2013-12-09, 22:07
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder.me.mickey
Okej. Så hur ska vi göra om vi vill få en sådan där energiskjuts in i alstralvärlden som du tipsade om?

Jag har ingen info men jag kan tänka mig att en sådant uppbyggd energi kan användas på samma sätt flr tjejer. Manlig återhållsamhet har med mer långsiktigt kundaliniarbete att göra. Det finns liksom andra tips där en laddning och ett begär förnekas för att driva på AP's. Tex att vara törstig och ställa ett glas vatten ute i lägenheten. Det handlr liksom om att bygga upp energi och begär som kan hjälpa till när begärens naturliga, fysiska utlopp förnekas och sinnet bär intentionen att detta begär skall nu omvandlas till mitt begär efter en AP.

Lite "alchemi" med fysiskt kopplade begär kan man säga. Begör som i nittionio procent v fallen annars bara tillfredsställs och upplöses via den fysisika kroppens olika utlopp. När man strävar efter en AP så vill man byta fokus från den fysiska kroppen till "det där andra" som man suktar efter.

Ju mer du äter och onanerar och knullar och får utlösning och smaskar på alkohol och smågodis och allt liknande som har med den fysiska kroppen att göra, ju mindre chans har du att lyfta medvetandet till den där andra nivån som vi talar om i denna tråd.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2013-12-09 kl. 22:13.
Citera
2013-12-10, 13:14
Medlem
Caesar Johansens avatar
Har AP någon koppling till djurhamn? Våra förfäder kunde tvinga ut frisjälen ur kroppen, varvid kroppen intog ett dvalaliknande tillstånd, samtidigt som frisjälen intog fåglar, klövdjur och hundars fysiska kroppar. På det här sättet kunde man skaffa sig kunskaper om dålda saker i livsvärlden -- ägna sig åt spioneri om man så vill.
Citera
2013-12-10, 20:21
Medlem
bingo!s avatar
Jag är så jävla glad över att jag inte åkte till jobbet idag för då hade det här aldrig hänt!
Jag hade gått upp och gjort mig i ordning för jobbet men märkte att jag skulle komma försent så då sket jag i det och la mig i soffan och blundade och försökte somna om. Jag somnade och vaknade upp efter en liten stund och befann mig i en sömnparalys(enda sen jag började intressera mig av klardrömmar har jag fått sömnparalyser relativt ofta, några gånger i veckan iaf.),
Jag har hört att man kan på nåt sätt "glida" in i en klardröm om man inte grips av panik under paralysen och bara låter den få fortsätta utan att göra motstånd. Så den här gånger tänkte jag att fan nu får jag inte avbryta paralysen jag måste kolla vad som händer om jag låter den fortsätta! Så jag låg och runkade och var fullt medveten om paralysen och efter en stund kom det här med andningen, kändes som att jag höll på att kvävas, kunde inte andas in helt liksom bara små små andetag.
Det är i just det stadiet som jag alltid har avbrytit runkandet och kämpat mig loss från paralysen, men jag lät det fortsätta. Efter en stund så började plötslligt hela kroppen vibrera på ett jävligt skönt sätt och jag kände hur kuken bara reser sig. Jag blundade under hela tiden för att jag var rädd för att bli besviken om jag öppnade ögonen och se att min kuk i själva verket inte alls svävar. Men!
jag öppnade ögonen och visst! jag såg min kuk dras uppåt liksom, som om den satt i trådar och någon drog den uppåt, jag kände samma sak i pungen men jag kunde inte se min pung under min kuk(vilket jag skulle ha gjort om jag varit vaken). Efter en stund så svävade hela min kropp upp men jag landade mjukt tillbaks till soffan igen, och så blev det några gånger till jag svävade så högt att jag kom till taket och min kuk "flöt in" i taket!? och när jag var påväg ner igen efter det så lyckades jag hålla mig kvar i luften för att sedan bara.."flyta" ut genom väggen. När jag väl var utanför så sjönk jag till marken och stötte i marken och väggar för att sedan studsa tillbaks och sväva för några sekunder. Efter ett tag kunde jag gå omkring på min gata där jag bor och gör det som föll mig in, gå in i en grannes hus te x. Och varje gång jag kollade på mina händer så kände jag att jag var tvungen att runka igen.

