2013-12-06, 01:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag är åtminstone säker på att da Costa och övriga fall inte är länkade.Det som anförs som bevis för att morden ska vara länkade håller inte enligt mig. Ett exempel är som jag tidigare skrev att jag inte anser att själva ORDET sjukhus utgör en grund för att morden ska vara länkade.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga med det du skriver om Långbro. Ja, det var till namnet ett sjukhus. Nej, det var inte ett vanligt sjukhus. Du menar väl inte att anledningen till att experten från Wales såg en koppling var själva ordet sjukhus? I så fall är mord som sker i närheten av ett bussgarage och ett vanligt garage länkade på samma sätt. Eller mord som sker på OdenGATAN, Sankt ERiksGATAN och HornsGATAN för att nämna några tänkbara gator som skulle kunna vara länkade enbart på grund av namnet.

Kan du inte sluta fråga om Borgnäs hittade kopplingar när du vet att han inte gjorde det? Om det är en seriös fråga så borde väl du vara en större expert på Borgnäs än vad jag är eftersom du tycks gilla hans verk väldigt mycket och verkar vara väldigt inläst på det.

Har du förresten någon kommentar kring det jag skrev om din kompis MacCullogh?

Det finns en hel radda med saker/omständigheter som talar för att det inte är helt osannolikt att de tre olösta fallen kan ha någon sorts koppling:

De tre unga kvinnorna var gatuprostituerade på Malmskillnadsgatan
Alla tre använde narkotika i någon form
Dödsorsaken har inte gått att fastställa men i de två första fallen så befanns den troligtvis vara strypning eller kvävning, inga avvärjningsskador har konstaterats på något av de tre offren, inga tecken på strid överhuvudtaget alls.
Kvinnorna hittades i nära anslutning till E4
Kvinnorna hittades inte långt ifrån tre olika sjukhus
Offren dog/påträffades 1982-1984
Olika föremål som drog uppmärksamheten till sig påträffades på de olika fyndplatserna, i det första fallet så var det en handväska på en gräsmatta och i fall två var det en BH i en trädgren, en handduk prydligt ihopvikt hittades vid den första av två fyndplatser för Da Costas kvarlevor.
Sexmord ska förresten tydligen vara den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys men ändå så anser du med bestämdhet att det kan uteslutas att de tre olösta morden har någon koppling.
Och som något av ödets grymma ironi så hamnade alla tre till slut på rättsläkarstationen i Solna

Det är inte helt otroligt att det finns ännu mer gemensamt mellan de tre olösta fallen men som bekant, någon seriemordsanalys gjordes tyvärr aldrig.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-06 kl. 01:27.
Citera
2013-12-06, 20:55
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en hel radda med saker/omständigheter som talar för att det inte är helt osannolikt att de tre olösta fallen kan ha någon sorts koppling:

1. De tre unga kvinnorna var gatuprostituerade på Malmskillnadsgatan
2. Alla tre använde narkotika i någon form
3. Dödsorsaken har inte gått att fastställa men i de två första fallen så befanns den troligtvis vara strypning eller kvävning, inga avvärjningsskador har konstaterats på något av de tre offren, inga tecken på strid överhuvudtaget alls.
4. Kvinnorna hittades i nära anslutning till E4
5. Kvinnorna hittades inte långt ifrån tre olika sjukhus
6. Offren dog/påträffades 1982-1984
7. Olika föremål som drog uppmärksamheten till sig påträffades på de olika fyndplatserna, i det första fallet så var det en handväska på en gräsmatta och i fall två var det en BH i en trädgren, en handduk prydligt ihopvikt hittades vid den första av två fyndplatser för Da Costas kvarlevor.
8. Sexmord ska förresten tydligen vara den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys men ändå så anser du med bestämdhet att det kan uteslutas att de tre olösta morden har någon koppling.
9. Och som något av ödets grymma ironi så hamnade alla tre till slut på rättsläkarstationen i Solna

Det är inte helt otroligt att det finns ännu mer gemensamt mellan de tre olösta fallen men som bekant, någon seriemordsanalys gjordes tyvärr aldrig.
Jag tycker att jag redan har svarat på det mesta, men...

