2013-12-14, 16:32
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Bostadspriserna ÄR INTE HÖGA och har inte STIGIT ORIMLIGT !!!! Svensson betalar idag 20-22% av sin nettolön till boende, en bit under det historiska snittet på 24%, bostadspriserna ska inte för helvete följa nåt jävla KPI eller löneutveckling, bostadspriserna följer kostnaden att bo
Visst är det så. Det som har hänt är att räntan har gått till noll. Det är det som har skapat prisbubblan. Precis som du här förklarar. Månadskostnaden är densamma, prisnivån är 5 gånger högre än för 20 år sen. När räntan återigen blir det pris som verkligen balanserar marknadens efterfrågan och utbud på lån och sparande, så kommer bostadspriserna att falla tillbaka 80% igen. Bostadspriser är spetsen på piskan som statens planekonomiska byrårkater viftar med hej vilt. Du liksom alla andra hoppas vara den förste personen som hoppar av i rätt tid. Lycka till! Någon kommer att vara först, det är sant.
2013-12-14, 16:37
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Notera mitt ordval: hållbar.

Det man kan fundera på är hur mycket uppsida det finns kvar just nu. Jag är skeptisk till att det finns så mycket uppsida kvar just nu, och därför tror jag inte den prisutvecklingen vi hittills har sett är särskilt hållbar i framtiden. Men det är bara vad jag tror om framtiden gällande priset av bostadsrätter, och man kan givetvis ha olika åsikter om den saken.
joo men du mäter ju fel, du mäter på ett sätt som passar dej och konfirmerar din redan bestämda åsikt, som svenne-i-banan säger, du väljer att mäta från just 2005 och inte 2007, o säger att prisutvecklingen inte är hållbar, andra muppar som du väljer att mäta från 1993-1994 och gapar o skriker om att vi har en bubbla. Naturligtvis kommer priserna kommande 5 åren inte gå upp i genomsnittlig årstakt (ca 11%/år) som de gångna 5 åren, men de kan mycket väl öka i den årstakt du får om du mäter från 2007 (ca 3,5%/år) istället för 2008 (ca 11%/år) eller 2005 (ca 20%/år).

Sedan är det oerhört amatörmässigt att stirra sej blind med sitt enda enögda öga på bostadens PRIS!!!, som jag redogjorde för kl 11.26 ska man istället fokusera på vad bostaden kostar i relation till disponibel inkomst, samt att man bör väga in lite andra smådetaljer också, som t ex bnp-ökning, befolkningsökning, urbanisering m.m., när man jämför dåtid och nutid, men det är väl för mycket begärt av bubbelbabblarklubben??

.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-14 kl. 16:50.
2013-12-14, 17:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
I Florida får du ett hus med sjötomt för under miljonen. För 4 miljoner får du en herrgård. I en liten svensk skitstad får du en garderob för samma penning. Tillgång och efterfråga i all ära - det mesta är inte värt pengarna i Sverige, allt från mat, arbetskraft och bostäder.

Jag vet inte riktigt men tycker nog att pendlingsavstånden till mitt jobb blir i mesta laget från Florida.

.
2013-12-14, 17:11
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
joo men du mäter ju fel, du mäter på ett sätt som passar dej och konfirmerar din redan bestämda åsikt, som svenne-i-banan säger, du väljer att mäta från just 2005 och inte 2007, o säger att prisutvecklingen inte är hållbar, andra muppar som du väljer att mäta från 1993-1994 och gapar o skriker om att vi har en bubbla. Naturligtvis kommer priserna kommande 5 åren inte gå upp i genomsnittlig årstakt (ca 11%/år) som de gångna 5 åren, men de kan mycket väl öka i den årstakt du får om du mäter från 2007 (ca 3,5%/år) istället för 2008 (ca 11%/år) eller 2005 (ca 20%/år).

Sedan är det oerhört amatörmässigt att stirra sej blind med sitt enda enögda öga på bostadens PRIS!!!, som jag redogjorde för kl 11.26 ska man istället fokusera på vad bostaden kostar i relation till disponibel inkomst, samt att man bör väga in lite andra smådetaljer också, som t ex bnp-ökning, befolkningsökning, urbanisering m.m., när man jämför dåtid och nutid, men det är väl för mycket begärt av bubbelbabblarklubben??

.
Jag mäter ingenting, jag kollar på ett bostadsindex som någon annan har skapat. Givetvis spelar startåret roll, men det förändrar inte det faktum att priserna har fördubblats sedan 2005. Jag tycker att bostadsrätter är dyra idag. Du kanske tycker de har okej pris eller är till och med billiga?

Jag håller med om att andra mått än priset är av relevans, i synnerhet relativa sådana, men jag hävdar dock bestämt att priset också är relevant: det är ju trots allt det du ska betala om du köper en bostadsrätt. Det man ska jämföra är någon form av underliggande värde (hur man nu får fram det) med priset.

