2013-12-13, 14:02
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om KJ inte varit ensam om detta, vilket jag är säker på att KJ inte var, ligger MB i "vinnarhålet" avseende ytterligare möjliga gärningspersoner, det är nog ställt bortom tvivel. I nuläget har KJ allt emot sig, inte minst mot bakgrund av blodbesudlingen som påträffades i hans baklucka, samt att KJ var den sist kända personen som sett henne i livet. Men detta förhållande kan komma att förändras i hovrättsförhandlingarna om KJ finner för gott att börja berätta. Jag tror det.
Jag tror att KJ körde detta hela vägen utan att se sig om, Därför sin känslokyla. Hunden tillhörde det normala livet (andra har hundar) och förutom den slutliga misshandeln - styckningen så kan han tillåta sig att känna som en "vanlig" människa.

Detsamma med kontakten med Jannik* (e)- en ganska vanlig med icke- perfekt tjej- en sådan kompis som "vanliga" människor också har. Däremot mordplaner- misshandelplaner osv tillhör definitivt "det andra" - där han måste agera som en yrkesmördare och då har han ställt in sig på det. Han hade övat sig i att ljuga, övat på hunden etc. Och lämnat undrande personer i sin närhet som sedan misstänkte honom omgående och krävde honom på svar: att om han sa var hon var så skulle hen / de inte ange honom. Därefter forslades kroppsdelar till ödehuset för att bli upptäckta så att mordet öht kunde nystas upp. Fair deal.

Tror inte att det hela motivet är så enkelt-andra kan ha hängt på- vem först? Att det då är konstiga vändningar o kriminellt sett oförklarligt har med det att göra. Men det går nog inte att bevisa.
Citera
2013-12-13, 14:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
FUP 416 punkt 104. Vällingliknande innehåll.
FUP 976 VB drack choklad (oboy) vid 14-15 tiden.

Har också läst nånstans att detta kan tyda på att mjölk = vällingliknande.
Kan tyvärr inte hitta rätt på det just nu.

Detta ihop med 112 samtalet och ej besvarat sms 19.40 tyder för mig som lekman att vb sannolikt var död innan 19.40
Har du någon utbildning att luta dig mot när du gör den bedömningen att vällingliknande maginnehåll är choklad?
Citera
2013-12-13, 14:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Absolut, det är helt rätt och jätteviktigt! Lösningen finns där.

Kika på den här:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ahg6qcgoay4

Även om jag håller med FUP-12 om att det vore värdefullt med en helt förutsättningslös genomgång av allt material så håller jag inte med om att lösningen MÅSTE finnas i materialet. Det är en from förhoppning möjligen för att orka ta sig an en sån uppgift. Men det är förstås ingen naturlag som säger att om man bara utrett tillräckligt mycket så finns alla fakta som behövs för att dra rätt slutsats.

Några ovedersägliga bevis för något annat än det som redan fastslagits tror jag hursomhelst att det är mycket tveksamt om man kan få ut ur denna FUP.

Dessutom glömmer ni en viktig sak. Det vi har tillgång till är INTE förundersökningen. Det är en avskrift/sammanfattning av förundersökningen. Vilket långt ifrån är samma sak. Vi saknar slasken, vi saknar tillgång till själva förhörssituationerna (inte ens inspelningar har vi), vi saknar information från de som höll viktiga förhör om hur de uppfattade dem.
Citera
2013-12-13, 14:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
Jag tror att KJ körde detta hela vägen utan att se sig om, Därför sin känslokyla. Hunden tillhörde det normala livet (andra har hundar) och förutom den slutliga misshandeln - styckningen så kan han tillåta sig att känna som en "vanlig" människa.

