2013-12-09, 17:34
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Av någon anledning" kan vara en så nätt liten sak som att finanskrisen sedan 2007 drämmer till när det inte längre går att skjuta upp de underliggande problemen. Inget litet problem direkt.

Du vet väl förresten att tråden heter "bostadsbubbla i Sverige?" och inte "bostadsbubbla i Stockholm?"? Nog för att inflyttning råder in till Sverige men inte precis av kapitalstarka grupper av människor.
jaa det finns dom som tror som du, att finanskrisen från 2008 inte är över, utan man har "sparkat burken framåt" och det kommer krascha igen, minst -65% på börsen, och visst kommer priserna på bostadsrätter att rasa om ni får rätt.

Sen finns vi som ser saker o ting lite mer positivt...

angående kaplitalstark invandring, se föregående inlägg. Vanliga medelsvenskar betalar fan vadsomhelst för att få en trygg miljö för sin familj, tyvärr har det blivit så.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-09 kl. 17:37.
2013-12-09, 20:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
?

Du har alltså koll. Varifrån exakt då? Kan du inte ge exakta källor så har ju inte du koll du heller. Det är bara ett påstående.

Till att börja med kan jag tycka att den som slänger ur sig att staten fått betala dyrt för tidigare bankkriser borde kunna styrka det och inte motsatsen att jag ska behöva bevisa att det är fel.

Men men, visst kan du få en källa av mig ändå:

Citat:
Resultatet av vår kalkyl är alltså inte att statens nettoförmögenhet minskat som ett resultat av bankstödet utan att den tvärt om ökat med 154 miljoner. Det vore att gå alltför långt att kalla ökningen en vinst, både med tanke på dess relativt sett ringa storlek och på det olämpliga med att kalla resultatet av en finansiell kris för vinst, men man kan helt klart konstatera att det tycks som att staten åtminstone inte har förlorat pengar på grund av bankkrisen. Detta är särskilt anmärkningsvärt, och glädjande, sett ur ljuset av de domedagsutsagor om bankernas enorma, obetalda skulder till staten till följd av bankkrisen som ofta hördes under 1990-talet och som än idag färgar stora delar av allmänhetens uppfattning av krisen.
http://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=371

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-09 kl. 21:31.
2013-12-09, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
jaa det finns dom som tror som du, att finanskrisen från 2008 inte är över, utan man har "sparkat burken framåt" och det kommer krascha igen...Sen finns vi som ser saker o ting lite mer positivt...Vanliga medelsvenskar betalar fan vadsomhelst för att få en trygg miljö för sin familj, tyvärr har det blivit så.

Nationella skuldnivåer i USA och i EU har förvärrats. Riksbankerna på bägge sidor om Atlanten har ökat sina innehav bl a med statsobligationer. Privatpersonerna i Sverige har ökat sina skulder. Och tgv23000 ser positivt på framtiden och menar att krisen som bröt ut 2007 har löst sig. Jag kunde förvänta mig det men undrar varför man marknadsför den bilden.

Vanliga medelsvenskar har inte råd att betala "vad som helst", för att fly mångkulturen. Men ja de tar stora lån i sin desperation och med sitt spekulativa tänk (som inte erkänns, svenskar som vi får höra köper ju boende "bara för att bo, inte för att tjäna några pengar". De är ju så ansvarsfulla av sig)
2013-12-09, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Till att börja med kan jag tycka att den som slänger ur sig att staten fått betala dyrt för tidigare bankkriser borde kunna styrka det och inte motsatsen att jag ska behöva bevisa att det är fel. Men men, visst kan du få en källa av mig ändå:

http://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=371

.

Det där duger inte. Frågan är hur omfattande bankstödet i början av 90-talet var och frågan nu är hur illa ställt det är med de svenska bankerna och hur en kollaps av dem kan drabba Sverige. Det finns fler frågor, hur kan en kollaps av banker ute i Europa drabba Sverige...och svenskarna framförallt.
2013-12-09, 23:02
Medlem
Så länge massinvandringen existerar så kommer det aldrig spricka.
2013-12-09, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kastraveci
Så länge massinvandringen existerar så kommer det aldrig spricka.

Invandringen är så enorm i sin omfattning att jag tror att den spelar roll i prisutvecklingen uppåt. Men spricka kan bubblan göra ändå.

