2013-12-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ok, du är ursäktad. Vi är alla bundna av arbetet då och då. Men du angrep min heder, och därför fullföljer jag vad jag lovade göra.

Nu ska jag till ditt försvar säga att i dina följande inlägg så var du mera saklig igen viket uppskattas.
Det jag inte gillar är när man tar i från tårna och med starka ordval försöker få saker att låta så mycket värre än de är.
Jag ser dina inlägg om gammaglobulin och ska ge lite synpunkter på det, men nu är jag seg efter en hysterisk vecka på jobbet
Citera
2013-12-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Undrar om din siffra stämmer jag hörde att det är 40 samfund som tar emot bidrag.

Varför klickar du inte på länken och kollar själv?
Citera
2013-12-13, 20:10
Medlem
Citat:
Om jag har förstått detta rätt så är JV det enda samfundet som också är registrerat som ett trossamfund som inte får bidrag. Därav drivs frågan, kan man vara registrerad och ändå inte få del av bidraget och i så fall varför.
Detta borde innebära att många av samfunden i Sverige inte är inregistrerade som trossamfund därav skillnaden.
Jag kan ha fel men tror att det är så här.

http://www.kammarkollegiet.se/node/604

Återigen, klicka på länken som gavs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Registrerade_trossamfund

Som ett exempel kan jag nämna att jag minns att jag har läst någonstans om att Trosrörelsen med Livets Ord har registrerats som trossamfund.
De har inte statsbidrag!
Senast redigerad av Gitte 2013-12-13 kl. 20:12.
Citera
2013-12-13, 20:19
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Oj, som ttsp tar i här, vi får väl granska de påstådda lögnerna:
Citat:
1. Att Jehovas vittnen skulle skydda pedofiler Nu är det ju faktiskt så att man HAR skyddat pedofiler åtskilliga gånger, vilket bevisats bla genom ett antal rättegångar i olika länder, och även i Sverige. Kan gärna återigen lägga upp ett antal länkar på detta om så önskas.

Fast skydda och att precis som samhället i stort inte hanterat dessa fall längre tillbaks i tiden på ett optimalt sätt är två olika saker. Jag har läst en del av dessa rättegångar och ofta har det utelämnats en del fakta som visar att det inte alltid varit så som det sagts och skrivs här på nätet. Däremot är det tragiskt i de fall där offret fått lida i onödan på grund av att någon fattat ett felaktigt beslut i hur de behandlade det som skett. Men som sagt 110 000 församlingar och låt oss säga 500 000 äldste dvs ofullkomliga människor så skulle det vara märkligt om det aldrig begicks några fel.

Citat:
2. att ledningen i hemlighet stöttar FN, Nu var det ju faktiskt så att de inte direkt skyltade med det medlemskap de hade, innan det blev offentligt.

Jamen detta är väl det största stolpskottet av alla anklagelserna, JV var inte med i FN på det sättet ni vill göra gällande. Varför skulle JV vara med i FN det är helt befängt och det handlade om tillgång till material att använda i Vakna och Vakttorns artiklar.

Citat:
3. att Jehovas vittnen skulle mena att alla som inte är döpta Jv blir hjärtlöst avrättade, Men det är ju vad litteraturen säger, även om JV här ogärna vill erkänna det. Citerar det Eberhard lade in för några dagar sedan:
"Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de haft ett märke på pannan. ... Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket." (Vakttornet 15 juli 2008, s. 5,6)
Vilka ska enligt bibeln bli de som avrättas?
Bibeln är väldigt rättfram i detta att de stora flertalet ska avrättas, sker det då hjärtlöst enligt dig?
(2 Petrus 3:7) .Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.
(2 Thessalonikerna 1:7-9) Herren Jesu uppenbarelse från himlen med sina mäktiga änglar 8 i en flammande eld, när han låter hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus. 9 Just dessa skall lida rättsligt straff i form av evig undergång.

Citat:
4. att Jehovas vittnen gav sitt stöd till Hitler, Nja, det som har figurerat i debatterna är väl ett fjäskande brev från Ledningen till Hitler, innan kriget, alltså inte helt och hållet en lögn.
Framhåll då även vad JV gjorde i koncentrationslägren och hur de stod emot Hitler.
Även att JV var bland de första som visade för omvärlden vad som hände i Hitlertyskland.
Brevet är väl från det år då Hitler blev insatt som rikskansler och inte visat sitt rätta jag.

Citat:
5. att Jehovas vittnens ledning skor sig på medlemmarnas pengar, Detta har också motsagts av flera debattörer här.
Ja det är trams.