Ps. du verkar väldigt känslomässigt involverad i detta, då du titt som tätt kommer med osakliga personangrepp. Sådana meningslösa personangrepp av den osakliga natur som du frekvent använder dig av får mig genast att tro att dina tankegånger är lika osakliga och irrationella som dina personangrepp.
2013-12-14, 17:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Jag mäter ingenting, jag kollar på ett bostadsindex som någon annan har skapat. Givetvis spelar startåret roll, men det förändrar inte det faktum att priserna har fördubblats sedan 2005. Jag tycker att bostadsrätter är dyra idag. Du kanske tycker de har okej pris eller är till och med billiga?

Jag håller med om att andra mått än priset är av relevans, i synnerhet relativa sådana, men jag hävdar dock bestämt att priset också är relevant: det är ju trots allt det du ska betala om du köper en bostadsrätt. Det man ska jämföra är någon form av underliggande värde (hur man nu får fram det) med priset.

Ps. du verkar väldigt känslomässigt involverad i detta, då du titt som tätt kommer med osakliga personangrepp. Sådana meningslösa personangrepp av den osakliga natur som du frekvent använder dig av får mig genast att tro att dina tankegånger är lika osakliga och irrationella som dina personangrepp.

Jag har i 10 års tid fått stånga huvet blodigt mot den trångsynta tegelvägg av folk som hävdat bostadsbubbla, och nu kommer raset, nu kan det inte gå upp mer.... självklart blir man en aning frustrerad och känslomässigt involverad. Obs det är inte så mycket här på flashback jag fått stånga huvet, utan vid olika arbetsplatsers fikabord och diverse hemmafester .... har man fått arroganta småleenden och dryga hånskratt, när man påstått att det är billigt att köpa sin bostad, och att man vinner på det i längden.

Vem fick rätt?? Ja inte fan var det de trångsynta bonnläpparna vid fikabordet år 2002, i landsortshålan jag flyttade ifrån. Utan det blev jag som fick rätt, och dollarmiljonär blev jag på köpet.

Bonnläpparna kan sitta på sina jävla skotrar med snusen hängande i överläppen, i sina skitiga skoteroveraller som knappt går dra igen för ölmagarna är som en badbollar, dom kan sitta där o hånskratta så snusdräglet rinner på hakan.

Fattar du nu då??
Du ska inte ta åt dej personligt på ett anonymt internetforum, då kanske det inte är en plats för dej??

.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-14 kl. 17:31.
2013-12-14, 17:31
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Jag har i 10 års tid fått stånga huvet blodigt mot den trångsynta tegelvägg av folk som hävdat bostadsbubbla, och nu kommer raset, nu kan det inte gå upp mer.... självklart blir man en aning frustrerad och känslomässigt involverad. Obs det är inte så mycket här på flashback jag fått stånga huvet, utan vid olika arbetsplatsers fikabord och diverse hemmafester .... har man fått arroganta småleenden och dryga hånande gapskratt, när man påstått att det är billigt att köpa sin bostad, och att man vinner på det i längden.

Vem fick rätt?? Ja inte fan var det de trångsynta bonnläpparna vid fikabordet år 2002, i landsortshålan jag flyttade ifrån. Utan det blev jag som fick rätt, och dollarmiljonär blev jag på köpet.

Bonnläpparna kan sitta på sina jävla skotrar med snusen hängande i överläppen, i sina skitiga skoteroveraller som knappt går dra igen för ölmagarna är som en badbollar, dom kan sitta där o hånskratta så snusdräglet rinner på hakan.

Fattar du nu då??

.
Jag kan förstå, men försök att lämna det utanför Flashback, tack. Var istället glad att du har fått en tillgångsökning som dina "motståndare" inte fått.

Dessutom är det helt klart en skillnad på att det var bra för tio år sen att köpa en bostad jämfört med att köpa en bostad idag. I det första fallet så har du varit med på prisökningen, men vad säger det om framtiden och vad säger det om bostadsköp idag? Att bara för att man har fått rätt hittills så betyder det ingenting om framtiden.

EDIT: jag tar inte åt mig, däremot tycker jag det är meningslöst med sådana personangrepp och nivån på diskussionen sänks oerhört med sådana personangrepp. Jag föredrar sakliga och konstruktiva diskussioner istället.
2013-12-14, 19:16
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Du glömde ökar skuldsättningen. Själv har jag inget emot att räntorna minskar, jag vill låna mycket till låg ränta och investera, de flesta konsumerar.

Eftersom topic är bostadsbubbla i Sverige, använder du då bostaden som säkerhet för de lån du tar? Vad har du för investeringar som du uppfattar som så riskfria att du vågar belåna något så grundläggande som ditt hem? (Om du nu gör det).
2013-12-15, 13:09
Medlem
Om det stämmer att vi befinner oss i en bostadsbubbla just nu, vad rekommenderar ni att man, som en ung karl på 24 år som tar sin examen under sommaren, ska göra när det kommer till att flytta hemifrån? Hyra en lägenhet? Köpa en lägenhet? Flytta utomlands och vänta tills bubblan spricker för att sedan flytta tillbaka till Sverige och utnyttja situationen? Bo kvar hemma tills man är 30?

