2013-12-09, 23:54
Medlem
Knasibass avatar
Låter väldigt onödigt, och många skulle nog skriva in felaktig information.
Citera
2013-12-10, 15:34
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedanishguy
Det med kön skulle även jag se som en förbättring
Varför? Det spelar väl ingen roll i en diskussion?
Citera
2013-12-10, 15:44
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ort fanns förrut, men togs bort eftersom det inte är nödvändigt för diskussionen.

Nej, dåligt förslag.

Lägg till i din signatur var du bor och hur gammal du är om det är så viktigt.

Edit: Och att du OFTA undrar hur gammal och av vilket kön en användare är, säger mer om dig än hurvida funktionaliten är viktig eller inte.

Bra idé. Något som många redan gör!
Jag skulle aldrig använda mig av en sådan funktion egentligen men det finns ju en idé bakom att vara så deskriptiv som möjligt om sig själv. Detta gör att andra kan ha förståelse för ens utgångspunkt.

Ganska mycket får dock redan plats i signaturen precis som du säger.
Citera
2013-12-10, 18:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Ledningen för Flashback är väldigt viktig med att detta skall vara ett forum för diskussion och inget annat... FB har fått ta mycket kritik från myndigheter och moralväktare för att dessa sett hemsidan som en plats för droghandel, och detta kanske är en orsak till att man tagit bort frågan om ort... Den som t.ex. är på jakt efter ecstasy i Göteborg kan ju då ta en titt i diskussioner om ecstasy för att sen skicka PM till alla som i sina profiler utger sig för att vara göteborgare...

Kön och ålder kan säkerligen också stjälpa snarare än hjälpa diskussionerna... Att användare skulle bli angripna med smädelser p.g.a. ålder och kön känns inte helt osannolikt (istället för att bli bemötta utifrån sina ARGUMENT), och även om FB främst inte vill ses som en marknadsplats för droger vill nog hemsidan inte heller ses som en raggningsnattklubb, vilket information om kön och ålder skulle kunna bidra till... Kanske inte i allmänhet, men jag kan absolut tänka mig att den användare som i profilen utgav sig för att vara ung kvinna i Stockholm och sen diskuterade kinkysex fick en massa PM av en massa kinky stockholmskillar som tyckt sig hittat just kvinnan de sökte...
Citera
2013-12-10, 22:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det går bra att skriva i signaturen, om man vill.
Citera
2013-12-10, 23:22
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Kön och ålder är ju sjukt kanpphändig information, det skulle inte äventyra anonymiteten på något sätt, och det vore fortfarande helt frivilligt.
Exakt ålder underlättar/riskerar identifiering en hel del, herr Anon2.
Citera
2013-12-10, 23:55
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Ganska mycket får dock redan plats i signaturen precis som du säger.
Att man kan skriva det i signaturen känns liksom irrelevant eftersom INGEN gör det, men om man skulle kunna skriva det i profilen så skulle många skriva det.
Det handlar inte om att JAG vill visa MIN ålder/kön för andra..
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Exakt ålder underlättar/riskerar identifiering en hel del, herr Anon2.
Nja.
Även OM det gör det så är det ju deras eget val, därför är det också deras eget fel, eller hur?
Citera
2013-12-11, 00:22
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Att man kan skriva det i signaturen känns liksom irrelevant eftersom INGEN gör det, men om man skulle kunna skriva det i profilen så skulle många skriva det.
Hur vet du det?

Jag ser ingen som helst mening med en sådan funktion.
Citera
2013-12-11, 00:23
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Hur vet du det?

Jag ser ingen som helst mening med en sådan funktion.
Vet det av erfarenhet från andra forum.

Mening och mening.. det är jäkligt intressant att veta tycker jag.
Det vore t.ex. intressant att veta om man diskuterar raketforskning med en 14 åring eller med en 50 åring.
Senast redigerad av Anon2 2013-12-11 kl. 00:26.
Citera
2013-12-11, 00:30
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Vet det av erfarenhet från andra forum.
OK. Jag tror dock inte att användarna på ett forum som Flashback där anonymiteten troligtvis är viktigare än på andra forum, skulle vara intresserade av detta i någon större utsträckning. Jag tror defintivt inte att folk som skriver i de mer kontroversiella forumdelarna skulle dela med sig av sådan information.

Jag ser som sagt inte varför det skulle vara något av intresse för Flashback. Vill du ragga på tjejer eller vad handlar det om? Vari ligger intresset? Det är väl inte ålder och kön som är intressant, utan vad folk faktiskt skriver? Då är det bättre att lägga tid och resurser på viktigare funktioner till forumet.

EDIT:
Citat:
Mening och mening.. det är jäkligt intressant att veta tycker jag.
Det vore t.ex. intressant att veta om man diskuterar raketforskning med en 14 åring eller med en 50 åring.
Jag förstår. Det låter inte särskilt intressant att veta tycker jag. Men vi är väl alla olika.

EDIT 2: Att lägga till en sådan funktion gör väl varken till eller från egentligen. Ett förbättringsförslag, som du skriver i rubriken, ser jag det dock inte som, eftersom det inte på något sätt påverkar diskussionerna. Eller jo, det kan ju faktiskt påverka diskussionerna, fast i en negativ riktning, då folk plötsligt kan börja fokusera på motdebattörens kön/ålder istället för vad denne skriver och voila: vi har OT.

Exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Konto 1, kille, 14 år
Atomfysikens blabla har bland annat blabla...

Citat:
Ursprungligen postat av Konto 2
Seriöst, du är fjorton år och har knappt läst nåt om fysik.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2013-12-11 kl. 00:35.
Citera
2013-12-11, 01:15
Medlem
Anon2s avatar
Nej jag vill inte ragga tjejer direkt.
Trodde att det är naturligt att vilja veta ungefär vad för slags människa man diskuterar med.

Men du har rätt med det där exemplet, tänkte inte på det.
Senast redigerad av Anon2 2013-12-11 kl. 01:17.
Citera
2013-12-11, 01:23
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Det handlar inte om att JAG vill visa MIN ålder/kön för andra..
Jaså? #MaryBoleyn av en slump skrev jag i en tråd skapad av henne. Men hon finns förstås inte...

Tycker förövrigt att det är en dålig ide, finns funktionen kommer folk tro att dom måste använda den. Börjar många använda den kommer disktioner spåra ur eller tappa värde. T.ex om en tjej skriver i dator delen kommer folk inte ta det lika seriöst som om en kille skriver. Eller om en kille skriver om smink kommer folk tro den är troll... Även åldern påverkar, man bygger alltid upp fördomar av den informationen som finns tillgänglig.

Är kön och ålder relevant i en tråd så frågar man efter den om den informationen inte finns med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in