Citat:
Ondskan finns i hjärteroten av varenda en som föds till jorden. Förmågan att mobilisera extra-kraft... vid extraordinära situationer om inte annat...Loool ja tack för ett gott skratt.
men för att göra klart så hatar jag inte ''the evil swedish atheistic devil state".
kan väl dra min kritik till sin spets ibland men det är bara för att få sådana som dig att förstå.
skämt åt sidan.
ont: hur resonera du kring ondskan?
men för att göra klart så hatar jag inte ''the evil swedish atheistic devil state".
kan väl dra min kritik till sin spets ibland men det är bara för att få sådana som dig att förstå.
skämt åt sidan.
ont: hur resonera du kring ondskan?
Alla har väl upplev olika slags provokation? Se hur barnet trotsar, när egot inte tillfredsställs.. är kanske inget ont, men finns envishet.. som kan retas...
Alla har potential att agera irrationellt, dra irrationella slutsatser. Detta eftersom vi befinner oss i ständig komplex dynamik, med olikheter åt alla väderstreck - det vore omöjligt att påstå sig vara ett fromt lamm utan minsta ondskefullhet i beredskap..
Men.. jag benämner det ogärna för ondska : för mig är begreppet ondska, uppkommt ur vidskeplighet.. och inte alldeles korrekt benämning. Vilsenhet skulle likagärna kunna beskriva vad du ev. vill ha till ondska : för att knyta an till just religionsdoktriner.
I sin ursprungsform vill säga!
Idag, ser vi planerad illvilja.. kommen ur hämdretorik. Eventuellt närmare ondska isf ; viljan att medvetet åsamka skada. Men det är utom kontroll, då HOT blivit vardagsmat : hot.. och osund konkurrens?
MEN.. och här kommer ett aber : vad varje person definierar som ondska.. växlar också utmed både samhällsnorm, nationell norm.. regionaalt och så klart lokalt och beroende på traditionell kontext/sed, social norm osv.
Så ondska kan för en person, vara just ingenting för annan.
MORALUPPFATTNING ; en person ser det som ondskefullt att gå emot andras vilja i redan petitesser och saker som är fullständigt egentligen inget att fästa vikt vid, det kan vara att den personen lever i norm, som värderar saker som ondskefullhet, för andra.. kan det vara blasé blasé...
Så fungerar så klart Gudsnormen som en övergripande norm, då färgas folk utefter vad som ryktas och sägs, inom den doktrinen.. och lägger också tillit till det : andra.. t.ex ateister.. saknar en hel del inlärda och pådyvlande tankar om ondksa, och kan icke klassificera ondska som andra folkgrupper kan tänkas göra.
Detta då bl.a fördomspaketerade idéer inte lärs in, via religiositetspraxis.
Unt so weiter
haben Sie verstehen? Mr EvilNoMore?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-12 kl. 19:23.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-12 kl. 19:23.