2013-12-08, 23:41
Medlem
Ixions avatar
Är 54mg concerta mycket om man testar för första gången eller skall man försöka få tag i in lägre dos ?
Citera
2013-12-09, 00:43
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixion
Är 54mg concerta mycket om man testar för första gången eller skall man försöka få tag i in lägre dos ?
54mg är en ganska stor dos första gången ja
Du kommer nog bli pratglad och lite speedad om du inte har add eller liknande
Citera
2013-12-09, 01:16
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixion

Testa en lite mindre dos om du kan sedan trappa upp om du känner att det behövs

Have fun!
Citera
2013-12-09, 06:53
Medlem
OnTheWeeds avatar
Tjena.
Tänkte bara kolla om det är någon annan som haft medicinering på Concerta och känt sig helt vilse i livet eller om det är jag som inte riktigt visste vad jag ville med livet.

Hade 72mg som dos mot min ADD.
Någon gång efter jag började med medicineringen så kände jag mig rätt, vet inte hur man ska beskriva, vilsen och visste inte vad jag ville med mitt liv, kände mig känslokall också.

Någon med liknande erfarenheter?

(Har idag ingen medicinering och äter enbart Concerta för att hålla mig vaken på nätterna då jag inte kan sova, tar då en 36mg)
Citera
2013-12-14, 09:26
Medlem
Kom över en 30 burk med concerta 27'are, och jag har väl ca 12-14 kvar. Men jag undrar om ni har något tips på hur man får concertan så effektiv som möjligt? k
Citera
2013-12-14, 19:46
Medlem
Bump! Svara gärna så fort som möjligt. Tog mina sista fyra concerta nu.
Citera
2013-12-15, 01:34
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassans
Kom över en 30 burk med concerta 27'are, och jag har väl ca 12-14 kvar. Men jag undrar om ni har något tips på hur man får concertan så effektiv som möjligt? k

Krossa dem och svep i dig om du är ute efter snabb effekt.
Citera
2013-12-15, 04:01
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
54mg är en ganska stor dos första gången ja
Du kommer nog bli pratglad och lite speedad om du inte har add eller liknande

Jag vet inte var folk fått att vi med ADD/ADHD inte blir speedade av Metylfenidat. Synd att folk tror det iaf. Jag blir lagomt speedad på det (utskrivet för ADD).

Har du fått det ifrån läkarkåren eller övriga sjukvården öht, så strunta i dom. Min läkare fick för sig att klämma ur sig att Metylfenidat inte hade toleransökning... Bra koll har dom inte verkar det som.

Citera
2013-12-15, 08:34
Medlem
Matisyahu77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnTheWeed
Tjena.
Tänkte bara kolla om det är någon annan som haft medicinering på Concerta och känt sig helt vilse i livet eller om det är jag som inte riktigt visste vad jag ville med livet.

Hade 72mg som dos mot min ADD.
Någon gång efter jag började med medicineringen så kände jag mig rätt, vet inte hur man ska beskriva, vilsen och visste inte vad jag ville med mitt liv, kände mig känslokall också.

Någon med liknande erfarenheter?

(Har idag ingen medicinering och äter enbart Concerta för att hålla mig vaken på nätterna då jag inte kan sova, tar då en 36mg)

Ja det vet jag. Jag börjar jobba mig förbi den fasen just precis nu!

du har fått på dig ett par "glasögon " nu för att "se". Och det du känner är känslor och uppfattningar som är nya. Känsla-handling, är inövat i kropp, mentalt. Det känns så jefla äckligt, men går över till slut. jag satt i 6 veckor o visste fan inte vad jag skulle göra, tills jag prata med en psykolog.

Grejen är också den att du nu får längre tid med tankar eftersom du med hjälp av medicinen blir mindre impulsiv. Tanke till handling tar nu längre tid, varför du reagerar mer, tänker o märker av din koncentration. Det är en del av det nya, vilket tex en person utan adhd alltid haft o därför inte känner/upplever det så. Viktigt är att du inte blir rädd för den känslan du känner, utan lär dig acceptera den.

Frågor? ställ gärna!
Citera
2013-12-18, 18:46
Medlem
tjo har länge ätit concerta för min adhd.. har dock alltid tagit bort det bruna då jag får sån extrem ångest av skiten.. nu senast när jag skulle hämta ut en 3 månaders laddning på apoteket så gav dom mig methylphenidate sandoz istället. dom sa att det skulle vara precis som concerta o att det är en medicin som då ska ta över istället för concertan..

dessa är dock helt runda o har inga "bruna" delar.. tar man av skalet så är halva röd o halva vit.. nu undrar jag..

är det någon som har nån erfarenhet av denna nya medicin? o isåfall kan svara på om den röda delen är istället för den bruna delen i concertan? Då jag får kraftig ångest o totalt deppar sönder på den bruna skiten så vet jag inte om jag då vågar äta dessa.

finns det kanske någon här på fb som råkar vara lite mer insatt i dessa som kan ge mig svar?

vad jag förstått så är denna medicin helt ny så antar att det inte kommit upp nån tråd om den ännu då jag spenderat i princip hela dagen på att söka på nätet och gjort säkert 30 olika sökningar här på fb..

ber om ursäkt för eventuella trådkapningar..
Citera
2013-12-18, 19:42
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefuntastic
tjo har länge ätit concerta för min adhd.. har dock alltid tagit bort det bruna då jag får sån extrem ångest av skiten.. nu senast när jag skulle hämta ut en 3 månaders laddning på apoteket så gav dom mig methylphenidate sandoz istället. dom sa att det skulle vara precis som concerta o att det är en medicin som då ska ta över istället för concertan..

dessa är dock helt runda o har inga "bruna" delar.. tar man av skalet så är halva röd o halva vit.. nu undrar jag..

är det någon som har nån erfarenhet av denna nya medicin? o isåfall kan svara på om den röda delen är istället för den bruna delen i concertan? Då jag får kraftig ångest o totalt deppar sönder på den bruna skiten så vet jag inte om jag då vågar äta dessa.

finns det kanske någon här på fb som råkar vara lite mer insatt i dessa som kan ge mig svar?

vad jag förstått så är denna medicin helt ny så antar att det inte kommit upp nån tråd om den ännu då jag spenderat i princip hela dagen på att söka på nätet och gjort säkert 30 olika sökningar här på fb..

ber om ursäkt för eventuella trådkapningar..
Johnson & Johnson som gör Concerta egentligen har en specialtablett som de har patent på som ingen annan tillverkare får använda sig av. Har aldrig stött på Sandoz version, men den fungerar på något annat sätt. Spelar ingen roll att det är samma aktiva substans, vissa påverkas enormt av hur det frisätts i kroppen. Vet ej hur du kan lösa det med denna omgång, men till nästa gång kan du be läkaren fylla i på receptet att de INTE får byta till ngt annat än Johnson & Johnson's Concerta.
Citera
2013-12-21, 01:03
Medlem
Ja, jag vet inte om detta är rätt tråd.
Men 0.9g ritalin, snortat, borde det ge ett rus?
Eller ska man ta mer?

Hur lång tidsintervall måste man hålla sig inom, när man intar det?
Generellt, hur ska jag gå till väga för att få ett rus på ritalin, genom snortning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in