2013-12-10, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad menas med "vi"?

Jag menade vi som intresserar oss för denna diskussion.
Det är viktigt att enas om vad orden betyder för andra diskussioner, som jag försökte förklara.

Har du panik över någon sorts ateistisk sammanhållning här eller vad är det som sker?
Citera
2013-12-10, 08:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziongokarlsson@
Bevis,? bara att titta dig omkring på paradiset, se dig i spegeln

Vilket paradis?

Se mig själv i spegeln för bevis för Gud? Är jag då Gud? Det bevisar ju bara min egen existens, inte Guds.
Citera
2013-12-10, 12:51
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilket paradis?

Se mig själv i spegeln för bevis för Gud? Är jag då Gud? Det bevisar ju bara min egen existens, inte Guds.

du vet vad jag menar
Citera
2013-12-10, 13:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
du vet vad jag menar

Paradiset är då denna värld var ca 80-90% av ytan innebär döden för oss?

Att vi själva är här är på intet sätt ett bevis för någon gud, det heller. Det är ett sk. argument from ignorance.
Citera
2013-12-10, 13:59
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Troende vill att ateism ska vara en tro för att deras trångsynta och hjärntvättade sinnen omöjligen kan tänka sig ett liv utan att "tro" på något.

Patetiskt.

Precis vad jag försökt förklara i denna tråden. Men nej då, då dyker det upp en massa agnostiker och börjar argumentera emot. Suck.
Citera
2013-12-10, 14:41
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att menar du, hoppas att gud finns, så sett skulle kunna vara lika faktuellt teoretiskt rätt, som att gud inte är teori utan ännu hypotes??..

Nej, jag hoppas inte att Gud finns. Jag är förvissad om att han finns eftersom jag har levt med Jesus nu i snart tjugo år. Det är att umgås med honom som man lär känna Gud. Det är en relation, inte religion.

Citat:
För det var ju den underliggande viljan du ville föra fram, när du lite indignerat försökte stigmatisera Bogo och själva saken med noggrannhet, också i debatt diskussion..

Indignerad var ett understatement. Jag blir fruktansvärt trött på när människor kräver svar från någon och samtidigt håller sig med översittarfasoner när de väl får svar! Det har jag sett på andra trådar att han gör och också har fått kommentarer och kritik för.

Citat:
Tycker du rör till det, om nu islamister känner hopp för allah, som är samma som GT gud, båda karvar i det försvarslösa barnet, om barnet är litet, om det är 7 år , bara man får skär aom så det blir "rätt" , då menar du att gudstesen är rätt,.. alltså.. eftersom de hgör så?..

Islamister/muslimer har inte samma gud som bibelns Gud. Det kan var och en som läser och jämför bibelns och koranens texter. Punkt!
Mänskligt sett kan alla känna hopp. Behöver hopp. Det behöver inte handla om Gud.

[/QUOTE=BlackJewel|46513852]Nåja, klart jag förkovrar mig! Jag är klar. Det var många år sedan förstås jag blev färdig med min förståelse för dett mkt avancerade ord : ateism .. men vet vad teokrati är, är det så svårt?[/quote]

Men jag förkovrar mig ju också! Varför skriver du så till mig då? Att jag ska förkovra mig? Det blir så löjligt att raljera.
Jag har inte heller påstått att du inte skulle ha hopp.
Citera
2013-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
du kommer brinna i helvetet

Att hota en icke-troende med sådana hjärndöda idiotier är som att hota en vuxen med att tomten inte kommer med julklappar eller att trollen kommer och tar en om man inte äter sin broccoli. Jag fattar att en religiös hjärna inte greppar sådana fundamentalt uppenbara saker, men för i helvete, det där är ju så jävla sinnessjukt hjärndött att det inte finns ord för hur fullkomligt jävla dum i huvudet du är.
Citera
2013-12-10, 17:49
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
När argumenten tryter...

Nej just det, du din galning tror verkligen på helvetet. Hemska jävla människa.

Fast varför skriver du "hemska jävla människa"?
Även om jag är troende skulle jag aldrig skriva ett sådant uttalande. För jag har
ingen aning om den människans liv i övrigt. Man säger inte så!

Men att tro att ett sådant existerar och att en himmel existerar,
det måste man ju få ge uttryck för.
Citera
2013-12-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Enligt wiki var det först på 1700-talet som det användes i modern mening (sakna tro på guds/gudars existens tidigare användes det som förolämpning) och att teism först användes på 1600-talet.

Så ordet "teist" kom före "ateist"? I vilket sammanhang använde man ordet "teist"?

Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Jag vet inte vad han tänkte på där, men jag är heller inte intresserad av ditt försök till att få känna dig smartare än all ateister bara för att kunna räkna med gråstenar.

Känna mig smartare? Vad har jag för nytta av att känna mig smartare än vad jag i verkligheten är?
Nej jag har inget behov av något sådant, jag har behov att få sanningar belysta i olika frågor.

Och om en ateist menar att spädbarn är ateister, så är det väl en korrekt beskrivning från mig att olika ateister har olika tolkningar av ordet, och därför är det lite konstigt eller komiskt att man driver en så hård kampanj mot "okunniga teister" som inte kan tillämpa ordet på ett korrekt sätt.

Nu har vi flera olika bud på vad ordet ateist betyder, en här menar t.o.m. att man kan tro på roligare gudar om man är ateist.
Citera
2013-12-10, 18:11
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Jag är varken ateist eller troende, för ingen vet någonting om det där

Många ateister och teister anser att du är det ena eller det andra oavsett du vill eller inte.
Teism/ateism handlar nödvändigtvis inte om vad man vet, utan om vad man tror.

Tror du på gud? Ja = Teist. Nej = Ateist.

Så ser väldigt många på begreppen teist/ateist, så även jag.
Citera
2013-12-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Är det inte bara semantiskt trams, att påstå att den som inte tror på det du tror på, är troende endast av den anledningen att den inte tro på det du tror på.

Nej det är inte semantisk trams, har du kollat på dokumentären och förstår du neurobiologens resonemang? Håller du med honom eller inte?
Citera
2013-12-10, 18:13
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu har vi flera olika bud på vad ordet ateist betyder, en här menar t.o.m. att man kan tro på roligare gudar om man är ateist.

Och det kommer från en som tillhör en av dom 41000 OLIKA kristna samfund som alla har olika tolkningar och tro. Patetiskt. Snacka om att kasta sten i glashus. Hur skulle det vara om vi återgick till topic? Det verkar som om du har svårt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in