2013-12-11, 18:03
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur skall man annars kunna ställa frågan "HUR vet du det?"

Det har vi förklarat miljontals gånger men ni vägrar att lyssna. Ni har blivit inskolade i att inte tro på Gud men vet du vad? Tron på Gud är naturlig och behöver inte inläras. Det är otrohet som måste inläras och det har ni fått lära er från olika håll. Vakna och se världen.
Citera
2013-12-11, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
hursomhelst var det inte en fråga om semantik, utan vilka evolutionära fördelar har vi av fri vilja?

Sen du självmant har introducerat "fri vilja" .... oavsett hur du vill definiera denna ..... har "fri vilja" den fördel att den i kombination med kausalitets- och konsekvens-observationer delvis kan transcendera naturlagarnas determinism.
Citera
2013-12-11, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Det har vi förklarat miljontals gånger men ni vägrar att lyssna. Ni har blivit inskolade i att inte tro på Gud men vet du vad? Tron på Gud är naturlig och behöver inte inläras. Det är otrohet som måste inläras och det har ni fått lära er från olika håll. Vakna och se världen.

Vilket fortfarande är byggd på dina ad hoc premisser .... helt utan minste tilstymmelse till validering av dessa premisser.

På ett språk du möjligen förstår: "Det är INTE bara så".
Citera
2013-12-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson

Så att jag klarar av att se en värld och ett universum utan en gud beror på ignorans och indoktrination? Ja du, vad säger man?
Citera
2013-12-11, 18:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Många djur har ett medvetande av något slag och vilka evolutionära fördelar detta medför beror naturligtvis på fler omständigheter.
kan du ge belägg för att många djur har ett medvetande och gärna ett exempel på vilka fördelar du menar?
Citat:
Även människor gör ju det.
ja? tämjt =icke primitiv.
nu motsäger du dig själv.
Citera
2013-12-11, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sen du självmant har introducerat "fri vilja" .... oavsett hur du vill definiera denna ..... har "fri vilja" den fördel att den i kombination med kausalitets- och konsekvens-observationer delvis kan transcendera naturlagarnas determinism.
Hur lyckas du vara så fantastiskt god och ädel, bogo? Är du född sån eller har du jobbat på det?
Citera
2013-12-11, 18:15
Medlem
guderis avatar
Citat:
kan du ge belägg för att många djur har ett medvetande och gärna ett exempel på vilka fördelar du menar?
Kan du ge exempel på att djur endast handlar av instinkt och helt saknar "fri vilja"?

Citat:
ja? tämjt =icke primitiv.
nu motsäger du dig själv.

Nej, tämjd = icke vild, nu har du inte koll på begreppen.
Citera
2013-12-11, 18:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du det?
om jag minns rätt så har vi en halvsekund på att fullfölja vår impulser eller ta ett annat beslut.

sen bygger ju hela samhället på att vi har fri vilja?
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-12-11 kl. 18:33.
Citera
2013-12-11, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Se mitt svar i inlägg # 614 som också kan referera till mer komplext biologisk liv.
Citera
2013-12-11, 18:23
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Citat:
Se mitt svar i inlägg # 614 som också kan referera till mer komplext biologisk liv.
japp.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-12-11 kl. 18:30.
Citera
2013-12-11, 18:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
sen bygger ju hela samhället på att vi har fri vilja?

Det beror på hur omfattande denna "fri vilja" ..... oavsett definitionen .... anses vara, och i relation till vad.

Vi kan t.ex. inte negera gravitationen och vi har inte friheten till att köra på vänster sida av vägen.

Försök formulera dig precist och specifikt, så vi kan undvika semantisk akrobatik.
Citera
2013-12-11, 18:28
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Kan du ge exempel på att djur endast handlar av instinkt och helt saknar "fri vilja"?
nej det kan jag inte.
kan du svara på min fråga?
Citat:
Nej, tämjd = icke vild, nu har du inte koll på begreppen.
nja icke-vild, civiliserat, icke-primitiv..du förstår ju ändå vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in