Jag tog mig friheten att numrera dina likheter så att jag kan besvara dem lättare.
1. Som jag tidigare nämnt så är just detta yrke väldigt farligt.
2. Ovan nämnda yrkesgrupp använder ofta narkotika. Det hade varit mer anmärkningsvärt om ingen av de tre någonsin rört narkotika.
3. Jag kan tänka mig att den vanligaste dödsorsaken vid mord på ovan nämnda yrkesgrupp är just strypning/kvävning. Att det inte fanns tecken på strid är inte konstigt eftersom kropparna hittades utomhus och att i åtminstone da Costa-fallet så skedde inte mordet på samma plats.
4. Visst.
5. Märkligt att du knappt har kommenterat min invändning. Jag tolkar det som att ORDET sjukhus är gemensamt för fallen enligt dig. I så fall håller jag med i sak, men tycker inte att det talar för samma mördare.
6. Visst, det går ju inte att neka till. Fast varför slutade denna bestialiske seriemördare?
7. Det här är ju bara trams. Det hade ju varit skillnad om det hade varit en likadan sak på varje ställe, exempelvis en vit BH. Varför hittades det då ingenting på andra fyndplatsen i da Costa-fallet?
8. Visst lämpar sig sexbrott bäst för en analys, men det innebär inte att dessa brott är länkade för det. Analysen kan ju komma fram till att brott INTE är länkade. Varför gör du inte en lista över alla olikheter mellan fallen, exempelvis att CdC blev styckad? Detta tycker jag (och profileringens fader Hazelwood) talar stark EMOT att det är samma gärningsman i alla tre fall.
9. Alla mördade personer i Stockholmsområdet hamnar väl där? Blev Palme mördad av samma gärningsman också?
Citera
2013-12-06, 22:12
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Några saker kan finnas, men det mesta talar ändå mot. Prylarna som hittades har ju inte så mycket med varandra att göra (handväska - handduk - BH) och att ett av fallen var styckmord(?) sabbar ju hypotesen också. Har ju funnits misstänkta (enligt media) i alla fallen, och annat Annica dödades av sista kunden där i krokarna är ju uppenbart. Så det var en dålig teori Borgnäs körde på, synd bara att ingen annan journalist kunde argumentera mot.
Citera
2013-12-07, 03:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag tycker att jag redan har svarat på det mesta, men...

Jag tog mig friheten att numrera dina likheter så att jag kan besvara dem lättare.
1. Som jag tidigare nämnt så är just detta yrke väldigt farligt.
2. Ovan nämnda yrkesgrupp använder ofta narkotika. Det hade varit mer anmärkningsvärt om ingen av de tre någonsin rört narkotika.
3. Jag kan tänka mig att den vanligaste dödsorsaken vid mord på ovan nämnda yrkesgrupp är just strypning/kvävning. Att det inte fanns tecken på strid är inte konstigt eftersom kropparna hittades utomhus och att i åtminstone da Costa-fallet så skedde inte mordet på samma plats.
4. Visst.
5. Märkligt att du knappt har kommenterat min invändning. Jag tolkar det som att ORDET sjukhus är gemensamt för fallen enligt dig. I så fall håller jag med i sak, men tycker inte att det talar för samma mördare.
6. Visst, det går ju inte att neka till. Fast varför slutade denna bestialiske seriemördare?
7. Det här är ju bara trams. Det hade ju varit skillnad om det hade varit en likadan sak på varje ställe, exempelvis en vit BH. Varför hittades det då ingenting på andra fyndplatsen i da Costa-fallet?
8. Visst lämpar sig sexbrott bäst för en analys, men det innebär inte att dessa brott är länkade för det. Analysen kan ju komma fram till att brott INTE är länkade. Varför gör du inte en lista över alla olikheter mellan fallen, exempelvis att CdC blev styckad? Detta tycker jag (och profileringens fader Hazelwood) talar stark EMOT att det är samma gärningsman i alla tre fall.
9. Alla mördade personer i Stockholmsområdet hamnar väl där? Blev Palme mördad av samma gärningsman också?