Jag var fullt medveten om vad som pågick under hela "resan". Jag förstod att jag var i det tillståndet jag strävat efter. Det kändes som att jag kunde hålla mig kvar i tillståndet så länge som jag ville och bibehålla ståndet. Nog för att jag läst mycket om klardrömmar och vet att man inte får bli för upphetsad och man ska te x inte försöka göra något fysiskt ansträngade som att gå eller hoppa, man ska bara tänka att man ska göra det så gör man det.
Det var f.ö omöjligt att läsa! Jag höll mig kvar i tillståndet tills jag valde att avbryta.

Och våga inte säga emot för det här är trots allt i "Paranormala"-delen.
Citera
2013-12-13, 17:41
Medlem
mooseys avatar
Hade en jätteskum upplevelse. Har haft OBE några gånger förut men brukar inte försöka mig på det förutom när jag råkar få en sömnparalys.

I alla fall.. jag fick en sömnparalys här om dagen. Så jag tänkte, varför inte köra på när man ändå är i farten? Så jag slappnade av och som vanligt så blir det mer och mer intensivt tills det att jag är utanför kroppen. Det är nu det blev konstigt. Det blev inte så att jag gradvis kunde resa mig ur kroppen så som jag gjort innan utan helt plötsligt befann jag mig istället i mitt pojkrum (där jag inte bott på kanske 6 år). Jag gick fram mot dörren, sen vände jag mig och gick tillbaka till sängen för att kolla om jag såg min kropp. Istället var täcket undanskjutet sådär som när man precis klivit upp, och jag hittade en av mina t-shirts där. Alltså en t-shirt som jag brukar använda nu för tiden.
Jag kan inte riktigt säga om jag drömde eller inte, men saken är den att när jag hittat t-shirten så var jag plötsligt tillbaka i kroppen och i min sömnparalys. Fick sedan kämpa mig ur sömnparalysen. Var helt förvirrad sen när jag vaknade... helt sjukt.
Citera
2013-12-13, 19:29
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Jag är så jävla glad över att jag inte åkte till jobbet idag för då hade det här aldrig hänt!
Jag hade gått upp och gjort mig i ordning för jobbet men märkte att jag skulle komma försent så då sket jag i det och la mig i soffan och blundade och försökte somna om. Jag somnade och vaknade upp efter en liten stund och befann mig i en sömnparalys(enda sen jag började intressera mig av klardrömmar har jag fått sömnparalyser relativt ofta, några gånger i veckan iaf.),
Jag har hört att man kan på nåt sätt "glida" in i en klardröm om man inte grips av panik under paralysen och bara låter den få fortsätta utan att göra motstånd. Så den här gånger tänkte jag att fan nu får jag inte avbryta paralysen jag måste kolla vad som händer om jag låter den fortsätta! Så jag låg och runkade och var fullt medveten om paralysen och efter en stund kom det här med andningen, kändes som att jag höll på att kvävas, kunde inte andas in helt liksom bara små små andetag.
Det är i just det stadiet som jag alltid har avbrytit runkandet och kämpat mig loss från paralysen, men jag lät det fortsätta. Efter en stund så började plötslligt hela kroppen vibrera på ett jävligt skönt sätt och jag kände hur kuken bara reser sig. Jag blundade under hela tiden för att jag var rädd för att bli besviken om jag öppnade ögonen och se att min kuk i själva verket inte alls svävar. Men!
jag öppnade ögonen och visst! jag såg min kuk dras uppåt liksom, som om den satt i trådar och någon drog den uppåt, jag kände samma sak i pungen men jag kunde inte se min pung under min kuk(vilket jag skulle ha gjort om jag varit vaken). Efter en stund så svävade hela min kropp upp men jag landade mjukt tillbaks till soffan igen, och så blev det några gånger till jag svävade så högt att jag kom till taket och min kuk "flöt in" i taket!? och när jag var påväg ner igen efter det så lyckades jag hålla mig kvar i luften för att sedan bara.."flyta" ut genom väggen. När jag väl var utanför så sjönk jag till marken och stötte i marken och väggar för att sedan studsa tillbaks och sväva för några sekunder. Efter ett tag kunde jag gå omkring på min gata där jag bor och gör det som föll mig in, gå in i en grannes hus te x. Och varje gång jag kollade på mina händer så kände jag att jag var tvungen att runka igen.

