2013-12-10, 18:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Bra där Paul! Har några burkar hoisinsås och kinesiskt matlagningsvin som jag måste bli av med. Har morötter, haricots verts, paprika, lök, ingefära, vitlök och broccoli hemma gällande grönsaker. Något med detta kanske?
Du har allt du behöver. Faktum är att det är mer än vad jag brukar slänga in.

Glöm inte att alla bitar skall ha samma form. I det här fallet betyder det småbitar (det är nämligen svårt att skära broccoli i någon annan form).

Marinera köttet en kort stund i en blandning av matlagningsvin, vitlök (riven), soja, lättvispade äggvitor, Maizena, nymalen vitpeppar och eventuellt lite socker eller honung.

Hosinsåsen använder du allra sist, dvs lägger en liten sked olja i pannan och går in med Hoisinsåsen. Låter den bubbla upp och slänger tillbaka allt det du har wokat tidigare. Rör om och servera.

~Paul~

PS Kör på nudlar!
Citera
2013-12-10, 18:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har allt du behöver. Faktum är att det är mer än vad jag brukar slänga in.

Glöm inte att alla bitar skall ha samma form. I det här fallet betyder det småbitar (det är nämligen svårt att skära broccoli i någon annan form).

Marinera köttet en kort stund i en blandning av matlagningsvin, vitlök (riven), soja, lättvispade äggvitor, Maizena, nymalen vitpeppar och eventuellt lite socker eller honung.

Hosinsåsen använder du allra sist, dvs lägger en liten sked olja i pannan och går in med Hoisinsåsen. Låter den bubbla upp och slänger tillbaka allt det du har wokat tidigare. Rör om och servera.

~Paul~

PS Kör på nudlar!

Danke! Förflyttar mig till köket!

"Lo mein nudlar" funkar nog bäst till anrättningen?
Senast redigerad av JerryCotton 2013-12-10 kl. 18:54.
Citera
2013-12-10, 22:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Danke! Förflyttar mig till köket!

"Lo mein nudlar" funkar nog bäst till anrättningen?
Sorry för det sena svaret. Ja de funkar!

Hur gick det?

~Paul~
Citera
2013-12-11, 00:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sorry för det sena svaret. Ja de funkar!

Hur gick det?

~Paul~

Blev utmärkt! Får köra oftare med lille skutt i grytan. Får kaniner gratis, så både billigt och gott!

Tackar åter för tipset med kinesiskt, jag var mer inne på någon fransk klassiker innan. Men det blev godare såhär!
Citera
2013-12-11, 07:20
Medlem
dePauls avatar
Låter kanon! Grattis!

~Paul~

PS Ingen orsak!
Citera
2013-12-11, 09:04
Medlem
TerminatorGundes avatar
Tips på vad jag ska laga för mat idag? Ha bara tonfisk på burk,så lite trevliga recept på det tack.
Citera
2013-12-11, 10:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
Tips på vad jag ska laga för mat idag? Ha bara tonfisk på burk,så lite trevliga recept på det tack.
Tonfisksallad, tonfiskpasta med ostsås, tonfiskröra på toast/bruschetta, fylld lök/paprika/tomater med tonfiskröra, tonfisklasagne eller varför inte tonfiskravioli.

~Paul~
Citera
2013-12-11, 16:04
Medlem
Brmcs avatar
Tog precis upp 1 kg benfri fläskkarré av kvalitén inte alls särskilt jättebra. Utöver det har jag: Sojamjölk, havregrädde, rödvin, rätt mycket grönsaker (både vanliga och rotfrukter), vitvinsvinäger, balsamico, persilja, krossade tomater, 3 olika pastasorter och en jävla massa kryddor. Har rätt välfyllt skafferi och kylskåp just nu faktiskt.

Vad säger experterna? Tänkte först bara steka köttet i tjocka skivor med salt och peppar och kanske göra lite rotfrukter till, men känns lite tråkigt. Vet inte hur bra fläskkarré är som stek heller.

Att tilläga har jag feber och är riktigt, riktigt seg. Så vet inte hur ambitiöst jag orkar göra idag.
Citera
2013-12-11, 16:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Tog precis upp 1 kg benfri fläskkarré av kvalitén inte alls särskilt jättebra. Utöver det har jag: Sojamjölk, havregrädde, rödvin, rätt mycket grönsaker (både vanliga och rotfrukter), vitvinsvinäger, balsamico, persilja, krossade tomater, 3 olika pastasorter och en jävla massa kryddor. Har rätt välfyllt skafferi och kylskåp just nu faktiskt.

Vad säger experterna? Tänkte först bara steka köttet i tjocka skivor med salt och peppar och kanske göra lite rotfrukter till, men känns lite tråkigt. Vet inte hur bra fläskkarré är som stek heller.

Att tilläga har jag feber och är riktigt, riktigt seg. Så vet inte hur ambitiöst jag orkar göra idag.

Stoppa den i ugnen och låt maten koka sig själv (nästan)
http://backastrand.blogspot.se/2010/01/langkokt-flaskkarre-i-ugn-med-rotsaker.html
Citera
2013-12-11, 16:58
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Stoppa den i ugnen och låt maten koka sig själv (nästan)
http://backastrand.blogspot.se/2010/01/langkokt-flaskkarre-i-ugn-med-rotsaker.html

Precis innan jag läste det här skar jag upp skiten i 2.5 cm tjocka skivor. Så dum jag är .
Citera
2013-12-11, 18:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Precis innan jag läste det här skar jag upp skiten i 2.5 cm tjocka skivor. Så dum jag är .

Jag får försöka skriva snabbare nästa gång.
Citera
2013-12-11, 20:29
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag får försöka skriva snabbare nästa gång.

Äsch, inte ska du klandra dig själv! Tipsa istället vad för kul jag kan göra med köttbitarna eller vad jag kan styra för tillbehör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in