1. Ja detta yrke var väldigt farligt, iallafall under 70 och 80-talet i Sverige och vi har tre olösta prostitutionsmord i Stockholm i början av 80-talet.
2. Den eller de som mördade de prostituerade kvinnorna kan mevetet ha valt något nedgångna missbrukare just för att dom var "lätta offer", omdömet avtrubbas av droger/desperationen efter pengar hos narkomaner kan också ha spelat in här, alla "kunder" är intressanta ur ekonomisk synvinkel.
3. Strypning är en vanlig dödsorsak men observera att i de tre olösta fallen så kunde inte någon exakt dödsorsak bestämmas, den eller de som låg bakom dödsfallen kan möjligen ha haft extraordinära kunskaper om hur man döljer detta.
4. Självklart så betyder inte detta någonting just för dig men när en seriemordsanalys väl kommer till stånd så är just såna här märkliga sammanträffanden av högsta intresse.
5. Ja DET ÄR rätt så märkligt att det finns tre olika sjukhus i närheten av fyndplatserna, en slump eller ett medvetet val av den eller de som dumpade kropparna ?
6. Ja man kan verkligen fråga sig varför den skyldige slutade, allt har som bekant en början och ett slut precis som i alla andra fall med seriemord, det kan vi inte bortse från
7. Någon okänd person kan mycket väl ha hittat något plagg eller väska osv vid fyndplats två i Da Costa fallet men inte anmält detta till polisen pga olust att bli inblandad i en polisutredning och det av olika skäl, alla människor är nämligen inte intresserade av att medverka i några utredningar / alternativt så kan någon faktiskt ha hittat något föremål i anslutning till fyndplats två men inte gjort någon koppling till säckarna.
8. Professor Malcolm MacCulloch menar att gärningsmännens fantasier ofta eskalerar och blir värre och att metoderna därför ser olika ut, jag tror faktiskt att professor MacCullogh är inne på helt rätt spår här, varför inte googla lite och se om detta påstående stämmer ?
9. Men du måste väl ändå hålla med om att det är rätt så märkligt att alla de tre prostituerade kvinnorna till slut hamnade på rättsläkarstationen i Solna, Nordbergs kranium slutade t.o.m i en bokhylla på ett arbetsrum där och hennes anhöriga hade absolut noll vetskap om det här förrän år 1987 då dom kunde läsa om detta i tidningarna, hårresande med tanke på att Nordberg hittades död sommaren 1982.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-07 kl. 03:54.
Citera
2013-12-09, 17:01
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
1. Ja detta yrke var väldigt farligt, iallafall under 70 och 80-talet i Sverige och vi har tre olösta prostitutionsmord i Stockholm i början av 80-talet.
2. Den eller de som mördade de prostituerade kvinnorna kan mevetet ha valt något nedgångna missbrukare just för att dom var "lätta offer", omdömet avtrubbas av droger/desperationen efter pengar hos narkomaner kan också ha spelat in här, alla "kunder" är intressanta ur ekonomisk synvinkel.
3. Strypning är en vanlig dödsorsak men observera att i de tre olösta fallen så kunde inte någon exakt dödsorsak bestämmas, den eller de som låg bakom dödsfallen kan möjligen ha haft extraordinära kunskaper om hur man döljer detta.
4. Självklart så betyder inte detta någonting just för dig men när en seriemordsanalys väl kommer till stånd så är just såna här märkliga sammanträffanden av högsta intresse.
5. Ja DET ÄR rätt så märkligt att det finns tre olika sjukhus i närheten av fyndplatserna, en slump eller ett medvetet val av den eller de som dumpade kropparna ?
6. Ja man kan verkligen fråga sig varför den skyldige slutade, allt har som bekant en början och ett slut precis som i alla andra fall med seriemord, det kan vi inte bortse från
7. Någon okänd person kan mycket väl ha hittat något plagg eller väska osv vid fyndplats två i Da Costa fallet men inte anmält detta till polisen pga olust att bli inblandad i en polisutredning och det av olika skäl, alla människor är nämligen inte intresserade av att medverka i några utredningar / alternativt så kan någon faktiskt ha hittat något föremål i anslutning till fyndplats två men inte gjort någon koppling till säckarna.
8. Professor Malcolm MacCulloch menar att gärningsmännens fantasier ofta eskalerar och blir värre och att metoderna därför ser olika ut, jag tror faktiskt att professor MacCullogh är inne på helt rätt spår här, varför inte googla lite och se om detta påstående stämmer ?
9. Men du måste väl ändå hålla med om att det är rätt så märkligt att alla de tre prostituerade kvinnorna till slut hamnade på rättsläkarstationen i Solna, Nordbergs kranium slutade t.o.m i en bokhylla på ett arbetsrum där och hennes anhöriga hade absolut noll vetskap om det här förrän år 1987 då dom kunde läsa om detta i tidningarna, hårresande med tanke på att Nordberg hittades död sommaren 1982.
För att kommentera de punkter som det finns något övrigt att tillägga...

