2013-12-10, 20:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Nu har du fått bevis på att även hinduismen har samma nämnare och du vill efterfråga de kvarstående punkterna. Jag lovar dig om du är intresserad kan du söka och du hittar. Jag gav dig i alla fall nåt som du kan söka vidare på. Punkterna finns men jag tänker inte servera för dig allt på silverfat. Ta och sök lite själv på egen hand.

Det är inte förvånande att du valde de bud vars ungefärliga innebörd följer naturligt av att vi är sociala djur, och är oberoende av om det finns en skapare eller ej. De som finns i någon form alla mänskliga kulturer, med eller utan hänvisning till eventuella skapare. Det hade varit intressantare att se dig argumentera för att t ex hinduer accepterar budet om att man inte på några villkors vis får dyrka andra gudar än Abrahams. Eller vilodagen, har hinduer en sådan varje vecka som är helig och då man absolut inte får arbeta?

Jag missade förresten ett fel i det du skrev tidigare, om att inga andra än kristna anser att gud skapade människan till sin egen avbild. Åtminstone inom judendomen finns den uppfattningen.
Citera
2013-12-10, 20:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
HAHAAH! Ok! Du får tycka det Du utgår från din utgångspunkt men Du accepterade först att Gud kan vara allsmäktig men inte allvetande och därför kan Gud inte ge fri vilja och vara allvetande. Men när jag fick dig att först vad allsmäktighet innebar ändrade du snabbt inställning. Vad fick dig att ändra dig?

Ganska löjliga begrepp egentligen men visst, om man är allsmäktig kan man se till att bli allvetande. Tänkte inte på det.
Citera
2013-12-10, 20:50
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Han kan vara allsmäktig alltså. Men inte allvetande? Förstår du ens vad ordet allsmäktig innebär? Det innebär att ha makt och förmåga till allt. Alltså Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud göra sig allvetande, veta allt i förväg och ge människor fri vilja och göra allt annat som du vet om och allt som du inte har en aning om och mycket mer därtill.

Kan du inte be honom att tillverka en fyrhörnig triangel som bevis på att hens allsmäktighet är så som du påstår att den är samtidigt som ett rätt bra bevis ploppar fram?
Citera
2013-12-10, 21:00
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det är inte förvånande att du valde de bud vars ungefärliga innebörd följer naturligt av att vi är sociala djur, och är oberoende av om det finns en skapare eller ej. De som finns i någon form alla mänskliga kulturer, med eller utan hänvisning till eventuella skapare. Det hade varit intressantare att se dig argumentera för att t ex hinduer accepterar budet om att man inte på några villkors vis får dyrka andra gudar än Abrahams. Eller vilodagen, har hinduer en sådan varje vecka som är helig och då man absolut inte får arbeta?

Jag missade förresten ett fel i det du skrev tidigare, om att inga andra än kristna anser att gud skapade människan till sin egen avbild. Åtminstone inom judendomen finns den uppfattningen.

Det är bara kristna som anser att människan har skapats till Guds avbild. Som jag skrev tidigare så är dessa 10 budord nämnare för alla kulturer och religioner oavsett om de tillber stenar eller elden eller den allsmäktiga levande Guden. Du ville ha fakta och bevis och du fick det och nu duger inte det heller. mer kan jag inte göra. Du har i alla fall fått det du begärde.
Citera
2013-12-10, 21:04
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Kan du inte be honom att tillverka en fyrhörnig triangel som bevis på att hens allsmäktighet är så som du påstår att den är samtidigt som ett rätt bra bevis ploppar fram?

Du vill alltså att jag ska be skaparen till universum, skaparen till 100 000 000 000 galaxer, och 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor att han ska åstadkomma något som du, en människa på jorden ber om? Enligt vilken logik tror du på detta?

Det är som att säga: ett spädbarn säger åt Obama att han ska komma ut ur vita huset för att det vill rapa på honom. Och du tror att Obama hade gjort det som bevis på demokrati och yttrandefrihet haha. Rannsaka dig själv och sälj inte din själ till djävulen.
Citera
2013-12-10, 21:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är bara kristna som anser att människan har skapats till Guds avbild. Som jag skrev tidigare så är dessa 10 budord nämnare för alla kulturer och religioner oavsett om de tillber stenar eller elden eller den allsmäktiga levande Guden. Du ville ha fakta och bevis och du fick det och nu duger inte det heller. mer kan jag inte göra. Du har i alla fall fått det du begärde.

