2013-12-10, 23:33
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi kan ju fortsätta med detta på "själa-tråden" där det redan finns ett underlag.
Citat:
[... (givetvis med vanligt medvetande som referenspunkt..]
det är allt som behövs för att avfärda ditt nonsens och du vet nog varför.
så jag avvaktar tills seprtiz svara.
Citera
2013-12-10, 23:40
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Någon sa att jag skulle be Gud att Gud skulle skapa en fyrkantig triangel = en oseriös bön. Godtas inte. Personen sjunker ännu djupare i fördärvet på grund av sin Gudlöshet.

Men om en person skulle be om förlåtelse, Guds nåd osv. Detta godtas av den barmhärtige.

Följdfrågan lyder: "Hur vet du det?"

Svaret: "Därför att någon skrev det på bronsåldern"

Logik på hög nivå...
Citera
2013-12-10, 23:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
... (givetvis med vanligt medvetande som referenspunkt..]

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
det är allt som behövs för att avfärda ditt nonsens och du vet nog varför.

Nej, det "vet" jag inte, men jag kan ju gissa att du vill tvinga referenspunktet till att vara nån form av teist-definierat "special-medvetande".
Citera
2013-12-10, 23:50
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Nej, det "vet" jag inte, men jag kan ju gissa att du vill tvinga referenspunktet till att vara nån form av teist-definierat "special-medvetande".
vad duktigt du är.
Citera
2013-12-10, 23:55
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nej Bibeln är en del av Tora. och nej inte ens det.

Vad har du fått det ifrån? Var i Torah kan man läsa t ex Paulus brev eller uppenbarelseboken?
Citera
2013-12-11, 00:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Gud har skapat universum, liv och jorden med all dess skönhet och variation. Men detta är inte tillräckligt för dig utan du vill ha en fyrkantig triangel. Du har allting mitt framför ögonen på dig. Vill du tro på att en skapare har skapat det så tror du på det , vill du avvisa det så gör du det. Ingen annan väljer åt dig endast du själv gör det.

När en bön ska yttras ska det vara att skaparen förlåter en, hjälper en att bli en from människa, att skaparen skänker nåd över en. Detta ska yttras vid bön. Inte att en fyrkantig triangel ska skapas som du sade.

Gud suktar inte efter att man ska tro på Gud. Gud är och förblir som Gud är även om alla jordens folkslag förnekade honom. Man tror för sin egen skull.

Förutsättningarna är dessa:

Universum, jorden med allt vad det innebär, människan och hennes förmåga, liv har skapats för att människan ska förstå att det finns någon som existerar som står över allt annat som finns. Sen är det upp till varje människa att tro eller avvisa.

Hur kommer det sig att du vet så mycket om vad gud vill och inte vill?
Har du pratat med honom? Eller har du läst en bok? Du vet inte ett piss om gud, du har läst en bok eller hur. Och lyssnat på andra som läst samma bok. Ni vet ingenting.

Att världen finns, att vi finns, är inget vi någonsin kommer att kunna begripa. Vad som finns, hur det kom dit, varför det är där....det får inte plats i hjärnan, vi kan inte tänka i så stora tal så att säga.
Istället för att söka gud och universums ursprung så rekommenderar jag att vända sig inåt.
Sök dig själv i stället för gud. Ärligt talat, du VET inte om gud finns. Men du är förbannat SÄKER på att du gör det eller hur. Du vet att du finns, ta nu reda på vad du är och håll dig bara till det du vet.

PS
Att tro att man, människan, är syftet med universums tillblivelse är ju bara så jävla förmätet. Snacka om hybris. Och som om en gud värd namnet skulle behöva skaffa sig husdjur för att känna sig uppskattad.
Senast redigerad av proconsul 2013-12-11 kl. 00:24.
Citera
2013-12-11, 00:39
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Bevisen finns nu i universum och på jorden men du väljer att ignorera dessa. Vad 2 två första punkterna beträffar så är dessa för människors skull. Tror man får man ett liv i lycka avvisar man tro får man ett eländigt liv. Det är förutsättningarna och man kan genom att använda den fria viljan säga vad som helst om detta.

Att säga att något är bevis räcker inte.

Citat:
Jag vill att du ger mig alla dina vetenskapliga kunskaper som säger att Gud inte finns. Fram med dessa.

Då kan du ju till en början plocka fram där att jag med vetenskapliga kunskaper kan påvisa att den du kallar "Gud" inte finns.
Citera
2013-12-11, 01:01
Medlem
Citat:
Jag säger det kort och gott eftersom vi hela tiden går om varann och missförstår varann. Just eftersom Gud allsmäktig så är det möjligt med en fri vilja och att Gud är allvetande. Gud har förmåga att skapa ett sånt universum just eftersom han är allsmäktig alltså har makt att göra allt, inklusive skapa ett universum där Gud vet allt redan men också ge människan en fri vilja. Det är allsmäktighet.

