2013-12-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
De tror inte på helvetet eller brinnande eldar. Men Smedjans poäng var att de faktiskt tror att de räddar liv, eller åtminståne försöker rädda liv genom att förkunna. B la genom att knacka dörr. Det är ett av sätten de har att motivera sig att gå ut en regnig kall höstkväll/morgon och hellre vill stanna hemma. Att intyga sig själv att de går ut och försöker rädda liv...

För egen del har jag inte tyckt vare sig bra eller dåligt om Jv och brukar diskutera med dem och bjuda in dem när de kommer.. Men efter beteendet här på FB av alla som påstår sig vara vittnen har jag fått ändra på min syn. Från att tycka de är menlösa till att känna riktigt illa avsmak när de kommer på tals. Av de få hot och eller väldigt elaka PM's jag fått står Jv-folk för alla utom två. Så pass elaka att jag lämnade FB över ett halvår.

Känns extremt konstigt om ett Jv skriver till dig via pm och är otrevlig.
Andra kanske påstår att de är Jv och skriver till dig, vi har inget intresse av att vara otrevlig med någon även om jag sett att det ibland har "hettat" till lite här i några debatter.
Citera
2013-12-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Har i dagarna fått kännedom om omfattande ekonomiska oegentligheter i samband med ett företag utförda av döpta Jv i en församling i södra Sverige.

Genast rycker en av de mer rättrogna Jv i släkten och påstår att dessa är inga "riktiga" vittnen i deras ögon?? Varvid jag påtalar att Jv-ledningen minsann också håller på med tveksamma skattetekniska och moraliskt oförsvarbara pengatransaktioner.

Då kan man ställa sig frågan...varför kritiserar man inte ledningen på samma sätt eftersom ledningen också håller på med tvivelaktiga affärer? I och för sig vet jag svaret...ledningen är ofelbara och kan ej kritiseras men enskilda medlemmar kan avfärdas för samma beteende.

Vilka är de tvivelaktiga affärerna som ledningen håller på med?
Citera
2013-12-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Här ser vi att de som kallar sig Jv här på forumet inte håller sig till vad "slaven" uttryckligen lär. Man kan därför förmoda att dessa personer inte är några äkta Jv.

Den så kallade "slaven" säger tvärt emot vad dessa påstådda Jv menar, nämligen att bara döpta Jv kommer att överleva och att dessa döpta Jv måste fortsätta att predika och vara trogna för att få överleva.

Lägg märke till hur följande tämligen färska uttalande i Vakttornet 1 juli 2007 pulvriserar de påståenden som vissa "Jv" gjort här:

"Om vi skall få överleva den "stora vedermödan" måste vi få märket - beviset på att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet. (Matteus 24:21) De smorda kristna, representerade av mannen med en sekreterares bläckhorn, tar ledningen i arbetet med att predika om Riket och göra lärjungar. Om vi önskar behålla vårt märke måste vi nitiskt hjälpa dem i detta arbete." (s. 13)

Så strikt är alltså "slavens" uppfattning, tvärt emot vad vissa "Jv" påstått här. Det absolut oumbärliga "märket" sägs innebära "att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet". Just det, DÖPTA! Så var det alltså med den saken. Och det är inte jag som vill göra detta gällande, som någon här påstått, utan "slaven"! Att ovanstående uttalande innebär att läran är att inga andra än döpta Jv kan överleva är kristallklart, och det kan jag inte hjälpa.

Den är inte alls så strikt och jag letade lite bakåt i tråden och där fanns citat som motsäger vad du skriver.
Känns som du hamnat i vinkelvolten och inte kommer ur den
Du måste se helheten och veta vad vi säger på mötena och sammankomsterna.
Citera
2013-12-08, 22:52
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinjong
Känns extremt konstigt om ett Jv skriver till dig via pm och är otrevlig.
Andra kanske påstår att de är Jv och skriver till dig, vi har inget intresse av att vara otrevlig med någon även om jag sett att det ibland har "hettat" till lite här i några debatter.
Det är inget konstigare än att de är människor. Om än sittandes på lite för höga hästar ibland.
Citera
2013-12-08, 22:56
Medlem
[quote=Gitte|46460337]
Citat:

Får väl ta citatet i sin helhet ännu en gång:
"Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)"

Här sägs INTE att man kan överleva utanför organisationen!
Utan man säger att många kan komma att tjäna Gud längre fram, och därmed bli räddade! De blir alltså JV.
Att man sen också säger att det inte är vår sak att avgöra vilka som blir räddade är ju en självklarhet. Det är väl ingen som tror att det är så enkelt som att ALLA JV blir räddade, bara för att de är JV.

Citerar från det du skrev till Eberhard:

"Det sägs inte att man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Det har t ex sagts vid många tillfällen att de alltid kommer att finnas människor som är på väg in i organisationen den dag då Gud griper in och dessa behöver inte vara döpta. Dessutom är inte dopet det viktigaste utan att man överlämnat sig till Gud i bön."

Jag har hört att de som ska få överleva måste hinna bli döpta innan harmageddon, sedan är det för sent. Och då menar jag sagts från podiet i RS.
Särskilt innan 1975 trycktes det på att man skulle hinna döpa sig innan, delvis därav den stora tillväxten då!

Precis utan var och ens hjärteinställning kommer att vara avgörande hos Jv men vi öppnar dessutom upp för att även andra kan bli räddade. Det är bara att när det behandlas en profetia från bibeln så tas inte alla om och men upp. Dessutom kan vi inte veta exakt hur det blir förutom att Jesus ger en rättvis dom och i detta kan man tänka sig att även andra kan få del av denna gynnsamma dom.
Det känns som att ni vill smutskasta Jv.
Det är ok om ni inte gillar Jv men ni kan ju hålla er till vad de tror på, ni hård drar allt mer än vad vi själva gör.
Citera
2013-12-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det är inget konstigare än att de är människor. Om än sittandes på lite för höga hästar ibland.

Kan vara och ibland så kanske det inte är de mest balanserade som skriver inlägg här.
Men jag reagerar om de varit otrevliga mot dig, för jag har svårt att förstå varför man skulle vara det.
Citera
2013-12-09, 00:00
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ni har ju humor i alla fall.
Hälften av alla Jv och alla yngre som jag känner surfar på FB.
Vill man veta något skvaller eller något som gäller något brott så kollar man ju här.
Ni har en väldigt snedvriden syn om vad Jv gör och inte gör.
Dessutom skulle aldrig någon få ett hemligt uppdrag det funkar helt enkelt inte så i vår organisation, ni har ganska dålig koll märker jag.

"Det tjänar ingenting till att försöka bemöta argumenten från avfällingar eller från dem som är kritiska mot Jehovas organisation. Det skulle i själva verket vara orätt och till andlig fara för oss att ta del av deras åsikter, oavsett om de finns på papper eller på internet.

Vakttornet, 15 Maj 2012
Citera
2013-12-09, 00:13
Medlem
Citat:
Den är inte alls så strikt och jag letade lite bakåt i tråden och där fanns citat som motsäger vad du skriver.

Struntprat. Det är litteraturen som gäller och den är supertydlig. Det är inte jag som skriver det jag noterade utan "slaven"!" Och det struntar du totalt i! Något annat än den publicerade uppfattningen sägs inte på sammankomsterna. Så du ljuger. Och du har inget att komma med utan bara presenterar svammel. Det är urlöjligt att påstå - utan några som helst bevis - att en annan uppfattning än den som publicerats gäller. Så jag tror inte att du är ett riktigt Jv. Men för alla ärliga läsare levererar jag nu ett ännu senare citat som säger att bara döpta Jv har "tecknet på pannan" och att bara dessa överlever:

"Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de haft ett märke på pannan. ... Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket." (Vakttornet 15 juli 2008, s. 5,6)

