2013-12-14, 11:09
Medlem
tgv23000s avatar
På tisdag får vi lägre ränta...

lägre ränta för med sig..

De som idag lever på marginalen får ett litet ökat utrymme...

De som idag tvekar för att de befinner sig under marginalen kommer ut.....

Konsumtionen tilltar-genererar arbete och räddar arbeten

Stimulerar riskkapitalet-genererar arbete och räddar arbete.

Instutioner och verksamheter med stora lån finner lättnad-sjukhus,skolor,landsting och kommunal verksamhet blir billigare.
2013-12-14, 11:26
Medlem
tgv23000s avatar
Bostadspriserna ÄR INTE HÖGA och har inte STIGIT ORIMLIGT !!!! Svensson betalar idag 20-22% av sin nettolön till boende, en bit under det historiska snittet på 24%, bostadspriserna ska inte för helvete följa nåt jävla KPI eller löneutveckling, bostadspriserna följer kostnaden att bo och nettolönen, sambandet mellan räntan, nettolönen och bostadspriserna är ganska exakt med en självklar tröghet - tex borde priserna vara 15-20% högre idag sett till dagens ränta, men man handlar såklart inte bostäder som aktier, så trögheten är helt befogad.

Sen får man väga in konjunktur, arbetslöshet till viss del, samt att en bostad i en växande stad med växande befolkning, ökar i pris - allt annat lika. Vi har ett lågränteklimat som är här för att stanna, aldrig i helvete någonsin att vi kommer tillbaka till 80-talsräntor eller 90-talsräntor, det kan ni fetglömma o argumentera er blå i ansiktet, nej, punkt slut .. billiga krediter är här för o stanna.

Sen är det såklart uppenbart för alla att riskerna ökat enormt iomed den låga räntan och därmed de "höga priserna" och "höga bolånen", men det är inte isolerat till bostadsmarknaden, riskerna och farten i samhället har ökat generellt, det är som att vi kör 70-talet i x20-hastighet, hela samhället och livet körs med hävstång, internet, börsen, tv-program, ja allt har speedats upp, så är det bara, man har inget o välja på, anpassa sej eller flytta ut i skogen.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-14 kl. 11:35.
2013-12-14, 11:40
Medlem
jamendujas avatar
Tro vad man vill om det är en bostadsbubbla eller inte, men det är, i min värld, inte rimligt att prisökningen av bostadsrätter fortsätter i samma takt som sedan 2005 utan en nedgång.

http://www.valueguard.se/sverigebr
2013-12-14, 12:27
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Tro vad man vill om det är en bostadsbubbla eller inte, men det är, i min värld, inte rimligt att prisökningen av bostadsrätter fortsätter i samma takt som sedan 2005 utan en nedgång.

http://www.valueguard.se/sverigebr
hösten 2008 finanskrisen gick det ner rejält, hösten 2011 blev det liten dipp också då börsen rasade. Detta syns faktiskt tydligt på grafen du länkade till, men du kanske har dina confirmation bias-glasögon på dej??
2013-12-14, 12:41
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
hösten 2008 finanskrisen gick det ner rejält, hösten 2011 blev det liten dipp också då börsen rasade. Detta syns faktiskt tydligt på grafen du länkade till, men du kanske har dina confirmation bias-glasögon på dej??
Det är jag medveten om. Men en dubblering av priset sedan 2005 är inte en hållbar prisförändringshastighet.
2013-12-14, 13:04
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har han hittat några tecken. Vilka då i så fall?

Reserve Balances with FED

But wait, det e bara reserver ju!
2013-12-14, 13:49
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det är jag medveten om. Men en dubblering av priset sedan 2005 är inte en hållbar prisförändringshastighet.
varför inte jämföra med 1994 då får du ännu mer vatten på din "enögda" kvarn, så att säga.

Angående prisutvecklingen, se mitt inlägg vid ca kl 11.26 idag, men det inlägget kanske är för långt för dej att förstå, trots styckeindelningen??

.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-14 kl. 13:56.
2013-12-14, 14:10
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
varför inte jämföra med 1994 då får du ännu mer vatten på din "enögda" kvarn, så att säga.

Angående prisutvecklingen, se mitt inlägg vid ca kl 11.26 idag, men det inlägget kanske är för långt för dej att förstå, trots styckeindelningen??

.
Du får gärna tipsa om ett kvalitetsjusterat prisindex för bostadsrätter som sträcker sig längre än från 2005.

Jag vill läsa inlägg som underbygger deras påstående med data och referenser till datan de använder sig av.
2013-12-14, 14:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Varför inte då, priserna var kanske med facit i hand löjligt låga då och väljer du att jämföra med toppen 2007 är det inte någon extrem utveckling.

.
2013-12-14, 14:21
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte då, priserna var kanske med facit i hand löjligt låga då och väljer du att jämföra med toppen 2007 är det inte någon extrem utveckling.

.
Notera mitt ordval: hållbar.

Det man kan fundera på är hur mycket uppsida det finns kvar just nu. Jag är skeptisk till att det finns så mycket uppsida kvar just nu, och därför tror jag inte den prisutvecklingen vi hittills har sett är särskilt hållbar i framtiden. Men det är bara vad jag tror om framtiden gällande priset av bostadsrätter, och man kan givetvis ha olika åsikter om den saken.
2013-12-14, 16:01
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
På tisdag får vi lägre ränta...

lägre ränta för med sig..

De som idag lever på marginalen får ett litet ökat utrymme...

De som idag tvekar för att de befinner sig under marginalen kommer ut.....

Konsumtionen tilltar-genererar arbete och räddar arbeten

Stimulerar riskkapitalet-genererar arbete och räddar arbete.

Instutioner och verksamheter med stora lån finner lättnad-sjukhus,skolor,landsting och kommunal verksamhet blir billigare.

Du glömde ökar skuldsättningen. Själv har jag inget emot att räntorna minskar, jag vill låna mycket till låg ränta och investera, de flesta konsumerar.
2013-12-14, 16:06
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

.

I Florida får du ett hus med sjötomt för under miljonen. För 4 miljoner får du en herrgård. I en liten svensk skitstad får du en garderob för samma penning. Tillgång och efterfråga i all ära - det mesta är inte värt pengarna i Sverige, allt från mat, arbetskraft och bostäder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in