2.Var verkligen Elisabeth en nedgången narkoman? Knappast. Hon var lätt förståndshandikappad och bara 17 år när hon mördades

5. Jag har förstått att du tycker att det här är viktigt, men vi verkar inte vara överens om begreppen. Tycker du att ett somatiskt sjukhus är samma sak som ett psykiatrisk sjukhus? På vilket sätt är de i så fall så lika att det ska räknas som ett sammanträffande i det här sammanhanget?

6. Du har alltså inte någon teori om detta? Om man inte kan hitta någon teori bakom detta talar det enligt mig snarare för att det inte är samma gärningsman i alla fallen.

7. Vad är mest troligt, att det inte fanns något eller att det var som du skriver? Att hitta på argument för att brotten ska vara länkade som dessutom måste uppfylla ett "om" också känns inte så starkt...

8. Jag har också förstått det så att gärningsmäns fantasier i vissa fall eskalerar, men här har det alltså varit två "likadana" tillvägagångssätt som byts till en offensiv styckning med sadistiska inslag i det tredje fallet för att sedan försvinna helt. Jag tror inte ens MacCullogh tror på det faktiskt.

9. Nej, det är inte alls märkligt. Jag hade snarare blivit mycket förvånad om just dessa kroppar hade hamnat på Beckomberga mentalsjukhus för obduktion och där blivit "svartobducerade" av TH. Då hade du haft ditt samband och jag hade helt varit inne på ditt spår!
Citera
2013-12-09, 18:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
För att kommentera de punkter som det finns något övrigt att tillägga...

2.Var verkligen Elisabeth en nedgången narkoman? Knappast. Hon var lätt förståndshandikappad och bara 17 år när hon mördades

5. Jag har förstått att du tycker att det här är viktigt, men vi verkar inte vara överens om begreppen. Tycker du att ett somatiskt sjukhus är samma sak som ett psykiatrisk sjukhus? På vilket sätt är de i så fall så lika att det ska räknas som ett sammanträffande i det här sammanhanget?

6. Du har alltså inte någon teori om detta? Om man inte kan hitta någon teori bakom detta talar det enligt mig snarare för att det inte är samma gärningsman i alla fallen.

7. Vad är mest troligt, att det inte fanns något eller att det var som du skriver? Att hitta på argument för att brotten ska vara länkade som dessutom måste uppfylla ett "om" också känns inte så starkt...

8. Jag har också förstått det så att gärningsmäns fantasier i vissa fall eskalerar, men här har det alltså varit två "likadana" tillvägagångssätt som byts till en offensiv styckning med sadistiska inslag i det tredje fallet för att sedan försvinna helt. Jag tror inte ens MacCullogh tror på det faktiskt.

9. Nej, det är inte alls märkligt. Jag hade snarare blivit mycket förvånad om just dessa kroppar hade hamnat på Beckomberga mentalsjukhus för obduktion och där blivit "svartobducerade" av TH. Då hade du haft ditt samband och jag hade helt varit inne på ditt spår!

2. Elisabeth hittades död med en stor dos lugnande medel i sin kropp, någonting har hon hur som helst brukat och hon var ett lätt offer.

5. Sjukhus som sjukhus, har svårt att förstå din upprördhet över att jag kallar Långbro för sjukhus, av någon mycket konstig anledning så vill inte du att Nordbergs fyndplats ska ligga nära ett sjukhus

6. *En teori om varför gärningsmannen slutade ? Låt oss säga så här, med den oerhörda uppmärksamhet som Da Costa fallet vållade i media så var det nog bäst att ligga väldigt lågt.

7. Obegripligt faktiskt vad det är som du vill komma fram till, spekulationer är vanligt förekommande när det gäller olösta kriminalfall.

