2013-12-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
Fick en tanke nu. Var inte AJ skadad? Alltså sedan tidigare, eller vem var sjukskriven?
AJ har problem med foten.. vad var din tanke?
Citera
2013-12-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
AJs advokat, Tommy Nilsson, avvisade igår åklagarens alternativa anklagelse mot AJ -synnerligen grov misshandel och vållande till annans död. Advokaten menade att hans klient enbart kan åtalas för mord, eftersom det var det AJ blev internationellt efterlyst för och det var det som den polska domstolen tog ställning till när han utlämnades till Sverige.

Tingsrätten ska nu besluta om detta i samband med domslutet. Hur tror ni TR ställer sig till det?

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2621063--darfor-lamnade-han-ratten-

Brottet är ju detsamma oavsett vilken rubriceringen på domen blir.

Tommy verkar ju jävligt kåt på att Morot skall få fortsätta sin terror mot samhället, Tycker detta utspelet är helt jävla sjukt.
Antagligen är hans klient oskyldig eller så är han det inte. Det skall väl fan inte handla om att en skyldig person skall kunna gå fri bara för en teknikalitet i rättsprocessen.

Advokatens uppgift skall väl vara att den åtalade får en rättvis prövning och inte att släppa ut mördare i samhället med teknikaliteter. Hoppas Tommy åtalas för medhjälp till hans nästa mord isåfall.
Citera
2013-12-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartochvit
ST tillhör inte resande folket, bra föräldrar mm.
Hoppas verkligen att det är så som du säger och hon berättar sanningen, men när man läser hennes förhör får man en känsla att det inte är så. Hon säger att hon inte kommer ihåg om FH brukade använda armband eller inte. Det låter inte trovärdigt. Jag vet inte hur länge de känner varandra men de har varit 3 år sambo tillsammans! Hon säger också att hon inte märkte att hennes sambos skor försvunnit från hallen. När man läser polisens anmärkning, förstår man att de inte tror på henne heller.
Hon kanske tycker att FH dragits ovilligt i den smutsiga härvan och måste skydda honom, men förstår inte att man skyddar AJ om man inte säger sanningen. En kvinnomördare kan gå lös!
Citera
2013-12-11, 09:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilk
"med sina vänner"? Undrar vilka det kan vara. För jag hörde på omvägar att DB och FH inte längre är vän med AJ. DB har tydligen avsagt sig vänskapen.
Antingen ljuger DB om att de skulle vara ovänner, eller så syftas det på några andra vänner än DB och FH.
Vem som nu frivilligt skulle vilja stå bredvid AJ i en mordrättegång och vilja benämnas som vän är bortom mitt förstånd.

De åsyftar givetvis hans medbrottslingar. De formulerade sig dumt i tidningen bara.
Citera
2013-12-11, 09:18
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
AJ har problem med foten.. vad var din tanke?

Han kanske hade svårt att bära, och överlät detta till DB och FH. Känns som han lika gärna kunde sitta i bilen och låta de andra städa upp efter honom. Hans fotspår kan lika gärna avsatts tidigare. Och DB kanske inte klev i något blod
Citera
2013-12-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
AJs advokat, Tommy Nilsson, avvisade igår åklagarens alternativa anklagelse mot AJ -synnerligen grov misshandel och vållande till annans död. Advokaten menade att hans klient enbart kan åtalas för mord, eftersom det var det AJ blev internationellt efterlyst för och det var det som den polska domstolen tog ställning till när han utlämnades till Sverige.

Tingsrätten ska nu besluta om detta i samband med domslutet. Hur tror ni TR ställer sig till det?

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2621063--darfor-lamnade-han-ratten-
Det var bra Vi kommer förstå tidigt om rättegången har för avsikt att fälla honom eller inte.
Jag tror inte att man kan fälla honom för vållande till annans död om åklagaren yrkar bara åtal för mord.
Citera
2013-12-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weak
Jag vet inte vart du fått denna information ifrån men han var en väldigt lugn kille i skolan åk 7-gymn3.
Visst han var lite "mobbad" under högstadiet då han var lite av en kuf.. Han var väldigt stor då så många småkillar ville brotta ner honom då han själv aldrig vågade göra motstånd.. men att säga att detta var slagsmål ger lite fel bild då han inte direkt var delaktig, han lät småkids brotta ner honom och hacka lite på honom sen var det bra.

