Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ja precis, Gud vet exakt alla mina handlingar och dina, men betyder det att den som vet är lika med den som har bestämt?
Jo om guden skapat universum och dessutom är allvetande så går det inte att undvika (för det var väl en skapare som diskussionen handlade om?).
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Enligt den logiken bör en meteorolog som vet att det kommer att åska imorgon vara ansvarig för åskan?
Om det var meteorologen som skapade åskan (eller universum) så skulle man nog kunna hävda att meteorologen var ansvarig ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Att veta är inte lika med att bestämma.
Nej, det blir endast ett problem om du faktiskt skapat hela universum och dessutom är allvetande medans du gör det.
Har du skapat precis allting som finns och varit allvetande under tiden så kan man nog hävda att du bestämt precis allting (om något skulle utfalla annorlunda så är du ju inte allvetande).
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Nej precis, jag kan inte agera annorlunda än det Gud sett. Men det betyder inte att jag inte har en fri vilja, eller hur? Jag har fria val så länge jag inte har gjort mina val.
Du har inget fritt val och ingen fri vilja om det aldrig är du som väljer (det är den allvetande skaparguden som valde ALLT när denne skapade universum).
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Har jag gjort ett val så kan jag inte agera annorlunda, för annars försöker man ändra på det man har redan gjort, och det går inte.
Nej du har helt rätt. Det tycks inte gå att bryta mot kausaliteten i universum vilket ger en rätt fundamental bild av hur det fysiska universum fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Samma sak är det med Gud. För Gud är allting redan historia, eftersom han är redan i framtiden. Guds tidsperspektiv och vårat tidsperspektiv är inte samma sak, ha det i minnet.
Ironiskt för nuet upplever du egentligen genom minnet (utöver en del direkt omedvetna reaktioner som fobier och annat som triggas av hypofysen).
Om den skapande guden redan finns i framtiden så bättrar det ju inte direkt på chanserna för fri vilja.
Däremot kan jag gå med på argumentet att det inte finns någon gudom ÄN men att det inte är en omöjlighet att någon skulle kunna existera i framtiden. Det sabbar dock lite idén med en skapargud eftersom denne i så fall blir en konsekvens av universums utveckling snarare än tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Så länge man har ett fungerande medvetande så är man ansvarig för sina handlingar.
Det behöver vi inga gudar för att bestämma oss för utan är en ganska trevlig slutsats för att kunna samsas med andra livsformer.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Det spelar ingen roll om Gud ser mina val eller inte. I slutändan är vi ansvariga och inte Gud även om han skapade universum.
Är du säker på att du inte blandar ihop allvetande med något annat?
En allvetande gudom som skapade universum är ju direkt ansvarig för allt som händer däri.
Om du kan förutse att det kommer bli äckliga bullar eftersom du häller 5kg salt i degen och sätter ugnen på 500 grader så blir det svårt att skylla ifrån sig när slutresultatet smakar skit. Du kan inte gnälla på de individuella ingredienserna eftersom du förutsåg effekterna redan när du bakade bullarna. De reagerade helt och hållet kemiskt förutsägbart utan någon fri vilja och du som "allvetande" skapare hade till och med förutsett att det skulle hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
1. Om biltillverkaren vet att 0.0001% av sina bilar kommer att gå sönder och orsaka dödsfall, ska han tillverka bilarna eller inte?
Om tillverkaren är allvetande så kommer noll bilar att gå sönder eller orsaka dödsfall om inte tillverkaren avser att så sker. Om tillverkaren inte är perfekt och tillverkarens skapelse av någon anledning inte är perfekt så kanske tillverkaren är tvingad att acceptera att vissa bilar går sönder. Är tillverkaren allvetande så är det dock fortfarande en medveten handling att skapa dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
2. Om han väljer att tillverka bilarna är han ond eller god?
Mänsklig definitionsfråga. Kunde vi människor tolka universum på ett helt deterministiskt sätt och förutsäga framtiden med hyfsad sannolikhet även över eoner så kanske det vore "gott" att ta livet av idag fullständigt oskyldiga för att dessas barnbarnsbarn annars skulle utrota hela mänskligheten (även om vi med dagens kulturella mått skulle tolka själva handlingen i sig som ond).
Personligen reflekterar jag inte över ont och gott på det sättet. Så länge folk är snälla och hövliga mot varandra och sin omgivning (behandla andra och annat som du själv vill bli behandlad) så tror jag att mänskligheten kan nå långt.