8.
Möjligheten finns att allt kan ha spårat ut helt och hållet när det gäller det tredje och sista offret som var Catrine, eftersom Da Costa fallet blev så oerhört uppmärksammat så behöver vi inte ens föreställa oss varför gärningsmannen ej fortsatte, den skyldige har knappast gått upp i rök.

9. Gärningsmannen visste kanske att de prostituerade kvinnorna skulle sluta på rättsläkarstationen i Solna ?
Det fanns kanske en bakomliggande symbolisk betydelse med detta också ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-09 kl. 18:37.
Citera
2013-12-09, 21:02
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
2. Elisabeth hittades död med en stor dos lugnande medel i sin kropp, någonting har hon hur som helst brukat och hon var ett lätt offer.

5. Sjukhus som sjukhus, har svårt att förstå din upprördhet över att jag kallar Långbro för sjukhus, av någon mycket konstig anledning så vill inte du att Nordbergs fyndplats ska ligga nära ett sjukhus

6. *En teori om varför gärningsmannen slutade ? Låt oss säga så här, med den oerhörda uppmärksamhet som Da Costa fallet vållade i media så var det nog bäst att ligga väldigt lågt.

7. Obegripligt faktiskt vad det är som du vill komma fram till, spekulationer är vanligt förekommande när det gäller olösta kriminalfall.

8.
Möjligheten finns att allt kan ha spårat ut helt och hållet när det gäller det tredje och sista offret som var Catrine, eftersom Da Costa fallet blev så oerhört uppmärksammat så behöver vi inte ens föreställa oss varför gärningsmannen ej fortsatte, den skyldige har knappast gått upp i rök.

9. Gärningsmannen visste kanske att de prostituerade kvinnorna skulle sluta på rättsläkarstationen i Solna ?
Det fanns kanske en bakomliggande symbolisk betydelse med detta också ?
2. Ok, men du kallade henne tidigare för en nedgången narkoman. Jag vände mig bara emot den formuleringen. Att alla tre offer hade narkotiska preparat i sig är föga förvånande.

5. Jag är inte upprörd, men jag förstår inte varför det är en likhet. Du har inte lyckats förklara det. Att det handlar om tre sjukhus till namnet vet vi ju, men där slutar ju likheterna. Det är alltså i stort sett bara en semantisk likhet, vilket jag tycker är ett märkligt argument. I så fall är en annan likhet att kropparna hittades på tre ställen som har ett Ä i sitt namn, Hägersten, Upplands Väsby och Eugeniavägen. Precis som i argumentet med en sak som hittades bredvid kropparna så väljer jag här att utelämna en av fyndplatserna i da Costa-fallet. En av två är inte dåligt.

6. Det var en lång tid att ligga lågt...

7. Jo, men om man inte lyckas belägga dessa spekulationer så är man tvungen att släppa dem så småningom.

9. Det här är ju en mardröm för TH att försvara sig emot. Han jobbade ju där han jobbade. Här anpassar du en teori efter den gärningsman du vill ha. TH kan ju inte hjälpa att alla kroppar hamnar på rättsläkarstationen. Är han skyldig till alla olösta mord i Stockholm som skedde under den tid han jobbade där? Samma argument kan nämligen användas på alla dem också. Eller talar samma argument även för exempelvis Rajs eller Ormstad som gärningsmän?
Citera
2013-12-09, 22:48
Medlem
http://catrine2009.blogspot.se/2010/03/juridiken-psykologin-uppsala-19-april.html

Citat:
De gruvliga gärningsbeskrivningar som de båda läkarna misstänktes för i da Costafallet liknar de berättelser som en tungt drogad psykiatrisk patient på Säter hittade på. Sture Bergwalls psykolog Birgitta Ståhle höll ibland Hanna Olssons bok, Catrine och rättvisan i handen under terapisessionerna, "som en pastor håller i Bibeln". Där fanns förlagan till Seriemördaren med stort S. Författaren Hanna Olsson var visserligen varken psykiater, psykolog eller sexolog utan socialsekreterare. Men med stor inlevelse citerade hon läsefrukter ur en artikel med fallbeskrivningar om seriemördare i engelska fängelser.
Citera
2013-12-09, 23:52
Medlem
[quote=Lawnmoverman2011|46509100]2. Elisabeth hittades död med en stor dos lugnande medel i sin kropp, någonting har hon hur som helst brukat och hon var ett lätt offer.

