2013-12-10, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du upplever att du existerar men du tänker inte att du existerar? Nu får du ta och ge dig! Det som händer är att du tänker ytligt och det kan hända att du inte är medveten om dina tankar.

Det var värst så du är expert på vad andra kan uppleva.
Citera
2013-12-10, 22:30
Medlem
Jag orkar inte läsa alla 14000 inlägg i tråden, men efter en snabb titt på de tre senaste sidorna måste jag, som troende kristen, erkänna att åtminstone på dessa tre sidor sopar de icke-troende golvet med de troende. Argumentationen från religiöst håll är pinsamt svag.

Mer OnT är hela tråden ganska onödig. Ingen kommer att kunna "bevisa" att Gud existerar, liksom ingen kommer att kunna motbevisa det. Skulle sådana bevis kunna göras skulle nästan alla antingen vara troende eller alla icke-troende. Inte precis alla, då det förstås finns konspirationsteoretiker som tror jorden är platt, förnekar förintelsen, tror på homeopati och annat som bevisligen är falskt, men den stora majoriteten accepterar bevis. I den här frågan finns inga bevis.
Citera
2013-12-10, 22:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Mer OnT är hela tråden ganska onödig. Ingen kommer att kunna "bevisa" att Gud existerar, liksom ingen kommer att kunna motbevisa det.

Tråden blev startat på ett tidspunkt där en del teist-apologeter fortfarande ansåg att dom kunne använda "vetenskap" (~t.ex. typ NE-kreationistisk "vetenskap") för detta ändamål.

Dom senaste åren har denna debatt dock lyckligvis hamnat på rätt ställe: Överlag som en filosofisk fråga. (Att det sen finns teist-apologeter som inte heller förstår filosofi är beklagansvärd).
Citera
2013-12-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråden blev startat på ett tidspunkt där en del teist-apologeter fortfarande ansåg att dom kunne använda "vetenskap" (~t.ex. typ NE-kreationistisk "vetenskap") för detta ändamål.

Ok, och jag vill inte hindra folk från att debattera, jag anser bara debatten ganska befängd. Trådstartaren har väl inte varit aktiv på många år, och du håller säkert med om att Guds existens inte kan motbevisas, liksom inte heller tomtens existens kan motbevisas. Som kristen skulle jag aldrig begära att en ateist måste motbevisa Gud för att inte tro. Det skulle vara direkt oärligt då det är omöjligt att bevisa.

Så då återstår frågan om det ens teoretiskt går att bevisa Guds existens. Jag har svårt att se det beviset. Anta det omöjliga, för hypotesens skull, att någon skulle bevisa att jorden verkligen är 5000 år, och att kreationismen är sann. Det skulle helt ändra vår förståelse av världen och universum men inte ens som kristen anser jag att det skulle bevisa Guds existens.

Eller ta en annan hypotes, inte längre omöjlig men i varje fall högst osannlik, nämligen att ett gäng olika arkeolog imorgon upptäcker Noaks ark, stentavlorna med de tio budorden och arkeologiska lämningar att 40 år i öknen? Skulle det bevisa Guds existens? Nej, det skulle bevisa att de berättelser som ateister ser som hebreisk mytologi och troende som allegorier innehåller mer historisk sanning än vi trott, men det skulle inte bevisa Guds existens.

Så finns det överhuvudtaget någon bevis för (eller mot) Guds existens som kan upptäckas/bevisas?
Citera
2013-12-10, 23:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok, och jag vill inte hindra folk från att debattera, jag anser bara debatten ganska befängd. Trådstartaren har väl inte varit aktiv på många år, och du håller säkert med om att Guds existens inte kan motbevisas, liksom inte heller tomtens existens kan motbevisas. Som kristen skulle jag aldrig begära att en ateist måste motbevisa Gud för att inte tro. Det skulle vara direkt oärligt då det är omöjligt att bevisa.

Så då återstår frågan om det ens teoretiskt går att bevisa Guds existens. Jag har svårt att se det beviset. Anta det omöjliga, för hypotesens skull, att någon skulle bevisa att jorden verkligen är 5000 år, och att kreationismen är sann. Det skulle helt ändra vår förståelse av världen och universum men inte ens som kristen anser jag att det skulle bevisa Guds existens.

Eller ta en annan hypotes, inte längre omöjlig men i varje fall högst osannlik, nämligen att ett gäng olika arkeolog imorgon upptäcker Noaks ark, stentavlorna med de tio budorden och arkeologiska lämningar att 40 år i öknen? Skulle det bevisa Guds existens? Nej, det skulle bevisa att de berättelser som ateister ser som hebreisk mytologi och troende som allegorier innehåller mer historisk sanning än vi trott, men det skulle inte bevisa Guds existens.

Så finns det överhuvudtaget någon bevis för (eller mot) Guds existens som kan upptäckas/bevisas?

Jag anser att vi är tämligen överens om det mesta av ovanstående, och överlag är det endast en (högljudd) minoritet av teister med missions-attityder som ger in på att 'bevisa gud' på detta forum.

Det är lite av en personlig käpphäst för mig att delta i denna .... och liknande .... diskussioner; dock inte helt utan en rimlig anledning med tanke det elände pådyvlande religion kan ställe till med.
Citera
2013-12-11, 00:31
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Du gav mig en läng varpå hela bibeln kommer fram.

Inte hela, bara 1:a Mosebok. Sedan borde ju 32:30 gett dig en liten hint om var du skulle leta.

Men jag får väl fixa till länken åt dig:

1 Mos 32:30

Citat:
Var mer specifik och diskussionen kan gå vidare.