Detsamma med kontakten med Jannik* (e)- en ganska vanlig med icke- perfekt tjej- en sådan kompis som "vanliga" människor också har. Däremot mordplaner- misshandelplaner osv tillhör definitivt "det andra" - där han måste agera som en yrkesmördare och då har han ställt in sig på det. Han hade övat sig i att ljuga, övat på hunden etc. Och lämnat undrande personer i sin närhet som sedan misstänkte honom omgående och krävde honom på svar: att om han sa var hon var så skulle hen / de inte ange honom. Därefter forslades kroppsdelar till ödehuset för att bli upptäckta så att mordet öht kunde nystas upp. Fair deal.

Tror inte att det hela motivet är så enkelt-andra kan ha hängt på- vem först? Att det då är konstiga vändningar o kriminellt sett oförklarligt har med det att göra. Men det går nog inte att bevisa.

Jag delar inte uppfattningen att KJ kört det här helt själv från idé --> transport av likdelar till f2 och f1, det förekommer både mordanstiftare och mellanhänder i form av medbrottslingar i det här, det är min fasta övertygelse.

Det hävdas från flera håll härinne att motiv är av underordnad betydelse och samma uppfattning tycks vara förhärskande bland de i mitt tycke inkompetenta utredarna och förhörsfolket som inte lyckades öppna KJ - man ställde varken rätt frågor eller lyckades hålla kontinuitet och en genomtänkt linje i förhören, utan avbröt både varandra och KJ och pratade i munnen på varandra. Taffligt. Med rätt infallsvinkel och kraft insatt på känsliga områden hade KJ inte varit någon svårare nöt att knäcka.

Nej, KJ saknade motiv, och motiv i vedertagen mening behövde han inte ha, det räckte med att chansen att stilla sin nyfikenhet ställdes framför näsan på honom för att KJ skulle vara på. Andra hade det uppenbara motivet (läs: MB/AN) - KJ kontaktades och blev ett redskap. Forssberg var ju under sitt slutanförande inne på att Berg har med saken att göra vad jag förstår, och jag tror inte att Forssberg har gripit detta med Berg helt ur luften. Men vi får se som sagt, fortsättning lär följa i hovrätten.
Citera
2013-12-13, 15:07
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du någon utbildning att luta dig mot när du gör den bedömningen att vällingliknande maginnehåll är choklad?

Inte mer än att jag vet hur det ser ut efter uppkastning.

Jag har läst nånstans att det vällingliknande vätskan kan betyda att det kan vara chokladmjölken.
Med tanke på att det fanns en liten mängd kvar i magsäcken borde det betyda att VB inte levde särskilt länge efter den måltiden. Som KJ återberättat åts det inget hemma hos honom då det inte fanns någon mat där.

Fullt rimlig teori i motsats till alla virrpannor som skräpar ner tråden med sci-fi teorier.
Citera
2013-12-13, 15:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Men hon har definitivt legat i bagaget!

Förstår du vad "definitivt" betyder?

Blod skulle alltså läckt ut på två ställen, mattan och påsen. Den på handsken säger du ju att du vet att den hamnade där vid hanteringen av kroppen. Blodet på mattan är mycket liten mängd och är utsmetat. Vem tätade läckan så att inte mer blod rann ut eller tog blodet slut?

Får kroppen med ben och händer intakta överhuvudtaget plats i skuffen?
Senast redigerad av PeterNoster 2013-12-13 kl. 15:41.
Citera
2013-12-13, 15:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tror mig veta att KJs farmor och farfar hade en jordbruksfastighet med djur en gång i tiden. Kan då också finnas ett eller ett par skogsskiften som tillhör fastigheten.
KJ:s farfar är avliden. Farmor äger ingen fastighet.
MB äger en fastighet på Lakaträsk 104. AN äger inte den.
Källa: Folkbokföringen och Fastighetsregistret
Citera
2013-12-13, 17:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant sammanfattning. Lite väl freudiansk för min smak, men en hel del ligger det säkert i den.