Jag var fullt medveten om vad som pågick under hela "resan". Jag förstod att jag var i det tillståndet jag strävat efter. Det kändes som att jag kunde hålla mig kvar i tillståndet så länge som jag ville och bibehålla ståndet. Nog för att jag läst mycket om klardrömmar och vet att man inte får bli för upphetsad och man ska te x inte försöka göra något fysiskt ansträngade som att gå eller hoppa, man ska bara tänka att man ska göra det så gör man det.
Det var f.ö omöjligt att läsa! Jag höll mig kvar i tillståndet tills jag valde att avbryta.

Och våga inte säga emot för det här är trots allt i "Paranormala"-delen.

Nu har du närt ditt undermedvetna med idén om "det här tramset med utanför kroppen upplevelser" så du har skjutit dig i foten med ditt spex om det är nykter och vetenskaplig syn på tillvaron du förfäktar. Återkom till tråden sedan när det där kaoset under ditt vakenjag börjar störa dina normala, ordentliga, icke "new age tramsiga" sömnperioder så skall jag ge dig tips och hjälp.
Citera
2013-12-13, 19:41
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Hade en jätteskum upplevelse. Har haft OBE några gånger förut men brukar inte försöka mig på det förutom när jag råkar få en sömnparalys.

I alla fall.. jag fick en sömnparalys här om dagen. Så jag tänkte, varför inte köra på när man ändå är i farten? Så jag slappnade av och som vanligt så blir det mer och mer intensivt tills det att jag är utanför kroppen. Det är nu det blev konstigt. Det blev inte så att jag gradvis kunde resa mig ur kroppen så som jag gjort innan utan helt plötsligt befann jag mig istället i mitt pojkrum (där jag inte bott på kanske 6 år). Jag gick fram mot dörren, sen vände jag mig och gick tillbaka till sängen för att kolla om jag såg min kropp. Istället var täcket undanskjutet sådär som när man precis klivit upp, och jag hittade en av mina t-shirts där. Alltså en t-shirt som jag brukar använda nu för tiden.
Jag kan inte riktigt säga om jag drömde eller inte, men saken är den att när jag hittat t-shirten så var jag plötsligt tillbaka i kroppen och i min sömnparalys. Fick sedan kämpa mig ur sömnparalysen. Var helt förvirrad sen när jag vaknade... helt sjukt.

Gränserna är flytande när de gäller dessa fenomen, det är någonting man måste ha i åtanke hela tiden när man upplever tockernt. Den måttstock man kan använda är hur "klar" man är i de förändrade medvetandetillstånden. Vad gäller kontext och innehåll och förlopp i allting AP-relaterat så finns det beskrivningar och texter i legio, med tusentals år på nacken.

Jag har stått glasklar i mitt sovrum och bara "orgasmerat" av lycka över klarheten, men det var inte mitt fysiska rum jag såg. Andra möbler, andra tavlor, annan "vibe", annat ljus. Jag hyser stark skepcis emot alla AP-relaterade texter som snackar om att "flyga runt i sitt kvarter och spionera på grannen" och dylikt. Jag kan inte utesluta att man kan återge faktiska, fysiska förhållanden varseblivna ifrån något slags utanförkroppsligt tillstånd men jag tar allt sådant snack med en stor nypa salt. New ageare i år tid har ingen diciplin, ingen piska löver sig, ingen klosterhierarki, ingen troslära eller tradition. De bara jiddrar hej vilt och många av dem överdriver eller rakt av ljuger.

I mina klaraste, mest lycksaliga, intensiva AP's så har jag förvisso rört mig i den närmiljö jag känner rent fysiskt, vardagligt men ooohh...det är magiska versioner. Vi snackar skilda världar. Det är med SORG man återvänder till "verkligheten" efter en sådan upplevelse. Jag har gråtit och gripit efter exstasen i det "astrala" när jag kännt att jag dras tillbaka till kroppen.

