2008-08-13, 13:07
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fasaner
Jag har alltid trott att jag har koll på det där med de/dem men på senare tid tycker jag mig se fel överallt, även bland journalister och dylikt. Det kan ju vara så att jag har fått det om bakfoten.

Exempel: Han gav bollar till de/dem som hade tråkigt.
Sådana meningar vet jag inte vad som är rätt, jag trodde den korrekta formen var "de", men i 90% av alla liknande meningar används ju "dem". Vilket är det korrekta?

Sen undrar jag också om det inte går att använda han/honom som tumregel. Det använder vi ju fortfarande i svenskan.
Exempel: Jag ger bollen till honom/dem. Eller: Han/De ger bollen till mig.
Är detta en applicerbar regel eller bara en chimär?

I det fallet är det extra klurit eftersom 'de' även kan ses som en bestämd artikel. "Han gav bollar till de [människor] som hade tråkigt." Om det är menat som ett personligt pronomen bör det dock vara 'dem'.

Förresten. Borde inte, teoretiskt sett, även den bestämda artikeln kunna böjas i ackusativ och dativ? I engelskan kan man ju säga t.ex. "Give me them balls!".
Citera
2008-08-13, 13:18
Medlem
ffredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
... I engelskan kan man ju säga t.ex. "Give me them balls!".

Nej, det kan man inte. Det förekommer kanske i vissa kretsar, men det är felaktigt.
Citera
2008-08-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I det fallet är det extra klurit eftersom 'de' även kan ses som en bestämd artikel. "Han gav bollar till de [människor] som hade tråkigt." Om det är menat som ett personligt pronomen bör det dock vara 'dem'.

Om det är som du säger är ju båda rätt eftersom betydelsen blir exakt den samma oavsett om jag syftar direkt på "dem" som pronomen eller på "de" som bestämd form av människor.
Citera
2008-08-13, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fasaner
Om det är som du säger är ju båda rätt eftersom betydelsen blir exakt den samma oavsett om jag syftar direkt på "dem" som pronomen eller på "de" som bestämd form av människor.

Det stämmer att båda varianterna anses som korrekta av språkvårdare. Själv anser jag att "dem" är bättre, eftersom objektsformen skulle användas i övriga fall, t.ex. "...till oss som hade tråkigt" (inte "till vi som"). Jag tycker man ska vara konsekvent och därför väljer jag alternativet "dem som".
Tyvärr har människors slarv med det här gjort att språkvårdarna böjt sig för majoriteten och även godkänner den från början felaktiga formen...
Citera
2008-08-14, 15:42
Bannlyst
De, Dem eller Dom

När använder man respektive ord och finns det någon "regel" för hur man ska avnända dem?
Citera
2008-08-14, 15:51
Avslutad
Är jag osäker jämför jag alltid jag|mig

Dem = Mig
De = Jag

Exemepel:

Vi ska träffa dem.
Vi ska träffa mig.

De trodde fel.
Jag trodde fel.

Så jag testar bara, vad låter bäst i meningen, mig eller jag?
Ytterst få meningar som man inte kan lösa på detta sätt.

Dom använder man väll inte ens, eller har jag fel?
Citera
2008-08-14, 15:59
Medlem
lolz använder bara dom låter mkt bättre då man säger dom o ikke dem il de... snacka om överkurs i svenska lolz!
Citera
2008-08-14, 16:02
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panda212
lolz använder bara dom låter mkt bättre då man säger dom o ikke dem il de... snacka om överkurs i svenska lolz!

Haha, ja jävlar.
Citera
2008-08-14, 16:02
Medlem
No_Mores avatar
Med tanke på att ämnet avhandlas en bit ned så kanske du skulle läsa de svar som kommit där, fråga dem om det är något mer du undrar över, och i övrigt akta dig för moderatorernas dom.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=723910
Citera
2008-08-14, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poppan
Är jag osäker jämför jag alltid jag|mig

Dem = Mig
De = Jag

Exemepel:

Vi ska träffa dem.
Vi ska träffa mig.

De trodde fel.
Jag trodde fel.

Så jag testar bara, vad låter bäst i meningen, mig eller jag?
Ytterst få meningar som man inte kan lösa på detta sätt.

Dom använder man väll inte ens, eller har jag fel?

Okej, tackar!
Citera
2008-08-14, 16:21
Medlem
soptippsbosses avatar
http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_02.htm#de_dem
Citera
2008-08-14, 16:24
Medlem
No_Mores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_02.htm#de_dem

Språkrådet, f.d. språknämnden, suger jättefet, oljig hästballe. En komplett avsaknad av språkkänsla och därtill en oerhört osund uppfattning om deras egen betydelse i språkvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in