Nu vill jag bara fråga dig: Tycker du att det här låter som en person som tänker ut och sen också genomför en djävulsk mordkomplott för att komma undan genom att sätta dit en annan person för mordet? Killen med det orenoverade huset och skrotbilarna på tomten styckar upp en död älskarinna och lyckas på något vis (hur då?) få reda på vilken bil KJ äger och smetar blod i bakluckan som han hoppas att polisen ska hitta vid en husrannsakan så att han själv går fri. När gjorde han det förresten? Det finns liksom inte så många hål att vinka på med tanke på hans egna nattvanor kontra KJ:s och det faktum att först KJ och sen han själv hade span på sig större delen av tiden mellan försvinnandet och fynden.

Jag förstår inte heller varifrån du drar slutsatsen att VB blev "allt djärvare"? Jag tycker hon i FB-konversationen låter allt mer resignerad och mer och mer inser att hennes älskade karatetränare faktiskt tröttnat på henne och inte kommer att vilja vara med henne mer.

Som du vet tillhör inte jag personligen planteringsteorigänget. Jag har i några inlägg angett möjligheten att KJ fått VBs kropp hel eller i delar av GM, sen har KJ rantat runt med kroppsdelarna uppe vid Mjösjöberget. För övrigt kan jag se olika scenarios, men har svårt se att KJ är ensam om detta. Tycker det borde ha funnits spår i så fall av främst mordplats och mordvapen, men även styckningsplats och verktyg, samt kläder och annat. För mig är det viktigast att rätt GM eller om de är flera får sina rättmätiga straff.

Är det MB som personligen mördat VB så har det skett under alkoholpåverkan och under en tid när han känt sig stressad och ur balans. Något som fick hans interna bägare att rinna över och kände att hans liv kunde gå i spillror om VB fortsatte sin stalking. Kanske hotade hon att offentliggöra hans liv och förehavande för allmänheten.

Som jag ser det finns möjligheten att han insåg vad han gjort (om han råkade ta livet av VB) och såg KJ som den perfekta måltavlan som skulle få bära börden av dådet. Det som mest talar emot detta är att man kan tycka att KJ borde gett en hint om detta i förhör eller rättegång. Valde nu försvaret att få honom helt fri så kan det vara förklaringen. I så fall kommer någon form av erkännande om att han hanterat VBs kropp i hovrätten. Jag trodde att det skulle komma ett sådant erkännande även i tingsrätten, men där fick jag fel.

Att VB blev lite djärvare kan jag se i inlägget om hur kvinnan ska vara för att tillfredsställa mannen. Inlägget verkade anspråkslöst och kopierat på måfå, men med facit i hand så är det iaf riktat till MB och inte till KJ. Noterade inte några inlägg tidigare på VBs tidslinje som antyder något kring MB. MBs totala samtalskommunikation 2-3/5 var mest mellan honom och VB. 95% den 3/5 var iaf en sk toppnotering, även om den inte var extremt högre än snittet. Sedan förekommer dö, döda rätt frekvent i MBs totala samtalskommunikation från 11/2-8/5 (kan ha fel på exakta datum eftersom jag inte har tillgång till FUP just nu). Däremot vet vi inte om många av dessa ord fanns med i de sista SMS;en eller inte eller om de förekom i kommunikationen med VB. Sen var VB bevisligen rädd för att gå till träningen sista dagarna i april och de kan man naturligtvis fundera på vad det kunde bero på. Dessutom reagerade AN som hon gjorde när VB är försvunnen med de numera kända uttalandena på MPS facebooksida. Min känsla är att VB var i kontakt med eller sa något till AN eller AB i slutet av april/början av maj. Sedan ABs inlägg "heder åt familjen" som han införde 29/4 är också noterbart. Understryker att detta inte är något bevis, utan en känsla jag fått. Kan naturligtvis vara ett antal händelser som bara slumpmässigt och oberoende av varandra dyker upp mellan 29/4-4/5. Eller så kan man se dessa som någon form av upptrappningshändelser beroende på att VB hotat familjen med ett avslöjande om hennes och MBs relation, samt säkert något mer som hon också fått nys om. Ex att VB inte var den enda älskarinnan.
Citera
2013-12-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då får du återkomma när du har FUP. Jag har inget minne av någon slutsats av maginnehållet.

