS15.

Citat:
Du har kanske inte noterat att Visby och LCS har olika skrov.
Kraven på att LCS ska klara av hastigheter på 50 knop
(vilket ingen av fartygsklasserna* kommer upp i)
innebär skrov med sämre sjöegenskaper än skrov som är konstruerade för lägre hastigheter.
LCS ska även klara av lägre farter, eller påstår du att Visbys skrov enbart är anpassat efter det fartygets toppfart.

Citat:
Vad de har är spaningsradar, vilket innebär
att de kan genomföra målinmätning med relativt låg precision
(+-0,3 grader i höjd och sida, 25m i längd med Sea Giraffe ABM),
men de har ingen eldledningsradar som kan målinmäta med hög precision
och som kan följa utgående eld.
Således är eld mot luftmål (och många sjömål) beroende av optisk målinmätning.
Nej, de har modern multimode 3D radar.

"EADS North America’s multi-mode TRS-3D radar is used to automatically locate and track all types of air and sea targets. It provides reliable track initiation and operation, independent of clutter situation for surface and air targets, and simultaneously processes up to 400 individual contacts throughout the azimuth.

The radar’s antenna is a planar phased array of beams formed by 16 rows of 46 radiators each. Electronic phase shifters are incorporated for scanning in elevation. The antenna includes polarization agile, or linear polarized, radiators.

Due to its incorporation of the latest signal processing technologies, the TRS-3D radar system is well-suited for the detection of low and fast-moving objects, as well as asymmetric threats – even in the most severe environmental conditions.

This lightweight system employs electronic stabilization to neutralize the rolling motion of vessels operating in choppy coastal waters, with specific operational modes to protect against sea-skimming cruise missiles and attack helicopters.

It is especially adept at coastal surveillance and long-range tracking for light combatants, while keeping operator workload to a minimum.

TRS-3D supports a ship’s combat management system with sophisticated data, correlating radar plots/tracks within its own radar tracker, while its modern suite of electronic counter-countermeasures (ECCM) increases resistance to jamming and interference. It features adaptive thresholds with scan-to-scan processing, including several clutter maps to minimize false alarms.

The radar’s dual-target gunfire support mode allows for the use of medium-caliber guns without an electro-optical or radar tracker, while its rapid update rate enables detection of high-explosive projectile splashes with tailored waveforms.
"
http://www.eadsnorthamerica.com/north-america/usa/en/TRS-3D/Multi-function-capabilities.html
Citera
2013-12-15, 14:42
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Skulle tippa på att kunna sätta in SOG eller annan välsinnad trupp mot fientligt mål utan att behöva flyga in eller köra in med båt, är syftet.
Men inte har väl Sverige så stort behov av att kunna göra det att det viktigare än att ha extra eldkraft när det väl behövs?

Vad ska Sverige med sådan kapacitet till? Inte ens USA har ju mer än någon enstaka ubåt som är anpassad för "special operations".
Citera
2013-12-15, 14:52
Medlem
Citat:
Men inte har väl Sverige så stort behov av att kunna göra det att det viktigare än att ha extra eldkraft när det väl behövs?

Vad ska Sverige med sådan kapacitet till? Inte ens USA har ju mer än någon enstaka ubåt som är anpassad för "special operations".
samtliga Virginia klass ubåtarna ( 10 st i tjänst + 5 under byggnad), samt USS Jimmy Carter.
Citera
2013-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
samtliga Virginia klass ubåtarna ( 10 st i tjänst + 5 under byggnad), samt USS Jimmy Carter.

Glömde du inte SSGN 719-722?
Citera
2013-12-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Glömde du inte SSGN 719-722?
Självklart, tack för påpekandet.

USA har som sagt mycket stor kapacitet att genomföra specialoperationer från sina ubåtar, främst från USS Jimmy Carter ( 30 meter förlängd Seawolf), och SSGN 719-722.
Men även från Virgina klassen som har en sluss för 9 man, samt kan medföra farkoster/utrustning utanpå skrovet.
Citera
2013-12-15, 15:37
Medlem
Citat:

Motfrågan vore väll, vad har Sverige för behov av eldkraft? Vi för ju numera enbart kolonial polisiära insatser, där möts sällan eller aldrig ubåtar/båtar.