Så strikt är det enligt "slaven". Den menar vad den skriver, och det är inte jag som skriver det, och jag kan inte hjälpa att de skrivit dessa tydliga ord. Självfallet får du förneka denna tydliga publicerade uppfattning, men visa att detta inte är "slavens uppfattning" kan du inte. Däremot kan jag komma med ännu fler publicerade uttalanden som säger precis det som uttalandet ovan säger, och det utan några som helst reservationer.
Citera
2013-12-09, 00:25
Medlem
Citat:
Ni har ju humor i alla fall.
Hälften av alla Jv och alla yngre som jag känner surfar på FB.
Vill man veta något skvaller eller något som gäller något brott så kollar man ju här.
Ni har en väldigt snedvriden syn om vad Jv gör och inte gör.
Dessutom skulle aldrig någon få ett hemligt uppdrag det funkar helt enkelt inte så i vår organisation, ni har ganska dålig koll märker jag.

Ingalunda. Jag har bra koll. Med min stora Jv-släkt, otaliga nummer av Tjänsten för Guds kungarike, Vakttornet , äldsteböcker osv. är det odiskutabelt att jag fått stor inblick i Jvs organisation. Och jag är inte heller säker på att någon har fått något hemligt uppdrag i sammanhanget. Men hemliga uppdrag skulle kunna förekomma. Och då får du inte reda på det. Det är intressant att du påstår att så många Jv surfar på FB. Enligt de Jv jag känner är detta i direkt strid med anvisningarna. Och ser man på vad som skrivits av "slaven" så stämmer det. Det är förvisso humor det du skriver att så många struntar i anvisningarna.
Citera
2013-12-09, 00:38
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Det är förvisso humor det du skriver att så många struntar i anvisningarna.

Det är lite humor, absolut. Men framförallt så är det jävligt bra. Att det verkar vara en självklarhet för Pinjong att vara här på FB har jag allt annat än problem med.
Men skulle han säga det till någon äldste så tror jag faktiskt han skulle få på fingrarna lite.
Jag har mycket svårt att tro att t.ex en äldste skulle gått och blivit så liberal som dessa unga JV som Pinjong talar om verkar ha blivit.

Good for you, säger jag bara Pinjong. Ett öppet utbyte av åsikter och kunskap gynnar alla.

Internet - Where Religions Come To Die -
Citera
2013-12-09, 06:44
Medlem
Citat:

I massor av uttalanden i Jvs litteratur - också färska sådana - säger ledningen att man måste ha "tecknet på pannan" för att överleva, att detta tecken innebär att man måste vara ett döpt Jv och att ingen som inte understödjer Jvs organisation får överleva. Inget kan vara tydligare.

Men nu framträder anonyma Jv på ett debattforum och säger att det inte är så. Skulle de ha rätt måste ledningen ha "hamnat i vinkelvolten" och tycks inte komma ur den. ... Tänk att den är så enfaldig att den vill få läsarna att tro att de just skall tro vad de skriver utan att samtidigt säga att den verkliga sanningen kan erhållas "på mötena och sammankomsterna"...
Citera
2013-12-09, 15:46
Medlem
Citat:
I massor av uttalanden i Jvs litteratur - också färska sådana - säger ledningen att man måste ha "tecknet på pannan" för att överleva, att detta tecken innebär att man måste vara ett döpt Jv och att ingen som inte understödjer Jvs organisation får överleva. Inget kan vara tydligare.

Men nu framträder anonyma Jv på ett debattforum och säger att det inte är så. Skulle de ha rätt måste ledningen ha "hamnat i vinkelvolten" och tycks inte komma ur den. ... Tänk att den är så enfaldig att den vill få läsarna att tro att de just skall tro vad de skriver utan att samtidigt säga att den verkliga sanningen kan erhållas "på mötena och sammankomsterna"...

Jag tror att Pinjong har rätt till en viss del.
Det verkar som allt fler av de yngre JV struntar i mycket av vad organisationen lär.
Jag vet flera tillfällen då jag har påpekat att vad de säger inte stämmer med vad som sagts i Vakttornet och då fått svaret att de inte bryr sig om vad som sägs i Vakttornet.
Ändå stannar de kvar i JV.
Det ser lovande ut för framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in