2013-12-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Eberhardt som påstår sig veta hur allt ligger till varför visar han inte på vad som är rätt istället för att bara kritisera?
Vart ska vi vända oss enligt honom?
Att kritisera är jättelätt för det behöver man inte ens vara smart, det är bara att hugga på allt som skrivs.

När jag kritiserar Jv så anger jag också därmed vad jag tror är rätt. Det är alltid den andra sidan av myntet.

En rörelse som ikäder sig rollen som den enda sanna organisationen och samtidigt förkastar alla andra samfund och församlingar måste bli föremål för granskning och kritik på ett sätt som andra mer lågmälda religiösa sammanhang inte behöver.

Och det har också Jv gjort klart - när det gäller andra. De har pytsat ut tonvis med kritk av t ex katolska kyrkan, och det tycker de är fullständigt legitimt. När katolska kyrkan har reagerat på kritiken har man gett svar på tal. Så här skrev man i Vakna! 22 januari 1985, s. 29:

"Den katolska kyrkan ... gör anspråk på att utgöra frälsningens väg för flera hundra millioner människor. En organisation som ikläder sig denna ställning bör vara villig att underkasta sig en fingranskning och kritik."

Fastän Jv gör anspråk på att "utgöra frälsningens väg" för ett avsevärt mindre antal människor, är det ändå bara rimligt att de också bör vara villiga "att underkasta sig en fingranskning och kritik". Men det är Jv inte. De erkänner aldrig det berättigade i kritik, aldrig någonsin, och särskilt inte i lärofrågor. De känner sig alltid traskasserade och förföljda när de drabbas av samma sak som de själva så rikligt består andra med. Det är allt annat än hedrande med en sådan dubbelmoral.

Den antydan som görs här att jag hugger "på allt som skrivs" är lögnaktig och ohederlig. Jag hugger inte på allt som skrivs, och dessutom har jag då och då försvarat Jv, också här, och i vissa frågor grundligare än de själva gjort. För rätt skall vara rätt.
Citera
2013-12-10, 23:25
Medlem
Citat:
Var och en fattar sina egna beslut.
Du blir tramsigare och tramsigare i ditt sätt att argumentera och uttrycka dig.
Oavsett vad vi säger eller skriver är det fel.
Det var så man gjorde med Jesus också exemplet känns igen att hitta fel på allt.
De sanna kristna skulle bli både hatade och förföljda och du Eberhard uppfyller ju precis dem förutsägelserna.

Tramset står du för. Att bortse från "slavens" rekommendationer är ju inte särskilt teokratiskt. Men vem är det i verkligheten som finner fel på alla andra än sig själva? Nej, det är inte alls så att allt ni skriver är fel. Men när ni har fel har ni fel hur ni än gymnastiserar och krumbuktar er. Inte har jag på något sätt förföljt Jv. Jag har aldrig uppfyllt de förutsägelserna. Och inte hatar jag Jv.Däremot ogillar jag starkt de falska uppfattningar som de framför som sanning.
Senast redigerad av Eberhard 2013-12-10 kl. 23:29.
Citera
2013-12-11, 13:26
Medlem
Citat:
Det var så man gjorde med Jesus också exemplet känns igen att hitta fel på allt.
De sanna kristna skulle bli både hatade och förföljda och du Eberhard uppfyller ju precis dem förutsägelserna.

Du måste nog börja fundera på om Jv verkligen har sanningen då ju Jv uppenbart har fel om både det ena och det andra! Det mest otroliga är ju hur känsliga Jv är för kritik...men det är väl så sekter fungerar, kritik gör att man sluter sig samman och försvarar även de tokigaste avarterna av sin tro. Framförallt försvarar man ledningens påhitt med näbbar och klor eftersom de anses vara utvalda av guden man tillber.

Det hjälper ju liksom inte att skjuta budbäraren..