Guden använder alltså sin allsmäktighet för att se till så att guden själv INTE är allvetande?
Antingen har du en allvetande skapargud som skapade allt, och då var medveten om konsekvenserna från början till evinnerlig tid inklusive varje existerande människas hela liv och dess konsekvenser (varpå den fria viljan ryker all världens väg eftersom guden skapade universum).
Eller så har du en icke allvetande gud i ett universum med fri vilja. Eller så har du ingen gud alls.
Citera
2013-12-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja precis, Gud vet exakt alla mina handlingar och dina, men betyder det att den som vet är lika med den som har bestämt?
Jo om guden skapat universum och dessutom är allvetande så går det inte att undvika (för det var väl en skapare som diskussionen handlade om?).

Citat:
Enligt den logiken bör en meteorolog som vet att det kommer att åska imorgon vara ansvarig för åskan?
Om det var meteorologen som skapade åskan (eller universum) så skulle man nog kunna hävda att meteorologen var ansvarig ja.

Citat:
Att veta är inte lika med att bestämma.
Nej, det blir endast ett problem om du faktiskt skapat hela universum och dessutom är allvetande medans du gör det.
Har du skapat precis allting som finns och varit allvetande under tiden så kan man nog hävda att du bestämt precis allting (om något skulle utfalla annorlunda så är du ju inte allvetande).

Citat:
Nej precis, jag kan inte agera annorlunda än det Gud sett. Men det betyder inte att jag inte har en fri vilja, eller hur? Jag har fria val så länge jag inte har gjort mina val.
Du har inget fritt val och ingen fri vilja om det aldrig är du som väljer (det är den allvetande skaparguden som valde ALLT när denne skapade universum).

Citat:
Har jag gjort ett val så kan jag inte agera annorlunda, för annars försöker man ändra på det man har redan gjort, och det går inte.
Nej du har helt rätt. Det tycks inte gå att bryta mot kausaliteten i universum vilket ger en rätt fundamental bild av hur det fysiska universum fungerar.

Citat:
Samma sak är det med Gud. För Gud är allting redan historia, eftersom han är redan i framtiden. Guds tidsperspektiv och vårat tidsperspektiv är inte samma sak, ha det i minnet.
Ironiskt för nuet upplever du egentligen genom minnet (utöver en del direkt omedvetna reaktioner som fobier och annat som triggas av hypofysen).
Om den skapande guden redan finns i framtiden så bättrar det ju inte direkt på chanserna för fri vilja.
Däremot kan jag gå med på argumentet att det inte finns någon gudom ÄN men att det inte är en omöjlighet att någon skulle kunna existera i framtiden. Det sabbar dock lite idén med en skapargud eftersom denne i så fall blir en konsekvens av universums utveckling snarare än tvärtom.

Citat:
Så länge man har ett fungerande medvetande så är man ansvarig för sina handlingar.
Det behöver vi inga gudar för att bestämma oss för utan är en ganska trevlig slutsats för att kunna samsas med andra livsformer.

Citat:
Det spelar ingen roll om Gud ser mina val eller inte. I slutändan är vi ansvariga och inte Gud även om han skapade universum.
Är du säker på att du inte blandar ihop allvetande med något annat?
En allvetande gudom som skapade universum är ju direkt ansvarig för allt som händer däri.
Om du kan förutse att det kommer bli äckliga bullar eftersom du häller 5kg salt i degen och sätter ugnen på 500 grader så blir det svårt att skylla ifrån sig när slutresultatet smakar skit. Du kan inte gnälla på de individuella ingredienserna eftersom du förutsåg effekterna redan när du bakade bullarna. De reagerade helt och hållet kemiskt förutsägbart utan någon fri vilja och du som "allvetande" skapare hade till och med förutsett att det skulle hända.

Citat:
1. Om biltillverkaren vet att 0.0001% av sina bilar kommer att gå sönder och orsaka dödsfall, ska han tillverka bilarna eller inte?
Om tillverkaren är allvetande så kommer noll bilar att gå sönder eller orsaka dödsfall om inte tillverkaren avser att så sker. Om tillverkaren inte är perfekt och tillverkarens skapelse av någon anledning inte är perfekt så kanske tillverkaren är tvingad att acceptera att vissa bilar går sönder. Är tillverkaren allvetande så är det dock fortfarande en medveten handling att skapa dessa.

Citat:
2. Om han väljer att tillverka bilarna är han ond eller god?
Mänsklig definitionsfråga. Kunde vi människor tolka universum på ett helt deterministiskt sätt och förutsäga framtiden med hyfsad sannolikhet även över eoner så kanske det vore "gott" att ta livet av idag fullständigt oskyldiga för att dessas barnbarnsbarn annars skulle utrota hela mänskligheten (även om vi med dagens kulturella mått skulle tolka själva handlingen i sig som ond).

