2013-12-10, 22:55
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Gud har skapat universum, liv och jorden med all dess skönhet och variation. Men detta är inte tillräckligt för dig utan du vill ha en fyrkantig triangel.

Ja, för det tidigare bevisar faktiskt ingenting. Och bara för att du alltid väljer att upprepa en gång till så förändras inte det. Är det så hemskt fel att faktiskt kräva vettiga bevis för att tro på saker?

Citat:
Du har allting mitt framför ögonen på dig.

Dina ord, inte mina. Det jag vill är att kunna få granska detta.

Citat:
Vill du tro på att en skapare har skapat det så tror du på det , vill du avvisa det så gör du det. Ingen annan väljer åt dig endast du själv gör det.

Det har inget att göra med vad jag vill och inte vill tro på. Jag väljer att tro på saker som det finns tillräckliga bevis för att det ska vara berättigat att tro dessa saker.

När en bön ska yttras ska det vara att skaparen förlåter en, hjälper en att bli en from människa, att skaparen skänker nåd över en. Detta ska yttras vid bön. Inte att en fyrkantig triangel ska skapas som du sade.

Citat:
Gud suktar inte efter att man ska tro på Gud. Gud är och förblir som Gud är även om alla jordens folkslag förnekade honom. Man tror för sin egen skull.

Så hur förklarar du då de där två första budorden?

Citat:
Förutsättningarna är dessa:

Universum, jorden med allt vad det innebär, människan och hennes förmåga, liv har skapats för att människan ska förstå att det finns någon som existerar som står över allt annat som finns. Sen är det upp till varje människa att tro eller avvisa.

Men hörru, vilken skojare den du kallar skapare isf måste vara. För ju mer kunskap vi får desto mindre kan hen gömma sig i, det är ju nästan så att man kan få för sig att hen vill att man inte ska tro...
Citera
2013-12-10, 22:57
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ökande komplexitet.
nej.
Citera
2013-12-10, 22:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Du läser bibeln för mig och inte Tora.

Ja, och jo. Tora är en del av bibeln.
Citera
2013-12-10, 23:07
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det handlar inte om det. som jag skrev förut förutsättningarna är dessa:

Existensen har skapats för att människan ska förstå ( och hon borde förstå) att en skapare till allt detta existerar och att han är allsmäktig. Tror man sedan på Gud gör man det för sin egen skull avvisar man Gud bär man själv ansvaret för förnekelsen. förutsägningarna är också sådana att ett liv efter döden innebär evig plåga eller evig lycka. Gud talar bara om för oss vad förutsättningarna är och hur man kan bli lycklig en evighet. Det är sedan upp till var och en att göra sina val.

Du vill alltså äta kakan men ändå ha den kvar eftersom du hävdar detta samtidigt som du gillar att nämna budorden.
Citera
2013-12-10, 23:13
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ja, för det tidigare bevisar faktiskt ingenting. Och bara för att du alltid väljer att upprepa en gång till så förändras inte det. Är det så hemskt fel att faktiskt kräva vettiga bevis för att tro på saker?

Dina ord, inte mina. Det jag vill är att kunna få granska detta.

Det har inget att göra med vad jag vill och inte vill tro på. Jag väljer att tro på saker som det finns tillräckliga bevis för att det ska vara berättigat att tro dessa saker.

När en bön ska yttras ska det vara att skaparen förlåter en, hjälper en att bli en from människa, att skaparen skänker nåd över en. Detta ska yttras vid bön. Inte att en fyrkantig triangel ska skapas som du sade.

Så hur förklarar du då de där två första budorden?

Men hörru, vilken skojare den du kallar skapare isf måste vara. För ju mer kunskap vi får desto mindre kan hen gömma sig i, det är ju nästan så att man kan få för sig att hen vill att man inte ska tro...

Bevisen finns nu i universum och på jorden men du väljer att ignorera dessa. Vad 2 två första punkterna beträffar så är dessa för människors skull. Tror man får man ett liv i lycka avvisar man tro får man ett eländigt liv. Det är förutsättningarna och man kan genom att använda den fria viljan säga vad som helst om detta.

Jag vill att du ger mig alla dina vetenskapliga kunskaper som säger att Gud inte finns. Fram med dessa.
Citera
2013-12-10, 23:16
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ja, och jo. Tora är en del av bibeln.

Nej Bibeln är en del av Tora. och nej inte ens det.
Citera
2013-12-10, 23:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ökande komplexitet.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nej.

Ökande komplexitet är en överlägsen förklaringen till "medvetande" (givetvis med vanligt medvetande som referenspunkt) med massor av belägg.
Citera
2013-12-10, 23:21
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ökande komplexitet är en överlägsen förklaringen till "medvetande" (givetvis med vanligt medvetande som referenspunkt) med massor av belägg.

källa på det?
Citera
2013-12-10, 23:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
nej. du har fel.
det är nonsens såklart.
Citera
2013-12-10, 23:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisen finns nu i universum och på jorden men du väljer att ignorera dessa.

Vilka "bevis"?

Vet du öht vad ett "bevis" är?

Citat:
Vad 2 två första punkterna beträffar så är dessa för människors skull. Tror man får man ett liv i lycka avvisar man tro får man ett eländigt liv. Det är förutsättningarna och man kan genom att använda den fria viljan säga vad som helst om detta.

Men dina "förutsättninger" är värdelösa för annat än din tro.

Citat:
Jag vill att du ger mig alla dina vetenskapliga kunskaper som säger att Gud inte finns. Fram med dessa.

Jonglera inte med bevisbördan.
Citera
2013-12-10, 23:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
källa på det?

Ja, Bogomil på tråden om tro på en "själ".
Citera
2013-12-10, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nej. du har fel.
det är nonsens såklart.

Vi kan ju fortsätta med detta på "själa-tråden" där det redan finns ett underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in