Eksanah, tramset är nog något som du och ttsp står för!
Citera
2013-12-11, 20:43
Medlem
Citat:

Man borde nog vara lite sparsam med anklagelser om hat och förföljelse, annars riskerar man att urvattna ordens betydelse. Vår värld innehåller tillräckligt med verkligt hat och förföljelse som orden bättre passar in på. Lite motargument i ett diskussionsforum innefattas knappast i ordens innebörd.
Jag har under åren noterat att Jehovas vittnen har en tendens att slita ut dessa ord.
Citera
2013-12-11, 21:51
Medlem
Citat:
Har läst på om Gammaglobulin och dina idéer kring det och jag förstår bara inte hur man kan vända och vrida på allt som du gör.
Du känns ju långt ifrån ärlig.
Jag återkommer troligtvis imorgon om vad det verkligen står i artiklarna du har hänvisat till i detta ämne.

Du har inte återkommit om saken och det förstår jag fullt ut. Du känns ju långt ifrån ärlig. Men du har otur. Jag har alla de artiklar jag anfört som nämner gammaglobulin. Jag har självfallet inte fifflat det minsta med dessa artiklar. Jag har redan för flera veckor sedan meddelat här på FB att jag kan komma att lägga ut hela det svar på frågan som publicerades i Vakttornet 1 mars 1959, s. 119 om bl a gammaglobulin. Och nu när du kommer med dina allvarliga anklagelser kommer jag också att göra det, kanske redan idag eller i morgon. Och det kan också bli aktuellt att lägga ut andra uttalanden som gjorts om blodbeståndsdelar i Jvs litteratur i ett ett större sammanhang. Och om du framhärdar med ditt struntprat kan jag också arrangera en scanning av materialet så att alla kan läsa det i exakt den form som det influtit i litteraturen. Jag äger också ett exemplar av den fjärde upplagan av Denise M. Harmenings bok "Modern Blood Banking and Transfusion Practices" och kan scanna från den också. Ditt påhopp triggar nu också faktaserien "Jehovas vittnens oärlighet i blodfrågan", som jag redan aviserat skulle komma vid lämplig tidpunkt.
Senast redigerad av Eberhard 2013-12-11 kl. 22:01.
Citera
2013-12-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du har inte återkommit om saken och det förstår jag fullt ut. Du känns ju långt ifrån ärlig. Men du har otur. Jag har alla de artiklar jag anfört som nämner gammaglobulin. Jag har självfallet inte fifflat det minsta med dessa artiklar. Jag har redan för flera veckor sedan meddelat här på FB att jag kan komma att lägga ut hela det svar på frågan som publicerades i Vakttornet 1 mars 1959, s. 119 om bl a gammaglobulin. Och nu när du kommer med dina allvarliga anklagelser kommer jag också att göra det, kanske redan idag eller i morgon. Och det kan också bli aktuellt att lägga ut andra uttalanden som gjorts om blodbeståndsdelar i Jvs litteratur i ett ett större sammanhang. Och om du framhärdar med ditt struntprat kan jag också arrangera en scanning av materialet så att alla kan läsa det i exakt den form som det influtit i litteraturen. Jag äger också ett exemplar av den fjärde upplagan av Denise M. Harmenings bok "Modern Blood Banking and Transfusion Practices" och kan scanna från den också. Ditt påhopp triggar nu också faktaserien "Jehovas vittnens oärlighet i blodfrågan", som jag redan aviserat skulle komma vid lämplig tidpunkt.

Jag har inga problem med det.
Dessutom så ska jag svara men jag jobbar lite mycket just nu så jag har inte hunnit.
Det kommer snart ett svar.
Citera
2013-12-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Man borde nog vara lite sparsam med anklagelser om hat och förföljelse, annars riskerar man att urvattna ordens betydelse. Vår värld innehåller tillräckligt med verkligt hat och förföljelse som orden bättre passar in på. Lite motargument i ett diskussionsforum innefattas knappast i ordens innebörd.
Jag har under åren noterat att Jehovas vittnen har en tendens att slita ut dessa ord.

