Citat:
Problemet med ditt resonemang är att ett aldrig så tvärsäkert falskt utpekande i sig aldrig skulle räcka till att få RO häktad på sannolika skäl. Ett sånt falskt utpekande måste ha en betydande trovärdighet för att få de konsekvenserna. Eftersom det är en avgörande punkt i resonemanget, tycker jag att det är ett renlighetskrav för den hypotesen att man kan ange åtminstone något sätt som det falska utpekandet skulle kunna få sådan trovärdighet att det räcker för att få RO häktad. Det duger liksom inte att helt tänka bort det faktum att RO är den som de facto sitter häktad bara med att blitt säga[i] Han är säkert falskt utpekad.
Ser inget som helst problem med mitt resonemang. Min teori om en alternativ GM bygger på antagandet att RO antingen är oskyldig eller i vart fall inte ensam GM. I brist på information rörande vilken bevisning som åklagaren har räcker ett sådant antagande långt. Det finns gott om helt eller delvis oskyldiga personer som häktats på sannolika skäl. Att jag dessutom presenterade en möjlig förklaring till häktningen: ett trovärdigt utpekande, är sekundärt och inte relevant för min teori om alternativ GM. Jag behöver helt enkelt inte visa på hur det skulle kunna vara möjligt att en helt eller delvis oskyldig person sitter häktad bara för att min teori om en alternativ GM inte ska sågas på ren form.
Hade åklagarens bevisning däremot varit känd, och möjlig att angripa, testa och ifrågasätta, så hade det varit på sin plats att kräva en förklaring till denna bevisning innan man kan ta en teori om en alternativ GM på allvar.
Jag kan också tycka att det är märkligt att ingen här på forumet har valt att skärskåda det jag kallat för en statistisk omöjlighet: att min alternativa GM har en geografisk koppling till totalt 5 olösta mord. Det hade varit intressant om en sådan kritisk granskning av mitt påstående gjordes och en diskussion om det fördes. För det är trots allt denna omständighet som är, i brist på konkreta bevis från min sida, det mest besvärande för min alternativa GM. Istället fokuseras det oändligt på oväsentligheter (relativt sett) i min teori såsom stulna tentor m.m. Detta var ju endast slutsatser som gjorde att jag kom fram till en GM-profil och i sin tur hittade en alternativ GM. Även om vissa av mina slutsatser är helt uppåt väggarna (vilket säkerligen en del är) så jag uppenbarligen hittat en person som har en besvärande geografisk koppling till 5 olösta mord OCH är kokainmissbrukare.
Detta faktum (för det är ett faktum och ingen teori) har ingen försökt att förklara eller diskuterat närmre. Vilket jag anser vara anmärkningsvärt.
Men jag kan föregå angreppen och säga så här. Om vi i ett tankeexperiment antar att vi hade tillgång till ett register där vi kunde samköra alla offentliga uppgifter och matcha adresser i dem med adresser för olösta mord. Hur många människor skulle vi hitta i Sverige som hade en nära geografisk (och tidsmässig) koppling till 5 olösta mord. Inte många. Men säkerligen skulle vi hitta en och annan person. Exakt hur många vet jag inte, och det skulle vara intressant om en statistiker kunde ta sig an denna räkneuppgift baserat på vissa antaganden (antal adresser i snitt per person m.m.).
Men hur stor sannolikhet skulle det vara att vi formulerar en GM-profil och sedan (direkt, på första försöket) råkar hitta en av dessa få personer som har denna slumpmässiga nära geografiska koppling till olösta mord?