Min syn på saken: vi lever nu i en "värld", men det finns MER värld än vad vi över huvud taget kan föreställa oss ur det mänskliga egot.
Citera
2013-12-15, 12:42
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Gränserna är flytande när de gäller dessa fenomen, det är någonting man måste ha i åtanke hela tiden när man upplever tockernt. Den måttstock man kan använda är hur "klar" man är i de förändrade medvetandetillstånden. Vad gäller kontext och innehåll och förlopp i allting AP-relaterat så finns det beskrivningar och texter i legio, med tusentals år på nacken.

Jag har stått glasklar i mitt sovrum och bara "orgasmerat" av lycka över klarheten, men det var inte mitt fysiska rum jag såg. Andra möbler, andra tavlor, annan "vibe", annat ljus. Jag hyser stark skepcis emot alla AP-relaterade texter som snackar om att "flyga runt i sitt kvarter och spionera på grannen" och dylikt. Jag kan inte utesluta att man kan återge faktiska, fysiska förhållanden varseblivna ifrån något slags utanförkroppsligt tillstånd men jag tar allt sådant snack med en stor nypa salt. New ageare i år tid har ingen diciplin, ingen piska löver sig, ingen klosterhierarki, ingen troslära eller tradition. De bara jiddrar hej vilt och många av dem överdriver eller rakt av ljuger.

I mina klaraste, mest lycksaliga, intensiva AP's så har jag förvisso rört mig i den närmiljö jag känner rent fysiskt, vardagligt men ooohh...det är magiska versioner. Vi snackar skilda världar. Det är med SORG man återvänder till "verkligheten" efter en sådan upplevelse. Jag har gråtit och gripit efter exstasen i det "astrala" när jag kännt att jag dras tillbaka till kroppen.

Min syn på saken: vi lever nu i en "värld", men det finns MER värld än vad vi över huvud taget kan föreställa oss ur det mänskliga egot.

Jo jag håller nog med där.
Det vore ju intressant att gräva djupare i vad det verkligen är man upplever. För mig personligen råder det inga tvivel på att man faktiskt kan astralresa. Men däremot är det mer oklart vad man faktiskt upplever.
Citera
2013-12-16, 21:39
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Gränserna är flytande... text...

Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Jo jag håller nog med där.
Det vore ju intressant att gräva djupare i vad det verkligen är man upplever. För mig personligen råder det inga tvivel på att man faktiskt kan astralresa. Men däremot är det mer oklart vad man faktiskt upplever.

Jag har aldrig haft en ap själv men läst rätt mycket av bla Robert Bruce. Han påstår ju att man kan uppleva samma miljö olika beroende på vilken nivå man är på/i.

En nivå kallar han RTZ (Real Time Zone) och den är enligt honom den som är närmast vår normala fysiska miljö. Sedan efter det kommer det någon form av buffertzon som är en blandning av " the astral proper" som han kallar nästa nivå och RTZ.

PhasersOnFunk: Jag har en aning om att det du upplevt är det astrala (?). Främst då din beskrivning stämmer överens med andra beskrivningar jag läst, det magiska, "annan vibe" som du skrev, annat ljus... Robert Bruce som varit i både det astrala och RTZ säger att RTZ är en zon där du kan "spionera" på människor mm. Som att flyga runt i vår värld, den fysiska. Vet inte om du varit i RTZ men tänkte om du är mest i det astrala så förstår jag om du finner det svårt att "spionera" då det jag läst om det astrala är att det är väldigt flytande och konstigt... Bara mina 2 cent

Näe får nog dubbla min effort, vill så gärna ut ur kroppen men blir rädd ju närmare separationen jag kommer. Hade vibrationer en gång och det var väldans starkt och blev skrämd. Några tips från någon hur man övervinner rädslan att ge sig ut?
Citera
2013-12-21, 21:38
Medlem
Mr Bs avatar
Tänkte för en gång skull fråga ni som är visa inom detta området. Nu ligger jag vaken fyra på natten igen på grund av det här tramset och är trött på det. Är 28 år och har haft sömnparalyser sen tonåren , lucid drömmar där jag själv styr och gör vad jag vill är vanligt, men det här med Astral projektering vet jag inte mycket om och det är ett problem för mig.