"Lite motargument"? Det handlar ju om regelrätta lögner!

Att Jehovas vittnen skulle skydda pedofiler, att ledningen i hemlighet stöttar FN, att Jehovas vittnen skulle mena att alla som inte är döpta Jv blir hjärtlöst avrättade, att Jehovas vittnen gav sitt stöd till Hitler, att Jehovas vittnens ledning skor sig på medlemmarnas pengar, att Russell var en frimurare, att Jehovas vittnen sätter foten vid dörren, att Jehovas vittnen måste gå ett antal timmar från dörr till dörr, att Jehovas vittnen mördar sina barn, att Jehovas vittnen menar att bara 144.000 räddas, o.s.v. o.s.v.

Vad handlar dessa lögner om annat än att många hatar Jehovas vittnen och gärna vill smutskasta och ljuga om dom?

Orsaken till att Jehovas vittnen är impopulära är för just dessa lögner, vem skulle inte hata pedofilskyddare t.ex.?

Och dessa lögner har konsekvenser i vissa länder där rättssäkerheten är svag, t.ex. i Bulgarien och Ryssland där man attackerar och förföljer Jehovas vittnen, men även i länder som Frankrike där man orättvist beskattar en ideell organisation, och så även sådana försök till ingrepp i Sverige där man utesluts från bidrag som alla andra religiösa rörelser får.

Detta var bara en liten andel av orättvisorna som du selektivt verkar ignorera.

Du är en av dessa som sprider lögner om Jehovas vittnen, du verkar ha samvetet till det, mår du bättre av att sprida dessa lögner om Jehovas vittnen? Tror du att din tro får större legitimitet? Det är ju ofta kristenheten som har förföljt Jehovas vittnen, i Ryssland är det den i princip statliga ortodoxa kyrkan som står för förföljelsen:

Citat:
Ortodoxa extremisters våldsamma överfall på personer tillhöriga Jehovas vittnen innebar omänsklig och förnedrande behandling och kränkte artikel 3. Myndigheternas likgiltighet inför det inträffade innebar att de brast i sina positiva skyldigheter enligt artikel 9. Myndigheternas attityd antydde att staten hade varit medbrottsling till gärningsmännen och var inte förenlig med principen om att alla är lika inför lagen och det skedde därför en kränkning av artikel 14 i förening med artiklarna 3 och 9.

De klagande i målet är 97 medlemmar i Jehovas vittnens församling i Gldani, församlingen, tillsammans med församlingens talesman och tre andra medlemmar i församlingen. Målet gäller ett överfall i oktober 1999 på medlemmar i församlingen av en grupp ortodoxt troende, ledd av en person som kallades "Fader Basil". Denne var en avsatt präst från den ortodoxa kyrkan i Georgien. Han hade anklagats för att flera gånger ha agerat med fysiskt våld mot medlemmar i den ortodoxa kyrkan och för att ha förolämpat den katolske patriarken över hela Georgien. Han hade också skrutit i georgiska media över att ha organiserat ett antal överfall på Jehovas vittnen. Vid middagstid den 17 oktober 1999 trängde en grupp som identifierades som Fader Basils anhängare in i en lokal där 120 medlemmar i församlingen höll ett möte. Överfallet filmades av Fader Basils anhängare. När gruppen skrikande och viftande med påkar och stora järnkors bröt sig in i samlingslokalen lyckades flera av församlingsmedlemmarna fly men omkring 60 blev kvar i den omringade salen. Församlingsmedlemmarna, inklusive kvinnor och barn, blev våldsamt attackerade samt utsatta för knytnävsslag och sparkar och slagna med påkarna och järnkorsen. En församlingsmedlem fick sitt huvud rakat medan de som höll honom läste en bön. När församlingsmedlemmarna lyckades ta sig ut ur samlingssalen fann de sig omgivna av en grupp av Fader Basils supportrar som visiterade dem och sedan slängde alla symboler för deras tro - biblar, religiös litteratur, broschyrer etc. - på en stor eld. Flera personer som lyckats fly försökte kalla på polisen. Några av dem gick till en polisstation där polismännen registrerade en av de klagandes berättelse men beslöt att inte ingripa. En annan person upplystes av chefen på polisstationen om att "om han varit i de anfallandes ställe så skulle han ha gett Jehovas vittnen en ännu värre omgång". Sent om sider kom polisen till platsen för överfallet. När det hela var över fördes 16 personer till sjukhus huvudsakligen med huvudskador och blåmärken i ansiktet. 44 andra gjorde uttalanden om överfallet. Samma dag och de följande dagarna sändes i två nationella TV-kanaler filminspelningar av överfallet där Fader Basil och flera andra medlemmar i gruppen klart kunde identifieras. Vittnen hade också uppgett deras namn till myndigheterna. Av inspelningen framgår inte att de klagande hade besvarat det våld de utsatts för. Inspelningen visade även elden med brinnande böcker med Fader Basil och hans supportrar bedjande och sjungande och den innehöll också en intervju med Fader Basil där han uttryckte sin belåtenhet och förklarade värdet av sina handlingar.

