Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Tråden blev startat på ett tidspunkt där en del teist-apologeter fortfarande ansåg att dom kunne använda "vetenskap" (~t.ex. typ NE-kreationistisk "vetenskap") för detta ändamål.
Ok, och jag vill inte hindra folk från att debattera, jag anser bara debatten ganska befängd. Trådstartaren har väl inte varit aktiv på många år, och du håller säkert med om att Guds existens inte kan motbevisas, liksom inte heller tomtens existens kan motbevisas. Som kristen skulle jag aldrig begära att en ateist måste motbevisa Gud för att inte tro. Det skulle vara direkt oärligt då det är omöjligt att bevisa.
Så då återstår frågan om det ens teoretiskt går att bevisa Guds existens. Jag har svårt att se det beviset. Anta det omöjliga, för hypotesens skull, att någon skulle bevisa att jorden verkligen är 5000 år, och att kreationismen är sann. Det skulle helt ändra vår förståelse av världen och universum men inte ens som kristen anser jag att det skulle bevisa Guds existens.
Eller ta en annan hypotes, inte längre omöjlig men i varje fall högst osannlik, nämligen att ett gäng olika arkeolog imorgon upptäcker Noaks ark, stentavlorna med de tio budorden och arkeologiska lämningar att 40 år i öknen? Skulle det bevisa Guds existens? Nej, det skulle bevisa att de berättelser som ateister ser som hebreisk mytologi och troende som allegorier innehåller mer historisk sanning än vi trott, men det skulle inte bevisa Guds existens.
Så finns det överhuvudtaget någon bevis för (eller mot) Guds existens som
kan upptäckas/bevisas?