Citat:
7. att Jehovas vittnen sätter foten vid dörren, Detta var faktiskt inte helt ovanligt på 'den gamla goda tiden', har själv hört gamla JV skrattande berätta sådana episoder från förr.
Visst har detta hänt det, vissa var på tok för nitiska kan man ju säga
Det mesta av detta är flera årtionden tillbaka i tiden, men visst finns det en och annat JV idag som också kan ha svårt att känna av när det är dags att tacka för sig och gå vidare, detta trots att våra möten tar upp vikten av detta, att respektera alla människor så även deras rätt att inte vilja lyssna till oss.
Citat:
8.att Jehovas vittnen måste gå ett antal timmar från dörr till dörr, Har man alltså slopat målet i timmar som en mogen förkunnare förväntas komma upp till? Men pionjärerna har ju åtminstone sina timmar de måste göra.
Pionjärer tar på sig detta frivilligt och kan när som helst avsluta detta, det är således helt frivilligt.
För alla andra finns inget uppsatt mål, alla gör vad de känner för och den tid det kan avvara beroende på sin situation i livet.
Citat:
9. att Jehovas vittnen mördar sina barn, detta påstående får stå för dig, något sådant har knappast sagts i en seriös debatt, och de flesta vet ju att barn som behöver blod får det också här i landet i alla fall.
Ja den här debatten om blodet lär fortsätta
Citat:
10. att Jehovas vittnen menar att bara 144.000 räddas, när sådant påstås är det okunnighet, och inget annat som ligger till grund för påståendet,

Sant men uppfattningen lever kvar så till den grad att det ofta står i tidningar när en reporter skriver om JV.

Citat:
11 och så även sådana försök till ingrepp i Sverige där man utesluts från bidrag som alla andra religiösa rörelser får. Men här har vi en verklig lögn, eftersom ALLA andra inte alls har sådana bidrag.

Se mitt andra inlägg om detta.
Citera
2013-12-13, 20:22
Medlem
Citat:
Varför klickar du inte på länken och kollar själv?

Tror att siffran är gammal jag fick uppgiften nämligen igår hur många som tar bidrag.
Och läser du så står det att siffrorna släpar därav min frågeställning.
Citera
2013-12-13, 20:30
Medlem
Citat:
Återigen, klicka på länken som gavs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Registrerade_trossamfund

Som ett exempel kan jag nämna att jag minns att jag har läst någonstans om att Trosrörelsen med Livets Ord har registrerats som trossamfund.
De har inte statsbidrag!

Men det finns något mer i detta.
Det är nämligen bara JV som är exkluderade så här långt (dessutom på luddiga orsaker)
Som det sades att rösta är en rättighet och inte skyldighet i en demokrati.
Livets ord kanske aldrig har ansökt.
Finns en hund begraven, jag får kolla upp det lite mera.
Citera
2013-12-13, 20:33
Medlem
Citat:
Tror att siffran är gammal jag fick uppgiften nämligen igår hur många som tar bidrag.
Och läser du så står det att siffrorna släpar därav min frågeställning.

Såja, jag klickade precis in på hemsidan över beviljade bidrag:
http://www.sst.a.se/statistik/statisktik2012.4.524fbdf71429b7641b72f86.html
Om jag räknade rätt så var det 32 samfund, räknade bara en gång så det kan slå en siffra upp eller ner, men detta var siffrorna för 2012.
Tror att differensen kan bero på att man i vissa fall räknar ihop vissa samfund som står nära varandra, men det är bara min gissning, inget jag har kollat närmare.
Men som sagt ca 32 samfund.
Och då var det några samfund som var väldigt små, som lägst 800 personer.
Citera
2013-12-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
VAKTTORNET 1 mars 1959 om gammaglobulin:

"Bör man anse att intravenös insprutning av sera, t ex. difteriantitoxin, och blodfraktioner, t. ex gammaglobulin, som sker i syfte att stärka motståndskraften mot vissa sjukdomar förmedelst framkallandet av antikroppar, skall betraktas på samma sätt som drickandet av blod eller införande i blodströmmen av blod eller blodplasma förmedelst transfusion? - N.P., USA.

Nej, det tycks inte vara nödvändigt att vi sätter likhetstecken häremellan, även om vi gjort det tidigare. Vid varje tillfälle som det uttalas förbud mot blod i Skriften sker detta i samband med att det talas om ett födoämne, och vad vi är angelägna om att framhålla är alltså att det är förbjudet såsom näringsämne. När människorna t. ex. för första gången fick tillåtelse att äta djurkött, vid den tid då Gud på nytt utfärdade uppdraget till dem att föröka sig och uppfylla jorden - denna gång till dem som hade överlevt syndafloden - framhölls det särskilt att blodet var förbjudet. (1 Mos. 9:3,4) I Mose lag var blod förbjudet såsom föda, och därför finner vi att blod på, flera ställen omtalas tillsammans med fett, och det heter att intetdera fick ätas. (3 Mos. 3:17; 7:22-27) Så var det också på apostlarnas tid; i förbindelse med förbudet för de kristna att äta kött som offrats åt avgudar gavs också förbudet mot att äta förkvävda djur och blod. - Apg. 15:20,29.