http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Nytt-fran-Europadomstolen/Nyhetsbrev/Nytt-fran-Europadomstolen-5-2007/#97 members of the Gldani Congregation of Jehovah´s Witnesses & 4 andra mot Georgien
Senast redigerad av ttsp 2013-12-11 kl. 22:48.
Citera
2013-12-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
text

Dessutom har du inte svarat på mitt tidigare inlägg: (FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?

Ska jag ta det som att du smiter från frågan, en anklagelse som Jehovas vittnen ständigt får?
Citera
2013-12-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ju ofta kristenheten som har förföljt Jehovas vittnen, i Ryssland är det den i princip statliga ortodoxa kyrkan som står för förföljelsen:

Detta var i.o.f.s. Georgien, men den var en del av Ryssland (Sovjet) tidigare, där den Ortodoxa Kyrkan haft en särställning.
Citera
2013-12-12, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Lite motargument"? Det handlar ju om regelrätta lögner!

Att Jehovas vittnen skulle skydda pedofiler, att ledningen i hemlighet stöttar FN, att Jehovas vittnen skulle mena att alla som inte är döpta Jv blir hjärtlöst avrättade, att Jehovas vittnen gav sitt stöd till Hitler, att Jehovas vittnens ledning skor sig på medlemmarnas pengar, att Russell var en frimurare, att Jehovas vittnen sätter foten vid dörren, att Jehovas vittnen måste gå ett antal timmar från dörr till dörr, att Jehovas vittnen mördar sina barn, att Jehovas vittnen menar att bara 144.000 räddas, o.s.v. o.s.v.

Vad handlar dessa lögner om annat än att många hatar Jehovas vittnen och gärna vill smutskasta och ljuga om dom?

Orsaken till att Jehovas vittnen är impopulära är för just dessa lögner, vem skulle inte hata pedofilskyddare t.ex.?

Och dessa lögner har konsekvenser i vissa länder där rättssäkerheten är svag, t.ex. i Bulgarien och Ryssland där man attackerar och förföljer Jehovas vittnen, men även i länder som Frankrike där man orättvist beskattar en ideell organisation, och så även sådana försök till ingrepp i Sverige där man utesluts från bidrag som alla andra religiösa rörelser får.

Detta var bara en liten andel av orättvisorna som du selektivt verkar ignorera.

Du är en av dessa som sprider lögner om Jehovas vittnen, du verkar ha samvetet till det, mår du bättre av att sprida dessa lögner om Jehovas vittnen? Tror du att din tro får större legitimitet? Det är ju ofta kristenheten som har förföljt Jehovas vittnen, i Ryssland är det den i princip statliga ortodoxa kyrkan som står för förföljelsen:

Och här staplas lögnerna på varandra, hinner bara ta det jag markerade här.
Alla andra religiösa rörelser får inte alls bidrag i Sverige, men tydligen har ledningen fört sina medlemmar bakom ljuset här i ett försök att förklara hur man kan ha ändrat sig i denna fråga!
Citera
2013-12-12, 07:04
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med det.
Dessutom så ska jag svara men jag jobbar lite mycket just nu så jag har inte hunnit.
Det kommer snart ett svar.

