2013-12-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Håller inte helt med. Opinionen kan ändras ganska snabbt, men denna förändring är svårt att mäta i vanliga undersökningar med tanke på att den ska vara minst 1-2 procentenheter för att vara signifikant (förutom SCB kanske vars opinionsundersökningar har lägre varians). Detta innebär att även om ett enskilt parti i verkligheten växer/minskar med t.ex. 1 procentenhet (vilket motsvarar ungefär 70000 personer), kommer det sällan att avspeglas direkt. Det är därför viktigt att titta på större perioder (3 månaders perioder duger bra tycker jag).

Nu säger jag inte att Pisa-undersökningen inte kommer att få genomslag. Det kan dock ta lång tid innan det syns i mätningarna (vilket i sig gör det svårt att knyta uppgångar till en orsak).
EDIT: En ytterligare försvårande sak kan vara att dessa förändringar "rampas" in i opinionen, dvs att dess effekter smyger sig in.
Jag är själv förvånad över att mätningarna inte visat uppgångar vid tidigare "händelser".

Fetade: Förändringar som ligger inom felmarginaler pratar du om nu. Jo de syns. Vad det innebär är att man kan inte med säkerhet säga om de beror på mätfel(brus) eller faktiska förändringar. Det är en skillnad.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-12-09 kl. 01:01.
2013-12-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Att jag tror "marknadsinsikt" är en bluff.

Siffrorna är fullt rimliga för SD, de är nämligen inte viktade mot valet 2010.
En sådan viktning sänker normalt ett parti som ökat.
Novus webbpanel har gett SD över 14% två ggr i höst.
Sentio har gett SD 14,6%.
2013-12-09, 01:05
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Nja.. visst är vi många. Men att bedrägeriet riktas mot SD:are är nog inte för att vinna något ekonomiskt. Jag tror helt enkelt någon vill illustrera hur okritiskt påståenden sprids bland "rasister".

Därför hittar man på en nyhet som man vet att SD:are gärna sprider. Det är registrering, gissar jag.
Så du menar att järnrörsskandalen var en bagatell men det här kommer att sänka partiet när folk fattar hur godtrogna SD-sympatisörer är?

Jag tror snarare på något ekonomiskt bedrägeri som syftar till att rekrytera SD-väljare till panelen.
2013-12-09, 01:14
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Siffrorna är fullt rimliga för SD

Det är de kanske. Men vad som inte är rimligt är ett institut vars namn inte är registrerat,.har stulna bilder på sin hemsida, saknar referenskunder, inte nämns någonstans, saknas adress och andra kontaktuppgifter och som registerat sin sida med en anonymiserings-tjänst.

Misstänkt blir också att enda omnämnandet av denna sida kommer från en användare som reggade sig här samtidigt som hemsidan lades upp.

Jag tror att det är fejk.

Vad jag tror om dig får inte postas i tråden. Det håller jag på att sammanställa till moderator.
2013-12-09, 01:15
Medlem
Citat:
Jag HAR läst dina inlägg, och jag vet vad du påstår.

Jag påstår inget bestämt utan presenterar fakta.
Har du missat klagomålen om sms från Marknadsinsikt.com
Avpixlat.info har en minimal notis.
Din teori är inte trovärdig.
2013-12-09, 01:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Jag tror iofs inte att man är färdiga med alliansen. Jag tror att moderaterna kan hamna under 20% om de inte adresserar integrationsproblematiken. Centern är dödsdömt med sin nya agenda, och kd är en suck ifrån att hamna utanför riksdagen för gott. När alliansen är i spillror kommer folkpartiet att söka sig mot regeringsmakten igen, och jag tror inte de är för stolta för att regera med s och mp.

Moderaternas enda alternativ tillbaka till makten kommer att vara tillsammans med SD, men dit är det ett par val.

Visst är potentialen hos v och s stor. Det är ju arbetare som förlorar främst på en generös invandringspolitik. Man får konkurrens om jobben och urholkad välfärd på en gång. Men för att SD ska ta nästa stora språng måste man göra några skönhetsförändringar. Nidbilder som Ekeroth och hans gelikar måste bort från offentligheten, och fler kvinnor måste släppas fram.

Dessutom borde man ge fler framträdande poster åt invandrare. Skötsamma invandrare är en annan viktig grupp som har stor potential. Inte minst rättspolitiskt ligger man nära många i denna grupps åsikter, och även här har många av invandrarna mest att förlora på fortsatt stor invandring.

Invandrarfrågan har varit viktig för hur samhället i stort förändras. Men man ska vara tydligare med hur ens politik kan gynna enskilda medborgares plånböcker. Socialdemokraternas väljare är idag huvudsakligen invandrare, pensionärer och kvinnor inom offentlig sektor. Deras ekonomi är som den är oavsett regering. Dessa grupper behöver man inte locka. De kommer i och med att välfärden raseras allt mer. Däremot måste man övertyga Lena som är revisor, Lasse som är hissinstallatör, Karin som driver en skobutik, Slobodan som är jurist etc. Där ser jag att SD inte har lyckats.
2013-12-09, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Jag påstår inget bestämt utan presenterar fakta.
Har du missat klagomålen om sms från Marknadsinsikt.com
Avpixlat.info har en minimal notis.
Din teori är inte trovärdig.
Ja Avpixlats notis är bara bra oavsett om det stämmer eller ej. Det ger positivitet och hopp.

Förövrigt är det givande att twitter maffian glömmer bort SD och hatar DN och Socialdemokraterna. Det legitimerar SD och får folk att förstå att pk-samhället är absurt.
2013-12-09, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad ska de " tighta" till? Att skruva igen blattekranen är omöjligt för Allahiansen och V+Mp + S.
Skolan kapsejsar, vården får allt värre problem, ekonomin hackar och försvaret är nedlagt, blattar mördar våldtar och rånar, skjutningar är vardagsmat.

Nej du lilla gubben SD växer pga verkligheten och den kan inte sjuklövern göra ett piss åt före valet!
Öppna gränser mot Östeuropa den 1 Januari. Ziggisar är att vänta.

Fri invandring från Eritrea och Syrien .
Snart krigar väll något nytt land. Ja detta kommer att gå åt helvete och SD kommer växa oavsett vad de gör. Men jag antar att Jimmie kommer briljera under valåret. Hur ska Reinfeldt klara av den situationen med ett stöd på kanske under 20%. Tala om att invandringen berikat och varit viktig ?
2013-12-09, 04:10
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Nja.. visst är vi många. Men att bedrägeriet riktas mot SD:are är nog inte för att vinna något ekonomiskt. Jag tror helt enkelt någon vill illustrera hur okritiskt påståenden sprids bland "rasister".

Därför hittar man på en nyhet som man vet att SD:are gärna sprider. Det är registrering, gissar jag.

Kom igen nu, SD har fått uppemot 15 % innan i vissa undersökningar, så de här ca 16 % är ingen kioskvältare.
2013-12-09, 06:03
Medlem
Aeriannes avatar
United Minds. SD 10,0% och fortfarande tredje störst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17986025.ab
2013-12-09, 06:17
Medlem
12,8 i Novus/Metro, +1,5 och tredje störst. (Står 12,9 på hemsidan och 12,8 i tidningen).
Senast redigerad av Petronius 2013-12-09 kl. 06:21.
2013-12-09, 06:19
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
United Minds. SD 10,0% och fortfarande tredje störst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17986025.ab

Ännu en mätning där SD går åt rätt håll dvs bakåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in