Personligen reflekterar jag inte över ont och gott på det sättet. Så länge folk är snälla och hövliga mot varandra och sin omgivning (behandla andra och annat som du själv vill bli behandlad) så tror jag att mänskligheten kan nå långt.
Citera
2013-12-11, 03:56
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Jag har en tendens att skriva om sådant som FB-medlemar finner vara intressant och som det oftast pratas om och skrivs om här på forumet. Detta brukar vara relation och samlevnad, politik och ekonomi, Invandrarfrågor och religion Den här gången valde jag att skriva om religion och tron på en skapare.

Hur kan man förneka en skapare?

Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt. Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också. Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

Om vi utgår från oss själva. Människor är ett gott tecken på att det existerar en skapare och även om vi låter lura oss själva med naturligt urval och Darwins teori så finns det en osäkerhet kring frågan i varje själ som existerar. När man tittar upp mot skyn förundras man över skapelsen. Det är så fascinerande att vårt förnuft och vår intelligens inte kan/vill acceptera det. Hur kan vi någonsin förstå vad 100 000 000 000 galaxer innebär? Det är siffror som vi förtränger på grund av dess omfattning. Men stannar vi till och funderar över dessa siffror så blir vi minst sagt bara stumma. Inte nog med att det finns miljarder med galaxer men sen när vi får förklarat för oss vad en galax är blir det hela mycket mer abstrakt och ofattbart. Hur många av oss reflekterar över 100 000 000 000 galaxer som i sin tur består av 100 000 000 000 stjärnor som i sin tur består av kometer, planeter och månar? Det är helt ofattbart. Men det tar inte slut där. Det sägs att endast ca10% av universum är synligt för oss människor. Då uppstår frågan vad resterande 90%en består av.

Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd. Och vad som är ännu häpnadsväckande är att vi människor som består av blod och kött, som är beroende av mat och vatten som blir trötta och sjuka och är dödliga och som är helt obetydliga storleksmässigt i detta universum kan faktiskt reflektera över allt det där trots vår storlek och vår beroende. Vi sänder signaler och andra hjälpmedel flera hundra kilometer rakt upp i rymden som sänder tillbaka matnyttig information till oss. Vi människor på jorden vill ge stanna där utan vill undersöka och ha teorier om vad som skulle kunna finnas bakom universum. Detta privilegium har vi ensamrätt om av jordens alla andra arter. Vi människor har fått privilegium som ingen annan art har fått men samtidigt har vi skapats väldigt sårbara och sköra. Det räcker med 5 ynka minuters syrebrist för att vi ska kunna tillskansa oss grava hälsoproblem. Det räcker med att vi fråntas vår andning i några få minuter för att vi ska mista livet. Dessa och mycket mer vill vi inte reflektera över och vad värre är, det är att vi inte lyssnar på våra känslor och inre röst. Den inre rösten vägleder oss genom livet men endast om vi hormoniskt och balanserat lyssnar på vad rösten säger oss utan att inblanda våra förhoppningar och önskningar i bilden. Vi behöver inte ha heliga böcker att rätta oss efter eller andra människor att predika för oss. Allt finns redan inbyggd i vår kropp och själv och vi behöver bara stanna till, reflektera och lyssna på inre rösten. Men blandar man in sina egna förhoppningar och önskningar kan den inre rösten vara förödande.

Jag tänker som sagt var inte prata om de etablerade religionerna, livet efter döden eller paradiset och helvetet. Utan bara om reflektioner och funderingar kring sånt som nästan har blivit tabu i samhället.

Hur harmonisk och lycklig skulle man inte tjäna sig om man levde i harmoni och balans med skaparen till skapelsen? VILKEN LYCKA! EXTAS!

världen är en fantastisk plats, det håller jag med om.
men orsaken till allt kan inte förklaras med begrepp hämtade ur vår lilla vardagsvärld. begrepp som "skapare" och "intelligens" är förknippade med människan och har ingen riktig motsvarighet när vi rör oss utanför människans domäner.
då kan vi bara prata i matematiska termer. annars kan vi lika gärna säga att jultomten eller kalle anka skapade världen. att säga att en "skapare" ligger bakom allt är som att tro att världen är ett urverk som skapats av en gigantisk urmakare.
det är naivt och besvarar inga frågor. vem skapade urmakaren?
en upplyst människa tror på vetenskap, inte på uråldriga myter.
Citera
2013-12-11, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han kan vara allsmäktig alltså. Men inte allvetande? Förstår du ens vad ordet allsmäktig innebär? Det innebär att ha makt och förmåga till allt. Alltså Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud göra sig allvetande, veta allt i förväg och ge människor fri vilja och göra allt annat som du vet om och allt som du inte har en aning om och mycket mer därtill.

Hur vet du det?
Citera
2013-12-11, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ok upplys mig då om hur medvetande kom till.

Annars Gud? Eller vad?
Det fungerar inte så. Du måste ha bevis FÖR gud. Kunskapsluckor som väntar på att fyllas är inte bevis för något.

Även om du inte förtjänar ett svar kan man föreslå ökande komplexitet, evolutionära fördelar och selektion som svar på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in