Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du kom med en åsikt om att det "inte ger samma intryck". Det säger ingenting om i förhållande till vad. Jag kontrar med att ett extra för ger ett barnsligt uttryck. det vill säga jag ger en åsikt utöver det jag tidigare förklarade om "för" som koppling till "önskvärt".
Jag tror vi börjar prata om varandra här. Det kanske är jag som inte förstår dig.
Det jag vill säga är att det är mest en fråga om tycke och smak, dvs att "risken att" och "risken för att" är ekvivalenta.
Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Du bad mig ta bort "för", vilket jag gjorde. Skillnaden är således 100 % med bibehållen innebörd.
Om du vill ha bort även det andra "för" så kommer det här:
Risken att det uppstår komplikationer är orimligt stor.
Sorry. Här var jag rejält otydlig.
Det andra "för" var helt oviktigt, och det jag ville få fram där var att man inte bara kunde plocka bort ordet "för" utan att skriva om meningen, vilket man kunde i Lijajns exempel.
Men ju mer jag tänker på det vill jag nog ta bort ordet för ändå, men av helt andra anledningar än du nämner. Min hypotes är att man använder "risken för" när det bara kommer ett substantiv efter (risken för komplikationer) och att man använder "risken att" när det kommer en bisats (risken att komplikationer ska uppstå).