Det sattes igång någon gång när jag testade meditation för första gång när jag var ung, jag la mig ned sänkte hjärtfrekvens, andning och efter ett ljud likt Matrix när de kopplar in sig i systemt så vips var jag i någon sorts annan frekvens av rummet , med en ljusdimma överallt, men vad jag minns främst är att det lät som en byggnadsplats i huvudet. Nåväl efter det har jag alltid haft ett svagt brus i huvudet, så snabbt jag tänker på det kokar det över så att säga ljudet bara trycker sig fram tills jag blir alldeles yr, så jag tänker inte på det.
Men det förbaskade fenomenet ger sig inte för det utan bara attackerar mig utan förvarning ibland. Vilket var fallet tre timmar sen när jag skulle sova.
Jag slöt precis ögonen, får en känsla i kroppen och hinner bara tänka, "aj jävlar nu kommer det", sen så är det som en kraft som försöker suga och dra iväg mig nån annanstans och det blir någon sorts kamp att hålla sig kvar i hmm ja detta rum, jag greppar lakanet med händerna och skriker "nej!" i mitt eget huvud lite som kvinnors självförsvarskurser. samtidigt är det ett kraftigt ljud som låter som något instrument på en sci fiction star-trek farkost , "Wooble.. Wooble". Jag vinner kampen och fenomenet drar sig undan, för att attackera någon annan natt.

Jag har googlat det förr och förstått att det är besläktat med det här astral travelling grejen ni utövar. Jag förstår folk som söker detta men jag vill inte ha det, det skrämmer mig och kommer inte blunda på hela natten för jag vågar inte. Går det att bli av med det? Kan man anlita någon sorts exorcist som driver det ur mig, eller gå till en hypnotisör? Jag är trött efter dessa år och jag har inget intresse att se vad som händer där i de andra rummen.

När jag testade meditera den gången sa de att det skulle vara skönt och avslappnande för mig, avslappnande? Jag har hållit på att bli själsligt bortförd i 12 år.
Senast redigerad av Mr B 2013-12-21 kl. 21:50.
Citera
2013-12-21, 23:21
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Tänkte för en gång skull fråga ni som är visa inom detta området. Nu ligger jag vaken fyra på natten igen på grund av det här tramset och är trött på det. Är 28 år och har haft sömnparalyser sen tonåren , lucid drömmar där jag själv styr och gör vad jag vill är vanligt, men det här med Astral projektering vet jag inte mycket om och det är ett problem för mig.

Det sattes igång någon gång när jag testade meditation för första gång när jag var ung, jag la mig ned sänkte hjärtfrekvens, andning och efter ett ljud likt Matrix när de kopplar in sig i systemt så vips var jag i någon sorts annan frekvens av rummet , med en ljusdimma överallt, men vad jag minns främst är att det lät som en byggnadsplats i huvudet. Nåväl efter det har jag alltid haft ett svagt brus i huvudet, så snabbt jag tänker på det kokar det över så att säga ljudet bara trycker sig fram tills jag blir alldeles yr, så jag tänker inte på det.
Men det förbaskade fenomenet ger sig inte för det utan bara attackerar mig utan förvarning ibland. Vilket var fallet tre timmar sen när jag skulle sova.
Jag slöt precis ögonen, får en känsla i kroppen och hinner bara tänka, "aj jävlar nu kommer det", sen så är det som en kraft som försöker suga och dra iväg mig nån annanstans och det blir någon sorts kamp att hålla sig kvar i hmm ja detta rum, jag greppar lakanet med händerna och skriker "nej!" i mitt eget huvud lite som kvinnors självförsvarskurser. samtidigt är det ett kraftigt ljud som låter som något instrument på en sci fiction star-trek farkost , "Wooble.. Wooble". Jag vinner kampen och fenomenet drar sig undan, för att attackera någon annan natt.

Jag har googlat det förr och förstått att det är besläktat med det här astral travelling grejen ni utövar. Jag förstår folk som söker detta men jag vill inte ha det, det skrämmer mig och kommer inte blunda på hela natten för jag vågar inte. Går det att bli av med det? Kan man anlita någon sorts exorcist som driver det ur mig, eller gå till en hypnotisör? Jag är trött efter dessa år och jag har inget intresse att se vad som händer där i de andra rummen.