Citat:
Till att börja med kan jag tycka att den som slänger ur sig att staten fått betala dyrt för tidigare bankkriser borde kunna styrka det och inte motsatsen att jag ska behöva bevisa att det är fel. Men men, visst kan du få en källa av mig ändå...

Det här är en intressant länk.

http://www.finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen

Så bankakuten kostade svenskarna 65 miljarder för att staten skulle gå plus 154 miljoner. Det var en dålig affär. Jag undrar vad 65 miljarder 1993 har för värde idag. Även när det alltid är frestande, en sjuk ekonomi blir aldrig frisk till följd av statligt ingripande. En sjuk ekonomi blir frisk genom konkurser (och att ansvariga får sparken utan större ersättning. Det är exempelvis samma tomtar som styr Detroit idag som före den stadens konkurs. Inget är vunnet och systemet kvarstår).
2013-12-10, 08:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det där duger inte. Frågan är hur omfattande bankstödet i början av 90-talet var och frågan nu är hur illa ställt det är med de svenska bankerna och hur en kollaps av dem kan drabba Sverige. Det finns fler frågor, hur kan en kollaps av banker ute i Europa drabba Sverige...och svenskarna framförallt.

Du kommer med påståenden utan underlag

Jag motbevisar dig med underlag

Du kommer med ett nytt påstående utan underlag

Börjar kännas rätt tramsigt det här

.
2013-12-10, 14:16
Medlem
Citat:
Invandringen är så enorm i sin omfattning att jag tror att den spelar roll i prisutvecklingen uppåt. Men spricka kan bubblan göra ändå.

Så bankakuten kostade svenskarna 65 miljarder för att staten skulle gå plus 154 miljoner. Det var en dålig affär. Jag undrar vad 65 miljarder 1993 har för värde idag. Även när det alltid är frestande, en sjuk ekonomi blir aldrig frisk till följd av statligt ingripande. En sjuk ekonomi blir frisk genom konkurser (och att ansvariga får sparken utan större ersättning. Det är exempelvis samma tomtar som styr Detroit idag som före den stadens konkurs. Inget är vunnet och systemet kvarstår).

Eh, har du ens läst Uppsatsen som Svenne-i-Banan länkade till?
De pengar som staten satsade på bankstödet har man fått tillbaka med ränta, och utöver det har man fått 154 Mkr i "vinst". Hur kan det betecknas som en dålig affär?
2013-12-10, 15:16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Du har förlorat ronden. Dags att gå vidare?
2013-12-10, 15:35
Bannlyst
Citat:
Du kommer med påståenden utan underlag. Jag motbevisar dig med underlag. Du kommer med ett nytt påstående utan underlag. Börjar kännas rätt tramsigt det här

Trams, ja. Det är du som har ett problem. För att staten skulle gå med vinst på 154 miljoner så krävdes det 65 miljarder i insats från skattebetalarna. Du tänkte inte på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Du har förlorat ronden. Dags att gå vidare?

Du har i sak inte förklarat hur så det där är bara ett påhopp. Tråkigt.
2013-12-10, 15:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Eh, har du ens läst Uppsatsen som Svenne-i-Banan länkade till?
De pengar som staten satsade på bankstödet har man fått tillbaka med ränta, och utöver det har man fått 154 Mkr i "vinst". Hur kan det betecknas som en dålig affär?
Mertillen är totalt bortgjord, fram med skämskudden!! och be om ursäkt.
2013-12-10, 15:45
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Trams, ja. Det är du som har ett problem. För att staten skulle gå med vinst på 154 miljoner så krävdes det 65 miljarder i insats från skattebetalarna. Du tänkte inte på det.

Du har i sak inte förklarat hur så det där är bara ett påhopp. Tråkigt.

Om du ser det som en investering på 65 miljarder som råkade slå rätt och gav en vinst på ynka 154 miljoner, så var det en riskjusterat katastrofal affär. Men eftersom det inte gjordes i spekulationssyfte att tjäna pengar, utan ett krafttag för att stabilisera finansmarknaden och hela Sveriges ekonomi, så var det ju starkt jobbat att både få landet på fötter och dessutom tjäna en liten slant i slutändan på själva manövern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in