2013-12-11, 20:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Nej det är jag inte
Men hur kan man inte veta vad anti-materia är? Det är för fan allmänbildning!
Citera
2013-12-11, 20:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du är kass på bådadera. Det är du.
Ja du är ju knäckt av redan väldigt lite faktiskt, tunnsått djup i dina utläggningar - nu strandad utan belägg för än det ena än det andra.

Min fenomenologiska utgångspunkt tåler du inte ens, för det bränns för mycket. Du t.o.m tror det går i polemik vilket säger mig att du helt hittar på och drar genomgående från steg 1 : superlativerna som motiv för gud.

De gick ej hem och då går förtryckarmentaliteten igång, där synd/straff.systemet känns så väl igen och med det ad hocs.

Så kör nämligen dogmatiksystematiken, väl traditionellt inövad.

Och du trodde att det var en nyhet. Att du kom med något spännande i tråden bevisa gud. Kuvande-traditionen har liksom några århundranden på nacken. Och du är inte auktoritet ens, enbart arrogant i behov av självförstärkning, då du dessutom hade ett pessimistiskt utgångsläge.

Gud för dig är som ett komplement till nervtablett. En stämnings-stabilisator. Och det, har inget med bevis att göra!

Du är på sätt och vis, i fel forum. Sanning & Logik är, inte vad teism hanterar.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-11 kl. 20:52.
Citera
2013-12-11, 21:09
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
ja världen är ju som den är. det hela blir en perspektiv fråga att se det goda måste inte exkludera det onda.

vad är det du jämför med?
Hur kan man då säga att det är en god värld? Bara för att den fungerar är den inte bra och sannerligen inget tecken på en allsmäktig välvillig gud.

Helt ärligt, är det en skapare som ligger bakom så är Herman Hednings version (ett skolprojekt) mycket troligare än valfri abrahamitisk skrift.
Citera
2013-12-11, 21:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det står också att Jakob brottades med Gud i ett annat ställe. Tror du på sån smörja? Det är nonsens.

Om du anser att bibeln är nonsens och smörja när det kommer till att beskriva jahve, då undrar jag var du får din kunskap om attman skulle förvandlas till stoff och aska om man såg hen.
Citera
2013-12-11, 21:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Så eftersom de ''förnämsta'' inte tror på Gud så vill du inte heller tro på Gud? Tänker du logiskt nu?

Det finns framstående forskare som är teister. Bl.a. han som ledde utforskningen av människans DNA är kristen. Fast han vet bättre än att inte lämna sin gudom utanför labbet sas.

F.ö. så säger just han att DNA ensamt är ett tillräckligt starkt bevis för att göra evolutionsteorin till fakta.
Citera
2013-12-11, 22:00
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Även om det inte stod i en enda bok eller även om jag inte hade hört om Gud någon annanstans skulle den inre kunskapen, känslan, förnuftet leda mig till tanken på en skapare.

Det vet du inte.

Citat:
Nej du är inte Gud. du är skild från Gud. Du är en dödlig människa. En gång i tiden fanns du inte ens. Du var inte ens protein. Du blev en sperma först genom många olika processer som sen så småningom blev en människa. Du är skapad, du är inte Gud med andra ord du är en människa.

Du pratar om min kropp nu. Jag är inte min kropp. Jag har en kropp och den är dödlig men jag, det jag som är jag, kan inte dö.
I can not die cause I was never born. Jag skapar mig själv, oavbrutet i ett evigt nu. Kroppar kommer och går, universum föds och dör, jag är inget av det. Jag är den vita duk en där allt utspelas. Aham Brahmasmi.

Citat:
Att söka sig själv och att söka Gud är två skilda saker.
Nope.
Citera
2013-12-12, 00:04
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Hur kan man då säga att det är en god värld? Bara för att den fungerar är den inte bra och sannerligen inget tecken på en allsmäktig välvillig gud.

Helt ärligt, är det en skapare som ligger bakom så är Herman Hednings version (ett skolprojekt) mycket troligare än valfri abrahamitisk skrift.
om allt på världen är en dans på rosor så försvinner ju syftet med efterlivet? men man kan inte hävda att förutsättningen för en god värld inte finns, jag menar ta en sak som att resursfördelning. exxon tjänar i runda slungar 1 miljard per dag vilket räcker för att mata +100 människor under ett helt år men vi är för giriga.

du får förklara varför Hednings version är mycket troligare.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-12-12 kl. 00:12.
Citera
2013-12-12, 00:05
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej efter som han varken syns eller hörs. Det är nästan som om han inte existerade alls faktiskt......

Lustigt det där...man skulle kanske ha levt för 2000 år sedan, då vart det åka av på gudsfronten
Citera
2013-12-12, 00:17
Medlem
Citat:
om allt på världen är en dans på rosor så försvinner ju syftet med efterlivet? men man kan inte hävda att förutsättningen för en god värld inte finns, jag menar ta en sak som att resursfördelning. exxon tjänar i runda slungar 1 miljard per dag vilket räcker för att mata +100 människor under ett helt år men vi är för giriga.

Så människor som lever ett lyckligt liv nu har ingen glädje av efterlivet? Det låter i mina öron som en massa trams för att försöka kunna rättfärdiga orättvisor och lidande.
Att oljebolagen är planetens moraliska avskräde och en stor orsak till enorma orättvisor kan vi dock enas om.
Citera
2013-12-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lustigt det där...man skulle kanske ha levt för 2000 år sedan, då vart det åka av på gudsfronten

Ja ge mig en talande orm/åsna eller en måne som klyvs mitt i tu och sedan klistras ihop igen så kanske jag seriöst skulle försöka mig på en bön eller två. Fast vi har ju andra mirakel till godo, så som naturens obegripliga skönhet och universums hänförande mystik.
Citera
2013-12-12, 00:30
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så människor som lever ett lyckligt liv nu har ingen glädje av efterlivet? Det låter i mina öron som en massa trams för att försöka kunna rättfärdiga orättvisor och lidande.
Att oljebolagen är planetens moraliska avskräde och en stor orsak till enorma orättvisor kan vi dock enas om.
nej, jag tror att människor som lever ett lyckligt liv blir ännu lyckligare i efterlivet.
att rättfärdiga orättvisor för att legitimera egna är ju helt riktigt inget annat än trams.
Citera
2013-12-12, 03:03
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Varför då inte slänga in oss i efterlivet direkt? Då skulle dessutom hedningar slippa helvetet.
Grymhet finns direkt i naturen eller tycker du kanske inte det är grymt att vissa blir uppätna innifrån när dom fortfarande lever? En allvetande skapare visste vid skapelseögonblicket exakt hur orättvist resursfördelningen skulle bli och hur mycket slaveri det skulle ske men skapade världen så ändå.

Hermans skapare är inkompetent och senil, jag menar han erkänner själv att Herman är ett misslyckat försök till att skapa en brödrost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in