Vällingliknande har jag för mig.
Citera
2013-12-13, 17:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Förstår du vad "definitivt" betyder?

Blod skulle alltså läckt ut på två ställen, mattan och påsen. Den på handsken säger du ju att du vet att den hamnade där vid hanteringen av kroppen. Blodet på mattan är mycket liten mängd och är utsmetat. Vem tätade läckan så att inte mer blod rann ut eller tog blodet slut?

Får kroppen med ben och händer intakta överhuvudtaget plats i skuffen?

Den här tankegången (om jag inte missförstår dig) att det på nåt sätt är för lite blod i bakluckan har dykt upp några gånger i tråden. Kan du utveckla?

Jag ser själv inga problem i att blodspåren skulle kommit från en emballerad kropp. Möjligt scenario: Kroppen ligger förpackad i presenning, byggplast, plastskynke eller liknande. Den ger inte ifrån sig så mycket blod och mördaren antar att paketet håller tätt. Efter olika lyft och förflyttningar töms kroppen på en del av det blod som funnits i bröstkorgen, det letar sig ut ur förpackningen och lämnar spår på mattan och eventuellt påsen (alternativt fastnar blodet där i efterhand). När kroppen tas ur bagaget dras den över listen och lämnar blodspår där utan att upptäckas, på grund av stress eller mörker. Handskarnas roll är mer oklar och jag är inte så säker på att de använts för att hantera kroppen.

Det som skaver lite, och det gäller ju hela fallet, är att spåren borde ha upptäckts och undanröjts. Jag tror att förklaringen ligger i stress, impulsiva handlingar och bristande koncentration. Han har missat detaljer, blandat ihop rent med smutsigt, glömt bort och rört till det.

Frågan om kroppen faktiskt får plats i bagageutrymmet har inte varit uppe tidigare tror jag. Tål att tänkas på, men nog gör den väl det? Jag tycker det ser rätt rymligt ut. Sen är det ju inte säkert att kroppen var i ett stycke när den transporterades i bilen.
Citera
2013-12-13, 17:34
Medlem
Guardian Angels avatar
Det börjar sannerligen bli både trist och meningslöst att läsa i den här tråden. Att till varje pris försöka hitta en "annan" GM är totalt värdelöst om det är just det enda syftet.
Det finns en häktad GM som själv försöker minimera och framställa sig som en annan person än vad han är. Här i tråden fortsätter man sedan att spä på dessa korkade fantasier.
Den häktade är den sista som sett offret, har inget alibi, känner väl till området där offert hittades, det finns teknisk bevisning osv... Det finns ingen som hittills lagt fram en enda hållbar tanke eller teori varför det INTE är den häktade (och snart dömda) GM.
Citera
2013-12-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det börjar sannerligen bli både trist och meningslöst att läsa i den här tråden. Att till varje pris försöka hitta en "annan" GM är totalt värdelöst om det är just det enda syftet.
Det finns en häktad GM som själv försöker minimera och framställa sig som en annan person än vad han är. Här i tråden fortsätter man sedan att spä på dessa korkade fantasier.
Den häktade är den sista som sett offret, har inget alibi, känner väl till området där offert hittades, det finns teknisk bevisning osv... Det finns ingen som hittills lagt fram en enda hållbar tanke eller teori varför det INTE är den häktade (och snart dömda) GM.

I KJs förhör så säger han att han tror att de är MB som stoppat de i bagaget, låter inte rimligt! KJ försöker få det att låta som att de är MB som är den misstänkte, och all bevisning som finns pekar mot KJ, tror inte precis att nån lägger bevisen i hans lägenhet och i bilen och hans DNA på hennes högra vrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in