2013-12-12, 09:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Tycker du allvarligt talat att du besitter kunskap? Du och bogomil borde först lära sig skriva korrekt och mer sammanhängande.

Men kära nån, har jag stavat "vad är ett bevis" fel?

I'll give it a try in english and see if that comes across: "What is a proof?"
Citera
2013-12-12, 15:59
Medlem
Truthinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
om allt på världen är en dans på rosor så försvinner ju syftet med efterlivet? men man kan inte hävda att förutsättningen för en god värld inte finns, jag menar ta en sak som att resursfördelning. exxon tjänar i runda slungar 1 miljard per dag vilket räcker för att mata +100 människor under ett helt år men vi är för giriga.

du får förklara varför Hednings version är mycket troligare.

Så gud plågar stora delar av mänskligheten bara för att vi ska uppskatta efterlivet mer (eller alls)? Varför inte skippa det onda förspelet och börja direkt med efterlivet, låta efterlivet vara allt som existerar? Det är vad jag hade gjort om jag varit gud (och oavsett vad det säger om mig så säger det väldigt mycket om din gud). Varför medvetet plåga dina små försöksdjur när du är allsmäktig och redan vet (= har bestämt) utfallet av alla människors handlingar och hur de kommer bestraffas eller belönas? Vad är poängen?
Och kommer de som har levt fridfulla och lyckliga liv här på jorden inte till efterlivet (oavsett hur goda och gudsfruktande de varit) eftersom syftet med detsamma då har försvunnit?

Men jag kan hålla med om att vi är för giriga om vi behöver över 20000 spänn per dag och person att köpa mat för...
Citera
2013-12-12, 17:06
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
1 miljard per dag vilket räcker för att mata +100 människor under ett helt år

Jävlar i helvete vad de kan äta lyxigt de där hundra. Ökar du upp till 30 000 så blir det en rätt hygglig matkasse i veckan(640kr) per person även om man handlar i Sverige. Får jag gissa att du tänkte tre storleksordningar högre? 190kr/v är ju inte fy skam heller.
Citera
2013-12-12, 17:12
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
nej, jag tror att människor som lever ett lyckligt liv blir ännu lyckligare i efterlivet.
att rättfärdiga orättvisor för att legitimera egna är ju helt riktigt inget annat än trams.

Låter lite som de med makt försöker pacificera sina undersåtar; "Gör du inget dumt utan accepterar din lott i livet så kommer vi alla att leva godare och lyckligare och på samma nivå i efterlivet!".
Citera
2013-12-12, 17:33
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Varför då inte slänga in oss i efterlivet direkt? Då skulle dessutom hedningar slippa helvetet.
För att skilja agnarna från vetet.
Citat:
Grymhet finns direkt i naturen eller tycker du kanske inte det är grymt att vissa blir uppätna innifrån när dom fortfarande lever?
En allvetande skapare visste vid skapelseögonblicket exakt hur orättvist resursfördelningen skulle bli och hur mycket slaveri det skulle ske men skapade världen så ändå
varför finns ondskan?

Citat:
Hermans skapare är inkompetent och senil, jag menar han erkänner själv att Herman är ett misslyckat försök till att skapa en brödrost.
Du tycker att jorden och det observerbara universum tyder på inkompetens?
Citera
2013-12-12, 17:44
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jävlar i helvete vad de kan äta lyxigt de där hundra. Ökar du upp till 30 000 så blir det en rätt hygglig matkasse i veckan(640kr) per person även om man handlar i Sverige. Får jag gissa att du tänkte tre storleksordningar högre? 190kr/v är ju inte fy skam heller.
ja det blev lite fel där skulle ha stått +100 miljoner.

edit: Truthiness se mitt svar till kommendanten.

Citat:
Låter lite som de med makt försöker pacificera sina undersåtar; "Gör du inget dumt utan accepterar din lott i livet så kommer vi alla att leva godare och lyckligare och på samma nivå i efterlivet!".
njaa fast Islam är inte pacifistiskt.
finns ju ingen anledning att inte sträva mot bättre levnadsvillkor.
en annan vanlig missuppfattning är ju att islam är fatalistisk.
Citera
2013-12-12, 17:46
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

varför finns ondskan?