Jag har hunnit spara en hel del pengar fram tills nu, med målet att använda det som handpenning för att köpa en egen lägenhet när jag är klar med studierna. Men tanken att förlora allt jag samlat ihop kort efter köpet känns ju sådär, som ni säkert förstår.
2013-12-15, 13:17
Medlem
nins avatar
Squire89, Det är ju svårt att säga, beror ju på en hel del. T ex, om du bor i sthlm så är det svårare än att bo i någon mindre stad där man fortfarande kan hitta billiga ettor. Det hänger nog en hel de på vad du själv tror om framtiden och vilka risker du kan tänka dig ta. För det är alltid en risk när man köper något, att det kan bli en förlustaffär, att man vinner på den eller plus minus noll.
2013-12-15, 13:28
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Peter Schiff was right 2006-2007 - CNBC edition

Gromph, om du inte fanns, så hade man varit tvungen att uppfinna dig.

Lägg märke till henne från 0:35 och nästföljande 10 sekunder: Excuse me, I'm from Detroit, have you been to auto plant recently?

Ok, därefter, ta en titt på den här: Give us our soul back: Detroit (HD)

Detta är endast 6 år efter kvinnans "Excuse me..". Jag försöker inte antyda här något, ej heller skrämma någon. Däremot är det ett lysande exempel på Normalcy bias

tgv23000 är också ett bra exempel. Han föraktar "bönderna" som varnade honom 2002. Ty 10 år senare har han bara sett priserna gå uppåt och antar att samma kommer gälla 10 år framåt i tid (2023).
"Past performance is not indicative of future results." I bägge tillfällen.

Det är inget konstigt egentligen. Vi är alla människor oavsett var vi bor och verkar. Gjorda av samma material som en som levde för flera hundra tusen år sedan. Bara det att vi numera har portabla och icke portabla skärmar som vi stirrar på större delen av vår vakna tid. Därav uttrycket:
"Historien upprepar sig".

Jag har ingen aning var bostadspriserna kommer hamna till slut. Men jag vet en sak: Om man sparar i saker som behövs i ens vardagsliv, så som energi, mat och boende...it ain't gonna end well. Dvs. om man ger de monetära egenskaper utöver dess nyttovärde, så kommer det sluta i blod och tårar. Varför? Enkelt: Punkt 1. 2. och 3.

Händer det om 1 år? 10 år? Ingen aning. EN sak är dock säker:
"Nobody, I mean Nobody, could see this coming!"

Take care\Etnad
2013-12-15, 13:28
Medlem
Nin: jag borde ha skrivit att jag bor i Stockholm. Kan inte annat än hålla med om att det handlar om vilka risker man är villig att ta. Rent spontant så känns det inte säkert att köpa en lägenhet i Stockholm just nu, men kruxet är givetvis att en stor del av jobben finns här. Personligen hoppas jag nästan (hur taskigt det än är) att vi befinner oss i en bubbla, och att bubblan spricker innan sommaren - det skulle åtminstone göra det möjligt att köpa en lägenhet och slippa ha ett moln av oro över sig. Eller så kanske man kan hyra en lägenhet i väntan på att bubblan spricker och sedan byta upp sig till en bostadsrätt. Men då måste man stå i bostadskö i 6-7 år bara för att få tillgång till en lägenhet i Rinkeby...

Knepigt, det här...
2013-12-15, 13:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squire89
Om det stämmer att vi befinner oss i en bostadsbubbla just nu, vad rekommenderar ni att man, som en ung karl på 24 år som tar sin examen under sommaren, ska göra när det kommer till att flytta hemifrån? Hyra en lägenhet? Köpa en lägenhet? Flytta utomlands och vänta tills bubblan spricker för att sedan flytta tillbaka till Sverige och utnyttja situationen? Bo kvar hemma tills man är 30?

Jag har hunnit spara en hel del pengar fram tills nu, med målet att använda det som handpenning för att köpa en egen lägenhet när jag är klar med studierna. Men tanken att förlora allt jag samlat ihop kort efter köpet känns ju sådär, som ni säkert förstår.

Jag kan avslöja en hemlighet, det kommer alltid kännas osäkert så om det får dig att avstå kommer du aldrig att köpa. Omgivningen tyckte mina föräldrar var vansinniga när de byggde hus för 50 år sedan och det har alltid sedan dess känts osäkert.

Rådet jag ger oavsett om det är aktier eller bostäder är att undvika att ta för stor exponering direkt, det är säkrare att successivt öka exponeringen.

När det gäller bostäder är detta inte så enkelt men du kan köpa en billigare bostad och senare byta upp dig. Var dock noggrann med valet av område och föreningens ekonomi.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in