Vad SOG har för sig är hemligt, så vad de gör eller har för behov vet nog ingen av oss.
Citera
2013-12-15, 15:52
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
USA har som sagt mycket stor kapacitet att genomföra specialoperationer från sina ubåtar, främst från USS Jimmy Carter ( 30 meter förlängd Seawolf), och SSGN 719-722.
Men även från Virgina klassen som har en sluss för 9 man, samt kan medföra farkoster/utrustning utanpå skrovet.
Jag hade missat att Virginia-ubåtarna hade sluss. Jag förstår USAs behov av att ha flexibla ubåtar. Dock är slussen av en helt annan typ än den A26 har, den är placerad bakom tornet och kan bara slussa ut personal, större utrustning måste transporteras utanpå skrovet.
Bra bild: http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/images/va_class_lg.jpg

Jag återkommer dock till min ursprungliga fråga: Vad har Sverige för behov av A26 "multimission portal"? Jag kan inte se att vi behöver landsätta SOG på Östersjöns östra kust.

Det enda jag kan komma på att den är bra för för Sveriges räkning är att skicka ut fjärrstyrda miniubåtar som kan spana åt moderfarkosten medan den gömmer sig och för sjömålsrobotar/kryssningsmisiler. Men finns det ens några funderingar på att införskaffa sådana system?

Personligen misstänker jag att ingen har svaret på min fråga och att köpet av A26 från en svensk synvinkel mer är ett stöd för att hjälpa Kockums exportera ubåten.
Citera
2013-12-15, 16:33
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Motfrågan vore väll, vad har Sverige för behov av eldkraft? Vi för ju numera enbart kolonial polisiära insatser, där möts sällan eller aldrig ubåtar/båtar.
Jag tycker ubåtar har en roll att fylla, vi går mer och mer åt ett läge där om man syns så blir man bekämpad. Men har man inte behov av eldkraft har man antagligen inte behov av ubåtar heller.

Polisiära insatser leder till en fråga jag tänkt ställa. A26 kan utrustas med en kulspruta/automatkanon i tornet om köparen vill. Är det något Sverige tänkt beställa?

Ett problem med ubåtar är att de oftast är "antingen eller". Antingen sänker man sitt mål eller så gör man ingenting, det finns inget där emellan. De går inte att använda i polisiära syften då de inte har någon lämplig beväpning, antagligen går det inte ens att skjuta en torped på en liten motorbåt.

Jag har även läst en redogörelse från den ubåtskapten som i samband med U137-incidenten följde efter ryska fartyg som i full fart gick mot den svenska gränsen. Han kunde följa efter och rapportera men det fanns inga ytenheter som kunde genskjuta och han kunde själv inte skjuta varningsskott som man ska enligt reglerna vid en kränkning. Han var rätt nervös och visste inte vad han skulle göra, en torped i sidan skulle kunna ge allvarliga konsekvenser i det spända läget. Det var tur att de stannade av sig själva innan de korsade gränsen.
Citera
2013-12-15, 16:51
Medlem
Citat:
Jag hade missat att Virginia-ubåtarna hade sluss. Jag förstår USAs behov av att ha flexibla ubåtar. Dock är slussen av en helt annan typ än den A26 har, den är placerad bakom tornet och kan bara slussa ut personal, större utrustning måste transporteras utanpå skrovet.
Bra bild: http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/images/va_class_lg.jpg

Jag återkommer dock till min ursprungliga fråga: Vad har Sverige för behov av A26 "multimission portal"? Jag kan inte se att vi behöver landsätta SOG på Östersjöns östra kust.

Det enda jag kan komma på att den är bra för för Sveriges räkning är att skicka ut fjärrstyrda miniubåtar som kan spana åt moderfarkosten medan den gömmer sig och för sjömålsrobotar/kryssningsmisiler. Men finns det ens några funderingar på att införskaffa sådana system?

Personligen misstänker jag att ingen har svaret på min fråga och att köpet av A26 från en svensk synvinkel mer är ett stöd för att hjälpa Kockums exportera ubåten.
Med tanke på hur relativt liten A26 är, så kan inte slussen vara speciellt stor, fören ska även ha plats för sonar och torpedtuber.
Amerikanska ubåtar har sina torpedtuber i bogen, och inte längst fram i fören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in