Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
En intressant sammanfattning. Lite väl freudiansk för min smak, men en hel del ligger det säkert i den.
Nu vill jag bara fråga dig: Tycker du att det här låter som en person som tänker ut och sen också genomför en djävulsk mordkomplott för att komma undan genom att sätta dit en annan person för mordet? Killen med det orenoverade huset och skrotbilarna på tomten styckar upp en död älskarinna och lyckas på något vis (hur då?) få reda på vilken bil KJ äger och smetar blod i bakluckan som han hoppas att polisen ska hitta vid en husrannsakan så att han själv går fri. När gjorde han det förresten? Det finns liksom inte så många hål att vinka på med tanke på hans egna nattvanor kontra KJ:s och det faktum att först KJ och sen han själv hade span på sig större delen av tiden mellan försvinnandet och fynden.
Jag förstår inte heller varifrån du drar slutsatsen att VB blev "allt djärvare"? Jag tycker hon i FB-konversationen låter allt mer resignerad och mer och mer inser att hennes älskade karatetränare faktiskt tröttnat på henne och inte kommer att vilja vara med henne mer.
Som du vet tillhör inte jag personligen planteringsteorigänget. Jag har i några inlägg angett möjligheten att KJ fått VBs kropp hel eller i delar av GM, sen har KJ rantat runt med kroppsdelarna uppe vid Mjösjöberget. För övrigt kan jag se olika scenarios, men har svårt se att KJ är ensam om detta. Tycker det borde ha funnits spår i så fall av främst mordplats och mordvapen, men även styckningsplats och verktyg, samt kläder och annat. För mig är det viktigast att rätt GM eller om de är flera får sina rättmätiga straff.
Är det MB som personligen mördat VB så har det skett under alkoholpåverkan och under en tid när han känt sig stressad och ur balans. Något som fick hans interna bägare att rinna över och kände att hans liv kunde gå i spillror om VB fortsatte sin stalking. Kanske hotade hon att offentliggöra hans liv och förehavande för allmänheten.
Som jag ser det finns möjligheten att han insåg vad han gjort (om han råkade ta livet av VB) och såg KJ som den perfekta måltavlan som skulle få bära börden av dådet. Det som mest talar emot detta är att man kan tycka att KJ borde gett en hint om detta i förhör eller rättegång. Valde nu försvaret att få honom helt fri så kan det vara förklaringen. I så fall kommer någon form av erkännande om att han hanterat VBs kropp i hovrätten. Jag trodde att det skulle komma ett sådant erkännande även i tingsrätten, men där fick jag fel.
Att VB blev lite djärvare kan jag se i inlägget om hur kvinnan ska vara för att tillfredsställa mannen. Inlägget verkade anspråkslöst och kopierat på måfå, men med facit i hand så är det iaf riktat till MB och inte till KJ. Noterade inte några inlägg tidigare på VBs tidslinje som antyder något kring MB. MBs totala samtalskommunikation 2-3/5 var mest mellan honom och VB. 95% den 3/5 var iaf en sk toppnotering, även om den inte var extremt högre än snittet. Sedan förekommer dö, döda rätt frekvent i MBs totala samtalskommunikation från 11/2-8/5 (kan ha fel på exakta datum eftersom jag inte har tillgång till FUP just nu). Däremot vet vi inte om många av dessa ord fanns med i de sista SMS;en eller inte eller om de förekom i kommunikationen med VB. Sen var VB bevisligen rädd för att gå till träningen sista dagarna i april och de kan man naturligtvis fundera på vad det kunde bero på. Dessutom reagerade AN som hon gjorde när VB är försvunnen med de numera kända uttalandena på MPS facebooksida. Min känsla är att VB var i kontakt med eller sa något till AN eller AB i slutet av april/början av maj. Sedan ABs inlägg "heder åt familjen" som han införde 29/4 är också noterbart. Understryker att detta inte är något bevis, utan en känsla jag fått. Kan naturligtvis vara ett antal händelser som bara slumpmässigt och oberoende av varandra dyker upp mellan 29/4-4/5. Eller så kan man se dessa som någon form av upptrappningshändelser beroende på att VB hotat familjen med ett avslöjande om hennes och MBs relation, samt säkert något mer som hon också fått nys om. Ex att VB inte var den enda älskarinnan.