Han var väl ett "lätt" byte tyvärr då han var så blyg och tyst och aldrig sa ifrån men detta fick kanske sin förklaring om det var som du säger med hans uppväxt.

Jag vet att han hade 1-2 kompisar han hängde med och dessa var inga rasister vad jag vet men sen vet man ju inte hur hans tankar gick kring det.

Vad gäller relationer så vet jag inte alls hur han är men någon tjej hade han förmodligen inte under högstadiet/gymnasiet. Han var ju inte direkt populär hos tjejerna med sitt underliga utseende, jag tror det flesta ansåg honom som ful (hård värld jag vet).

Eftersom hans självbild är nere på botten tror jag absolut han försöker göra allt i sin makt att bevisa sig för andra och tror han skulle göra vad som helst för att A.J skulle tycka om honom även om detta skulle innebära att bära ett lik. Så stark är hans vilja att äntligen få vara "någon" tyvärr.
Vad läste han på gymnasiet? Klarade han hela utbildningen/linjen?
Citera
2013-12-11, 09:28
Medlem
Quarrels avatar
Direktrapportering i TTELA: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2620563-idag-forhors-den-mordmisstankte
Citera
2013-12-11, 09:45
Medlem
Fingertutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Direktrapportering i TTELA: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2620563-idag-forhors-den-mordmisstankte

Tack för länk, Aftonbladet har också bra liverapportering. Verkar vara många som vill se rättegången idag, platserna räckte inte till alla.
Citera
2013-12-11, 09:46
Medlem
Det där med att några flashbackare ämnade försöka närvara idag. Det vore ju kul om dom kommer in. Men enligt ttela-chatten sitter dom cirka 30 bland åhörare och press. Enligt aftonbladet var dom 19 igår men har satt till några idag. Ett antal stolar är örönmärkta för press. Det är "mycket" folk utanför både igår och idag.

Känns som att det är rätt svårt att komma in. Jag undrar om en timma innan räcker. Jag antar att det är först till kvarn för de som inte kommer från press? Vore kul om någon här kom in och kan berätta lite senare.
Citera
2013-12-11, 09:49
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Brottet är ju detsamma oavsett vilken rubriceringen på domen blir.

Tommy verkar ju jävligt kåt på att Morot skall få fortsätta sin terror mot samhället, Tycker detta utspelet är helt jävla sjukt.
Antagligen är hans klient oskyldig eller så är han det inte. Det skall väl fan inte handla om att en skyldig person skall kunna gå fri bara för en teknikalitet i rättsprocessen.

Advokatens uppgift skall väl vara att den åtalade får en rättvis prövning och inte att släppa ut mördare i samhället med teknikaliteter. Hoppas Tommy åtalas för medhjälp till hans nästa mord isåfall.
Hans jobb är advokat - inte åklagare. ALLA har rätt till en advokat, som ska se till klientens intressen. Att brottet är hemskt betyder inte att advokaten ska jobba för åklagarsidan.

Hörde någon intervju med Breiviks advokat. På fråga om han tvekade att ta sig an fallet sa han att han diskuterat med sin fru som är sjuksköterska som sa att om Breivik hade kommit in till dem med skador så hade de gjort allt förr att vårda/rädda honom, som med alla andra patienter. (Fritt ur minnet).

EDIT: Det är väl typ det som kännetecknar ett civiliserat samhälle. Sen klarar nog inte vem som helst av att vara advokat och göra sitt bästa för folk man som privatperson inte känner någon sympati för. Tveksamt om jag skulle fixa det själv...
Senast redigerad av TigerKid 2013-12-11 kl. 09:55.
Citera
2013-12-11, 09:56
Medlem
Kallixs avatar
Bland åhörarna sitter Janne Josefsson, från Uppdrag Granskning. Undrar om han är där som privatperson eller via jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in