Citat:
Tja, sannolikheten för att nästa boll du tar upp har en viss färg?
Citat:
Om det är den nionde bollen och du tagit upp tre vita, tre gråa och två svarta innan, visst... Den förklarar sannolikheten för ett visst utfall, inget annat.
Förklarar den varför jag får en svart boll ( om jag nu får en svart)?
Citat:
Ja, det gör den. Chansen att du tar upp en blå boll ur en påse med vita, svarta och gråa bollar är sisådär noll procent... OMFG TILLBED DEN MAGISKA FÖRUTSÄGELSEFÖRMÅGAN I SANNOLIKHETSLÄRAN!
Eller förklarar den hur stor mina chanser är att jag får en blå boll?
Citat:
Du kanske ska sluta prata om saker du inte förstår någonting av istället för att skriva saker som visar precis hur utbildningsstörd du är? Kvantmekanik, är det något som finns i naturen eller i universum? Ingenting som finns i universum kan räknas ut med sannolikheter... ALLT bygger på sannolikhetsfördelningar i itsy bitsy teenie weenie-världen.
Ingenting som finns i naturen eller i universum kan räknas ut med hjälp av sannolikhetsläran. Du kan hur naivt än du tänker, säga titta liv uppstod ju i universum då är sannolikheten 100% att liv kan uppstå. Sådär kan man inte använda sannolikhetsläran. Om vi nu ska använda den och relatera det hela till skapandet av liv så kan vi endast beräkna hur stor chanserna var för att liv skulle uppstå på jorden. Då gäller det att kolla upp mot skyn och räkna alla solsystem där det kan tänkas finnas en planet som liknar jorden därefter kan man använda sig av sannolikhetsläran. Men detta för att diskutera nåt som ni tror på att, liv kom till för att förutsättningarna fanns i universum utan att vidare tänka på vad dessa förutsättningar innebär.
Citat:
Och du vet det här hur? Det finns lagar och mönster, och det finns vetenskapliga teorier som förklarar dessa. I de fall det inte gör det än, är vetenskapens svar "vi vet inte i nuläget", inte "therefore GOD!". "Komma till av sig själv"-retoriken är bara en tröttsam halmgubbe från religiösa. Hur mycket de inte-ens-i-närheten-av-forskande religiösa än upprepar sina detbaraärså!-icke-argument och lär ut dem till andra, ännu mindre begåvade troende. Och hur kom skaparen till? Av sig självt?
Logik handlar till en stor del om att kunna läsa av bilder och tolka dessa på ett så korrekt sätt som möjligt men också att kunna se samband och mönster i det hela. Allt detta kan vi hitta i universum.
Vi kan se flera olika mönster i universum där det finns flera lagar som följs.
Vi kan se flera olika mönster på jorden.
Mönster samband och bilder som går att tolka kan vi hitta i universum och inget av dessa kommer till av sig själv. Det är en omöjlighet hur de ''forskande'' ateisterna än förfinar sina argument och lurar andra mindre begåvade ateister med.
Vi kan se flera olika mönster i universum där det finns flera lagar som följs.
Vi kan se flera olika mönster på jorden.
Mönster samband och bilder som går att tolka kan vi hitta i universum och inget av dessa kommer till av sig själv. Det är en omöjlighet hur de ''forskande'' ateisterna än förfinar sina argument och lurar andra mindre begåvade ateister med.
Citat:
Samma bullshit som du upprepat femtioelva gånger innan utan att backa upp med så mycket som ett halvdant argument. Varför skulle ett statiskt universum vara otroligt varmt (kanske skulle det ha varit så men jag har aldrig hört det innan)? Från Olbers paradox eller något? Och ja, gravitationen finns. Gud behövs inte för att ekvationerna ska fungera.
Visste du tex att om universum var statistisk som man länge trodde att det var så skulle hela universum vara otroligt varmt? Och visste du att om universum inte expanderade så skulle det falla in mot sig själv? Dessa två mönster kan inte komma till om inte någon med otrolig intelligensförmåga legat bakom. Visste du att där du nu sitter eller står eller ligger drar väggarna dig mot sig och taget drar dig mot sig liksom golvet drar sig mot dig och denna balans som råder som gör så att du sitter kvar där du sitter är otroligt nog för att bortförklaras.
Citat:
Hur vet du att balansen som råder inte beror på att oändligt många små fantastiskt intelligenta osynliga rosa rymdbönsyrsor drar i osynliga trådar fästa i all materia på exakt rätt sätt för att få till det vi tolkar som gravitation? Jag säger att det är så och det är så självklart att det är så att jag inte behöver förklara det närmare. Att påstå att det skulle gå utan superintelligenta rymdinsekter är bara löjligt, det måste alla förstå.
Visste du att när du står på marken så drar marken dig mot sig men när du lyfter på benen för att gå, kan du göra det utan att sväva i luften eller anstränga dig särskilt hårt för att frigöra dig från marken. Att det handlar om gravitation behöver du inte ens förklara för mig. Jag vill bara belysa balansen som råder på jorden och i universum.
Citat:
Jag är rädd att de tankarna finns kvar även om några minuter... Även om många gärna sett att de aldrig kommit till.
Visste du att Alla dessa ord som jag har skrivit har varit en tanke som inte ens fanns i mitt huvud men som sen producerades lagrades i kortminnet för en kort stund och är förmodligen borta om några minuter om jag inte skummar igenom detta inlägg en gång till i framtiden? Denna balans som råder. Det är dumt att bortförklara det genom att lyssna på vad medelålders gubbar i kostym säger om hur universum kommit till.
Sen är det ju fan så mycket bättre att lyssna på vad gamla gubbar i särkar och löjliga huvudbonader hävdar att några illitterata getherdar sa för ett par tusen år sen om alltings uppkomst.