Jag vet inte men man kan ju tycka att det inte vore så svårt att lista ut var i bibeln man ska leta om någon skriver 1 Mos 30:32.
Citera
2013-12-11, 00:38
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Med hela min kropp och själ och väsen. Detta universum som han har skapat, liv som han har skapat, människan, jorden med dess variation, atomer, tyngdkraft, hjärnan, kärlek, empati, lycka, extas, och allt annat. Tänk om skaparen till allt detta var nöjd med mig? just mig!! Tänk vilken privilegium att bland tusentals spermier var det just jag som med hans vilja blev till för att lära mig allt om de han har skapat men framför allt vara medveten om han själv som är skaparen till allt. Jag ser hans allsmäktighet i allt jag tänker på, observerar eller vet. Tankar, kärlek, empati, stjärnor, universum, liv, jorden, växter, haven, rosen, blommor, träden, insekter, fjärilar, ögonen, hjärtat, njurar, lungor, händer, fötter, fåglar, hästar, lamm, får, getter, katter, hundar, igelkott. I allt ser jag hans allsmäktighet och en förmåga som fyller en med exats. extas i brist på starkare ord!
Det är sådana "predikningar" som skrämmer folk från religioner. Du missar allt elände som finns på denna planet t.ex. parasiter sjukdomar och naturkatastrofer.
Citera
2013-12-11, 01:18
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Det är sådana "predikningar" som skrämmer folk från religioner. Du missar allt elände som finns på denna planet t.ex. parasiter sjukdomar och naturkatastrofer.
helheten är större än summan av delarna!

ser ju bara någon som visar sin uppskattning inför Sin Herre.
hur skrämmer det dig från religioner?
Citera
2013-12-11, 02:34
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

En total frånvaro av bevis för ett påstående kan logiskt indikera att påståendet saknar grund och kan avfärdas.

Ju mer vetenskapen kan förklara av det som innan varit okänt, desto mindre bör det förhoppningsvis te sig logiskt att förklara ett mysterium med ett annat och större mysterium.

Eller för att citera ett utbyte mellan Napoleon och Pierre-Simon Laplace efter en vetenskaplig presentation av Laplace´s teori om variationer i omloppsbanorna hos Saturnus och Jupiter.

Napoleon: “Where is God in your model?”
Laplace: “There was no need for that particular hypothesis”

Frågor på det?
Citera
2013-12-11, 04:12
Medlem
Om man säger att Gud inte går att bevisa, vilket denne inte gör. Kan man då säga detsamma om att kärlek är fejkat, förlåtelse onödigt, chans till bättring för de kriminella bara kostsamt (giljotinen bättre och så vidare som sedan leder fram till hypotesen att vi människor ljuger (när vi känner för det) och kan vara falska.
Det i sin tur gör att frågan blir lika falsk som människorna.* Faktum är att varför skulle en kristen människa (övertygad i sinne & hjärta) vilja bevisa nått för pengar, när kristendomen ser pengar som mamon (typ djävulen), samt enligt profeten Jesus som sa liknande enligt Bibeln "ge dina pengar till de fattiga och följ mej." (Bibeln är grunden för kristendomen och därför inte uteslutningsbar, som enligt TS)
Och en som skyr kristendomen i den här tråden (eller bara får upphetsning av att släcka kristna människors hopp) lär knappast vara genuint intresserad av att det ska finnas en Gud, snarare att bevisa tvärtom.
Trådstartarens fråga är FEL. Ett väsen / ande som kommer av en religiös tro kan & bör inte bevisas för 5000 kr eller 50 0000000000kr. Dom som söker Gud i sanning (tro) och hjärta finner honom, dom som inte gör det kommer aldrig göra det. Rättvist? Kanske inte - men det kvittar när jag ser och läser bristen på respekt och alla tillmälen på FLB. Det är lika svårt att omvända en ateist /rasist eller kristen. Sen att vissa i det här forumet beter sej på nära mobbningstendenser det är ju ytterliggare bara stigmatiserande i debatten. Jag kommer aldrig släppa min övertygelse om vad www egentligen står för men det är i alla fall inte worldwideweb. Och även om jag är troende så önskar jag inte att någon som inte är ödmjuk får möta äkta Tro på Gud. Men det verkar inte som jag behöver oroa mej, eller vad tror ni, Bogomil, Fiffiniffi med flera. Ateism, agnosticism, kristendom tvivel - du får det du förtjänar. Du förvaltar det även därefter. Slutet (ditt mitt & planetens) kommer närmare för varje andetag.
Senast redigerad av ZomeBones 2013-12-11 kl. 04:14.
Citera
2013-12-11, 06:19
Bannlyst
Jag kan bevisa det.

Du gör på följande sätt.

Sätt dej och meditera.

Ha intentionen att träffa gud.

När du har kommit på att du bara är så är du redo att träffa gud.

Det är lätt som en plätt att träffa gud...

Men skeptiker som bara tror att det dom kommer att se med sina egna ögon bara är fantasin har jag inget bevis för...
Citera
2013-12-11, 08:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så om det är fullständigt omöjligt att skilja en värld MED en gud från en värld UTAN en gud...vad finns det för anledning att tro på en gud?

Citat:

Givetvis finns det det. Bibelguden borde definitivt inte vara svår, så många mirakel som han påstås göra/ha gjort. Dessvärre verkar han inte vara sugen alls att göra ett enda framför t ex en videokamera. gud skulle kunna bevisa sig själv precis när han vill, men väljer att låta bli...det där med att famla med blind tro i mörker tycks vara väldigt viktigt för ökenguden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in