2013-09-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Husen "E-type" köpt är del av den medeltidsby som användes i inspelningarna av filmerna om Arn. Husen kostade mellan 135.000 och 50.000 kronor styck. Nu ska "E-type" flytta de till sin mark ute på Adelsö i Mälaren.
Korrekt eller inkorrekt?
Inkorrekt.
Citera
2013-09-20, 10:54
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Inkorrekt.
Tack. Verkar som någon annan på DI upptäckte det 10:38 http://www.di.se/artiklar/2013/9/20/e-type-koper-arn-byn/
Citera
2013-09-24, 11:09
Medlem
"För att kunna minimera dessa faror kommer jag analysera de/dem djupare..."

Vad säger FB?

Tack!
Citera
2013-09-24, 12:09
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby C
Vad säger FB?
Att du borde börja med att skriva meningarna på enklast möjliga form?

– Jag kommer att analysera de.
– Jag kommer att analysera dem.

Vad säger språkkänslan då?

Hur skulle du uttrycka samma sak på engelska?

– I will analyse they.
– I will analyse them.

Om du finner det svaret trivialt så borde det vara exakt lika trivialt på svenska.
Citera
2013-09-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Att du borde börja med att skriva meningarna på enklast möjliga form?

– Jag kommer att analysera de.
– Jag kommer att analysera dem.

Vad säger språkkänslan då?

Hur skulle du uttrycka samma sak på engelska?

– I will analyse they.
– I will analyse them.

Om du finner det svaret trivialt så borde det vara exakt lika trivialt på svenska.
Japp! Det förvånar mig att de inte ens lär ut så enkla saker i skolan eller i hemmen.
Citera
2013-10-08, 21:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad Bimbo
Jag tror att detta verkligen har blivit vanligare och att orsaken kan vara att barn (enligt en bekant med insikt i skolans värld) nu tidigast lär sig att skriva "dom" och avancerar till "de" och "dem" först på högstadiet. Det gör att detta aldrig sätter sig i ryggmärgen på det tidiga stadium när språkliga saker av detta slag bör läras in.

Särskrivningar lär ha samma ursprung. För att lära sig om sammansatta ords härledning, får barn idag lära sig att särskriva dem i lågstadiet. Tydligen är det många som fastnar i detta.

Det är en förolämpning mot barn som befinner sig i en ålder då språkinlärning går snabbt och lätt, att på detta sätt lära dem inkorrekt svenska.

Det är ju närmast med militär precison detta imbecilla språk slagit igenom hos barnen - och nu 20-åringar - eftersom ingen läser texter längre än sms längre.

Och inte fan har det med "elever per lärare" eller "resurser" att göra!
Jo, intellektuella resurser på lärarhögskolan möjligen.

Man har med hjälp av kreativ pedagogik skapat en generation som berövats färdigheter så att klass och härstamning åter avslöjas lika lätt som för hundra år sedan. Ty akademikerbarnen klarar sig alltid.
Man har tagit ifrån arbetarbarnen den viktigaste gåvan de fick av socialdemokraterna under 1900-talet; chansen att tävla på någorlunda lika villkor och redskap för en klassresa. Nu räcker det med att öppna käften eller skriva ett mail på arbetsplatsen eller högskolan, och stämplen sitter där.

(Nu är det inte bara sossarnas förtjänst med folkbildning: folkskolan infördes som bekant 1842)
Citera
2013-10-30, 21:07
Medlem
Vad tycks om att använda orden negroid, kaukas, mongolisk, etc?
Citera
2013-11-01, 14:55
Bannlyst
"Nigger" och "nigga", har det olika betydelse?
Citera
2013-11-01, 15:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
"Nigger" och "nigga", har det olika betydelse?

Du får väl undersöka om du kan hitta de olika betydelserna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigga
Citera
2013-11-25, 21:56
Medlem
66ccskyhawks avatar
ska det vara så svårt.

om negrerna kallar svennarna för svennar får svennarna kalla negrerna för negrer.
Citera
2013-11-25, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
ska det vara så svårt.

om negrerna kallar svennarna för svennar får svennarna kalla negrerna för negrer.

Naturligtvis ska ju ingen klumpa ihop svenskar till en enhetlig grupp. Det finns många korkade svenskar och sådana vill jag inte bli förknippad med.
Citera
2013-12-13, 23:31
Medlem
72mms avatar
De/dem

Felanvändningen av de/dem håller på att driva mig till vansinne. Varifrån kommer detta? Problem i skolan? Engelsk påverkan? Invandring?

Jag ser det oftast här på FB, men även i andra sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in