2013-12-11, 10:59
Medlem
Gudar har genom tiderna skapats som förklaring på naturfenomen, vår existens, stjärnhimlen och mycket annat. Det finns ju tusentals mytologier som förut var religioner (som den grekisk-romerska, eller asatron). Liksom dessa religioner har blivit mytologier, kommer dagens religioner att bli mytologier i framtiden. Jag ser ingen anledning till att den saken kommer att förändras.

Gudskonceptet är nåt som läggs till verkligheten av vissa människor, och därför blir det otroligt konstigt när folk som TS undrar varför vi "inte vill se" Gud (nåt som inte hör till verkligheten), när de själva inte erkänner evolutionens existens (= verkligheten). Evolutionen kan man se - genom bevisen som finns överallt. Seriöst, ge det en chans och ta en titt på http://www.evolutionsteori.se/artiklar/evolution-sa-funkar-det/ eller läs "Verklighetens magi" av Richard Dawkins. Jag tror faktiskt att "Verklighetens magi" vore den perfekta litteraturen för TS, som just nu ser magi - inte i verkligheten, utan i nåt h*n lagt till (en gudom).

Evolutionen ÄR bevisad, och vem som helst har möjlighet att SE tecknen och bevisen. Bara det att nya influensavacciner behöver tas fram varje år är tecken på evolution. Att barn liknar sina föräldrar, men att deras barnbarns barnbarn inte liknar dem lika mycket är tecken på evolution. Att de som är starka och friska oftast lever längre än svaga och sjuka, och att de som anses attraktiva har lättare att hitta en partner och fortplanta sig är ett tecken på evolution. Det är helt enkelt så hela naturen funkar, och det kan vem som helst se som betraktar naturen.

För mig finns det absolut ingen orsak att tro på att det finns en gud. Förut skapade man gudar för att förklara världen omkring oss, liksom man skapat spöken, andar, troll och jultomten, men när man väl med hjälp av vetenskapens observationer förstår hur världen verkligen funkar, blir ju gudssagan helt överflödig. Liksom spöken, andar, troll och jultomten.
Citera
2013-12-11, 11:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Gudar har genom tiderna skapats som förklaring på naturfenomen, vår existens, stjärnhimlen och mycket annat. Det finns ju tusentals mytologier som förut var religioner (som den grekisk-romerska, eller asatron). Liksom dessa religioner har blivit mytologier, kommer dagens religioner att bli mytologier i framtiden. Jag ser ingen anledning till att den saken kommer att förändras.

Gudskonceptet är nåt som läggs till verkligheten av vissa människor, och därför blir det otroligt konstigt när folk som TS undrar varför vi "inte vill se" Gud (nåt som inte hör till verkligheten), när de själva inte erkänner evolutionens existens (= verkligheten). Evolutionen kan man se - genom bevisen som finns överallt. Seriöst, ge det en chans och ta en titt på http://www.evolutionsteori.se/artiklar/evolution-sa-funkar-det/ eller läs "Verklighetens magi" av Richard Dawkins. Jag tror faktiskt att "Verklighetens magi" vore den perfekta litteraturen för TS, som just nu ser magi - inte i verkligheten, utan i nåt h*n lagt till (en gudom).

Evolutionen ÄR bevisad, och vem som helst har möjlighet att SE tecknen och bevisen. Bara det att nya influensavacciner behöver tas fram varje år är tecken på evolution. Att barn liknar sina föräldrar, men att deras barnbarns barnbarn inte liknar dem lika mycket är tecken på evolution. Att de som är starka och friska oftast lever längre än svaga och sjuka, och att de som anses attraktiva har lättare att hitta en partner och fortplanta sig är ett tecken på evolution. Det är helt enkelt så hela naturen funkar, och det kan vem som helst se som betraktar naturen.