Att inspruta antikroppar i blodet förmedelst blodserum eller att använda blodfraktioner för att framkalla sådana antikroppar är inte detsamma som att tillföra blod till kroppen - antingen genom munnen eller genom transfusion - i syfte att ge den näring och att bygga upp dess livskraft. Även om Gud inte avsåg att människan skulle förorena sin blodström genom vaccin, sera eller blodfraktioner, förefaller det oss som om sådana behandlingsmetoder inte kan räknas in bland det som som Guds tydligt uttryckta vilja förbjuder, när den säger att blodet inte får förtäras. Det blir alltså en sak som varje människa själv får avgöra, om hon vill underkasta sig sådana behandlingsmetoder eller inte." (s. 119, mitt eftertryck)

-------

Kommentar:

Här frångick Jvs ledning sin tidigare strikta linje att inte tolerera införsel i kroppen av några som helst blodbeståndsdelar. Bl, a gammaglobulin kunde nu tillåtas eftersom, som man nu sade, det var som "födoämne" eller "näringsämne" som blodet var förbjudet. Vad ärligheten hade krävt var att man helt övergav sitt motstånd till blod inom medicinen. För blod ges överhuvud taget inte som "födoämne". All införsel av blod i blodomloppet utgör transplantation, inte födointag. Föda ges i krisläge på annat sätt. En blodtransfusion är lika lite en måltid som en transplatation av njure är det. Så med ledningens eget argument kan man konstatera att blodtransfusioner "inte kan räknas in bland det som Guds uttryckliga vilja förbjuder, när den säger att blodet inte får förtäras." Att man inte ville dra denna slutsats tyder lindrigt sagt på bristande ärlighet. Det är begripligt på så sätt att en helomvändning skulle ha naggat auktoriteten hårt i kanterna.

Jag återkommer till andra texter om samma sak.

Du har faktiskt fel där. Om du "transplanterar " in blod eller ett organ så äter du det på ett visst sätt. Du får liv genom det och därmed kan det möjligtvis jämställas med att äta. Det var därför kannibalism var förbjuden innan. När man tar ett vaccin så handlar det mera om att omprogrammera kroppen till att kunna hantera en viss sjukdom.

Så jag antar att du skulle föredra att jehovas vittnen behandlade blodtransfusioner på samma sätt som giftermål med icketroende. Fel men inte uteslutningsbart ? Men alvarligt nog för att församlingen ska " märka " individen i fråga ?

Jehovas vittnen har varit väldigt dynaniska och gjort många helomvändningar fast dom inte var populära.. När Joseph Rutherford kom och avskaffade pyramidology och insisterade på att alla skulle predika från dörr till dörr så lämnade de flesta originella bibelforskarna som varit med sen Russels tid. Det är logiskt att tro att jehovas vittnen som andra samfund vänder vinden efter kappan men du har fel.
Citera
2013-12-13, 20:37
Medlem
Citat:
Men det finns något mer i detta.
Det är nämligen bara JV som är exkluderade så här långt (dessutom på luddiga orsaker)
Som det sades att rösta är en rättighet och inte skyldighet i en demokrati.
Livets ord kanske aldrig har ansökt.
Finns en hund begraven, jag får kolla upp det lite mera.

Japp, här finns absolut en hund begraven.

Vet inte om Livets Ord har ansökt, det jag minns är att jag läste om ett samfund som menade att de inte ville ha bidrag, eftersom de ville vara självständiga från staten.
Minns inte om detta gällde Livets ord/trosrörelsen, men det är ju inte omöjligt.
Detta var ju också JVs ståndpunkt tidigare.
Citera
2013-12-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
"Det tjänar ingenting till att försöka bemöta argumenten från avfällingar eller från dem som är kritiska mot Jehovas organisation. Det skulle i själva verket vara orätt och till andlig fara för oss att ta del av deras åsikter, oavsett om de finns på papper eller på internet.

Vakttornet, 15 Maj 2012

Nu har jag Eberhard blodsvaret som han väntade på. Då jag hållt mitt löfte.Vad är det för något som håller mig/Andra JV kvar här ? Jag diskuterar helldre med pålästa i verkligheten...Det är faktiskt underhållande.

/RiP tråd
Citera
2013-12-13, 20:45
Medlem
Citat:
Såja, jag klickade precis in på hemsidan över beviljade bidrag:
http://www.sst.a.se/statistik/statisktik2012.4.524fbdf71429b7641b72f86.html
Om jag räknade rätt så var det 32 samfund, räknade bara en gång så det kan slå en siffra upp eller ner, men detta var siffrorna för 2012.
Tror att differensen kan bero på att man i vissa fall räknar ihop vissa samfund som står nära varandra, men det är bara min gissning, inget jag har kollat närmare.
Men som sagt ca 32 samfund.
Och då var det några samfund som var väldigt små, som lägst 800 personer.

Men jag tror att siffrorna jag fick kan vara för 2013 därav skillnaden.
Citera
2013-12-13, 20:53
Medlem
Citat:
Men jag tror att siffrorna jag fick kan vara för 2013 därav skillnaden.

Kan siffrorna för 2013 verkligen vara klara? Finns JV med då?
Fortfarande många samfund som inte får bidrag.

Kan dessutom berätta att ett samfund, där mig närstående personer gick, övervägde att avsäga sig statsbidraget dels för att de ville vara fria från staten, och dels eftersom det krävs av samfund med vigselrätt att de ska vara villiga att viga homopar.
Vet inte hur det gick eftersom mina närstående flyttade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in