2014-03-26, 22:30
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahfv
Hmm... När jag tänker på meningar passar ''deras'' eller ''din'' in bättre, istället för ''de/dem''. Förstår du dock sammanhanget? Alltså, där meningen inte slutar på ett adjektiv, där man inte kan sätta in ''mig, oss, er''.

Jag tycker inte om dem.
Jag tycker inte om dem gubbarna.
De gubbarna.

Sedan ska det vara de åsikterna i ditt förra exempel. I en mening skulle exemplet kunna funka efter en uppräkning: Högre bidrag, lägre skatter och ett starkare försvar. Du tänker inte på de åsikterna?
Citera
2014-03-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
De gubbarna.

Sedan ska det vara de åsikterna i ditt förra exempel. I en mening skulle exemplet kunna funka efter en uppräkning: Högre bidrag, lägre skatter och ett starkare försvar. Du tänker inte på de åsikterna?

Varför blir det så?
Citera
2014-03-26, 22:58
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Varför blir det så?
Aldrig dem före ett substantiv (eller adjektiv) är mitt sätt att förklara det. Jag tycker inte om de gamla håriga gubbarna. Jag tycker helt enkelt inte om dem.

Vi får se om de gamla språkstofilerna hittar in igen. De har säkert en korrektare förklaring med en massa begrepp på latin att erbjuda.
Citera
2014-03-26, 23:33
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Aldrig dem före ett substantiv (eller adjektiv) är mitt sätt att förklara det. ...
... Jag gav dem karameller. — med två objekt

... Hon gav dem nytt hopp. — objekt före adjektiv

Formen dem är alltid objekt, men det fasta uttrycket de som kan numera ha rollen objekt.

Det så kallade vi-testet är inte vattentätt. Med prosodi markerad kan i alla fall jag säga/skriva:
Tänk på {{vi som} kör moped}.
Obs. skriv oss som i skolan.
Citera
2014-03-26, 23:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
... Jag gav dem karameller. — med två objekt

... Hon gav dem nytt hopp. — objekt före adjektiv

Formen dem är alltid objekt, men det fasta uttrycket de som kan numera ha rollen objekt.

Det så kallade vi-testet är inte vattentätt. Med prosodi markerad kan i alla fall jag säga/skriva:
Tänk på {{vi som} kör moped}.
Obs. skriv oss som i skolan.
Jo, men nu tänkte jag på hans exempel med gubbarna där objektet ersattes av dem i det första fallet. Aldrig dem före ackusativobjekt kanske är en bättre förklaring?

Jag gav de håriga gubbarna karameller. Jag hade två pinnar i händerna, och slog de håriga gubbarna med dem. Ja, så var det. Med dem slog jag dem.
Citera
2014-03-27, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De gubbarna.

Nu är det ju snarare "argument" än åsikter".

Du tänker inte på dessa argument?
Citera
2014-03-27, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Citat:
Jag tycker inte om dem.
Jag tycker inte om dem gubbarna.
Varför blir det så?

Därför att det blir bara dem om:

- ordet står som objekt

- det handlar om en tillbakasyftning

- ordet inte är närmare bestämt av efterföljande particip, attribut eller som-sats.

Således:

- Ser du gubbarna därborta? Jag tycker inte om dem. (Uppfyller villkoren för "dem")

- Jag tycker inte om de gubbarna som du ser därborta. (Uppfyller inte villkoren för "dem)
Citera
2014-03-27, 19:16
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Aldrig dem före ett substantiv (eller adjektiv) är mitt sätt att förklara det. Jag tycker inte om de gamla håriga gubbarna. Jag tycker helt enkelt inte om dem.

Vi får se om de gamla språkstofilerna hittar in igen. De har säkert en korrektare förklaring med en massa begrepp på latin att erbjuda.
Tack för förklaringen.

Får hoppas att den tumregeln är vattentät, hoppas att den regeln räddar mig från pinsamma situationer framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Därför att det blir bara dem om:

- ordet står som objekt

- det handlar om en tillbakasyftning

- ordet inte är närmare bestämt av efterföljande particip, attribut eller som-sats.

Således:

- Ser du gubbarna därborta? Jag tycker inte om dem. (Uppfyller villkoren för "dem")

- Jag tycker inte om de gubbarna som du ser därborta. (Uppfyller inte villkoren för "dem)
Det fetmarkerade har jag haft som regeln tidigare, men den tredje regeln har jag svårt att förstå. Var nämligen över sex år sen man gick ut högstadiet.

Några exempel:

Dem där jordgubbarna verkar vara aningen sura till smaken, de får jag nog ta och kasta.
(Är "får" ett adjektiv i det här fallet? - gjorde jag rätt)

Dem där grabbarna verkar ha fått en del fisk, undrar om de vill dela med sig av dem?

Är de/dem på rätt plats i ovan exemplen?
Citera
2014-03-27, 19:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Dem där jordgubbarna verkar vara aningen sura till smaken, de får jag nog ta och kasta.
(Är "får" ett adjektiv i det här fallet? - gjorde jag rätt)

Nej, tvärtom.

Citat:
Dem där grabbarna verkar ha fått en del fisk, undrar om de vill dela med sig av dem?

Fetmarkerat är fel.
Citera
2014-03-27, 19:27
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, tvärtom.

Fetmarkerat är fel.
Aha, så det ska stå:

De där jordgubbarna verkar vara aningen sura till smaken, dem får jag nog ta och kasta.

De där grabbarna verkar ha fått en del fisk, undrar om de vill dela med sig av dem?

Förklara gärna varför det ska vara på det sättet?
Ska det alltid vara De i begynnande mening?

Stämmer inte detta isåfall?
(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Citera
2014-03-27, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Aha, så det ska stå:

Citat:
De där jordgubbarna verkar vara aningen sura till smaken, dem får jag nog ta och kasta.

Ja, det stämmer. Jämför följande: Hon verkar en aning sur, henne får jag nog muntra upp.

Citat:
De där grabbarna verkar ha fått en del fisk, undrar om de vill dela med sig av dem?

Ja, det stämmer också. Jämför: Hon verkar ha fått en del fisk, undrar om hon vill dela med sig av dem [fiskarna].

Citat:

"De" för subjekt och "dem" för objekt.

Citat:

Nej.

Citat:

Det är inte en fullständig förklaring.
Citera
2014-03-28, 15:14
Bannlyst
Citat:
Aha, så det ska stå:

I uttryck som "de här" och "de där" är de en bestämd artikel; som artikel heter det alltid de!

"Dem får jag ta och dela med mig av." Om du vänder på ordföljden blir det lättare att inse varför det ska vara dem: "Jag får ta och dela med mig av dem." När dem är objekt spelar det ingen roll vilken position i meningen ordet har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in