Du har inte kommit med det minste "bevis" för din befängde gudsords-universalitet.

Du ljugar rakt av nu.
Citera
2013-12-10, 21:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du vill alltså att jag ska be skaparen till universum, skaparen till 100 000 000 000 galaxer, och 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor att han ska åstadkomma något som du, en människa på jorden ber om? Enligt vilken logik tror du på detta?

Ditt ovanstående cirkelargument har intet med "logik" att göra. I realiteten är det en dumfråga.

Citat:
Det är som att säga: ett spädbarn säger åt Obama att han ska komma ut ur vita huset för att det vill rapa på honom. Och du tror att Obama hade gjort det som bevis på demokrati och yttrandefrihet haha. Rannsaka dig själv och sälj inte din själ till djävulen.

Nej, det är inte alls det samma, eftersom det är DIN logik det är fel på.
Citera
2013-12-10, 21:39
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt ovanstående cirkelargument har intet med "logik" att göra. I realiteten är det en dumfråga.

Nej, det är inte alls det samma, eftersom det är DIN logik det är fel på.

Okej BOGO. Säg mig enligt din logik. Varför ska Gud göra nåt för att du ska tro på honom?
Citera
2013-12-10, 21:42
Medlem
Truthinesss avatar
Citat:

Så då är bön totalt meningslöst?
Citera
2013-12-10, 21:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej BOGO. Säg mig enligt din logik. Varför ska Gud göra nåt för att du ska tro på honom?

Dumfråga.

Vem har sagt att jag är intresserat av att TRO på en 'gud'?

Försök igen, denna gång utan dumfrågning.
Citera
2013-12-10, 21:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det är bara kristna som anser att människan har skapats till Guds avbild.

Citat:
Ursprungligen postat av Författarna till judarnas heliga skrift
And God said, "Let us make man in our image, after our likeness, and they shall rule over the fish of the sea and over the fowl of the heaven and over the animals and over all the earth and over all the creeping things that creep upon the earth."

alternativt:

כו. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ
כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם
וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל
הָאָרֶץ:

Källa

Jag har inte en aning om den hebreiska texten ovan är översatt korrekt till engelska (skulle kunna stå vadsomhelst såvitt jag kan bedöma), men jag hittar ingenstans på nätet där det står att judar inte anser att människan skapades till guds avbild.

Citat:
Som jag skrev tidigare så är dessa 10 budord nämnare för alla kulturer och religioner oavsett om de tillber stenar eller elden eller den allsmäktiga levande Guden. Du ville ha fakta och bevis och du fick det och nu duger inte det heller. mer kan jag inte göra. Du har i alla fall fått det du begärde.

Det har jag då rakt inte fått. Din definition av bevis behöver lite jobb. Grundlösa påståenden är inte bevis.
Citera
2013-12-10, 22:04
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Så då är bön totalt meningslöst?

Beror på vad en bön är. En seriös bön om något som man inte kan påverka själv är inte meningslös och besvaras om Gud inte har beslutat annorlunda.

En bön som är oseriös och syftet är att göra narr av Gud och de heliga leder till att den som skämtar och gör narr sjunker ännu djupare i Gudlöshet och utestängs från nåd utan att personen i fråga är medveten om vad som håller på att ske.

Ett barn har cancer och på ett seriöst sätt vill träffa Obama för att få honom att hjälpa cancerfonden godtas av vita huset och Obama.

Ett barn i samma ålder som ber Obama komma ut dansade ur vita huset för att barnet vill rapa i öronen alternativet munnen på Obama godtas absolut inte. En uppenbar och konkret liknelse för att illustrera det hela.

Någon sa att jag skulle be Gud att Gud skulle skapa en fyrkantig triangel = en oseriös bön. Godtas inte. Personen sjunker ännu djupare i fördärvet på grund av sin Gudlöshet.

Men om en person skulle be om förlåtelse, Guds nåd osv. Detta godtas av den barmhärtige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in