När jag testade meditera den gången sa de att det skulle vara skönt och avslappnande för mig, avslappnande? Jag har hållit på att bli själsligt bortförd i 12 år.

Det är lika ofarligt som de klardrömmar som du har haft sedan barnsben - så ge bara efter. Problemet med att streta som du gör är att det håller dig vaken. Detta leder till ökad sömnbrist och större REM-sömnsbehov för hjärnan - samt att sömnbristen tär på psyket i längden.

Igen - låt det ske

Mvh Tucane

PS. Glömde säga att fenomenet är bundet till REM-sömn.
Senast redigerad av Tucane 2013-12-21 kl. 23:27.
Citera
2013-12-22, 16:02
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
.....

Först måste jag slänga ut ett julölsinmundigande, gojul !!

hmm "Går det att bli av med det..?"
Det händer hela tiden kära B men man är inte alltid medveten om gatewayen, asså vibrationstillståndet.
Det beror på din egen frekvens och medvetenhet
Och alla som sover har passerat både sömnparalys och vibrationstillståndet

'Problemet' är bara att du höjt upp fenomenet på en rädslepedistal.
Kärlek och rädsla är samma energi och rädslan filtreras igenom
de egna trosystemen inom dig som är baserade på negativitet.
Så du behöver omdefinera dessa fenomen,
förslagsvis genom mer info om ämnet samt läsa om andras erfarenheter

Finns inget att vara rädd för, förutom rädslan själv

Det svaga bruset som när du tänker på det 'kokar över'
är antagligen gatewayen, vibrationstillståndet som du relativt lätt verkar kunna komma till.
Och anledningen, alltså att du känner detta såpass lätt
kan vara att du bundit såpass mycket rädsla till det att det sticker ut och visar sig lätt..

Ganska 'smart' på ett sätt att lära sig på ändå, för sen när du väl släpper taget,
och landar i ospännt fluffigt moln kommer du bli så otroligt lättad att rädslan transformeras till underbar erfarenhet
typ the rubberbandeffect

anyhow
Om du vill slippa dessa panikkänslor rekommenderar jag
stretchning i kombination med andningsövningar som varvar ned dig kroppsligt
och balanserar det tänkande sinnet med den reflekterande känslan

kom ihåg, yoga är i första hand en andningsövning..
fokusera på känslan i kroppen när andningen för dig

Jag känner själv att andningen är den viktigaste bundsförvanten som jag har,
och kan luta mig mot när den extrema rushen kommer och sveper med mig.
Gäller faktiskt i alla livets rushar

Its all under your nose
Let yourself be breathed
Be concious of the rise and fall
Let everything fold out as it is
You just need to feel and observe
to quiet your thinking mind

Flow
Citera
2013-12-23, 19:50
Medlem
Pendeks avatar
Jag har aldrig lyckats med AP genom att meditera. Jag har lyckats med AP några gånger genom att vakna med vibrationer. Dock krävs det dels att jag vaknar på natten och dels att jag hinner uppfatta vibrationerna och göra något åt det.

För någon vecka sedan vaknade jag på natten med vibrationer och mitt intresse för AP väcktes på nytt. Efter upplevelsen häromveckan så har jag försökt lära mig meditera in i en AP. Inga framsteg fram tills i natt. Jag låg i sängen och fokuserade på min andning. Det börja sticka till på olika ställen av kroppen. Sedan kände jag hjärtslag i nedre delen av ryggen som blev allt intensivare. Då menar jag riktigt intensivt. Samtidigt blev jag varm. Då började jag orolig och bestämde mig för att sluta. 10-20 sekunder efter jag öppnade ögonen så började jag svalna och sedan blev allt normalt.

Men en sak kvarstod: Jag blev väldigt glad. Det fanns inga negativa tankar, ingen negativ energi.

Var hände? Var jag nära vibrationerna eller var det något annat? Som sagt, jag har upplevt vibrationer förut, och vet att detta inte var vibrationer. Såvida det inte var annorlunda vibrationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in