8.

Det fanns kanske en bakomliggande symbolisk betydelse med detta också ?[/
QUOTE]

Och angående dina "Sjukhusnära dumpningar" : Gärningsmannen (en eller flera ) kanske inte hade ett dugg med dessa olikartade sjukhus att göra, men ville på något förvirrat vis dra blickarna mot just ngt av dessa sjukhus, när säckarna väl påträffats???
Kanske var GM rörmokare, boendes i bortre Nykvarn??

Vad har du egentligen för meriter, för att klara av att spekulera om hur en GM har resonerat i det här avseendet , förresten?? Redovisa gärna dina meriter.....noggrannt.
Citera
2013-12-10, 02:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
2. Ok, men du kallade henne tidigare för en nedgången narkoman. Jag vände mig bara emot den formuleringen. Att alla tre offer hade narkotiska preparat i sig är föga förvånande.

5. Jag är inte upprörd, men jag förstår inte varför det är en likhet. Du har inte lyckats förklara det. Att det handlar om tre sjukhus till namnet vet vi ju, men där slutar ju likheterna. Det är alltså i stort sett bara en semantisk likhet, vilket jag tycker är ett märkligt argument. I så fall är en annan likhet att kropparna hittades på tre ställen som har ett Ä i sitt namn, Hägersten, Upplands Väsby och Eugeniavägen. Precis som i argumentet med en sak som hittades bredvid kropparna så väljer jag här att utelämna en av fyndplatserna i da Costa-fallet. En av två är inte dåligt.

6. Det var en lång tid att ligga lågt...

7. Jo, men om man inte lyckas belägga dessa spekulationer så är man tvungen att släppa dem så småningom.

9. Det här är ju en mardröm för TH att försvara sig emot. Han jobbade ju där han jobbade. Här anpassar du en teori efter den gärningsman du vill ha. TH kan ju inte hjälpa att alla kroppar hamnar på rättsläkarstationen. Är han skyldig till alla olösta mord i Stockholm som skedde under den tid han jobbade där? Samma argument kan nämligen användas på alla dem också. Eller talar samma argument även för exempelvis Rajs eller Ormstad som gärningsmän?

2. Nej jag skrev att gärningsmannen kan medvetet ha valt NÅGOT NEDGÅNGNA missbrukare just för att dessa är lätta offer.
Alla tre offren använde narkotiska preparat ja och offren var knappast i toppskick vare sig psykiskt eller fysiskt.

5. Närheten till tre olika sjukhus kan ha haft en symbolisk betydelse, det går inte att utesluta för symboler är tydligen ganska vanligt när det gäller seriemördare.
Närheten till Sankt Görans sjukhus sett från fyndplats ett i Da Costa fallet är också rätt så uppenbar så egentligen är det fyra olika sjukhus vi bör ha minnet när vi diskuterar fyndplatserna och deras placering.
Ekelundsvägen passerar väl också precis vid fyndplats ett ?
E4:an ligger dessutom ett stenkast bort

6. Allt har som bekant en början och ett slut, kommentarer överflödiga.

7. Jag tycker nog att det spekuleras hej vilt i den här tråden väldigt ofta, är det inte Vinof eller Gonerka så är det någon annan potentiell gärningsman som utmålas som höggradigt misstänkt.

9. Jag har inte anpassat någon teori efter vilka som var anställda där, vi kan dock inte bortse från att de tre offren till slut hamnade där, fanns det någon djupare innebörd av allt detta måntro ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-10 kl. 02:27.
Citera
2013-12-10, 17:18
Medlem
Halloj Allesammans...:-)

