Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Då tycker jag fortfarande formuleringen blir lite fel, då skulle de ju få 10 spänn att klara sig på för att fixa mat under ett helt år. Fast, som jag tror att du menar, 10kr/dag är ju faktiskt ganska rimligt
ja individuellt sett så har du rätt. tänkte mer i större skalor vilket jag har erfarenhet om, plus lite överslagsberäkning.. men vilket som detaljerna är inte viktiga.
Citat:
Om något är pacificerande så behöver det inte vara pacifistiskt. Att hårt och brutalt med militärmakt slå ner minsta tillstymmelse till revolt kan vara pacificerande men kan väl knappast anse pacifistiskt.
aha nu förstår jag vad du menar att bryta ned själen hos andra för att försatta dom i apatiskt tillstånd. ja, religion har brukats som maktredskap det säger jag inte emot. likväl har andra ideologer så som statsateism legitimerat samma men istället för '' vi får det bättre sen'' löd det ''vem skall hålla oss ansvariga för våra brott''?
människan finner alltid en anledning för att legimentera våld, men att hävda religion är den största är inte sant.