Ok, du är ursäktad. Vi är alla bundna av arbetet då och då. Men du angrep min heder, och därför fullföljer jag vad jag lovade göra.
Citera
2013-12-12, 08:05
Medlem
VAKTTORNET 1 mars 1959 om gammaglobulin:

"Bör man anse att intravenös insprutning av sera, t ex. difteriantitoxin, och blodfraktioner, t. ex gammaglobulin, som sker i syfte att stärka motståndskraften mot vissa sjukdomar förmedelst framkallandet av antikroppar, skall betraktas på samma sätt som drickandet av blod eller införande i blodströmmen av blod eller blodplasma förmedelst transfusion? - N.P., USA.

Nej, det tycks inte vara nödvändigt att vi sätter likhetstecken häremellan, även om vi gjort det tidigare. Vid varje tillfälle som det uttalas förbud mot blod i Skriften sker detta i samband med att det talas om ett födoämne, och vad vi är angelägna om att framhålla är alltså att det är förbjudet såsom näringsämne. När människorna t. ex. för första gången fick tillåtelse att äta djurkött, vid den tid då Gud på nytt utfärdade uppdraget till dem att föröka sig och uppfylla jorden - denna gång till dem som hade överlevt syndafloden - framhölls det särskilt att blodet var förbjudet. (1 Mos. 9:3,4) I Mose lag var blod förbjudet såsom föda, och därför finner vi att blod på, flera ställen omtalas tillsammans med fett, och det heter att intetdera fick ätas. (3 Mos. 3:17; 7:22-27) Så var det också på apostlarnas tid; i förbindelse med förbudet för de kristna att äta kött som offrats åt avgudar gavs också förbudet mot att äta förkvävda djur och blod. - Apg. 15:20,29.

Att inspruta antikroppar i blodet förmedelst blodserum eller att använda blodfraktioner för att framkalla sådana antikroppar är inte detsamma som att tillföra blod till kroppen - antingen genom munnen eller genom transfusion - i syfte att ge den näring och att bygga upp dess livskraft. Även om Gud inte avsåg att människan skulle förorena sin blodström genom vaccin, sera eller blodfraktioner, förefaller det oss som om sådana behandlingsmetoder inte kan räknas in bland det som som Guds tydligt uttryckta vilja förbjuder, när den säger att blodet inte får förtäras. Det blir alltså en sak som varje människa själv får avgöra, om hon vill underkasta sig sådana behandlingsmetoder eller inte." (s. 119, mitt eftertryck)

-------

Kommentar:

Här frångick Jvs ledning sin tidigare strikta linje att inte tolerera införsel i kroppen av några som helst blodbeståndsdelar. Bl, a gammaglobulin kunde nu tillåtas eftersom, som man nu sade, det var som "födoämne" eller "näringsämne" som blodet var förbjudet. Vad ärligheten hade krävt var att man helt övergav sitt motstånd till blod inom medicinen. För blod ges överhuvud taget inte som "födoämne". All införsel av blod i blodomloppet utgör transplantation, inte födointag. Föda ges i krisläge på annat sätt. En blodtransfusion är lika lite en måltid som en transplatation av njure är det. Så med ledningens eget argument kan man konstatera att blodtransfusioner "inte kan räknas in bland det som Guds uttryckliga vilja förbjuder, när den säger att blodet inte får förtäras." Att man inte ville dra denna slutsats tyder lindrigt sagt på bristande ärlighet. Det är begripligt på så sätt att en helomvändning skulle ha naggat auktoriteten hårt i kanterna.

Jag återkommer till andra texter om samma sak.
Senast redigerad av Eberhard 2013-12-12 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in