För mig finns det absolut ingen orsak att tro på att det finns en gud. Förut skapade man gudar för att förklara världen omkring oss, liksom man skapat spöken, andar, troll och jultomten, men när man väl med hjälp av vetenskapens observationer förstår hur världen verkligen funkar, blir ju gudssagan helt överflödig. Liksom spöken, andar, troll och jultomten.

Håller med dig, problemet är ju att det finns personer som är rädda för evolutionens konsekvenser, och istället för att ta till sig och fascineras av de möjligheter som verkligheten lägger fram åt oss så väljer man att stoppa fingrarna i öronen och stänga in sig i sin bubbla.

Sen är det ju precis som du säger att evolutionen är verklighet, och vi vet att de abrahamistiska skrifterna inte är fakta, som tur är får väl tilläggas.

Sen hur universum kom till eller om nån utomstående kraft ligger bakom liv, går ju inte att säga i dagsläget, att det inte skett så som mytologierna påstår är ju dock något vi har bevisat.
Citera
2013-12-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
källa på det?

Alla barn t ex! Medvetandet utvecklas hos barn i och med att hjärnans komplexitet ökar...och på samma sätt har vårt medvetande utvecklats under människans evolution...
Citera
2013-12-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
källa på det?

Källorna är otaliga och du använder dig av ett resultat av Emergenta system eller processer när du skriver på FB (nämligen Internet).

Skickar med en trevlig länk om hur du med hjälp av enskilt stendumma processer kan få ökad komplexitet för ett tämligen imponerande resultat. http://www.youtube.com/watch?v=b_kZmatqAaQ
Citera
2013-12-11, 15:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Källorna är otaliga och du använder dig av ett resultat av Emergenta system eller processer när du skriver på FB (nämligen Internet).

Skickar med en trevlig länk om hur du med hjälp av enskilt stendumma processer kan få ökad komplexitet för ett tämligen imponerande resultat. http://www.youtube.com/watch?v=b_kZmatqAaQ

Jag kan redan se svaret från alibabasson: Det är gud som styr robotarna.
Citera
2013-12-11, 15:09
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Annars Gud? Eller vad?
Det fungerar inte så. Du måste ha bevis FÖR gud. Kunskapsluckor som väntar på att fyllas är inte bevis för något.
Även om du inte förtjänar ett svar kan man föreslå ökande komplexitet, evolutionära fördelar och selektion som svar på din fråga.
vilka evolutionära fördelar finns det om vi har fri vilja?
Citera
2013-12-11, 15:16
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020

Definiera fri vilja, jag vill kunna flyga tex eller se in i framtiden?
Citera
2013-12-11, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Är det en NY fråga eller en förvridning av din tidigare fråga om medvetande?

Men i vilket fall: "Fri vilja" är det som manifesterar sig i indeterminism och/eller självorganiserande komplexitet.
Citera
2013-12-11, 15:23
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Definiera fri vilja, jag vill kunna flyga tex eller se in i framtiden?
att ta ett medvetet beslut.
Citera
2013-12-11, 15:25
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det en NY fråga eller en förvridning av din tidigare fråga om medvetande?
Men i vilket fall: "Fri vilja" är det som manifesterar sig i indeterminism och/eller självorganiserande komplexitet.
Ok.
Citera
2013-12-11, 15:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
att ta ett medvetet beslut.

Hur menar du medvetet beslut, min katt vill tex inte gå ut när det regnar, äter inte kattmat om det finns tonfisk och öppnar stängda dörrar för att komma in till mig eller min sambo om den är hungrig eller om kattlådan behöver göras rent tex, bara för att ta exempel, är detta också medvetna beslut?
Citera
2013-12-11, 15:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Har vi verkligen det?

http://www.nature.com/news/2008/080411/full/news.2008.751.html

Your brain makes up its mind up to ten seconds before you realize it, according to researchers. By looking at brain activity while making a decision, the researchers could predict what choice people would make before they themselves were even aware of having made a decision.

Har du något definitivt besked huruvida vi verkligen har fri vilja eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in