Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jo, jag vet vad ateism är; avsaknad av tro på gud/gudar. Du får gärna förklara vad en "stark" ateist är och vilka egenskaper denna har?
Du tror att ateism är en rasbenämning, tycker du just avslöjar att du inte hänger med i begreppen.
En stark ateist kan vara en som har mycket dåliga erfarneheter av militant teism, om du förstår vad fundamental religiös extremism är, då kan det vara befogat att intervenera starkare än den annars svagare förhållningen man annars har gentemot religiös extremism, det beror alldeles på kontext.
Om du eller annan är van vid religiös fanatismel. religiositetspräglad tolkmetodik och det blivit normaliserat, då har man av trubbats, man kan ha berövats sin förmåga att ges chansen att ha yttrandefrihet annat än att enbart religiös fanatism får lov att ses som normaltolkningen, i det fallet.. kan ju faktiskt en helt pacifistisk hållning i ateism, direkttolkas som smädelse, per automatik : så dina kriterier är utifrån att du förklarat dig tre på ödet utifrån gud som domare, du tror ju att gud råder och dömer, det kan fälla av sig på samhällsbyggen som också dömer som du, att t.ex se både våld och död som ngt legitimt korrekt, i det perspektivet är allt mer eller min dre starkt, som inte bugar sig för den religiösa retoriken med ännu obefintliga belägg, du kan känna dig kränkt, att du kännr dig kränkt, har inget med stark ateism att göra på något sätt.
Din känsla avgör inte om och när teologin och med det felar. Inte tron som avgör om gud el. inte guds ingripan ATT man har ett försvarssystem i akademi, betyder inte heller att man är akademiskt korrekt, dvs teologer kan inte påstå sig vara kränkta av att deras teosofi inte gäller i sakfrågor per se, att språka är faktiskt att använda och också utnyttja vetenskaplighet, du har redan fått tusen förklaringar på att ateister gärna och ofta, hellre förhåller sig gentemot gångbara teorier, språk och språkutveckling är akademiskt förankrat.
Inom gudstrons domäner, har språket ofta helt andra laddningar - kan vara det som gör att du inte förstår vad en kränkning betyder.
Vissa blir kränkta över att inte få ett jobb, de tror att t.ex islamofobin är i farten.. medan det handlar kompetens och införståddhet i vad som är allmöängiltigt och vad inte.
T.ex har jag jobbat ihop med persobnal, som inte vågad eller velat, kavla upp ärmarna, fast det är förbjudet att jobba md långärmat just där, då kan den personen aldrig säga att jag är stark ateist, tvärtom, jag upplyser om när tron övertolkar sin värdegrund att gälla och var den kan ha sin tro . då tor som du borde!! veta.. inte handlar om oskyldig tro, trosfanatiker dömer utifrån ofta, fördomar.
Punkt slut.
GOOGLA svag ateism resp. stark och sluta gärna mobbingfasonen. Det handlar om sakfrågor, intee om person. Ttsp, förstår inte heller, han tror att barn har låg IQ. Ta dig en tankertunda om det, där har du exempel på narreri, du kan ta gudstrons predominanat homofobi, den har kränkt många.. ändå vill du lyfta ateister i diskussion.. men inbillar dig att du är kränkt för att du tror att gud är på din sida, gud är på allas sida, dvs för människa är du människa och inte gud själv.
Det kan dras till rättegång sagt i annat sammanhang gentemot ett barn, grundat att man inte köper hans tro och hans förmåga att värdera. Sammanhanget, att ögna igenom text, snappa upp ngt som ser ut att inte hålla med = kränkning?
I Serige är vi inte riktigt vana vid fundamentalistisk övertro, det kan vara det DU, dvs just du, uppfattar och förväxlar med allt du läser men inte ens förstår, då det som dusagt själv, flimrar.
Har du läst rapporteran som alarmerar om den dåliga kunskapsnivån, det har upptäckts, att förståelse av ämnen är lite för dålig.. jag kan ju lätt gissa att det inte är gudstro som behöver respekteras mer, snarare ämnesförståelse.
Förstår du inte sakfrågan, hur ska då gud förstås... utifrån, vad ? utifrån person???!!!! är det s, då är ju gud = människa. Hur man än vänder på det. Enl teister själv!
Om du inte vil kännas vid hur teister utnyttjar sin "tillhörighet" då vet du inte mycket.
T.ex skriver en annan medlem att man bör ignorera.. och jag har själv sett hur religiöst betingad gruppdynamik på skolor gängar sig och beter sig minst sagt rått, mot andra som inte förstår den primitivare varianten av gud och att "gud finns" är ett måste för de barnen.. att de annars får pryl där hemma.
Du har sekterister som ignorerar hela samhällsupplägget fria ordet, barnen får inte leka med andra barn eftersom religionsagendan är aktiverad.
Varför är du inresserad av ateism? Samhället med riksdag och regering ´har fstställt att gud inte är så bevisad att det är klassat som kränkning att hålla gud utanför intellektuellt präglade diskussioner, redan "Humanorium" är ett ord som förekommer först i universitetsvärlden, l'tt på gymnasiet men inte så som i universitet, kanske därför man ska missförstå dem som älskar universitetens anda? och gud är icke vad som skapat universitet. Inte ens grundskolor kom ur behovet att bedja gud! då trosfundamentalism, helst ser att bibeln går in först, och världen sist. Dvs gud mer vä'rd än människa. och det är inte samma grad som : stark ateism, det är faktum att gud inte kan påvisas annat än i hur man tolkar bibel och det är inte en grund god nog att respektera falsarium. Faktum och ateism är inte heller detsamma, dock sakanr ateism den läggningen att vilja anlägga annat än sanning på vad som är och är genuint intresserad av funktionell filosofi, religionsfilosofisk tolkning är inte neutral, där finns stereotyper som varit skadliga, om du ser det som starkt att ens angripa, då har du dålig förståelse av vad teism är och kan bli när teismen vill få fplk att tro mer på gud.
Särskilt när yttring som "barn har låg IQ" dyker upp - det är vad jag klassar som ett utvecklingsstörd uppfattningsförmåga och oetiskt påstående. Eller . ateister har lägre värde : eller. ateister är inte äkta människor, eller homosexualitet är inte kärlek.
Du får sköta din allmänbildning lite noggrannare. Så du klarar texter som rymmer mer än en ruta, du ska kunna åtminstonde läsa böcker, för att förstå att du är i forum humanorium, dvs inte bönelokal.