2013-11-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Det verkar vara rätt kört på mindre lägenheter med en kötid på blott 25 månader i vilket fall. Skulle anta att det krävs runt 40månader för en 1a med låg hyra (2700), så det blir bara till att fortsätta att bo i föraldrahem och högst åka in till universitetet en gång per vecka, vilket dock ska sägas är tämligen bekvämt och jag får väldigt mycket gjort under dagarna.

känner folk som fått den typen av lägenhet på Gibraltargatan med runt 1.5 års kötid, så kört är det nog inte. De har dock fått dem under våren, kanske är lite högre tryck nu
Citera
2013-11-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissability
känner folk som fått den typen av lägenhet på Gibraltargatan med runt 1.5 års kötid, så kört är det nog inte. De har dock fått dem under våren, kanske är lite högre tryck nu

Då antar jag att det bara gäller att söka varendaste liten lägenhet, med betoning på liten
Citera
2013-11-21, 13:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kommer troligtvis söka och förhoppningsvis komma in på GU. Med tanke på bostadssituation, i såväl sverige som göteborg, så tänker jag att det blir inte förrän jag kan pynta en kontantinsats till en lägenhet i götet. En investering som förhoppningsvis kan öka lite under de 3 åren, plus att man kan bo humant ( redan gjort mina år i studentkorridorer etc). Visst vill jag plugga nu direkt, men känns som en mycket väl värd investering på flera sätt, för att inte tala om livskvalitet under studierna. Är dessutom i den åldern att det börjar kännas som man bör ta sig in på bostadsmarknaden snart...

Tankar om det?
Citera
2013-11-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Kommer troligtvis söka och förhoppningsvis komma in på GU. Med tanke på bostadssituation, i såväl sverige som göteborg, så tänker jag att det blir inte förrän jag kan pynta en kontantinsats till en lägenhet i götet. En investering som förhoppningsvis kan öka lite under de 3 åren, plus att man kan bo humant ( redan gjort mina år i studentkorridorer etc). Visst vill jag plugga nu direkt, men känns som en mycket väl värd investering på flera sätt, för att inte tala om livskvalitet under studierna. Är dessutom i den åldern att det börjar kännas som man bör ta sig in på bostadsmarknaden snart...

Tankar om det?

Du har väl alternativet att antingen vänta 2,5-4 år för att kunna få en studentlägenhet via chalmers studentbostäder eller sgs, alternativt det du själv säger. Vad som är bäst är svårt att sia om, men bostadspriserna ligger väl minst sagt på en historiskt hög nivå och du lär inte ha särskilt lätt att få ett lån som student.
Citera
2013-11-21, 13:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Du har väl alternativet att antingen vänta 2,5-4 år för att kunna få en studentlägenhet via chalmers studentbostäder eller sgs, alternativt det du själv säger. Vad som är bäst är svårt att sia om, men bostadspriserna ligger väl minst sagt på en historiskt hög nivå och du lär inte ha särskilt lätt att få ett lån som student.
Jo självklart räknar jag med att köpa lägenheten medan jag har jobb, så jag får lån. Sen låst ränta 3 år är väl lite man kan spekulera, under sstudierna alltså, för att kunna sova gott.

Kollat en del nu och som du säger är ju priserna lite smärre otrevliga. Frågan blir ju en liten i toksäkert område, eller lite större i lite mindre säkert område. Gällande prisökning under studietiden känns såklart toksäkra området bättre.

Är väldigt trött på att slänga pengar på hyresvärdar för ingenting.
Citera
2013-11-22, 23:01
Medlem
bittburgers avatar
Hejsan! Hur är området vid Lisa Sass gata? Har nämligen fått erbjudande på en 1a.
Citera
2013-11-28, 18:20
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittburger
Hejsan! Hur är området vid Lisa Sass gata? Har nämligen fått erbjudande på en 1a.
Ghetto, du lär bli rånbögmördad rätt snabbt. Googla området lite. Personligen är det nog det område efter Angered som jag minst vill bo i, ser så jävla slitet och äckligt ut. Men SGS-lägenheterna skulle väl vara nyrenoverade. Jaja, inget jag skulle rekomendera i alla fall.
Citera
2013-11-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jo självklart räknar jag med att köpa lägenheten medan jag har jobb, så jag får lån. Sen låst ränta 3 år är väl lite man kan spekulera, under sstudierna alltså, för att kunna sova gott.

Kollat en del nu och som du säger är ju priserna lite smärre otrevliga. Frågan blir ju en liten i toksäkert område, eller lite större i lite mindre säkert område. Gällande prisökning under studietiden känns såklart toksäkra området bättre.

Är väldigt trött på att slänga pengar på hyresvärdar för ingenting.

Det här är ju bara ett allmänt råd, men "priserna" är egentligen irrelevanta. Det du behöver ha koll på är 15% i kontantinsats samt vad din totala månadskostnad efter ränteavdrag blir. Jämför det med en hyresrätt/studentlägenhet så ser du vilket som är mest värt. (Men du kanske redan är insatt )

Ang. områden så är det ju smartare, med dagens köpklimat, att köpa i ett up-and-coming-område, om du vill maximera din framtida vinst. Gentrifieringen rullar ju på iom den ökande bostadsbristen.
Citera
2013-11-29, 17:14
Medlem
Kan man ställa sig i kö till studentbostad i Göteborg även fast man inte är antagen på någon högskola ännu?
Citera
2013-11-29, 17:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Kan man ställa sig i kö till studentbostad i Göteborg även fast man inte är antagen på någon högskola ännu?
Hur vore det om du gick in på respektive hyresvärds hemsida och kollade upp det själv?
Citera
2013-12-01, 15:37
Medlem
Förstår inte riktigt hur det fungerar på BoPlats.se. På deras hemsida läser jag att " Det finns ingen bostadskö", men läser på Chalmers Studentbostäder att man behöver väldigt lång kötid för att kunna hyra deras lägenheter som förmedlas på BoPlats.se.

Var ställer jag mig i kö för Chalmers Studentbostäder?! Behöver man bara registrera sig på Boplats kanske?

Senast redigerad av BernardBenedictus 2013-12-01 kl. 15:39.
Citera
2013-12-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Förstår inte riktigt hur det fungerar på BoPlats.se. På deras hemsida läser jag att " Det finns ingen bostadskö", men läser på Chalmers Studentbostäder att man behöver väldigt lång kötid för att kunna hyra deras lägenheter som förmedlas på BoPlats.se.

Var ställer jag mig i kö för Chalmers Studentbostäder?! Behöver man bara registrera sig på Boplats kanske?

Du behöver mellan 3-5 års kötid för att få en studentbostad via Chalmers Studentbostäder, mycket riktigt via boplats.se. Det är bara att registrera sig och skjuta upp studierna sisådär 3 år, minst! (Om du nu tänkt hyra din bostad under studietiden och är beroende av inackordering i göteborg under studietiden... Sen finns ju alltid möjligheten att betala 6000kr svart för en andrahandsstudentlägenhet, då har du inga större problem med att hitta boende då detta finns mer eller mindre i överflöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in