Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Jag tror det behövs en reality check här i tråden.
Om SD får 10% i nästa val så har SD varit extremt framgångsrika att vinna opinionen jmf med föregående val. Att sitta och göra mentala extrapoleringar och tro att SD kommer få mer än 10% nästa val tror jag inte är rimligt. 7-klövern kommer tighta till sin egen politik och starta sina valkampanjer. Att SD har haft mer än 10% i opinionen tror jag delvis är en mellanårseffekt.
För det första har inte SD lyckats "vinna opinionen". Det har övriga partier gjort åt dem genom sin politik och den verklighet det skapar ute i landet. Förutom lugne och sympatiske Jimmie som får stå till svars i media ibland så pågår det mycket lite "opinionsarbete" från partiet.
För det andra är extrapoleringarna till nivåer över 20% inte tagna ur luften. De bygger på liknande partier i liknande länder. Danmark, Norge, Finland, Holland, Frankrike, Österrike, Storbritannien och andra länder ser partier som går före SD i utvecklingen.
Vill man vara elak och ifrågasätta SD:s kompetens så är alltså inte det konstiga att SD ligger runt 10% i nuläget, utan att de inte passerat 20% än. Svaret är dock att svensk indoktrineringsmedia är unikt aggressivt och skiljer ut sig från all annan europeisk press vad gäller invandringens avigsidor och graden av smutskastning av det invandringskritiska partiet. Detta sinkar utvecklingen, men stoppar den inte.
Detta är dock en kamp som bara kan gå åt ett håll: Mot en normaleuropeisk situation - till att börja med. Den extrema svenska invandringen bör rimligen leda till att det som är taket för systerpartierna blir SD:s golv om ett par valcykler.
Eller har du en alternativ förklaringsmodell? Varför skulle den svenska valmanskåren till slut vara så annorlunda grannländernas?