Har snart läst igenom hela tråden har, har ungefär hundra sidor kvar men jag måste få ställa min fråga och lägga fram mina åsikter...,
Är det ingen som tycker det är konstigt med snacket om att styckningen skulle ägt rum på Rättsmedicin?, vissa säger att den skulle ha genomförts den 11 alltså annandag pingst, men det jobbar ju alltid folk där eller?, den är väl aldrig stängd?, i så fall känns det ju himla riskabelt att genomföra styckningen där. På dem trettonhundra sidor jag läst så minns jag inte att någon tagit upp detta.
Lägger mig inte i Skyldig Oskyldig frågan, men tror personligen inte på deras skuld, enligt P3 Dokumentär så hade handduken som dem hittade spår efter Da Costa men inte från läkarna, jag tror att om du skall genomföra en styckning så är min bild att du blir hyfsat svettig, måste vara starkt påfrestande att stycka en människa, oavsett om dem skulle vara skyldig så genomförs detta moment under stark stress och press, och alla kroppar som kommer in till Rättsmedicin torde väl registreras efter alla konstens regler, så få in en kropp torde inte vara så lätt. Detta var lite av mina tankar.

Tack för ordet....:-)...M
Citera
2013-12-10, 18:08
Medlem
_Jago_s avatar
Lite fakta kring Marie Rådén:

Hon berättar i ett förhör i början av 1988 att hon en dag på sommaren eller försommaren 1984 med kollegor var ute och fystränade i Karlberg. Hon kom ihåg att det var på en onsdag.

Hon berättar att hon kände en stark liklukt i området. Hon nämnde i förbifarten att "vi såg dom här plastsäckarna också som stod där"..."Sedan dagen efter kunde man läsa att de hade funnit Catrine da Costa i just de här plastsäckarna som vi hade ... gått och åkt förbi".

Hur man än gärna vill att Marie Rådén ska vara trovärdig finns det några oerhört besväranade omständigheter för de som försöker upprätthålla hennes trovärdighet.

Hon berättar alltså att hon sett säckarna vid träningspasset vid Karlberg (platsen för första säckfyndet, 18 juli) och hon berättar att hon dagen efter läste att det var Catrine da Costa i nämnda säckar.
Catrine da Costa identifierades först mer än tre veckor senare, då vid ett annat säckfynd en bit därifrån. Säckarna vid Karlberg som Rådén uppgav hon sett var väl dolda bland buskage och grenar och polisen konstaterade att det "torde varit mycket svårt för förbipassagerande att över huvud taget se plastsäckarna i urpsprungsläget". Rådèn ska alltså inte bara undersökt platsen och hittat säckarna, källan till liklukten - hon ska dessutom bara gått därifrån utan vidare åtgärd.

Hon säger att hon "några dagar innan" nämnda händelse sett Catrine da Costa.
Växtligheten under en säck vid det andra säckfyndet berättade att da Costa 'måste ha avlidit'/'säckarna dumpats' i slutet av juni.

Marie Rådén säger angående hennes påstådda observation av Härm och da Costa i tunnelbanan att "det var fruktansvärt märkvärdigt att se dom två tillsammans". Trots det trodde hon senare att det var ett välkänt faktum att de två setts tillsammans.

Rådén verkade otvetydigt ha en viss typ av koppling till da Costa och hela fallet. Hon träffade ofta da Costa i tjänsten. Hon påstod att hon observerat henne och Härm i tunnelbanan. Hon påstod sig ha sett säckarna som sedan konstaterades innehålla hennes kvarlevor. Hon visste vem Teet Härm var. Enligt egen utsago skulle han vara välkänd på Malmskillnadsgatan, ett ställe hon även visste att da Costa gick på. Hon ansåg att Härm var "onormalt kall och att han tillsammans med sin obduktionsassistent mer eller mindre hånade liket". Hon skulle dessutom sett dessa två i tunnelbanan.

Ändå hörde hon inte av sig när da Costa identifierades och hennes mördare eftersöktes? Ändå hörde hon inte av sig med uppgifterna om att hon sett den misstänkte mördaren och offret tillsammans en tid innan mordet? Hon var ju dessutom polis och torde vetat betydelsen i att folk hör av sig med observationer kring brott.
---
Gemene man under 80-talet läste troligen många av artiklarna som skrevs om fallet. Skulle Rådén, som dessutom väl kände till både offret och misstänkte gärningsmannen (hon skulle dessutom sett de två tillsammans), och som dessutom var polis, inte läst i tidningarna att polisen inte hittat någon koppling mellan da Costa och Härm? Skulle hon tagit för givet att de uppgifterna redan fanns?

Uppgifterna ovan är hämtade ur förhöret hållet 12/1 1988
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in