Varför finns ondskan?

Vad sägs om din signatur ; MINUS The Gods Opression system, made by Man.. itself... ! och minus.. förstås.. one-nation-craptalk-flummet

(fattas bara Che Guevara med turbanen och klänningen på & en söt kamel i tomteluva.. och den knutna näven... som då skulle symbolisera typ "one islam nation in the evil swedish atheistic devil state" .. i den stilen.. utefter din theology.. so called ) (me tanke på forumets profilering och du i den.. )

Taxi taxi .. suck.. taxi... f - o - c - u - s
plz
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-12 kl. 17:49.
Citera
2013-12-12, 18:10
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
ja det blev lite fel där skulle ha stått +100 miljoner.

Då tycker jag fortfarande formuleringen blir lite fel, då skulle de ju få 10 spänn att klara sig på för att fixa mat under ett helt år. Fast, som jag tror att du menar, 10kr/dag är ju faktiskt ganska rimligt.

Citat:
njaa fast Islam är inte pacifistiskt.
finns ju ingen anledning att inte sträva mot bättre levnadsvillkor.
en annan vanlig missuppfattning är ju att islam är fatalistisk.

Om något är pacificerande så behöver det inte vara pacifistiskt. Att hårt och brutalt med militärmakt slå ner minsta tillstymmelse till revolt kan vara pacificerande men kan väl knappast anse pacifistiskt.
Citera
2013-12-12, 18:12
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Varför finns ondskan?
Vad sägs om din signatur ; MINUS The Gods Opression system, made by Man.. itself... ! och minus.. förstås.. one-nation-craptalk-flummet
(fattas bara Che Guevara med turbanen och klänningen på & en söt kamel i tomteluva.. och den knutna näven... som då skulle symbolisera typ "one islam nation in the evil swedish atheistic devil state" .. i den stilen.. utefter din theology.. so called ) (me tanke på forumets profilering och du i den.. )
Taxi taxi .. suck.. taxi... f - o - c - u - s
plz
Loool ja tack för ett gott skratt.
men för att göra klart så hatar jag inte ''the evil swedish atheistic devil state".
kan väl dra min kritik till sin spets ibland men det är bara för att få sådana som dig att förstå.

skämt åt sidan.

ont: hur resonera du kring ondskan?
Citera
2013-12-12, 18:27
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Då tycker jag fortfarande formuleringen blir lite fel, då skulle de ju få 10 spänn att klara sig på för att fixa mat under ett helt år. Fast, som jag tror att du menar, 10kr/dag är ju faktiskt ganska rimligt
ja individuellt sett så har du rätt. tänkte mer i större skalor vilket jag har erfarenhet om, plus lite överslagsberäkning.. men vilket som detaljerna är inte viktiga.

Citat:
Om något är pacificerande så behöver det inte vara pacifistiskt. Att hårt och brutalt med militärmakt slå ner minsta tillstymmelse till revolt kan vara pacificerande men kan väl knappast anse pacifistiskt.
aha nu förstår jag vad du menar att bryta ned själen hos andra för att försatta dom i apatiskt tillstånd. ja, religion har brukats som maktredskap det säger jag inte emot. likväl har andra ideologer så som statsateism legitimerat samma men istället för '' vi får det bättre sen'' löd det ''vem skall hålla oss ansvariga för våra brott''?
människan finner alltid en anledning för att legimentera våld, men att hävda religion är den största är inte sant.
Citera
2013-12-12, 19:03
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

varför finns ondskan?

Varför inte skapa vetet direkt? Skaparen vet ju ändå vilka som ska bli agnar.
Nu är jag här för diskussion inte predikningar så vad i den texten vill du få fram, men det är bra att du tar med källhänvisning och inte gör som alibabbason.

Säger som skaparen i Herman: Stjärnor är enkla, en näve väte och en släng fusion så är det självgående.
Citera
2013-12-12, 19:06
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
statsateism

Detta begreppet får du nog förklara lite för mig vad det innebär.

Citat:
människan finner alltid en anledning för att legimentera våld, men att hävda religion är den största är inte sant.

Jo, men utan religion så skulle det ju vara en anledning mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in